У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ФОРМУВАННЯ РИНКУ ПОСЛУГ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Количество страниц 215
ВУЗ ІНСТИТУТ РЕГІОНАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Год сдачи 2008
Содержание ЗМІСТ
Перелік умовних позначень ................................................................................. 3
Вступ ...................................................................................................................... 4
Розділ 1. Теоретико-методичні основи дослідження ринку послуг професійної освіти ............................................................................................... 11
1.1. Теоретичні основи дослідження місця та ролі професійної освіти в суспільному відтворенні .................................................................................. 11
1.2. Сутність ринку послуг професійної освіти та шляхи його формування......................................................................................................... 25
1.3. Методичні підходи до дослідження ринку послуг професійної освіти 55
Висновки до розділу 1 ....................................................................................... 62
Розділ 2. Особливості формування та розвитку ринку послуг професійної освіти в Україні ..................................................................................................... 65
2.1. Нормативно-правове регулювання системи професійної освіти .......... 65
2.2. Тенденції формування ринку послуг професійної освіти ..................... 76
2.3. Регіональні особливості становлення та розвитку ринку послуг професійної освіти ........................................................................................... 95
2.4. Соціально-економічні чинники доступності професійної освіти ........ 111
Висновки до розділу 2 ...................................................................................... 124
Розділ 3. Удосконалення механізмів впливу держави на ринок послуг професійної освіти в Україні ............................................................................... 128
3.1. Світовий досвід реформування системи професійної освіти та можливості його використання в Україні ........................................ ........... 128
3.2. Прогнозування параметрів ринку послуг професійної освіти України 144
3.3. Шляхи вдосконалення модернізації державної стратегії розвитку професійної освіти: регіональний і соціально-економічний аспекти .... ..... 157
Висновки до розділу 3........................................................................................ 169
Висновки ............................................................................................................... 172
Додатки .................................................................................................................. 180
Список використаних джерел ............................................................................. 200


ВСТУП


Актуальність теми. Професійна освіта (ПО) є важливою складовою національної економіки, яка забезпечує підготовку кваліфікованих кадрів, відіграє роль чинника висхідної соціальної мобільності особи, покликана створити передумови для формування інформаційного суспільства, розроблення і впровадження нових наукомістких технологій та виходу країни на траєкторію сталого розвитку.
В Україні проводяться численні дослідження даної проблематики. В рамках економічної науки провідними напрямами наукових пошуків насамперед є: макроекономічна роль ПО (Л. Антошкіна, О. Грішнова, І. Каленюк, Н. Верхоглядова), її організаційно-економічний і фінансовий механізми (Т. Боголіб, Г. Євтушенко, В. Куценко), менеджмент і маркетинг в освітній сфері (Л. Батченко, Г. Дмитренко, М. Матвіїв, Т. Оболенська), формування кадрового потенціалу (С. Бандур, М.Долішній, Т. Заяць, А. Криклій, Р. Патора, У. Садова, Л. Семів, О. Хомра, Л. Шевчук, Л. Янковської) та ін.
Водночас соціально-економічні трансформації останнього десятиріччя в Україні обумовили появу досліджень, об’єктом яких виступає ринок освітніх послуг. Проте в публікаціях з цієї тематики здебільшого обґрунтовується вузьке розуміння ринку як сукупності відносин у процесі надання тільки платних послуг, що не відображає сучасні світові тенденції розвитку ПО. Так звані «неринкові освітні послуги» є складовою ринку, яка безпосередньо визначає його основні параметри. Термін «неринкова послуга» вказує лише на особливості процесу реалізації, коли держава відіграє роль посередника між виробником і споживачем, при цьому державою все частіше застосовуються різноманітні ринкові механізми впливу. Використання такого розширеного трактування ринку в дисертаційній роботі дозволяє по новому підійти до вивчення надзвичайно актуальних нині для науки і практики питань ролі ПО у забезпеченні сталого регіонального розвитку та створення механізмів підвищення доступності послуг професійної освіти для населення в умовах її комерціалізації.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Обраний напрям дисертації пов’язаний з планами науково-дослідних робіт Інституту регіональних досліджень НАН України, зокрема: “Розроблення проекту Стратегії економічного та соціального розвитку Закарпатської області до 2015 року” (№ Д.Р. 0106U002907), “Розроблення обґрунтувань соціально-економічного розвитку міста Львова до окремих розділів Генерального плану міста Львова” (№ Д.Р. 0107U010970), а також Ради по вивченню продуктивних сил України НАН України, а саме як: “Економічний простір і динаміка розвитку продуктивних сил України” (державні номери теми 0106U005191(39) та 0106U005264(48)), “Дослідження проблем модернізації національного господарства в контексті світових тенденцій сталого розвитку” (державні номери теми 0106U005193(39) та 0106U005261(48)), “Теоретико-методологічні засади вдосконалення механізмів функціонування соціальної сфери регіонів України” (державні номери теми 0106U005195(39) та 0106U005263(48)). У рамках даних тем проаналізовано регіональні особливості розвитку ринку послуг професійної освіти та розроблено комплекс механізмів його вдосконалення.
Мета і задачі дослідження. Мета дослідження полягає в розробці теоретико-методичних засад і практичних підходів до формування ринку послуг ПО, його вдосконалення та забезпечення регіоналізації і соціальної зорієнтованості.
Досягнення сформульованої мети потребує вирішення таких задач:
- дослідити соціально-економічну сутність понять «послуга професійної освіти», «якість освіти», «ринок послуг професійної освіти», «доступність професійної освіти»;
- з’ясувати характер економічних відносин, які виникають на ринку послуг ПО, його функції і принципи функціонування, методи та механізми впливу держави на основні параметри ринку;
- виявити чинники, що визначають доступність ПО для населення, а також так звані „критичні точки” прийняття рішень стосовно профорієнтації, впливаючи на які держава може регулювати параметри доступності;
- визначити принципи та підходи до регіоналізації ринку послуг ПО, впровадження нової моделі навчального закладу як епіцентру програмування регіонального розвитку;
- виявити тенденції формування ринку послуг ПО України, визначити його сильні та слабкі сторони, можливості, ризики та загрози розвитку;
- розробити прогноз основних параметрів ринку послуг ПО України на довгострокову перспективу, змоделювати можливий вплив на параметри ринку застосування механізмів державного регулювання;
- визначити пріоритети та завдання державної політики в сфері ПО, обґрунтувати пропозиції щодо впровадження ефективних механізмів забезпечення регіоналізації та соціальної зорієнтованості ринку послуг ПО.
Об’єктом дослідження є процес формування ринку послуг професійної освіти.
Предметом дослідження є теоретико-методологічні та прикладні аспекти формування та функціонування ринку професійної освіти.
Методи дослідження. Теоретико-методологічними та методичними основами дисертаційної роботи є фундаментальні положення економічної теорії, теорії людського капіталу, регіональної економіки та регіоналістики, неокласичних економіко-соціологічних концепцій.
Дослідження проведено з використанням методів системного аналізу, логічних, статистичних та економіко-математичних методів. Для аналізу тенденцій розвитку ринку послуг ПО застосовано STEP- і SWOT-аналіз; для систематизації регіонів за основними параметрами ринку - кластерний аналіз на основі алгоритму Варда, а також методи картографічного аналізу; для визначення характеру впливу соціально-економічних чинників на доступність освітніх послуг для населення - методи кореляційного та факторного аналізу. В основу прогнозу покладено трендову модель на базі марковських процесів із використанням факторного та регресійного prоbit-аналізу.
У дисертаційній роботі використано праці вітчизняних та зарубіжних авторів з проблем регіональної економіки, економіки праці, соціальної економіки і політики, нормативні та законодавчі акти, статистичні дані Держкомстату України, статистичного агентства ЄС „Євростат”, міжнародних економічних організацій (ЮНЕСКО, Світового Банку, Організації економічного співробітництва та розвитку).
Наукова новизна одержаних результатів. Наукову новизну дисертаційного дослідження визначають такі наукові положення:
вперше:
• розроблено модель впровадження в систему професійної освіти України освітніх ваучерів, змодельовано можливий вплив такого експерименту на чисельність і структуру контингенту студентів, а також доступність послуг ВО;
удосконалено:
• структуру регіонального освітнього комплексу та схему розподілу функцій управління в ньому. Функції управління такими комплексами являють собою узагальнений і адаптований до вітчизняних реалій варіант функціонування освітніх комплексів на основі раніше відомих концепцій «університет-фірма» й «університет-суспільство»;
• підходи до прогнозування контингенту студентів і обсягу підготовки кадрів на основі методу трендових структурних моделей. На відміну від відомих раніше підходів, запропоновано використовувати нестаціонарну матрицю ймовірності переходу між роками навчання, а для визначення вірогідності переміщення особи між окремими рівнями (вертикальна мобільність) чи видами освіти (горизонтальна мобільність) - факторний і/або регресійний аналіз;
отримали подальший розвиток
• методика групування регіонів України за основними характеристиками ринку послуг професійної освіти з використанням кластерного аналізу. На відміну від раніше відомих досліджень, як один із головних критеріїв виділення груп регіонів взято рівень сформованості так званих «опорних центрів» (полюсів, локомотивів росту) у формі потужного освітньо комплексу з академічним ядром і міждисциплінарною проектно-зорієнтованою периферією у складі численних профільних інститутів, сітьових інноваційних високотехнологічних структур, які володіють потенціалом для виконання замовлень місцевих органів влади, бізнесу чи суспільства загалом;
• понятійно-категоріальний апарат економічної науки, а саме поняття:
 «ринок послуг професійної освіти». В більшості вітчизняних досліджень ринок освітніх послуг ототожнюється винятково з платною освітою. Натомість у дисертаційній роботі обґрунтовано широке розуміння ринку як сукупності відносин, що виникають у процесі задоволення наявної та формування перспективної потреби у послугах професійної освіти; так звані неринкові послуги розглядаються як безпосередні учасники ринку, коли держава відіграє роль посередника між виробником і споживачем, при цьому нею все частіше застосовуються різноманітні ринкові механізми впливу (держзамовлення, кредитування тощо). Запропонований підхід виражає типову форму поєднання елементів ринкової саморегуляції з елементами державного регулювання, властиву сучасній соціально-орієнтованій економіці. Уточнено економічну сутність суб’єктів ринку, а також принципи функціонування ринку з урахуванням сучасних процесів глобалізації і регіоналізації економічного простору та виходячи з необхідності створення системи безперервної освіти;
 «якість професійної освіти». На відміну від традиційного трактування цього поняття як сукупності характеристик особи з освітою, що відображає її професійну компетентність, у дисертаційній роботі якість професійної освіти розглядається як сукупність властивостей усього освітнього процесу, що надає йому здатність задовольняти освітні потреби конкретних споживачів і суспільства загалом, а саме: якість суб’єкта надання освітніх послуг (матеріально-технічної бази, викладацького складу тощо), якість процесу навчання, а також якість знань, умінь і навичок споживача освітньої послуги з точки зору відповідності його освітньо-професійних характеристик певним стандартам і суспільним потребам (можливість працевлаштування, кар’єрного росту та ін.). Такий підхід відображає розуміння якості освіти з позиції створення наскрізної системи моніторингу якості та відповідає критеріям міжнародних стандартів якості ISO;
 «доступність професійної освіти». Враховуючи, що право на професійну освіту нині законодавчо визнане, нерівність розглядається як відсутність рівних можливостей доступу до ринку послуг професійної освіти, обумовлену соціально-економічними та іншими чинниками. Відповідно соціально вразливими запропоновано вважати не деякі апріорі виділені категорії населення, позбавлені доступу до професійної освіти, а сукупність осіб, які володіють порівняно гіршими можливостями її одержання з урахуванням якості освіти та перспектив використання освітніх результатів, у тому числі на ринку праці.
Практичне значення одержаних результатів. Методологічні та методичні положення дослідження розширюють наукову базу для подальшого вивчення цієї даної проблематики.
Результати прогнозних розрахунків рекомендовано Міністерству освіти та науки України в розробленні стратегії розвитку професійної освіти та програми її реформування; пропозиції щодо оптимізації мережі навчальних закладів і механізмів формування регіональних освітніх комплексів запропоновано регіональним органам державного управління при розробці середньо- та довгострокових програм соціально-економічного розвитку конкретних регіонів.
Положення та висновки дисертації можуть бути використані в розробленні навчально-методичних матеріалів для підготовки фахівців у галузі економіки освіти, соціальної політики та регіональної економіки.
Матеріали дисертації автор використала в розробленні навчальних курсів з дисциплін “Економіка праці та соціально-трудові відносини”, “Освіта та Болонський процес”, які викладаються у Львівському інституті банківської справи Університету банківської справи НБУ (акт впровадження 01–15/1029 від 26.10.2007 р.).
Результати дослідження використала також Львівська обласна державна адміністрація в розробленні Стратегії розвитку Львівщини до 2015 року, а також у проведенні семінарів, круглих столів області, які організовувала облдержадміністрація з питань забезпечення високопрофесійними робітничими кадрами (довідка № 2-31-201 від 31.01.2008 р.).
Особистий внесок здобувача. Дисертаційне дослідження є одноосібно виконаною роботою, в якій запропоновано авторське вирішення важливого наукового завдання – розроблення теоретико-методичних засад і практичних підходів до вдосконалення системи формування та функціонування ринку послуг ПО. Наукові праці дисертанта опубліковані без співавторів і відображають особисті ідеї та розробки.
Апробація результатів дисертації. Основні положення дисертаційної роботи доповідались, обговорювались на методологічних семінарах кафедри менеджменту, економіки та соціології Львівського інституту банківської справи УБС НБУ й були опубліковані в матеріалах міжнародних науково-практичних конференцій: III Міжнародна науково-практична конференція „Теорія і практика економіки та підприємництва” (11-13 травня 2006 р., м. Сімферополь), IV Міжнародна науково-практична конференція „Теорія і практика економіки та підприємництва” (10-12 травня 2007 р., м. Сімферополь), міжнародна науково студентсько-аспірантська конференція „Нові обрії економічної науки” (14-15 травня 2007 р., м. Львів), VI Міжнародна науково-практична конференція “Актуальні проблеми і перспективи розвитку економіки України” (4-6 жовтня 2007 р., м. Алушта).
Публікації. За результатами дисертаційного дослідження опубліковано 13 наукових праць, з них 8 –– у фахових наукових виданнях.

Список литературы ВИСНОВКИ
1. Професійна освіта є однією з найважливіших підсистем соціальної сфери держави, яка забезпечує процес одержання особою систематизованих знань, умінь і навичок з метою їх ефективного використання в повсякденній і професійній діяльності. Швидке зростання ролі ПО обумовило появу численних наукових досліджень даної проблематики. У вітчизняних економічних дослідженнях насамперед розглядаються питання фінансування ПО, реформування її організаційно-економічного механізму, підготовки кваліфікованих кадрів за певними напрямами, створення регіональних освітніх комплексів, розвитку недержавної ВО. Водночас трансформації, що відбуваються в суспільстві та економіці України, обумовлюють необхідність вивчення низки проблем розвитку освіти, які є малодослідженими на даний момент, а саме: доступність ПО для різних верств населення; роль навчальних закладів як центрів програмування регіонального розвитку та чинника підвищення доступності освіти для жителів регіону; можливості запровадження ринкових механізмів формування ринку послуг ПО.
2. Теоретико-методологічну основу дисертаційного дослідження становлять положення теорії людського капіталу, в рамках якої дано визначення та обґрунтування ПО як ресурсу, що може бути ефективно реалізований та «конвертований» в адекватний рівень доходів і статусу. Водночас, дана теорія не дозволяє розглянути проблеми, пов’язані з дослідженням нерівності доступу до освіти. Це обумовило необхідність використання положень міждисциплінарних економіко-соціологічних досліджень (концепцій функціоналізму, соціального (культурного) відтворення, економіко-соціологічної концепції Дж. Коулмена та ін.), в яких проаналізовано широкий спектр чинників формування нерівності та диференціації доступу до ринку освітніх послуг.
Вивчення регіональних аспектів формування ринку послуг ПО базується на теоретичних положеннях регіональної економіки, в яких обґрунтовується поняття «регіон», «економічний простір», визначено суть і принципи регіональної політики, підходи до її практичної реалізації.
3. Аналіз механізмів функціонування освітньої системи вказує на двоїстий характер поняття „освіта”: освіта як діяльність - освітній процес; освіта як результат - освітня послуга. В дисертаційній роботі поняття послуга професійної освіти трактується як кінцевий результат дій, спрямованих на задоволення очікуваних і неочікуваних (які виникли у процесі навчання, наприклад, виходячи з необхідності засвоєння додаткових знань) потреб споживачів у сфері засвоєння знань, умінь і навиків, включаючи весь комплекс заходів щодо створення сприятливих умов для споживання послуги з урахуванням вимог освітніх стандартів. Вона містить у собі декілька компонент: професійну, зорієнтовану на потреби ринку праці та пов’язану з відтворенням робочої сили; соціальну, завданням якої є задоволення потреб суспільного розвитку; соціально-культурну - задоволення загальноосвітніх потреб окремого індивіда.
Існує необхідність впорядкування понятійно-категоріального апарату, що використовується у вітчизняних нормативно-правових актах, де відсутнє чітке розмежування понять „освітня послуга”, „освітня програма”, „освітній продукт” та ін. Освітню програму доцільно трактувати як комплекс послуг, спрямований на зміну освітнього рівня та/або професійну підготовку споживача, забезпечений відповідними ресурсами (управлінськими, кадровими, методичними, матеріальними тощо), або ж використовувати термін „освітній продукт”, який за своїм змістом є ширшим поняттям і включає як окремі послуги, так і освітні програми, в тому числі оформлені на матеріальних носіях.
4. На відміну від традиційного трактування поняття «якість освіти» як сукупності характеристик особи з освітою, що відображає її професійну компетентність, у дисертаційній роботі якість професійної освіти розглядається як сукупність властивостей усього освітнього процесу, що надає йому здібність задовольняти освітні потреби конкретних споживачів і суспільства загалом, а саме: якість суб’єкта надання освітніх послуг (матеріально-технічної бази, викладацького складу тощо), якість процесу навчання, а також якість знань, умінь і навичок споживача освітньої послуги з точки зору відповідності його освітньо-професійних характеристик певним стандартам і суспільним потребам (можливість працевлаштування, кар’єрного росту та ін.). Такий підхід відображає розуміння якості освіти з позиції створення наскрізної системи моніторингу якості та відповідає критеріям міжнародних стандартів якості ISO.
5. Ринок послуг професійної освіти - це сукупність відносин, які виникають у процесі задоволення наявної та формування перспективної потреби у відповідних послугах. Ринок виконує принаймні три основні задачі: 1) задоволення існуючого попиту; 2) стимулювання підвищення ефективності діяльності освітніх установ; 3) поліпшення взаємодії виробників послуг за рахунок привнесення елементів саморегулювання.
У багатьох вітчизняних дослідженнях ринок освітніх послуг ототожнюється винятково з наданням платних послуг. Такий підхід не відображає економічної сутності послуги, оскільки враховує тільки один із багатьох аспектів процесу її створення і споживання - джерело оплати. Термін „неринкова послуга” вказує лише на особливості процесу реалізації, коли держава відіграє роль посередника між виробником і споживачем, при цьому у світовій практиці державою все частіше застосовуються ринкові механізми впливу; неринкові послуги є безпосередніми учасниками ринку та значною мірою визначають його параметри: зменшення неринкового випуску при незмінному чи зростаючому попиті розширює можливості комерційної діяльності.
У дисертаційній роботі уточнено економічну сутність суб’єктів ринку послуг ПО, зокрема понять „споживач послуги”, „покупець послуги”, „клієнт”, „випускник”, а також „компетентність споживача” та ін., що є теоретичною основою для проведення сегментації ринку, визначення цільових груп споживачів і розроблення маркетингової стратегії.
6. Доступність професійної освіти розглядається як можливість (шанс) одержати освіту різного рівня та якості. Нерівність у доступі до освіти виступає як залежність ймовірності одержати ПО від різноманітних чинників (соціального походження, складу сім’ї, рівня її доходів; місця проживання; рівня загальної середньої освіти; інформованості про ситуацію на ринку послуг ПО, в тому числі про наявність різноманітних пільг, стипендій, кредитних ліній та ін.). Виділяється декілька аспектів нерівності: нерівність можливостей одержати послуги певного виду; нерівність умов і засобів навчання; нерівність можливостей використання освітніх результатів, у тому числі на ринку праці, тощо. Відповідно принцип рівних можливостей полягає в тому, щоб дати кожному, незалежно від походження, шанс досягти суспільну позицію, яка б максимально відповідала його потенціалу (здібностям). Соціально вразливими пропонується вважати не деякі апріорі виділені категорії населення, позбавлені доступу до ПО, а сукупність осіб, які володіють порівняно гіршими можливостями її одержання з урахуванням якості освітніх послуг.
Зазначені теоретико-методологічні положення є основою для визначення так званих „критичних точок” прийняття рішень щодо профорієнтації та розроблення механізмів, спроможних мінімізувати негативний вплив соціально-економічних, психологічних та інших чинників на вибір особи, а також визначення припустимого балансу між приватним і суспільним у ПО з позиції необхідності забезпечення переходу до сталого розвитку та мінімізації соціальної стратифікації суспільства.
7. Одним із принципів формування ринку послуг ПО є його регіоналізація - процес взаємопроникнення інтересів освітньої системи та регіону, що передбачає перетворення ПО у вагомий чинник сталого розвитку території. Під сталим розвитком розуміється режим функціонування регіональної системи, яких зорієнтований на позитивну динаміку рівня та якості життя, забезпечену стійким і збалансованим відтворенням соціального, господарського, ресурсного та екологічного потенціалів території.
Ознаками сформованості регіонального ринку послуг ПО є: рівень і спектр освітньої діяльності, який дозволяє задовольняти потреби населення у відповідних послугах та господарського комплексу регіону в трудових ресурсах; достатність ресурсного, в тому числі фінансового забезпечення діяльності освітніх установ, спрямованої на обслуговування соціально-економічного розвитку регіону; наявність інтеграційних зв’язків між освітніми установами, регіональними органами влади та суб’єктами підприємницької діяльності. З іншого боку, регіоналізація передбачає зближення рівнів обслуговування жителів окремих територій у відповідності з прийнятими в країні освітніми стандартами, формування єдиного освітнього простору та створення максимально можливих однакових освітніх можливостей для усіх громадян.
Новітні концепції та стратегії реформування ПО обґрунтовують необхідність перетворення провідних навчальних закладів (насамперед університетів) в епіцентри програмування регіонального розвитку в економічній, соціальній, культурній, екологічній та інших сферах, їх об’єднання в освітньо-науково-інноваційні комплекси у складі академічного ядра та міждисциплінарної проектно-зорієнтованої периферії. Це, в свою чергу, вказує на необхідність пошуку оптимального балансу між тенденцією до розширення мережі навчальних закладів і їх наближення до споживача, з одного боку, та необхідністю укрупнення навчальних закладів, з іншого.
8. Алгоритм дослідження ринку послуг ПО передбачає здійснення оцінки його сучасного стану, вивчення характеру впливу на ринок зовнішнього (STEP-аналіз) і внутрішнього середовища (SWOT-аналіз), розроблення прогнозу базових параметрів ринку та моделювання різних варіантів розвитку подій. Для прогнозування контингенту споживачів послуг ПО найбільш придатним є метод трендових моделей на основі марковських процесів. Рух особи на ринку спрощено розглядається як її переміщення між окремими рівнями освіти (вертикальна мобільність) чи видами освіти в межах того чи іншого рівня (горизонтальна мобільність). Напрям і можливості переміщення детермінуються низкою чинників (економічних, соціальних, психологічних тощо), що впливають на здібності, поведінку та наміри особи. Характер впливу чинників визначається на основі факторного, регресійного prоbit- чи мультиномінального logit-аналізу.
9. Швидке збільшення мережі ВНЗ в Україні та відносно невисока вартість навчання у багатьох із них формально свідчать про поліпшення доступності ПО. Проте одночасне погіршення якості освітніх послуг обумовлює девальвацію її ролі у забезпеченні підготовки до трудової діяльності й особистісної самореалізації. Зростання пропозиції низьких за ціною послуг ВО є однією з причин переорієнтації частини випускників загальноосвітньої школи з системи ПТО на доступні вузи. Як наслідок, на ринку праці, з одного боку, існує дефіцит робітничих кадрів, з іншого -надлишок спеціалістів вищої кваліфікація, особливо за економічними та юридичними спеціальностями. Роботодавець або не одержує потрібних йому фахівців, або змушений використовувати як працівників середньої ланки випускників ВНЗ, що призводить до нераціонального витрачання державних і сімейних коштів.
10. До соціально вразливих щодо можливостей одержання професійної (насамперед вищої) освіти в Україні відносяться такі категорії населення: випускники сільських шкіл, жителі віддалених населених пунктів і депресивних регіонів, жителі регіонів зі слаборозвинутою освітньою інфраструктурою, члени бідних домогосподарств, випускники дитячих будинків, інваліди. У престижні ВНЗ, після закінчення яких існує велика ймовірність отримання високооплачуваної роботи, нині можна поступити за умови: навчання в ліцеї або іншій спеціалізованій загальноосвітній установі, яка вертикально інтегрована з ВНЗ; тривалого заняття з репетиторами (загальна вартість від 5 до 25 тис. грн.); неформальної оплати за вступ.
Результати дослідження доступності ПО доцільно використовувати при розробленні механізмів впливу на склад студентського контингенту, включаючи заходи з вирівнювання якості в різних школах і регіонах країни та підготовки до вступу у ВНЗ на стадії середньої освіти. По відношенню до вихідців із бідних сімей акцент слід переносити на надання спеціалізованої допомоги під час навчання в загальноосвітній школі й адресної допомоги в навчальних закладах ПО.
11. Основні дескриптивні статистики ринку послуг ПО регіонів України засвідчують наявність істотних територіальних диспропорцій. Різниця між регіонами з мінімальним і максимальним значеннями обсягу реалізації ринкових послуг у розрахунку на населення перевищує 18 разів, величини прийому студентів на початковий цикл навчання до ВНЗ ІІІ-IV рівнів акредитації -13 разів, наслідком чого є поглиблення територіальних відмінностей рівня освіти населення та трудоресурсного потенціалу.
12. За допомогою кластерного аналізу з використанням алгоритму Варда виділено типові групи регіонів, які характеризуються схожим потенціалом, проблемами, обмеженнями та можливостями для подальшого розвитку ринку послуг ПО. Одержані результати доцільно враховувати при вдосконаленні схеми економічного районування території України відповідно до мети, принципів і стратегічних цілей регіональної політики, покладених в основу Державної стратегії регіонального розвитку до 2015 року. В даному випадку одним із критеріїв виділення району повинна бути наявність так званої «точки зростання» у формі потужного міжобласного освітнього центру.
13. Згідно з результатами прогнозу, існують такі загрози та ризики для подальшого розвитку ПО України: за прогнозованого скорочення кількості осіб у віці 15-30 років посилиться конкуренція навчальних закладів за абітурієнтів, що стимулюватиме міграцію останніх до великих міст - вузівських центрів і може спричинити масовий переїзд молоді з депресивних регіонів, негативно вплинути на економічний розвиток цих територій; переважання пропозиції послуг ВО над попитом на них загрожує ліквідацією системи ПТО та подальшим поглибленням дефіциту робітничих кадрів; скорочення кількості абітурієнтів може обумовити послаблення вступних вимог і погіршення якості світи тощо. З іншого боку, в разі адекватної реакції держави перелічені ризики можна мінімізувати та, в окремих випадках, перетворити на переваги. Навчання осіб із депресивних регіонів у провідних ВНЗ за умови запровадження строгої процедури відпрацювання ними за направленням визначеного терміну дозволить забезпечити такі регіони висококваліфікованими спеціалістами.
14. У дисертаційній роботі проаналізовано світовий досвід запровадження окремих ринкових механізмів фінансування ПО, окреслено можливості його використання в Україні. На відміну від існуючих вітчизняних досліджень даної проблеми (більшість із яких присвячено вивченню механізмів прямої оплати освітніх послуг, освітньому кредитуванню та механізмам підтримки студентів у формі грантів і стипендій) у дисертації проаналізовано досвід використання освітніх ваучерів у системі ВО Російської Федерації, розраховано можливі наслідки впровадження такої практики в Україні, зокрема щодо чисельності та структури контингенту студентів. Результати розрахунків є достовірними, базуються на офіційний статистичних даних і демографічних прогнозах, одержані з використанням апробованих методик моделювання; можуть буду використанні органами державного управління при розробленні стратегії розвитку ВО України та програми її реформування.
15. Виходячи з оцінки ситуації на ринку освітніх послуг України та прогнозу контингенту студентів на довгострокову перспективу, визначено стратегічні цілі реформування ПО, передумови (параметри зовнішнього та внутрішнього середовища), які необхідні для досягнення цих цілей, а також перелік управлінських маркетингових стратегій як комплекс дій щодо підвищення ефективності функціонування.
16. Запропоновано концептуальну схему розподілу функцій управління в освітньому закладі ПО, де освітній заклад розглядається як сукупність шести підсистем - об’єктів стратегічного управління, що відображають функціонально взаємопов’язані види діяльності: освітню, наукову, економічну, адміністративну, маркетингу, господарську. Схема може бути використана на практиці в середніх і великих навчальних закладах при реформуванні їх організаційної структури.
17. Основою формування збалансованого регіонального ринку послуг ПО є регіональний освітній комплекс - освітня установа, сформована на базі ВНЗ (як правило університету) шляхом об’єднання / приєднання існуючих галузевих інститутів і закладів ПТО. Освітній комплекс покликаний реалізувати в регіоні широкий спектр напрямів діяльності: навчально-виховна і методична робота; дослідження регіонального ринку праці та забезпечення раціональної структури підготовки кадрів; створення наукової бази для інноваційної діяльності; стимулювання підприємницької діяльності; розвиток міжнародних зв’язків; прогнозування регіональних соціально-економічних процесів. Модель регіонального освітнього комплексу та перелік заходів, виконання яких необхідне для її практичної реалізації, узгоджені з принципами регіональної політики, визначеними Державною стратегією регіонального розвитку до 2015 року; рекомендується використовувати регіональним органам державного управління при розробленні стратегій, середньо- та довгострокових програм соціально-економічного розвитку конкретних регіонів.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Айвазян С.А. Прикладная статистика и основы эконометрии. - М., 1998. -1022 с.
2. Анисимов П.Ф. Регионализация среднего професионального образования (вопросы теории и практики). - М.: Высшая школа, 2002. -216 с.
3. Анисимов П.Ф. Среднее профессиональное образование: развитие профессионального образования в контексте модернизации образования // Среднее профессиональное образование. - 2002 - № 4. - С. 2-8.
4. Анисимов П.Ф. Формирование региональных систем среднего профессионального образования. - Казань: ИСПО РАО, 1999. -171 с.
5. Артемьева Л.А. Проектирование региональной системы СПО в рыночных условиях. - Казань: ИССО РАО, 1996. -59 с.
6. Аскольдова С.М. Колледжи и университеты США. - М.: Развитие, 1993. -267 с.
7. Бартоломью Д. Стохастические модели социальных процессов : Пер. с англ. - М. : Финансы и статистика, 1985. -295 с.
8. Бекетов Н.В. Методологические проблемы формирования и развития научно-инновационных систем регионов. - М., 1999. -99 с.
9. Беккер Гэри. Человеческое поведение: Экономический подход: Избр. тр. по экон. теории / Р.И. Капелюшников, Е.В. Батракова, М.И. Левин. - М. : ГУ ВШЭ, 2003. -671 с.
10. Беккер Гэри. Экономический анализ и человеческое поведение // THESIS. —1993. -Т. 1. - Вып. 1. -С.
11. Беккер Гэри. Экономический взгляд на жизнь: Лекция лауреата Нобелевской премии в области экономических наук за 1992 г. // Вестник Санкт-Петербургского университета. -1993. -Сер. 5. - Вып. 3. -С. 5-12.
12. Бистряков І.К., Чернюк Л.Г. Економічний простір: аспекти методологічного визначення / НАН України; Рада по вивченню продуктивних сил України / Б.М. Данилишин (ред.). - К. : РВПС України НАН України, 2006. -55 с.
13. Богачев Е.Н., Воронин А.А. Разработка многоуровневого прогноза установления новой системы отношений собственности в высшей школе. - М.: НИИВО, 1993. -72 с.
14. Бойко Є.М. Фінансове забезпечення підготовки кадрів: Дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2000. -194 с.
15. Большой экономический словарь / Под ред. А.Н. Азрилияна. -5-е изд. доп. и перераб. - М.: Институт новой экономики, 2002. -1280 с.
16. Борисов А.Б. Большой экономический словарь. - М.: Книжный мир, 2003. -895 с.
17. Бородіна О.М. Людський капітал на селі: наукові основи, стан, проблеми розвитку / Інститут аграрної економіки УААН. - К. : ІАЕ УААН, 2003. -276 c.
18. Босак О.В. Концепція якості освіти – центральна категорія освітньої політики держави // Науковий вісник: Збірник науково-технічних праць. – Львів: НЛТУУ. – 2006, вип.16.2. – С. 320-324.
19. Босак О.В. Маркетинговий підхід до формування ринку послуг професійної освіти // Науковий вісник: Збірник науково-технічних праць. – Львів: НЛТУУ. – 2006, вип.16.6. – С. 311-315.
20. Босак О.В. Чинники конкурентоспроможності вищих навчальних закладів у системі формування економіки знань // Науковий вісник: Збірник науково-технічних праць. – Львів: НЛТУ України. – 2007, вип.17.6. – С. 291-296.
21. Браверман А.А. Маркетинг в российской экономике переходного периода: методология и практика. - М.: Экономика, 1997. -640 с.
22. Бурдье П. Практический смысл. М., СПб.: Алетейя, 2001. -562 с.
23. Важенин С.Г. Социальная инфраструктура народнохозяйственного комплекса. - М. : Наука, 1984. -172 с.
24. Васина Л.Л. Нобелевские лауреаты ХХ века. Экономика. Энциклопедический словарь. -М.: Российская политическая энциклопедия, 2001 -336 с.
25. Вейхер А.А., Кременицкая И.В. Изменение степени доступности высшего образования в российских условиях: превращение части высшего образования из профессионального в общее // Доступность высшего образования в России / Отв. ред. С.В. Шишкин. - М.: Независимый институт социальной политики, 2004. -500 c.
26. Верхоглядова Н.І. Управління конкурентоспроможністю вищої освіти в процесі формування людського капіталу: Автореф. дис... д-ра екон. наук: 08.02.03 / Дніпропетровський національний ун-т. -Д., 2005. -32 с.
27. Всемирная декларация о высшем образовании для XXI века: подходы и практические меры // Альма Матер (Вестник высшей школы). -1999. -№ 3. -С. 29–35.
28. Высшее образование в XXI в.: подходы и практические меры / Соответствие высшего образования требованиям современности [продолжение публикации реферата Рабочего документа Всемирной конференции ЮНЕСКО «Высшее образование в XXI в.: подходы и практические меры» (Париж, 5-9 октября 1998 г.)] // Альма Матер (Вестник высшей школы). -1998. -№ 12. -С. 23-36.
29. Высшее образование в России: правила и реальность / Авт. коллектив: А.С. Заборовская, Т.Л. Клячко, И.Б. Королев, В.А. Чернец, А.Е. Чирикова, Л.С. Шилова, С.В. Шишкин (отв. ред.) - М.: Независимый институт социальной политики, 2004. -406 с.
30. Гавриков А.Л. Региональный университетский комплекс: от концепции до ее воплощения - СПб.: СЗАЧС, 2001. -181 с.
31. Галаган А.И. Университеты в региональных экономических и управленческих структурах США, стран Западной Европы и Японии. -М.: НИИВО, 1994. -128 с.
32. Гильманов С.А. Региональные аспекты развития систем образования // Интеграция региональных систем образования. - Саранск: МГУ, 1995. -С. 25-32.
33. Гневко В.А. Региональные проблемы инновационного развития экономики. - СПб.: ИУЭ, 2004. -479 с.
34. Гойло В.С. Политическая экономия интеллектуального труда // Мировая экономика и международные отношения. -1994. -№ 11. -С. 138.
35. Гойло В.С. Современные буржуазные теории воспроизводства рабочей силы. - М. : Наука, 1975. -231 с.
36. Голікова Н.В. Людський капітал як фактор зростання і розвитку економіки: Дис... канд. екон. наук: 08.01.01 / НАН України; Інститут економічного прогнозування. -К., 2004. -190 с.
37. Головінов О.М. Людський капітал у системі виробничих відносин / Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського. - Донецьк, 2004. -161 с.
38. Гончарова Г.С., Попов С.В., Савельев Л.Я. Прогноз структуры образования. - Новосибирск, 1995. -29 с.
39. Гранберг А.Г. Основы региональной экономики: Учебник 2-е изд. - М., 2001. -495 с.
40. Грішнова О.А. Людський капітал: формування в системі освіти і професійної підготовки. - К.: Т-во «Знання», КОО, 2001. 254 с.
41. Грішнова О.А. Формування людського капіталу в системі освіти і професійної підготовки: Дис... д-ра екон. наук: 08.09.01 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2002. -434 с.
42. Громыко Ю.В. Проектирование и программирование развития образования. - М., 1996. -275 с.
43. Гуманітарна сфера: питання теорії і практики: Монографія / В.І. Куценко, Л.Г. Богуш, О.А. Комарова, Я.В. Остафійчук; За ред. В.І. Куценко. ― К.: Наук. сві, 2002. ― 456 с.
44. Гутман Г.В. Управление региональной экономикой / Г.В.Гутман, А.А.Мироедов, С.В.Федин; Под ред. Г.В.Гутмана. - М.: Финансы и статистика, 2002. -175 с.
45. Данилишин Б.М., Куценко В.І., Остафійчук Я.В. Сфера та ринок послуг у контексті соціальної модифікації суспільства: Монографія. -ЗАТ „Нічлава”, 2005. -328 с.
46. Денисон Э. Исследование различий в темпах экономического роста. - М. : Прогрес, 1971. -645 с.
47. Діяльність підприємств сфери послуг у 2001–2002 роках: Стат. бюл. - К.: Держкомстат України, 2003. -105 с.
48. Діяльність підприємств сфери послуг: Стат. бюл. - К.: Держкомстат України, 2005. -139 с.
49. Діяльність підприємств сфери послуг: Стат. бюл. - К.: Держкомстат України, 2007. -175 с.
50. Днепров Э.Д. Школьная реформа между «вчера» и «завтра». - М.: Российская академия образования, 1996 -432 с.
51. Долишний М.И. Социально-экономические проблемы непроизводственной сферы. - К. : Наук. думка, 1984. -214 с.
52. Долішній М.І. Регіональна політика на рубежі ХХ-ХХІ століть: нові пріоритети / НАН України; Інститут регіональних досліджень. - К. : Наукова думка, 2006. -512 с.
53. Долішній М.І., Бєлєнький П.Ю., Бідак В.Я., Бойко Є.І., Вовканич С.Й. Регіональна політика: методологія, методи, практика / НАН України; Інститут регіональних досліджень / М.І. Долішній (відп.ред.). - Л., 2001. -719 с.
54. Доступность высшего образования в России // Отв. ред. С.В. Шишкин. Независимый институт социальной политики. - М., 2004. -500 c.
55. Дуткевич Я.М. Формування та використання людського капіталу (соціально- економічні аспекти): Дис... канд. екон. наук у формі наук. доповіді: 08.10.04 / НАН України; Рада по вивченню продуктивних сил України. - К., 1997. -44 с.
56. Дюргейм Э. Социология образования: Пер. с фр. Т.Г. Астаховой. Научн. ред. В.С. Собкин, В.Я. Нечаев. - М.: ИНТОР, 1996. -80 с.
57. Дятлов С.А. Основы теории человеческого капитала. - СПб.: СПбУЭиФ,1994. -160 с.
58. Євдокимова І.М. Сфера послуг за сучасних умов: аналіз і прогнозування / Науково-дослідний економічний ін-т. -К., 1995. -156 с.
59. Жамин В А. Экономика образования (вопросы теории и практики). - М. : Просвещение, 1969. -335 с.
60. Жиляев И. Развитие системы платного образования в Украине // Общество и экономика. -2003. -№ 10. -С. 179-188.
61. Журавський В.С., Згуровський М.З. Болонський процес: головні принципи входження в Європейський простір вищої освіти. - К.: Політехніка, 2003. -260 с.
62. Жураковский В.М. Концепция государственной региональной политики Российской Федерации в области высшего и среднего профессионального образования // Регионология. -1994, № 2, 3. -С. 72-78.
63. Зайкин В.С., Ершов Ю.С. Структурные модели в анализе экономики переходного периода // Регион: экономика и социология. -1996. -№ 4. -С. 54–72.
64. Закономерности развития непроизводственной сферы и повышения жизненного уровня / Отв. ред. В. Е. Козак. - К. : Наук. думка, 1989. -256 с.
65. Зелінська Г.О. Регіональні особливості формування і реалізації людського капіталу: Дис... канд. екон. наук: 08.09.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. - Л., 2004. -249 с.
66. Зотов В.Н. Разработка стратегии и тактики маркетинговой деятельности вузов на рынке образовательных услуг и научно-технической продукции: Автореферат... к.э.н. - М.: РЭА им. Г.В. Плеханова, 1997. -21 с.
67. Зуев В.М., Воронин А.А., Джалалов С.А., Пусев В.И. Организационно-экономический механизм региональных систем высшего образования. - М.: НИИВО, 1995. -86 с.
68. Зуев В.М., Новиков П.Н. Мониторинг и прогнозирование профессионального образования. - М.: РГАТИЗ, 1999. -115 с.
69. Зуев В.М. Деятельность высших учебных заведений по социально-экономическому развитию регионов страны. - М.: НИИВО, 1986. -40 с.
70. Из доклада Комиссии ЮНЕСКО «Образование: сокрытое сокровище» // Альма Матер (Вестник высшей школы). -1997. -№ 9. -С. 22—27.
71. Исмаилов Э.Э. Довузовская профессиональная подготовка в Швеции // Педагогика. -2003. -№ 4. -С. 95-96.
72. Інтеграція вищої освіти України в Європейський освітній простір: досвід академічної мобільності між Україною та Європейським Союзом: Методичний посібник. -Київ: Ін-т електродинаміки НАН України, 2006. -78 с.
73. Каленюк І.С. Економічна природа та особливості розвитку освітнього потенціалу України: Дис... д-ра екон. наук: 08.01.01 / Національний аграрний ун-т. -К., 2002. -442 с.
74. Канин. В. Г. Финансирование капитальных вложений в развитие инфраструктуры. - М. : Финансы и статистика, 1987. -80 с.
75. Капелюшников Р.И. Концепция человеческого капитала. Критика современной буржуазной политической экономии. - М.: Наука, 1977. с.
76. Капелюшников Р.И., Албегова И.М., Леонова Т.Г., Емцов Р.Г., Найт П. Человеческий капитал России: проблемы реабилитации // Общество и экономика. -1993. -№ 9-10. -С.3-14.
77. Капелюшников Р.И. Современные буржуазные концепции формирования рабочей силы. - М. : Наука, 1981. -287 с.
78. Капелюшников Р.И. Экономический подход Гэри Беккера к человеческому поведению // США: экономика, политика, идеология. -1993. -№ 11. -С. 17-32.
79. Кемени Дж., Снелл Дж. Конечные цепи Маркова. - М.: Наука, 1970. -275 с.
80. Кендрик Дж. Совокупный капитал США и его формирование. - М. : Прогресс, 1978. -275 с.
81. Кинелев В.Г. Основные направления региональной политики РФ в области высшего образования // Регионология. -1995, № З. -С. 44-50.
82. Климко С.Г. Формування людського капіталу та механізм його використання в умовах ринкових перетворень: Дис... канд. екон. наук: 08.01.01 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. -К., 2004. -275 с.
83. Клочков В.В. Экономика образование: иллюзии и факты. - М. : Мысль, 1985. -173 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.