У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ ОСНОВИ ВРАХУВАННЯ РИЗИКІВ ПРИ ОЦІНЦІ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕАЛЬНОГО ІНВЕСТУВАННЯ
Количество страниц 258
ВУЗ НАЦІОНАЛЬНИЙ АВІАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Год сдачи 2008
Содержание ЗМІСТ

стр.
ВСТУП....................................................................................................................4
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИЗНАЧЕННЯ, ОЦІНКИ ТА ВРАХУВАННЯ РИЗИКІВ ПРИ РЕАЛЬНОМУ ІНВЕСТУВАННІ...........12
1.1. Економічна сутність ризику та місце інвестиційного ризику у системі ризиків....................................................................................................................12
1.2. Теоретичні положення якісної та кількісної оцінки ризиків.................28
1.3. Економічна сутність та класифікація інвестицій....................................47
1.4. Історичні аспекти розвитку методів оцінки ефективності реальних інвестицій...............................................................................................................58
1.5. Теоретичні засади необхідності врахування ризиків реального інвестуваня при оцінці його ефективності..........................................................72
Висновки до розділу 1...........................................................................................83

РОЗДІЛ 2 МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ АНАЛІЗУ ТА ОЦІНКИ РИЗИКІВ РЕАЛЬНОГО ІНВЕСТУВАННЯ НА ПРИКЛАДІ ВПРОВАДЖЕННЯ ШВИДКІСНОГО ПАСАЖИРСЬКОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО РУХУ В УКРАЇНІ...........................................................................................................................86
2.1. Аналіз економічного стану пасажирського господарства Укрзалізниці та тенденції його розвитку в умовах сучасного ринку...........................................86 2.2. Методичні підходи до аналізу і оцінки інвестиційних ризиків................99
2.3. Якісний аналіз структури інвестиційних ризиків на різних стадіях та етапах впровадження швидкісного пасажирського залізничного руху в Україні..................................................................................................................112
2.4. Загальна модель оцінки та врахування ризиків у нормі дисконтування при визначенні комерційної ефективності реального інвестування..............130
Висновки до розділу 2.........................................................................................140

РОЗДІЛ 3 ВРАХУВАННЯ РИЗИКІВ ПРИ ОБГРУНТУВАННІ КОМЕРЦІЙНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ШВИДКІСНОГО ПАСАЖИРСЬКОГО РУХУ НА ЗАЛІЗНИЦЯХ УКРАЇНИ............................................................................................................144
3.1. Оцінка ризиків мікрорівня впровадження швидкісного пасажирського залізничного руху................................................................................................144
3.2. Оцінка ризиків впровадження швидкісного пасажирського руху залізницями України на мезо- та макрорівнях.................................................156
3.3. Інтегральне значення ризику впровадження швидкісного руху залізницями України...........................................................................................167
3.4. Визначення ставки дисконтування з врахуванням премії за ризик для оцінки комерційної ефективності впровадження швидкісного пасажирського руху на залізницях України................................................................................174
3.5. Розрахунок комерційної ефективності та соціального ефекту впровадження швидкісного пасажирського руху (на прикладі напрямків Київ-Львів та Київ-Одеса)...........................................................................................182
Висновки до розділу 3.........................................................................................189
ВИСНОВКИ........................................................................................................195
ДОДАТКИ...........................................................................................................201
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.......................................................249



ВСТУП
Актуальність теми. Подальший розвиток в Україні ринкової економіки неможливий без забезпечення стабільного розвитку транспортного комплексу, який виконує не тільки обслуговуючу роль, але при сучасному ускладненні територіально-виробничих зв’язків стає важливою та невід’ємною умовою економічного зростання. Залізничний транспорт є, безсумнівно, основою транспортної системи та став необхідною умовою стабілізації, піднесення та структурних перетворень економіки, розвитку зовнішньоекономічної діяльності та забезпечення національної безпеки країни. Перспективний розвиток інтеграційних процесів у всіх галузях економіки, в тому числі і на залізничному транспорті, а також посилення конкуренції між окремими видами транспорту вимагають підвищення ефективності використання транспортних засобів, удосконалення рівня сервісного обслуговування, стимулюють пошук нових способів утримання конкурентних позицій на ринку транспортних послуг.
Однак, сьогодні галузь залізничного транспорту потребує прийняття стратегічно важливих рішень та рішучих обґрунтованих дій з боку держави, спрямованих на реформування організаційно-господарського механізму галузі. Перед залізничним транспортом стоїть ряд дуже важливих завдань, які потребують їх негайного вирішення, зокрема:
- забезпечення стабільного розвитку економіко-територіальних виробничих зв’язків в тому числі регіональних;
- утримання конкурентних позицій на транспортному ринку;
- зменшення збитковості пасажирських перевезень та усунення їх перехресного фінансування;
- оновлення рухомого складу;
- модернізація транспортної інфраструктури;
- впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів;
- інтеграція у загальноєвропейську мережу тощо.
Вирішення зазначених та інших актуальних проблем, а також розширення можливостей з надання якісно нових транспортних послуг потребує залучення професійних виконавців, пошук значних фінансових ресурсів, яких галузь у повному обсязі не має. Досягнення запланованих цілей у визначені терміни неможливе без залучення реальних інвестицій. Реальне інвестування є головною формою реалізації ефективних перетворень. Саме такий вид інвестування дасть можливість залізницям України успішно та поетапно провести заплановані зміни.
Все вище зазначене буде здійснюватися в умовах невизначеності зовнішнього та внутрішнього середовищ, а отже потенційно виступатиме чинниками ризику діяльності залізничного транспорту. За умов значної обмеженості інвестиційних ресурсів та різного ступеня ризикованості здійснення інвестиційних проектів ідентифікація та врахування ризиків є найбільш відповідальним етапом при оцінці та обгрунтуванні ефективності й надійності кожного з проектів, що здійснюються у галузі. Врахування факторів ризиків та самих ризиків при здійсненні стратегічно важливих рішень та інвестиційних заходів є запорукою успішної їх реалізації, досягнення намічених цілей за мінімально можливих втрат. Проблема оцінки та врахування інвестиційного ризику набуває самостійного теоретично-прикладного значення.
У науковій літературі вже накопичено достатній досвід у дослідженні питання врахування ризиків при оцінці ефективності реального інвестування, який грунтується на існуючих підходах загальної теорії ризику та інвестицій. Представниками наукової думки, які вивчали це питання є такі зарубіжні та вітчизняні вчені: Дж. Кейнс, К. Макконнелл, Г. Марковіц, С. Фішер, У. Шарп, А. Альгін, І. Бланк, І. Балабанов, В. Віленський, В. Вітлінський, В. Гранатуров, С. Ілляшенко, Ю. Кулаєв, В. Москвін, Т. Хачатуров та інші.
Складний процес реформування залізничного транспорту потребує більш детального та поглибленого вивчення його ризикованості, виявлення основних факторів ризику та сили їх потенційно-негативного впливу. Представлена робота дає можливість визначити сукупність елементарних та складних ризиків, що будуть супроводжувати процес впровадження швидкісного пасажирського руху на залізницях України; оцінити імовірність та рівень можливих втрат від їх настання; врахувати оціночне значення ризику у нормі дисконтування при визначенні комерційної ефективності реалізації інвестиційного проекту.
Систематизація та узагальнення публікацій стосовно основних положень ризикології та інвестування показує, що до більшості з досліджуваних питань не існує загальновизнаних підходів та вони потребують подальшого теоретичного вивчення. Теоретико-методична та практична значущість вирішення зазначених проблемних питань, недостатній рівень їх наукової та прикладної розробки обумовлюють актуальність обраної теми, логіко-структурну побудову, мету, завдання та напрями наукового дослідження.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Основою дисертаційної роботи є власні дослідження автора, які виконано протягом 2005-2007 рр. у Київському університеті економіки і технологій транспорту та Національному авіаційному університеті у межах розробки комплексної методики підвищення перевезення пасажирів у приміському сполученні (на дослідному полігоні ДН-1 ПЗЗ) № 0305U005666; 2004-2005 р. Керівник: Яновський П.О. (КУЕТТ), при виконанні якої автору належить розробка прикладних підходів до оцінки та врахування ризиків; розробка технології ефективного використання пасажирських поїздів за рахунок підвищення населеності вагону № 0305U005668; 2004-2005 р. Керівник: Бараш Ю.С. (ДІІТ), при виконанні якої автору належить аналіз ризикованості реалізації різних варіантів підвищення населеності вагону.
Мета і завдання дослідження. Мета дисертаційного дослідження полягає у розробці теоретико-методичних засад та практичних рекомендацій щодо створення дієвої системи аналізу, оцінки та врахування ризиків реального інвестування при визначенні його ефективності.
Для досягнення поставленої мети в роботі необхідно вирішити такі завдання:
- провести поглиблений аналіз існуючих теорій ризику та інвестицій, узагальнити підходи до тлумачення категорії “інвестиційний ризик”;
- дослідити теоретичні засади аналізу та врахування ризиків при оцінці ефективності реального інвестування;
- узагальнити методичний інструментарій оцінки ризиків інвестування та визначення ефективності реалізації реальних інвестицій;
- опрацювати теоретико-методичні основи факторного аналізу в умовах нечіткої оцінки впливу окремих чинників ризиків на реалізацію інвестиційного проекту;
- визначити та обґрунтувати вплив конкретних факторів ризиків на процес впровадження швидкісного пасажирського залізничного руху в залежності від інвестиційних стадій реалізації проекту;
- розробити систему оцінки та врахування ризиків інвестиційного проекту у нормі дисконтування при визначенні ефективності його реалізації;
- на основі здійснення оцінки ризиків макро-, мезо- та мікрорівнів розробити систему заходів для зниження рівня ризику процесу впровадження швидкісного пасажирського руху на залізницях України;
- дослідити комерційну ефективність та соціальний ефект від впровадження швидкісного пасажирського руху за напрямками Київ-Львів та Київ-Одеса.
Об’єктом дослідження є процес реального інвестування впровадження швидкісного руху на залізницях України.
Предметом дослідження виступають теоретико-прикладні засади оцінки та врахування ризиків при визначенні ефективності реального інвестування.
Методи дослідження ґрунтуються на системному аналізі економічних явищ і синтезі їх результатів. Для дослідження процесу ефективності інвестування були використані статистичні, математичні методи прогнозування, економічного та фінансового аналізу, спостереження, порівняння та абстрагування. Для аналізу та оцінки ризиків реального інвестування використовуються методи кількісного, якісного та абстрактно-логічного аналізу, метод експертних оцінок та інтегральний метод імовірнісної оцінки ризику, спостереження, порівняння, узагальнення, абстрагування, систематизації та класифікації.
Інформаційну базу дослідження склали законодавчі та нормативно-правові акти, що регламентують діяльність підприємств в Україні, наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених з проблем інвестування, ризик-менеджменту, матеріали статистичної та фінансової звітності Укрзалізниці, Національного банку України, Міністерства транспорту України, матеріали науково-практичних конференцій і періодичних видань.
Наукова новизна одержаних результатів. У дисертаційній роботі проведено комплексне теоретичне дослідження та методичне обґрунтування оцінки та врахування ризиків при визначенні ефективності реального інвестування на прикладі впровадження швидкісного пасажирського руху на залізницях України, що дозволило одержати теоретичні і практичні результати, які містять наукову новизну та виносяться на захист, зокрема:
вперше:
- запропоновано нове теоретичне обґрунтування до визначення комерційної ефективності реального інвестування через прогнозування, оцінку та врахування потенційно можливих ризиків макро- та мезорівнів, що повністю чи частково не можуть бути керованими за допомогою засобів ризик-менеджменту;
удосконалено:
- систему моніторингу ризиків та реалізації заходів ризик-менеджменту у галузі залізничного транспорту, що забезпечить періодичну ідентифікацію внутрішніх і зовнішніх ризиків та їх повне чи часткове усунення за допомогою запропонованих інструментів в залежності від зони матриці вибору раціонального напряму впливу на ризик;
- систему класифікації ризиків інвестування, яка виокремлює ризики, що виникають при вкладанні коштів у капітальні (реальні) активи та у цінні папери, одночасно демонструючи ряд ризиків, що є спільними для обох видів інвестування;
- формулу оцінки соціального ефекту реалізації на залізничному транспорті масштабного інвестиційного проекту, що виражається у введенні додаткової незалежної змінної, яка враховує абсолютну різницю між часом перебування пасажира у русі звичайним та швидкісним потягами;
дістало подальшого розвитку:
- поняття “інвестиційного ризику”, яке розкриває суть даного виду ризику з позиції імовірності відхилення очікуваних результатів від оперативних і цільових орієнтирів, може призводити як до додаткових вигід, так і до втрат;
- методичні підходи до якісного аналізу ризиків впровадження швидкісного залізничного руху пасажирських поїздів, які встановлюють періодичність ідентифікації ризиків інвестиційного проекту, чинників ризиків та негативних наслідків їхнього впливу, комбінування факторів та негативних наслідків ризиків.
Практичне значення отриманих результатів. Основні наукові положення дисертації доведені до рівня теоретичних узагальнень і прикладного інструментарію, що дає можливість їх використовувати при прийнятті рішень про доцільність реалізації інвестиційних проектів на залізничному транспорті та інших галузях в сучасних умовах. Все це дасть змогу істотно підвищити ефективність інвестиційних рішень та знизити рівень потенційно можливих втрат від настання певних видів ризиків шляхом запровадження превентивних заходів.
Отримані автором результати були використані у діяльності Головного управління розвитку і технічної політики Державної адміністрації залізничного транспорту „Укрзалізниця” (Акт впровадження № ЦТЕХ-718 Р від 14.11.2007 року) та вокзалу станції Київ-Пасажирський (Акт впровадження № 3626 від 18.12. 2007 р.).
Загальні науково-методичні положення та результати дослідження знайшли відображення у навчальних курсах “Економіка підприємств”, “Економіка транспорту” та “Економіка галузі”, що викладаються у Національному авіаційному університеті (Акт провадження від 15.11.2007 р.).
Особистий внесок здобувача. Дисертаційна робота є самостійно виконаною науковою працею, у якій автором розроблено теоретико-прикладні основи аналізу та врахування ризиків при визначенні ефективності реального інвестування на прикладі впровадження залізничного швидкісного руху пасажирських поїздів.
Основні положення дисертаційної роботи викладено в одноосібних наукових статтях.
Апробація результатів дисертації. Теоретичні та практичні розробки, отримані у процесі дослідження і відображені в дисертаційній роботі, доповідалися та обговорювалися на міжнародних та всеукраїнських науково-практичних конференціях: “Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління” (м. Київ, 2005 р.); “Сучасні проблеми інноваційного розвитку держави” (м. Дніпропетровськ, 2005 р.); “Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте” (г. Киев (г. Судак), 2006); “Проблеми економіки транспорту” (м. Дніпропетровськ, 2007 р.); “Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте ЭКУЖТ 2007” (г. Киев (г. Судак), 2007).
Публікації. За результатами дисертаційного дослідження опубліковано 5 одноосібних статей у наукових фахових виданнях загальним обсягом 2,416 д.а. та 5 тез доповідей загальним обсягом 0,638 д.а. Загальний обсяг публікацій складає 2,864 д.а.
Структура та обсяг роботи. Дисертація складається із вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел (103 найменування) та 9 додатків. Повний обсяг роботи становить 258 сторінки, в т.ч. список використаних джерел – 10 сторінок, додатки – 49 сторінок. Матеріали дисертації містять 54 таблиці, 22 рисунка.
Список литературы ВИСНОВКИ

Дисертаційна робота спрямована на розв’язання важливої економічної проблеми – інтегральної оцінки та врахування ризиків при обгрунтуванні комерційної ефективності здійснення інвестиційних проектів. Запропонований теоретичний підхід врахування ризиків у нормі дисконтування був апробований на прикладі масштабного інвестиційного проекту по впровадженню швидкісного пасажирського залізничного руху в Україні. Вище зазначений підхід узагальнює та розвиває наукові положення щодо оцінки ризиків інвестиційного проекту на макро-, мезо- та мікрорівнях; вносить елементи новизни щодо пофакторного врахування ризиків у нормі дисконтування.
Проведене наукове дослідження дозволило зробити ряд висновків теоретичного та практичного характеру, суть яких зводиться до наступного:
1. Безперечно, інвестування тісно пов’язане з категорією “ризику”. Вивчення теорії інвестицій, на наш погляд, неможливе без дослідження концептуальних основ ризикології. Аналіз наукових джерел з проблем ризику дав можливість виявити неоднозначність тлумачення цього поняття. Ризик, можливо, одна з найзагадковіших економних категорій сьогодні. Слід також відмітити відсутність єдиного науково обгрунтованого підходу до класифікації ризиків. Все це зумовило необхідність формування власного бачення сутності “ризику” та “інвестиційного ризику”, а також їх місця у системі економічних категорій. На наш погляд, інвестиційний ризик – це вид економічного ризику, пов’язаний із вкладанням коштів у різні види інвестицій (як реальні, так і портфельні), який є імовірністю відхилення очікуваних результатів інвестування від оперативних та цільових орієнтирів, зумовлених невизначеністю та мінливістю економічного і соціально-політичного простору діяльності суб’єктів господарювання; може призвести до виникнення як втрат, так і додаткових вигод.
2. У роботі запропонована власна класифікація інвестиційного ризику, яка дає можливість окремо виділити ризики, що пов’язані з фінансовими та реальними інвестиціями. Розроблена автором класифікація інвестиційного ризику, визначаючи місце кожного ризику у їх ієрархічній структурі, націлена на практичне її використання для досягнення мети дисертаційного дослідження.
3. Якісний та кількісний аналіз ризиків інвестування є невід’ємною частиною інтегральної оцінки його значення. Нами розглянуто методи кількісної та якісної оцінки ризиків, визначено недоліки та переваги кожного з них, внаслідок чого рекомендується застосування одночасно декількох методів, враховуючи стан інформаційного забезпечення та умови реалізації конкретного інвестиційного проекту.
4. У роботі вивчено та проранжовано за точністю застосування ряд існуючих підходів до врахування ризиків при обгрунтуванні комерційної ефективності інвестиційного проекту. Одним з найбільш математично точних та широко вживаних є врахування премії за ризик у норму дисконтування, який взятий нами для подальшого практичного застосування.
5. Ґрунтовний аналіз наукових праць з теорії інвестицій та інвестування дав можливість сформулювати основні положення, що визначають їх суть. У ході вивчення наукових джерел виявлено неоднозначність у тлумаченні суті “інвестицій”. На наш погляд, найбільш повномірно суть категорії “інвестиції” трактує Закон України “Про інвестиційну діяльність” як всі види майнових та інтелектуальних цінностей, які вкладаються у об’єкти підприємницької та інших видів діяльності, в результаті якої створюється прибуток (дохід) чи досягається соціальний ефект. Дисертаційне дослідження спрямоване на вивчення саме реальних інвестицій та відповідно процесу їх здійснення – реального інвестування. В результаті вивчення наукових джерел з інвестування встановлено, що реальне інвестування – це капітал у всіх його формах, що вкладається в об’єкти виробничного призначення, інноваційні нематеріальні активи та інші об’єкти інвестування, пов’язані зі здійсненням операційної діяльності підприємства з метою отримання прибутку або інших позавиробничих ефектів соціального характеру, підвищення конкурентоспроможності і ринкової стабільності підприємства, причому збільшення капіталу повинно бути достатнім для компенсації інвестору відмови від використання цих коштів в поточному періоді, винагороди його за ризик, а також відшкодування втрат від інфляції в майбутньому періоді.
У роботі запропонована власна класифікація інвестицій, що є результатом систематизації за різними ознаками існуючих підходів.
6. Інвестиції як різновид капіталу, що характеризується перспективністю його використання, завжди націлений на певний результат у майбутньому (отримання прибутку, екологічних, соціальних вигод тощо). З метою виміру ефективності реального інвестування у сучасних умовах формування ринкових відносин розроблені та використовуються близько 50 різних показників. Найбільш поширеними серед них є чистий дисконтований дохід, індекс доходності, термін окупності та внутрішня норма доходності. У дисертаційному дослідженні вивчена історія розвитку підходів та методів оцінювання ефективності інвестицій у необоротній капітал з кінця ХІХ ст. і до сьогодні; розкриті відмінності між методами; визначені переваги та недоліки методів оцінки результативності інвестицій.
7. Дослідженням визначено та обґрунтовано основні проблеми, з якими пов’язана діяльність пасажирського господарства залізничного транспорту сьогодні: застарілий рухомий склад та транспортна інфраструктура, значний час перебування у русі пасажирських поїздів, адміністративне регулювання рівня тарифів у внутрішньому сполученні, значна збитковість пасажирських перевезень (окрім міжнародних), нестабільність законодавчої бази та політичної ситуації в країні, значний рівень конкуренції з автомобільним транспортом у приміському сполученні та з авіацією у дальньому тощо. Водночас, залізничний транспорт є стратегічно важливим об’єктом для держави в цілому, який характеризується перспективністю та динамічністю розвитку, а також значною невизначеністю результатів діяльності.
8. Одним з найбільш імовірних та ефективних засобів вирішення проблем пасажирського комплексу залізничного транспорту є впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів на залізницях України. Інноваційний шлях розвитку залізничного транспорту є пріоритетним. Становлення нового етапу розвитку залізничного транспорту визначить докорінна зміна технологічного способу організації перевізного процесу, розробка нових підходів до використання факторів виробництва, формування нових взаємин людей у процесі виробництва.
9. Дослідження ефективності впровадження швидкісного пасажирського руху неможливе без якісної та кількісної оцінки ризиків даного проекту. Безперечною є необхідність визначення та оцінки можливих інвестиційних ризиків і розробки управлінських рішень з метою зменшення їх негативного впливу на передінвестиційному етапі.
Недосконалість та обмеженість методик оцінки ризикованості реалізації інвестиційних проектів, врахування недоліків та переваг їх застосування зумовили використання методу факторного аналізу ризику з використанням експертних процедур.
10. Сформульовані групи чинників ризиків, які виникають на різних стадіях та етапах інвестиційного проекту по впровадженню швидкісного пасажирського залізничного руху та визначені можливі негативні наслідки їхнього впливу, ідентифіковані основні види ризиків, що виникають на мікро-, мезо- та макрорівнях.
11. У дисертаційному дослідженні використана удосконалена методика визначення норми дисконтування інвестиційного проекту та інтегральної оцінки ризику, а також запропонований власний теоретичний підхід врахування ризику у нормі дисконтування.
12. Виявлені основні види ризиків, які виникають на мікро-, мезо- та макрорівнях. Найбільший вплив серед усіх видів ризиків справляють ризики мезорівня, особливо адміністративно-законодавчий та технологічний, що мають помірну та середню імовірність настання та характеризуються значними та надмірними втратами від їх реалізації.
Ризики мікрорівня пов’язані безпосередньо з особливостями інвестиційного проекту по впровадженню швидкісного залізничного пасажирського руху та визначаються незначною імовірністю та середнім рівнем втрат від їх настання. Серед ризиків мікрорівня найбільш загрозливими є фінансові ризики та ризики будівництва.
Макроризики характеризуються помірною імовірністю настання та неможливістю регулювання їхнього значення.
13. Метод інтегральної оцінки ризику дав можливість визначити міру ризикованості впровадження швидкісного пасажирського залізничного руху в Україні, яка характеризується помірною імовірністю настання ідентифікованих у роботі видів ризиків.
14. Оцінка міри ризикованості впровадження швидкісного руху та дослідження сучасних теоретико-прикладних підходів до управління ризиком дали можливість запропонувати сукупність способів зниження ступеня ризику на мікро- та частково на мезорівнях. У дисертаційній роботі запропоновано здійснювати моніторинг факторів та можливих наслідків ризиків за розробленими формами експертного опитування на мікрорівні кожні півроку, на мезорівня – щороку, на макрорівні – кожні 3-4 роки.
15. На основі розрахунків рівня ризику на мікро- та мезорівнях запропоновано ряд заходів для його зниження. Вибір методу зниження ризику залежить від співвідношення між двома оціночними показниками – імовірністю настання ризикової ситуації та рівня втрат, до яких вона може призвести. Отже, якщо імовірність настання ризику та рівень втрат незначні, то можна ризик прийняти; при незначних і середніх втратах та середній і високій імовірності настання ризику його необхідно вирівнювати та передавати; у випадку значних втрат при великій імовірності настання необхідно уникнути ризику шляхом відмови від даного виду діяльності чи даного інвестиційного проекту.
16. Розрахована у дисертаційній роботі норма дисконтування згідно запропонованого підходу дала можливість здійснити оцінку комерційної ефективності впровадження швидкісного пасажирського залізничного руху в Україні за чотирма основними сценаріями за напрямками Київ-Львів та Київ-Одеса. У перспективі сценарії 160 Р1 та 160 Р2 будуть прибутковими.
17. У дисертаційному дослідженні окрім комерційної запропонований розрахунок соціального ефекту, який полягає у скороченні часу перебування пасажирів у русі. Нами було удосконалено формулу розрахунку соціального ефекту впровадження швидкісного руху на залізничному транспорті, що виражається у введенні додаткової незалежної змінної, яка враховує абсолютну різницю між часом перебування пасажира у русі звичайним та швидкісним потягами, та встановлено той факт, що зростання соціального ефекту у вартісному виразі пропорційно залежить від зростання швидкостей руху та зменшення часу перебування пасажирів у русі.
18. Отже, соціальний ефект та утримання конкурентних позицій на транспортному ринку – основні задачі впровадження швидкісного пасажирського руху на залізницях України. Прибутковість, що характеризує комерційну ефективність проекту, можлива лише при сценарії 160 Р1 та 160 Р2. Сценарій 160 Р2 є більш прибутковим та оптимальним для українських залізниць – враховуючи брак вільних коштів та гостру потребу реформування пасажирського господарства, він дає можливість збільшити швидкості руху пасажирських потягів, вивести зі збиткового стану пасажирські перевезення, утримувати провідні позиції на ринку транспортних послуг, продовжувати процес інтеграції до європейської мережі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Боровкова В.А. Управление рисками в торговле. – Санкт-Петербург: Питер,2004. – 288 с.
2. Москвин В.А. Управление рисками при реализации инвестиционных проектов. – М.: Финансы и статистика, 2004. – 352 с.
3. Гранатуров В.М., Шевчук О.Б. Ризики підприємницької діяльності: проблеми аналізу. – К.: Державне видавничо-інформаційне агентство “Зв’язок”, 2000. – 150 с.
4. Кейнс Дж. М. Общая теория занятости, процента и денег. – М., 1948. – 142 с.
5. Ожегов С.И. Словарь русского языка: Ок. 57000слов / Под ред. чл.-корр. АН СССР Н.Ю. Шведовой. – 18-е из., стереотип. − М.: Рус.яз., 1986. − 797 с.
6. Ивасенко А.Г. Банковские риски: Учебное издание. − М.: Вузовская книга, 1998. − 142 с.
7. Балабанов И.Т. Риск-менеджмент. – М.: Финансы и статистика, 1994. – 224 с.
8. Грабовый П.Г. и др. Риски в современном бизнесе. – М.: Аланс, 1994. – 197 с.
9. Севрук В.Т. Банковские риски. − М.: Дело ЛТД, 1995. − 72 с.
10. Чалый−Прилуцкий В.А. Рынок и риск. Методические материалы (пособие для бизнесменов по анализу, оценке и управлению риском). − М.: НИУР , Центр СИНТЕК, 1994. − 234 с.
11. Альгин А.П. Риск и его роль в общественной жизни. – М.: 1989. – 192 с.
12. Вітлінський В.В., Наконечний С.І. Ризик у менеджменті. – К.: ТОВ “Бори сфен-М”, 1996. – 336 с.
13. Скопенко Н.С. Теоретико-методичні основи аналізу та врахування господарського ризику в діяльності підприємств (на прикладі хлібопекарської галузі): Дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / НУХТ. – К.: 2006, - 289 с.
14. Івченко І.Ю. Економічні ризики: Навчальний посібник. – К.: “Центр навчальної літератури”, 2004. – 304 с.
15. Вербицька Г. Л. Методичні основи оцінки економічного ризику в діяльності підприємств: Дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / НТУ. – Київ, 2004. – 215 с.
16. Словник іншомовних слів. – Під редакцією О.С. Мельничука. К.: Головна редакція УРЕ, 1975 р. – 775 с.
17. Ілляшенко С.М. Економічний ризик: Навчальний посібник. 2-ге вид. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 220 с.
18. Ілляшенко С.М. Управління інноваційним розвитком: проблеми, концепції, методи: Навчальний посібник. – Суми: ВТД “Університетська книга”, 2003. – 278 с.
19. Экономический риск и методы го измерения: Учебное пособие / Ю.В. Скопинцев, Н.С. Шаповал / - К.: Центр учебной литературы, 2006. – 107 с.
20. Хорин А.Н. Оценка предпринимательского риска / Бух. Учет. - 1994. - № 5.
21. Методичні вказівки і контрольні завдання з вищої математики для студентів заочної форми навчання. Частина 3 / Під реад. М.М. Крюкова. Київ. КІЗТ, 2001. – С. 139.
22. Донець Л.І. Економічні ризики та методи їх вимірювання: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 312 с.
23. Гранатуров В.М. Экономический риск: сущность, методы измерения, пути снижения. – 2-е изд. перераб. и доп. – М.: Издательство «Дело и Серсис», 2002. – 160 с.
24. Лопач С.Н., Чубенко А.В., Бабич П.Н. Статистика в науке и бизнесе. – К.: МОРИОН, 2002. – 640 с.
25. Теория статистики: Учебник / Под редакцией проф.Р.А. Шмойловой. – М.: Финансы и статистика, 1996. – 464 с.
26. Бланк И.А. Инвестиционный менеджмент. – К.: МП «Итем ЛТД», «Юнайтед Трейд Лондон Лимитед», 1995. – 157 с.
27. Политическая экономия. Экономическая энциклопедия, т. 1. М.: Наука, 1968. – 548 с.
28. Оценка эффективности инноваций. Завалин П.Н., Васильев А.В., СПб., 1998. – 216 с.
29. Чемолосов И. Оценка эффективности инвестиционных проектов. –htpp:// w.w.w.chemolosov.ru..
30. Педан М.П. Экономика строительства. Учебник для вузов. – М.: Стройиздат, 1987.
31. Инвестиционная политика народнохозяйственных комплексов. Под. Ред. Красовского В.П. М., «Наука», 1985.
32. Бердеша Е.Р. Межотраслевые связи в инвестиционном процессе. – К.: Наукова думка, 1981.
33. Протопопова В.О., Полонський А.Н. Економіка підприємства. Навчальний посібник для студентів економічних спеціальностей ВНЗ. – К.: ЦУЛ, 2002. – 220 с.
34. Закон України “Про інвестиційну діяльність” від 18.09.1991, № 1650-ХІІ, зі змінами та доповненнями.
35. Гненный О.Н. Оценка эффективности инвестиционных проектов на железнодорожном транспорте в условиях неопределенности и рисков: Дис. канд. экон. наук: 08.07.04 / ДНУЗТ. – Днепропетровск, 2004. – 220 с.
36. Кучарина Е.А. Инвестиционный анализ. – СПб.: Питер, 2006. – 160 с.
37. Михайленко О.В. Удосконалення реального інвестування підприємств харчової промисловості на основі системи кредитних відносин: Дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / НУХТ. – Київ, 2007. – 209 с.
38. Фишер С., Дорнбуш Р., Шмалензи Р. Экономика / Пер. с англ. 2-го изд. – М.: Дело ЛТД, 1995.
39. Волков Б.А. Экономическая эффективность инвестиций на железнодорожном транспорте в условиях рынка. – М.: 1996. – 191 с.
40. Пересада А.А. Інвестиційний процес в Україні – К.: ТОВ «Видавництво Лібра», 1998 р. – 392 с.
41. Кулаев Ю.Ф. Экономика гражданской авиации Украины. Монография. – К.: Издательство «Феникс», 2004. – 667 с.
42. Дестрем М.Г. Общие суждения об относительных выгодах каналов и дорог с колеями и приложение выводов к определению удобнейшего для России способа перевозки тяжестей. СПб., 1831.- 90 с.
43. Яцына В.А. Отыскание выгоднейшего направления проектируемых железнодорожных линий по наименьшей сумме строительных и эксплуатационных расходов. СПб., 1908, 92 с.
44. Сокольский В.А. Принципы экономичности и их выражение в современном строительстве. СПб., 1910, 535 с.
45. Хачатуров Т.С. Эффективность капитальных вложений. – М.: Экономика, 1979, 335 с.
46. Протодьяконов М.М. Изыскание и проектирование железных дорог. – М.: Трансжелдориздат, 1934, 330 с.
47. Шахунянц Г.М. Технико-экономические расчеты в путевом хозяйстве. – М., 1939, 244 с.
48. Хачатуров Т.С. Вопросы измерения эффективности капитальных вложений. – М.: Наука, 1968. – 427 с.
49. Вааг Л.А. Основные вопросы оценки экономической эффективности производства. – М.: Наука, 1966. – 60 с.
50. Новожилов В.В. Проблемы измерения затрат и результатов при оптимальном планировании. – М.: Экономика, 1967. – 376 с.
51. Типовая методика определения экономической эффективности капитальных вложений и новой техники в народное хозяйство СССР / Эффективность капитальных вложений: Сборник утвержденных методик. – М.: Экономика. – 1960. – 108 с.
52. Типова методика определения экономической эффективности капитальных вложений (оновленный вариант) / Эффективность капитальных вложений: Сборник утвержденных методик. – М.: Экономика. – 1969. – 98 с.
53. Типовая методика (основные положения) определения экономической эффективности использования в народном хозяйстве новой техники, изобретений и рационализаторских предложений / Эффективность капитальных вложений: Сборник утвержденных методик. – М.: Экономика. -1977. – 102 с.
54. Методические указания по комплексной оценке эффективности мероприятий, направленных на ускорение научно-технического прогресса / Методические указания и комментарии по их применению. – М.: Экономика. – 1989. – 120 с.
55. Методика определения эффективности капитальных вложений / Методические указания и комментарии по их применению. – М.: Экономика. – 1990. – 87 с.
56. Методические рекомендации по определению экономической эффективности мероприятий научно-технического прогресса на железнодорожном транспорте / Методические указания и комментарии по их применению. – М.: Экономика. – 1990. – 92 с.
57. Кулаев Ю.Ф. Методы экономической оценки инвестиционных проектов на транспорте. Учеб.-метод. пособие. – К.: Транспорт України, 2001. – 182 с.
58. Виленський П.Л., Лившиц В.Н., Орлова Е.Р., Смоляк С.А. Оценка эффективности инвестиционных проектов. – М.: Дело, 1998. – 248 с.
59. Абрамов А.П. Оценка эффективности инвестиционных проектов. – М.: Железнодорожный транспорт, 2004, № 3, С. 54-59.
60. Кудина Л.И. Оценка экономической эффективности инвестиционных проектов (на примере предприятий отрасли «Транспорт»): Дис. канд. экон. наук: 08.07.04 / Украинский транспортный университет. – К., 1997. – 165 с.
61. Інтегральна ефективність швидкісних залізничних магістралей: Монографія / Ю.Є. Пащенко, М.Ю.Гончаров, Й.М. Кранц та інші: За ред. С.І. Дорогунцова. – К.: РВПС України НАН України, 2005. – 266 с.
62. Шерепа О.М., Онищенко Н.В. Методи оцінки ризику в сучасних умовах економічних перетворень // Зб. наук. пр. Київського університету економіки і технологій транспорту. Серія економіка і управління. – Київ: КУЕТТ, 2004. - № 6. – с. 290-294.
63. Шерепа О.М. Обгрунтування необхідності створення нових методичних підходів до оцінки ефективності інвестиційних проектів // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції „Сучасні проблеми інноваційного розвитку держави”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 2. – С. 90-92.
64. Шерепа О.М., Онищенко Н.В. Особливості керування ризиками в умовах ринкової економіки // Тези доповідей IV Міжнародної наукової конференції „Проблеми економіки транспорту”. – Дніпропетровськ: ДНУЗТ, 2005. – С. 101-102.
65. Шерепа О.М. Аналіз існуючих методик оцінки ефективності інвестиційних проектів // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури: Зб. наук. пр. – Київ: КУЕТТ, 2006. – № 12. – С. 217-225.
66. Шерепа О.М. Економічна сутність ризику та місце інвестиційного ризику в системі ризиків // Економіка, підприємництво та менеджмент: Журнал наукових праць: Випуск 8. – К.: НАУ, 207. – С. 73-82.
67. Макаренко М.В. Основи управління економічними процесами на залізничному транспорті України. Монографія. – К.: КУЕТТ, 2003. – 478 с.
68. Закон України “Про залізничний транспорт” від 4 липня 1996 року N 273/96-ВР // Голос України. – 13 серпня 1996 р. - № 169.
69. Кулаєв Ю.Ф. Економіка залізничного транспорту: Навчальний посібник. – Ніжин: ТОВ «Видавництво Аспект-Поліграф», 2006. – 232 с.
70. Економіка і залізничний транспорт України: Моніторинг макроекономічних та галузевих показників (1996-2001 рр.) / Наук. керівн. Ю.М. Цвєтов, М.В. Макаренко, Виконав. Н.С. Соколовська, Т.С. Рябчун, Т.В. Горяінова, О.В. Прихненко, О.В. Левченко, М.Ю. Цвєтов, Р.Ю. Дьомін. – КУЕТТ, 2003. – 316 с.
71. Моніторинг показників основної діяльності підприємств залізничного транспорту України (1991-2000 рр.) / Наук. кер. Ю.М. Цвєтов, М.В. Макаренко; Виконавці Н.С. Соколовська, Т.В. Горяінова, О.В. Прихненко та ін. – К.: ВАТ “ІКТП-Центр”, 2001. – 163 с.
72. Аналіз роботи залізниць України по пасажирських перевезеннях за результатами роботи за 2005 рік. – Мінтранс України; ДАЗТ України; Головне пасажирське управління.
73. Розробка Концепції впровадження швидкісного та високошвидкісного руху пасажирських поїздів на залізницях України в 2005-2015 рр. / Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна, - Д. - 2004.
74. Проблеми економіки транспорту: V Міжнародна наукова конференція. Тези доповідей. – Дніпропетровськ: ДНУЗТ, 2006. – 128 с.
75. Статут залізниць України. http://www.uz.gov.ua/index.php?m=info.normdocs.act.
76. Концепція впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів на залізницях України від 31.12.2004 р., № 979.
77. Сич Є.М., Ільчук В.П. Етапи розвитку інноваційно-інвестиційних систем на залізничному транспорті. // Вісник ХНУ № 512, 2001. – С. 100-103.
78. Мостенська Т.Л. Основи маркетингу: Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2005. – 240 с.
79. Прауде В.Р., Білий О.Б. Маркетинг: Навч. Посібник. – К.: Вища школа, 1994. – 256 с.
80. Аксенов И.М. Маркетинг на объектах транспорта. – Нежин: ТОВ «Видавництво Аспект-Поліграф», 2006. – 125 с.
81. Технико-экономическое обоснование скоростного движения по направлениям Киев-Львов, Киев-Одесса с использованием поездов с наклоняющимся кузовом: отчет по 3 этапу проекта – финансово-экономический анализ, Франция, «Систра». – 2007 г.
82. Скопенко Н.С. Теоретико-методичні основи факторного аналізу ризику в умовах нечіткої оцінки окремих чинників // Вісник КНУТД. – 2005. - № 4 (24). – С. 39-44.
83. Лысюк А.П., Шаповал С.С., Свинарев Ю.Н. Модели учета рисков в оценке эффективности реальных инвестиций: Монография. – Одесса: «ТЭС», 2004. – 96 с.
84. Скопенко Н.С. Оцінка господарських ризиків, які виникають на підприємствах // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Перспективные разработки науки и техники-2005». – Дніпропетровськ, 2005. – Т. 11. –С. 36-39.
85. Шерепа О.М. Інтегральна оцінка ризику інвестиційного проекту // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте: Материалы Международной научно-практической конференции. – К.: КУЭТТ, 2006. – С. 131-132.
86. Шерепа О.М. Загальна модель системної оцінки ризику реальних інвестиційних проектів // Проблеми економіки транспорту: Тези доповідей VI Міжнародної наукової конференції. – Дніпропетровськ: ДІІТ, 2007. – С. 100.
87. Шерепа О.М. Методика факторного аналізу ризику реального інвестування // Проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте: Материалы Второй Международной научно-практической конференции. – К.: КУЭТТ, 2007. – Том 1. – С. 121-122.
88. Шерепа О.М. Швидкісний пасажирський рух – новий етап у розвитку залізниць України // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління: Тези доповідей третьої наук.- практичної конф. – сер. „Економіка і управління”. – К.: КУЕТТ. – 2005. – С. 45-46.
89. Шерепа О.М. Впровадження швидкісного пасажирського руху – новий етап розвитку залізниць України // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури: Зб. наук. пр.: Випуск 11. – Київ: КУЕТТ, 2005. – С. 115-120.
90. Шерепа О.М. Обгрунтування розрахунку норми дисконтування інвестиційних проектів ЦКВ Укрзалізниці // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. – 2006. - № 10. – С. 220-222.
91. Технико-экономическое обоснование скоротного движения по направлениям Киев-Львов, Киев-Одесса с использованием поездов с наклоняющимся кузовом: отчет по 2 этапу проекта – технический анализ, Франция, «Систра». – январь 2007 г.
92. Country Risk // Euromoney Magazine. – 2005. – March, September. htpp://www.euromoney. com/ articlepopup.asp.
93. Бернстайн П. Против богов: укрощение риска / Пер. с англ. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2000. – 400 с.
94. Офіційний сайт Національного банку України. htpp://www.nbu.gov.ua.
95. Сич Є.М., Ільчук В.П. Інноваційно-інвестиційний розвиток залізничного транспорту. – К.: Логос, 2002. – 256 с.
96. Конкуренция и управление рисками на предприятиях в условиях рынка / Т.Н. Цай, П.Г. Грабовый, Марашда Бассам Сайел. – М.: Изд-во «Аланс», 1997. – 288 с.
97. Шапкин А.С. Экономические и финансовые риски. Оценка, управление, портфель инвестиций. − 2-е изд. − М: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К0», 2004. − 544 с.
98. Хохлов Н.В. Управление риском: Учеб.пособие для вузов. − М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. − 239 с.
99. Стратегічні цілі і моделі ефективної діяльності підприємства: Навч. посібник для вузів. / М.А. Сіроштан та ін. − Х.: Ока, 1999. − 216 с.
100. Risk Jigsaw. http:/www/erisk/com/LesrningCenter/RiskJigsaw/asp
101. Статистична інформація. http://www.ukrstat.gov.ua
102. Статистичний щорічник України за 2004 рік / Держкомстат України: за ред. О.Г. Осауленко. − К., 2005. − 590 с.
103. Шерепа О.М. Загальна модель оцінки та врахування ризиків реального інвестування у нормі дисконтування // Журн. „Залізничний транспорт України”. – Вип. 1. – Київ, 2008. – С. 24-28.

Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.