У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ОСОБИСТЕ СПОЖИВАННЯ В УМОВАХ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОГО РИНКОВОГО ГОСПОДАРСТВА
Количество страниц 219
ВУЗ Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 21210.doc 
Содержание ЗМІСТ
ВСТУП...............................................................................................................................4
РОЗДІЛ 1.
Методологічні основи дослідження особистого споживання в умовах формування соціального ринкового господарства…………….............................10
1.1. Особисте споживання як соціально-економічна категорія....................10
1.2. Еволюція поглядів на роль і місце споживання в системі суспільного
відтворення.................................................................................................29
1.3. Тенденції розвитку особистого споживання в суспільстві споживання
та в соціальному ринковому господарстві............................................57 Висновки до розділу 1..............................................................................80
РОЗДІЛ 2.
Особливості трансформації відносин особистого споживання в умовах формування соціального ринкового господарства.................................................84
2.1. Суперечливий вплив глобалізації на зміну соціально-економічного
змісту і структури особистого споживання………….……………….84
2.2. Актуалізація безпеки особистого споживання як вимога
сучасного господарського розвитку……….………….………….......100
2.3. Формування ціннісно-раціонального споживання як спосіб
вирішення імперативу виживання і розвитку людського
суспільства……………………………………………….……..............114
Висновки до розділу 2............................................................................131
РОЗДІЛ 3.
Особисте споживання в Україні в умовах ринкових перетворень..................134
3.1. Соціально-економічні особливості особистого споживання в умовах
ринкових перетворень економіки Україні......………..……......……..134
3.2. Основні напрями вдосконалення особистого споживання в
умовах формування національного соціального ринкового
господарства............................................................................................156
Висновки до розділу 3............................................................................168
ВИСНОВКИ……...……………………………………………………….…………..172
ДОДАТКИ……..........…….………………………………………………..………....183
Додаток А. Класифікація потреб.................................................................................183
Додаток Б. Комплексна класифікація споживання за різними критеріями............186
Додаток В. Частки глобального споживання і населення (%) в різних регіонах....188
Додаток Д. Глобальний розподіл класу споживачів..................................................189
Додаток Е. Чисельність класу споживачів.................................................................190
Додаток Ж. Можливість забезпечення потреб людей у країнах з різним економічним розвитком.................................................................................................191
Додаток З. Основні глобальні екологічні проблеми сучасності...............................193
Додаток К. Шляхи міграції шкідливих речовин в біосфері......................................194
Додаток Л. Визначення сталого розвитку..................................................................195
Додаток М. Диференціація життєвого рівня населення............................................196
Додаток Н. Нерівномірність розподілу сукупних витрат за децильними (10%-ми) групами населення України в 2005-2006 рр................................................................197
Додаток П. Структура сукупних витрат населення України...................................198
Додаток Р. Наявність в домогосподарствах окремих товарів тривалого користування..................................................................................................................199
Додаток С. Результати аналізу споживання продуктів харчування в домогосподарствах України..........................................................................................200
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...................…………………..….….....202








ВСТУП
Значення особистого споживання визначається згідно його ролі у розвитку людського суспільства: без споживання людство не може вижити. Але людина не живе заради того, щоб споживати, мета і сенс її життя повніші, глибші та полягають у всебічному цілісному розвитку особистості. Тому слід вдосконалювати споживання таким чином, щоб воно сприяло розкриттю потенціалу людини та процесу її розвитку.
Система особистого споживання як і вся система економічних відносин знаходиться в умовах поглиблення фінансово-економічної кризи. Кризові явища особистого споживання виявляються у розпаді поконвічних зв’язків між потребами, виробництвом і споживанням, в глибокій інституціалізації та перетворенні споживання на важливий фактор економічного зростання, логічним наслідком чого стає формування ненаситного споживача.
Особисте споживання в країнах з ринковою трансформацією знаходиться в умовах перебудови на ринкових принципах. Зміна інституційного простору обумовлює першочерговість рішення низки інституційних завдань. Серед них особливого значення набуває подолання глибокої деформації та диференціації у особистому споживанні. Питання споживання актуалізувалось також у зв’язку з розвитком суспільства споживання, яке розповсюджується у світі, перетворює людину в споживача, який не замислюється про наслідки такого стану, про необхідність забезпечення сталого розвитку і збереження життя на планеті. Споживацтво західного суспільства споживання, яке отримало розповсюдження завдяки глобалізації, копіюється багатьма людьми в інших країнах. Протиріччя між потребами суспільства, що зростають, і порівняно обмеженими можливостями біосфери ставлять під загрозу саме майбутнє існування людства. Задля подальшого безпечного розвитку людства вийшли на авансцену наукового пошуку теоретичні питання вдосконалення споживання, які дозволили б гармонійно розвиватися людству, не загострюючи, а розв’язуючи вже накопичені протиріччя.
Особисте споживання завжди було в центрі дослідження відомих представників економічної науки. Різні його аспекти розглядали у своїх працях Ж. Бодрійяр, Р.Брамберг, Л. Вальрас, М. Вебер, Т. Веблен, Дж. Гелбрейт, У. Джевонс, Г. Госсен, Дж. Дьюзенберрі, Г. Зіммель, Дж.М. Кейнс, К. Ланкастер, Т. Мальтус, К. Маркс, А.Маршалл, К. Менгер, Дж.С. Мілль, Ф.Модильяні, Т. Мор, В. Парето, А. Пігу, Д.Рікардо, Ж. Сисмонді, А. Сміт, Ж.-Б. Сей, М. Туган-Барановський, А. Тюрго, І.Фішер, М. Фрідман, Ш. Фур’є та інші. Формування суспільства споживання в минулому столітті привернуло увагу до аналізу суті суспільства споживання і можливості його розповсюдження на інші країни. Дослідженням питання суспільства споживання займалися Р. Арон, P. Барт, З. Бауман, Ж. Бодрійяр, П. Бурд’є, Дж. Гелбрейт, І. Гофман, М. Кондратьєв, В. Крапівін, Д. Ліон, С. Майлз, Е. Моро, Дж. Рітцер, У. Ростоу, Е. Тоффлер, М. Фезерстоун, Ж. Форест’є, Е. Фромм та інші. Взаємозв’язок моделі особистого споживання та ресурсно-екологічної складової на планеті досліджували А. Дурнінг, Я. Кай, Х. Лінеман, Д. Медоуз, М. Месарович, Е. Пестель, Дж. Тинберген, Дж.Форестер, А. Ерера та інші. Ще одним важливим напрямком теорії особистого споживання є його вивчення в постсоціалістичних країнах. Різні сторони цього питання досліджуються в працях українських вчених Д. Богині, В. Гейця, В. Данилишина, В. Ільїна, М. Кіма, І.Крючкової, Е. Лібанової, М. Лощиніна, В. Мандибури, В. Новікова, Б. Пасхавера, С.Петрущенкова, С.Пирожкова, І.Радіонової, С. Реверчука, Н. Савицької, Ю.Саєнка, М. Соколик, С. Тютюнникової, Л. Шангиної, Н.Якуненка.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконано в рамках планових науково-дослідних тем кафедри економічної теорії та економічних методів управління Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна: «Особливості формування соціального ринкового господарства в Україні в умовах глобалізації» (ДР № 0103U004258), у якій автором досліджувалися питання впливу глобалізації на розповсюдження споживацтва, основні зміни соціально-економічного змісту особистого споживання в умовах соціального ринкового господарства, «Соціальна економіка як визначальний пріоритет ринкової трансформації в Україні» (ДР № 0106U002230), де особисто автором досліджувалися механізми вироблення нової системи цінностей щодо становлення ціннісно-раціонального споживання.
Мета та завдання дослідження. Метою дослідження є виявлення змін, тенденцій та особливостей соціально-економічного змісту особистого споживання і його ролі у процесі суспільного відтворення, виробленні пропозицій стосовно його оптимізації на ціннісно-раціональній основі. Відповідно до вказаної мети були поставлені наступні завдання:
 розкрити еволюцію цілей особистого споживання та динаміку взаємозв’язку потреб, виробництва і споживання на різних етапах суспільного розвитку;
 класифікувати особисте споживання за різними критеріями, провести порівняльну характеристику різних форм споживання;
 виявити особливості особистого споживання в умовах соціального ринкового господарства і суспільства споживання, обґрунтувати важливість відходу від принципів останього і формування ціннісно-раціонального споживання;
 визначити вплив глобалізації на зміну сутності особистого споживання та його опосередкований вплив на навколишнє середовище;
 обґрунтувати поширення загроз в сфері споживання в умовах глобалізації та визначити шляхи формування безпеки у сфері споживання;
 виявити особливості інституціалізації особистого споживання в трансформаційній економіці та вивчити деформовану споживацьку поведінку різних верств населення, обґрунтувати рекомендації щодо її подолання;
 розкрити інституційні пастки в сфері особистого споживання у транзитивних суспільствах.
Об’єктом дослідження є процес трансформації соціально-економічних відносин в умовах ринкових перетворень та становлення соціального ринкового господарства.
Предметом дослідження виступають соціально-економічні відносини особистого споживання в умовах створення соціального ринкового господарства.
Методи дослідження. Для вирішення завдань, поставлених у дисертації, використовувались загальнометодологічні принципи пізнання: діалектичний та порівняльний аналіз. Діалектичний метод використовувався при вивченні теоретико-методологічних підходів до особистого споживання, порівняльний аналіз – при вивченні історико-економічних поглядів на питання особистого споживання, а також при порівнянні особистого споживання в Україні в різні періоди. Застосовувався метод аналізу, синтезу для теоретичних узагальнень різних підходів до особистого споживання. Абстрактно-теоретичний метод застосовувався для теоретичних узагальнень та формулювання висновків. Системний аналіз – для формулювання комплексної концепції особистого споживання та визначення його трансформаційного характеру в умовах становлення соціального ринкового господарства. Історико-логічний метод дозволив розглянути процес становлення особистого споживання, відносин потреб, виробництва та споживання у динаміці.
Для обґрунтування необхідності переходу до ціннісно-раціонального споживання використано порівняльний метод. Економіко-статистичний метод застосовувався при оцінці стану моделей споживання в Україні. Метод класифікації використовувався для виділення різних видів споживання.
Інформаційною базою дослідження стали наукові монографії і статті вітчизняних та закордонних економістів із проблем особистого споживання, його впливу на відтворення людського потенціалу, матеріали періодичної преси, нормативно-правові документи, результати науково-дослідних розробок, дані Державного комітету статистики України, законодавчі та нормативні акти України, матеріали наукових і науково-практичних конференцій, особисті розрахунки дисертанта.
Наукова новизна одержаних результатів. У межах дослідження особистого споживання в умовах ринкової трансформації отримані такі нові наукові результати:
вперше:
- обґрунтовано наявність та зміст трьох рівнів і відповідних їм моделей деформованого особистого споживання в трансформаційній економіці: виживання, віртуально-маргінальна, консьюмеризму. Взаємодія між ними представлена як триалектичне протиріччя, розв’язання якого знаходиться в площині створення ціннісно-раціональної моделі споживання;
- ціннісно-раціональне споживання визначено як таке, що спрямоване на реалізацію розумних потреб, завдяки чому забезпечується всебічний цілісний людський розвиток і коеволюційний тип існування людини та природи, збалансоване функціонування основних сфер життєдіяльності. Таке споживання є формою розв’язання протиріччя між безмежним зростанням потреб та імперативом виживання людства;
удосконалено:
- методологічне обґрунтування тенденції зростання загрози існуванню людства в умовах поширення моделі споживання, що притаманна розвинутим країнам (модель суспільства споживання) за рахунок загострення протиріччя між виробництвом та споживанням, між безмежним зростанням потреб і вичерпаністю ресурсів, між матеріальними та духовними потребами тощо, втрати сенсу існування та зведення його до споживання; виникнення інституційних пасток у споживанні для більшості населення трансформаційних економік та інше;
дістали подальшого розвитку:
- класифікація особистого споживання за наступними критеріями: характер споживання, зміст і значення задоволених потреб, об’єкт, суб’єкт, форма організації, ступінь ринковості, територіальна ознака, платність споживацьких благ та послуг, мотиви, що лежать в основі особистого споживання;
- система доказів відносно того, що соціальне ринкове господарство має важелі для встановлення безпеки споживання (господарське відношення до ресурсів, високий ступінь розвинутості громадянського суспільства, контроль за безпекою тощо) і послаблення негативного впливу особистого споживання на навколишнє середовище, що розповсюджується під впливом глобалізації;
- доведення необхідності широкої світоглядної виховної та науково-просвітницької роботи щодо формування у населення зорієнтованої на всебічний розвиток моделі особистого споживання. З цією метою пропонується внести в державні освітні стандарти з підготовки економістів спеціальні розділи, присвячені проблемам особистого споживання у таких курсах: «Людський розвиток», «Валеологія», «Соціальна економіка», «Теорія господарства», «Філософія господарства» та інші.
Практичне і теоретичне значення одержаних результатів. Методологічні рішення і теоретичні висновки, що містяться в дисертаційному дослідженні, спрямовані на обґрунтування умов послідовного формування ціннісно-раціонального особистого споживання в умовах становлення соціального ринкового господарства (СРГ). Практична значущість роботи полягає у розробці рекомендацій стосовно поширення культури ціннісно-раціонального споживання, прагнення до духовного, цілісного розвитку людини. Висновки дисертації використовувалися в Харківському національному університеті імені В.Н. Каразіна при викладанні курсів “Соціальна економіка”, “Людський розвиток”(довідка № 0202-459 від 21.10.2008 р.). Основні ідеї і висновки дисертаційної роботи можуть бути використані для більш глибокого аналізу господарської ситуації у сфері споживання в країнах із трансформаційною економікою, при розробці соціальної політики, заходів подолання наслідків соціально-економічної кризи, концепції стратегічного розвитку України, а також у навчальному процесі: для підготовки навчальних програм, курсів, спецкурсів, підручників, навчальних посібників, методичних рекофімендацій з соціально-економічних дисциплін для студентів вищих навчальних закладів.
Апробація результатів дослідження. Основні положення роботи апробовані на Всеукраїнській конференції “Перший крок у науку” (Луганськ, 2006 р.); на Другому міжнародному симпозіумі “Соціальна економіка у світі, що глобалізується: значення та роль у реалізації імперативу виживання людства” (Харків, 2006 р.); на Всеукраїнській науково-практичній конференції «Соціально-економічні проблеми розвитку країн з транзитивною економікою (Харків, 2007 р.); на конференції „Соціально-економічний розвиток України та її регіонів” (Харків, 2008 р.).
Публікації: Основні положення дисертації викладено у 9 наукових працях загальним обсягом 2,85 д. а., з них 6 опубліковано в спеціальних наукових виданнях, що входять у перелік ВАК України.
Список литературы ВИСНОВКИ

Особисте споживання є важливою складовою життя людини. На світанку розвитку людства воно було відповіддю на виклики навколишнього середовища та було першорядним для виживання. В подальшому мета споживання стає більш різноманітною. Споживання з метою виживання йде в основу. Цей стан справ забезпечується тим, що базові потреби, як правило, вже задоволені і людина розставляє інші пріоритети у своєму житті. В процесі перетворення навколишнього середовища, згідно своїм вимогам, зростає значення інтелектуальних і духовних потреб особистості. Так, в історичному процесі мета виживання в споживанні змінилася на мету задоволення вторинних потреб для розвитку людського капіталу.
Зараз у світі розповсюджується суспільство споживання, в якому мета особистого споживання змінюється. Суспільство споживання є іманентно властивою ринковому розвитку формою його здійснення. Його появі сприяла низка об'єктивних і суб'єктивних причин. До перших належить високий рівень продуктивних сил і продуктивності праці. До других – збільшення вільного часу, який часто витрачається на споживання, а також закон зростання потреб.
У суспільстві споживання особисте споживання набуває наступних рис: споживання з необхідності перетворюється на самоціль; його обсяг, як і обсяг виробництва, збільшується; у споживанні разом з раціональними моментами з'являються ірраціональні, які пов'язані з технологією прискореного споживання, з особливістю глобальної мережевої організації, при якій національні традиції споживання знаходяться у суперечності з насаджуваними, з дегуманістичним характером споживання, а також з домінуванням виробництва над споживанням і насадженням за допомогою маркетингу певних потреб і моделей споживання.
У суспільстві споживання відбувається зростання потреб і функціональне ускладнення споживчих процесів, товари стають також більш функціональними. Розвиненість суспільства споживання дозволяє споживачам висувати високі вимоги до товарів. Товари стають доступними все більшій масі людей і з'являється потенційна можливість задовольняти потреби вищого рівня. Сильна матеріальна основа знижує соціальну напругу в суспільстві, крім того, в суспільстві споживання як у зрілій формі ринкової економіки превалює законопокірність і порядок. У своєму бажанні досягти високих стандартів споживання, які є нормою суспільства споживання, люди здобувають гарну освіту і роботу для підвищення своєї купівельної спроможності.
Завдяки ретроспективному погляду на зміст, цілі та місце особистого споживання розкрито тенденції, що у сучасній економічній теорії (а особливо в «мейнстримі») максимізація споживання стає головною метою економічної діяльності, а людина все частіше виступає споживачем. Це суперечить як людській природі, так і вектору переходу до економіки знань. Якщо справжньою метою економічної діяльності стає максимізація творчого потенціалу людини, то особисте споживання треба не збільшувати, а розумно корегувати та спрямовувати на розвиток творчих і духовних здібностей людини.
Негативними сторонами суспільства споживання є також те, що споживач потрапляє в залежність від виробництва, від нав'язливої реклами, а також від правил, яких дотримуються в суспільстві споживання, тобто високого рівня споживання. Крім того, суспільство споживання утворилося не у всіх країнах світу, що призвело до ще більшої напруги між ними, до формування глобальної ієрархії споживачів і виробників, а його розповсюдження значно посилило екологічне навантаження на природу.
Таким чином, у суспільстві споживання головною метою особистого споживання є вже саме споживання, збільшення його обсягу. У споживанні зросло значення демонстративного ефекту, а воно саме набуло характеру змагання.
Суспільство споживання повинне поступитися місцем СРГ, в рамках якого можлива орієнтація особистого споживання в бік задоволення духовних і інтелектуальних потреб, більш справедливий розподіл, превалювання середнього класу і, як наслідок, менша диференціація доходів і споживання. Господарська спрямованість громадських організацій дозволить уникнути нераціональності в споживанні, характерної для суспільства споживання.
Особисте споживання зазнає впливу з боку глобалізації, яка розвиває відносини між країнами. Це позитивно відбивається на споживанні внаслідок того, що поліпшується якість товарів під дією міжнародної глобальної спеціалізації. Ці товарі, а також нові технології стають доступними по всьому світу, зростає пропозиція туристичних, освітніх, інтелектуальних і медичних послуг. Глобалізація поширює у всьому світі особливості споживання країн «золотого мільярда», в чому безпосередню роль відіграють транснаціональні корпорації. Вкорінюються однотипні зразки споживання, при цьому виробництво не враховує відмінність особливостей споживання в різних країнах та інтернаціоналізує потреби. Відбувається маніпуляція потреб у різних країнах шляхом агресивної реклами, формування «кліпової свідомості». Часто уніфікація споживання видається як особливість національного споживання. Нерідко все ж таки споживачі та виробники прагнуть подолати натиск інтернаціоналізації споживання, дотримуючись у споживанні своїх національних традицій.
Таким чином, споживаючи, людина все більш задається метою або показати свою національну неповторність, або ідентифікувати себе як глобального споживача, що дотримується єдиного для всього світу зразка споживання.
Поширювана шляхом глобалізації модель споживання, характерна для країн Заходу, завдає непоправного збитку навколишньому середовищу і веде до виникнення дисбалансу потреб людини і можливостей біосфери. У цьому виявляється посилення негативного впливу особистого споживання на екологію під дією глобалізації. Таким чином, у процесі розповсюдження у всьому світі моделі споживання країн «золотого мільярда» відбуваються необоротні процеси деградації навколишнього середовища.
Побудова СРГ здатна послабити негативний вплив особистого споживання на навколишнє середовище, що розповсюджується по всьому світу під дією глобалізації. Це здійснюється внаслідок того, що СРГ керується принципами раціонального ставлення до світу, заснованого на розумінні важливості відновлення навколишнього середовища для нинішніх і майбутніх поколінь. У СРГ також має місце збалансоване задоволення матеріальних і духовних потреб, а не переважне матеріальне споживання, що руйнує природу.
Паралельно з численними погрозами, які несе глобалізація, вона здатна забезпечити єдність глобального співтовариства в боротьбі за збереження навколишнього середовища і виживання людства. Також шляхом розвитку системи розподілу від багатих до бідних глобалізація здатна забезпечити таку ситуацію, при якій стане можливим надати кожній людині певний гарантований рівень життя для задоволення найважливіших потреб.
У зв'язку із зростаючою деградацією природного середовища, що збільшується, порушенням параметрів відтворення біосфери, мета виживання знову повинна стати домінуючою в особистому споживанні. Але це вже не виживання окремої людини, а виживання всього людства як виду. Внаслідок цього необхідне формування іншої картини світу, при якій інтереси природи не будуть порушуватися і вона дозволить подальше існування людини.
У суспільстві змінюються не тільки цілі особистого споживання, але і характер його взаємодії з потребами і виробництвом. Спочатку відносини між ними були стійкі, а зв’язок прямий: потреби, перетворившись в артикулярні, породили виробництво, яке, в свою чергу, надало споживанню необхідний продукт. У подальшому розвитку цей зв’язок слабшає, доказом чого є перевиробництво, голод, обмеження споживання задля заощадження тощо.
У традиційному суспільстві між потребами, виробництвом і споживанням сформувався прямий і стійкий зв'язок. Для задоволення потреб на певному етапі виникло виробництво, яке забезпечило споживання необхідними продуктами. Далі в суспільстві починає зароджуватися диференціація в споживанні, що включає два рівні: перший рівень – виживання і задоволення первинних потреб і другий рівень, що включає, крім першого, додаткові потреби, що визначаються місцем людини в системі міжособових відносин, приналежністю до тієї або іншої групи. Найважливішою причиною диференціації є власність, що відчужує людей один від одного і формує відповідні моделі споживання. У виробництві також стала виникати диференціація, що виявляється у виготовленні різних товарів для різних верств і груп. На відміну від традиційного суспільства в умовах капіталізму відсутній прямий зв'язок між виробництвом і споживанням, проявом чого є голод при кризах перевиробництва, споживче самообмеження в цілях накопичення капіталу. Відносини між потребами, виробництвом, споживанням замикаються, оскільки, являючись стимулом розвитку виробництва, потреби людини породжуються виробництвом.
Новий виток взаємодії виробництва і споживання відбувається в суспільстві споживання. Тут має місце конфлікт виробництва і споживання з сучасною світоглядною системою. Він полягає в тому, що виробництво і споживання нарощують свій обсяг в той час, як все більш актуальними стають цілі їх скорочення. У суспільстві споживання повинен бути баланс між цілями споживання і станом навколишнього середовища. Структуру відтворення потрібно підпорядкувати людині, виробництво повинне орієнтуватися на сигнали людини, а не нав'язувати споживачам свою волю.
Суспільство постійно знаходиться в розвитку. Проте розвиток можливостей суспільства і панування над природою призводить не до зниження ризиків для людини, а, навпаки, до їх збільшення і розширення масштабів погроз для людини. В даний час у зв'язку з різким підвищенням впливу людини на навколишнє середовище воно стала деградувати, втративши можливість повністю відновлювати себе, що збільшило ризики існування людини. Значно змінивши свій світ людина поставила під загрозу людську суть і сталі механізми в своїй природі. Сформувавши систему складнішу, ніж вона може охопити і зрозуміти, безпека значно знизилася. В результаті поняття безпеки прийняло нове звучання, збільшується значення безпеки споживання в сучасних умовах, а задоволення базових потреб стало невід’ємним від безпеки цього процесу.
Важливим аспектом безпеки споживання є безпека харчування. У цій сфері загрози споживанню пов'язані з дефіцитом продовольчих ресурсів, розповсюдженням захворювань, які пов'язані з неякісними продуктами харчування і харчовими отруєннями, з можливими негативними наслідками генномодифікованої продукції. Разом зі сферою споживання продуктів харчування небезпечні загрози з'являються також у сфері різного роду послуг: інформаційних, розважальних, туристичних тощо. Ці погрози посилилися внаслідок можливості маніпулювання свідомістю людей, нестабільності, що збільшується, і тероризму.
Отже, в сучасному світі якісно ускладнюється проблема безпеки. Зростає нестабільність, посилюються загрози, видозмінюється як саме поняття безпеки, так і відбувається зміщення акцентів у її актуалізації: в ієрархії людських потреб задоволення базових нужд стає невід’ємним від безпеки цього процесу. Посилюються ризики у сфері споживання, що, зокрема, пов’язано з ГМО, а також у сфері інформаційних, розважальних і туристичних послуг.
Численні погрози безпеці особистого споживання можна подолати в рамках СРГ. Господарське ставлення до світу, властиве СРГ, здатно забезпечити безпечні умови життя для людства, що включають безпечне харчування, умови для відпочинку і оздоровлення. Принцип раціональності в споживанні, а не його максимізація, виключає розбалансування і наявність крайніх моментів, таких як голод і ожиріння. Високий ступінь законності, властивий СРГ, не дозволяє виробляти неякісні товари, що забезпечує безпеку споживання, а сильні демократичні принципи виключають можливість інформаційної маніпуляції, забезпечуючи інформаційну безпеку споживання.
В світлі необхідності забезпечення виживання найважливішим чинником є зміна соціально-економічній суті особистого споживання. Можна виділити дві моделі розвитку особистого споживання. Перша є моделлю особистого споживання в суспільстві споживання, яке диктує високий рівень споживання, подальше його зростання, що, у свою чергу, веде до нарощування виробництва.
Сьогодні складається інша картина світу, що затверджує збалансований розвиток людства і природи, визначаючи нову модель особистого споживання. Подібно до появи розумного соціального споживання в первісному суспільстві, зараз в умовах обмеженості ресурсів також необхідна зміна споживання, на нашу думку, в бік ціннісно-раціонального споживання. Це споживання, яке направлене на задоволення розумних потреб, і, яке одночасно, відображає цінності єдиного цілісного організму – людини і природи. Важливо, щоб людство пішло по цьому шляху розвитку.
Способами досягнення ціннісно-раціонального споживання є розвиток внутрішнього світу людини, формування розумних потреб, чому сприяє, зокрема, ведення таких курсів, як валеологія, соціальна економіка, інтелектономіка, теорія і філософія господарства, теорія сталого розвитку; господарський підхід, що здійснюється в СРГ; безпека споживання; контроль за рекламою з метою підвищення її достовірності і соціальної спрямованості; збалансований розвиток людини і природи; відмова від неоліберального шляху в бік соціального. Для появи ціннісно-раціонального споживання необхідне господарське ставлення людини до природи, яке припускає раціональність, розумність в особистому споживанні і виробництві, важливий відхід від ведення економіки в бік господарства, подолання споживацтва в рамках концепції натхненного інтелекту, соціалізація економічної науки, ширший розгляд економічних проблем, що можливо в рамках політичної економії, теорії і філософії господарства.
Для забезпечення ціннісно-раціонального споживання необхідним є формування розумних потреб, які характеризуються етичними, естетичними, соціально-політичними критеріями. В основу поняття розумних потреб повинна бути покладена першорядність проблеми збереження життя людського роду. Подібне ставлення має глибоко вкорінитися в свідомості окремого індивіда і суспільства в цілому. Людина через зміну свого споживання зможе сприяти зміні виробництва в бік ресурсозбереження. Людина робитиме замовлення виробництву виключити надмірності, споживчий попит переорієнтується на раціональне виробництво товарів і послуг.
В Україні в 90-х рр. минулого століття почали здійснюватися трансформаційні процеси. В результаті побудови вільного ринку, непрозорої приватизації, зростання податків, зменшення впливу держави на економіку тощо відбулося значне розшарування населення за рівнем доходу і споживання.
Сформувалося практично суспільство без середини, в якому з’явився прошарок багатих та значний прошарок бідних. Соціальні витрати, які мала країна внаслідок руйнування народно-господарського комплексу, штовхнули основу масу людей на виживання. В умовах переходу від адміністративно-командної економіки (при якій було достатньо однорідне суспільство) до ринкової відбулася різка диференціація за рівнем доходу та споживання.
Процеси розшарування українського населення, що мають внутрішню природу, посилюються під дією неоліберальної глобалізації, під впливом якої відбувається наближення рівня споживання багатої частини населення до західного стандарту і зниження цього рівня для більшої частини населення.
Перехід до ринкової економіки змінює роль і місце особистого споживання. Воно стає пов'язаним з ринковими принципами функціонування економіки. З одного боку, воно розвивається під дією прагнення до гармонійного розвитку і повнішого задоволення потреб. Це певний стрибок від світу дефіциту в світ достатку. З іншого боку, світ достатку є реальним для багатої верстви населення, для інших же він майже недосяжний. Таким чином, особливістю особистого споживання в перехідній економіці України є те, що воно носить чітко виражений диференційований характер, внаслідок чого формуються норми, установки і правила поведінки, пов'язані з особистим споживанням, різні моделі споживання.
В українському суспільстві відбувається інституціалізація особистого споживання, що є процесом формування сукупності норм, цінностей, правил поведінки відносно особистого споживання. Йде ломка старих стереотипів особистого споживання і формування нових характеристик, що закріплюються у відповідних інститутах.
Ідеальною є модель споживання, при якій досягається повноцінне задоволення матеріальних і духовних потреб. Таке споживання є характерним для середнього класу, заснованого на принципі раціональності та розумності.
У сфері особистого споживання в трансформаційній економіці спостерігається явища, яке можна назвати «інституційною пасткою». Це стан, при якому тиражуються сформовані, сталі принципи і норми життя, що негативно впливають на суспільство.
Для значної частини населення, рівень життя яких різко впав у перехідний період, набуває розповсюдження модель виживання. Особисте споживання є лише задоволенням нагальних потреб. У структурі їх споживання зросла частка продуктів харчування, часто дешевих, а можливість купівлі товарів тривалого користування знизилася до мінімуму.
Найнебезпечнішим наслідком нерівності населення є його посилення і закріплення. У суспільстві все взаємопов'язано, і подібна диференціація населення призводить до недоступності для більшості його членів престижної освіти, а потім і місця роботи, якісного медичного обслуговування тощо. Неможливість батьків здобути гарну освіту, змінити свій життєвий статус, підвищити рівень кваліфікації, як правило, позбавляє можливості вирватися з кола негараздів і їхніх дітей. Тому надзвичайно важливо відійти від моделі виживання. Для виправлення ситуації необхідне втручання держави. Важливо переглянути державну політику і політику домогосподарств у сфері особистого споживання в бік руху, розвитку та накопичення людського капіталу через нову структуру споживання.
Для заможної верстви населення інституційна пастка споживання співвідноситься з характерним показним споживанням у дусі ефекту сноба для підкреслення свого статусу. Це вже споживання не з метою задоволення своїх матеріальних і духовних потреб, а з метою задоволення амбіцій. Виникає споживацтво, яке виявляється в надмірній заклопотаності людей споживанням; вимушене споживання, як, наприклад, азартні ігри, манія шопінгу.
Для маргінальної групи населення характерним є віртуальне споживання. Люди, що вирвалися з пастки моделі виживання, але не прийшли до середнього класу, тільки імітують його споживання завдяки підробкам, товарам секонд-хенда тощо. Група людей, які з середнього класу прагнуть перейти у вищий, завдяки гучним покупкам, намагаються залучитися до багатого класу, але якщо для багатого класу ці покупки є повсякденністю, то маргінальний прошарок може дозволити їх нечасто.
Споживання середнього класу раціональне, повноцінне, спрямоване на всебічний розвиток людини і найбільш відповідає принципу ціннісно-раціонального споживання.
Такі цивілізаційні питання, як забезпечення сталого розвитку, перехід до постіндустріального суспільства, відмова від суспільства споживання необхідно вирішувати одночасно з системними, пов'язаними з переходом України від адміністративно-командної до ринкової системи і формуванням соціально-орієнтованої ринкової економіки, яка є метою української держави. В результаті проведених заходів можлива переорієнтація особистого споживання на всебічний розвиток людини, на подолання конфлікту природи і людини, на виключення з нього непомірності, що є особливістю суспільства споживання, а завдяки побудові СРГ можливим є подолання диференціації в споживанні, забезпечення його різноманітності.






СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Новичков А.В. Политическая экономия (наука об измерении) : Курс лекций / Новичков А.В. – 4. изд., перераб. и доп. – М. : Маркетинг, 2002. – 997, [1] с.
2. Нетесин Ю.Н. Воспроизводство человека: политико-экономический аспект / Нетесин Ю.Н. – Рига : ЗИНАТНЕ, 1988. – 221, [2] с.
3. Самуэльсон П. Экономика / Поль Самуэльсон. – М. : Прогресс, 1964. – 839 с.
4. Кульман А. Экономические механизмы / Кульман А.; [пер. с фр. Е. П. Островской]. – М. : Прогресс – Универс, 1993. – 188, [1] с.
5. Маркс К. Сочинения. – 2-е изд. / К. Маркс, Ф. Энгельс. – М. : Политиздат. – Т.46, Ч.1. – 1968. – 559 с.
6. Тоффлер Э. Революционное богатство : как оно будет создано и как оно изменит нашу жизнь / Э. Тоффлер, Х. Тоффлер; [пер. с англ. М. Султановой, Н. Цыркун]. – М. : АСТ : Профиздат, 2008. – 569 с. – (Philosophy).
7. Верховин В. И. Экономическая социология / В. И. Верховин, В. И. Зубков. – М. : Изд-во Рос. ун-та дружбы народов, 2002. – 458, [1] с.
8. Маркс К. Сочинения. – 2-е изд. / К. Маркс, Ф. Энгельс. – М. : Политиздат. – Т.46, Ч.2. – 1969. – 618 с.
9. Лосев А.В. Социальная экология: учеб. пособ. для вузов / А.В. Лосев, Г.Г. Провадкин. – М. : Владос, 1998. – 310, [1] с.
10. Основи економіки: [проб. підруч. для 11 кл. загальноосвітн. шк.] / І.Ф. Радіонова, І.С. Кравченко, І.Л. Петрова, В.В. Радченко; [пер. з укр. Л.М. Стехуна, М.П. Задорожного]. – К. : Зодіак-ЕКО, 1995. – 240 с. – (Мова рос.).
11. Селищев, А. С. Макроэкономика: учеб. для вузов / Селищев А. С. – СПб. : Питер, 2000. – 439 с. – (Базовый курс).
12. Мартинюк С.Г. Нагромадження і споживання при соціалізмі : конспект лекції / С.Г. Мартинюк, Д.К. Гожий. – Львів : Видавництво Львівського університету, 1973. – 120 с.
13. Радаев В.В. Социология потребления: основные подходы / В.В. Радаев // Социс. – 2005. – №1(249). – С. 5–18.
14. Ліпич Л.Г. Прогнозування та регулювання індивідуального мпоживання продовольчих товарів / Л.Г. Ліпич, О.В. Кощій. – Луцьк : ЛДТУ, 2002. – 208 с.
15. Задоя А. А. Основы экономической теории: учеб. пособие / А. А. Задоя, Ю. Е. Петруня. – М. : Рыбари, 2000. – 479 с.
16. Менгер К. Основания политической экономии. Австрийская школа в политической экономии: сборник / К. Менгер, Е. Бем-Баверк, Ф. Визер. – М. : Экономика, 1992. – 492 с.
17. Тарасенко В.І. Споживання і споживацтво / Тарасенко В.І. – К. : Вид-во політичної літератури України, 1988. – 152 с.
18. Маршалл А. Принципы политической экономии : в 3 т. / А. Маршалл. – М. : Прогресс, 1993. – Т.1. – 416 с. – (Экономическая мысль Запада).
19. Maslow H.A. Theory of Human Motivation / H.A. Maslow // The Psychological Review. – 1943. – Vol.50. – P. 370–396.
20. Ценёв В. Новая модель человеческих потребностей [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.psyberia.ru/mindterritory/maslow.
21. Маевский В. О рациональном поведении реального потребителя / В. Маевский, Д. Чернавский // Вопросы экономики. – 2007. – №3. – С. 71–85.
22. Васильчук Ю.А. Социальное развитие человека в ХХ веке. Фактор денег / Ю.А. Васильчук // Общественные науки и современность. – 2001. – №4. – С.5–30.
23. Левин А.И.Экономика потребления / А.И. Левин, А.П. Яркин. – М. : Наука, 1984. – 316 с.
24. Баранова Л. Я. Потребности. Доходы. Потребление : экон. словарь-справочник / Л. Я. Баранова, А. И. Левин. – М. : Экономика, 1988. – 349, [2] с.
25. Хейзинга Й. Homo ludens. В тени завтрашнего дня / Йохан Хейзинга; пер. с нидерл. и примеч. В. В. Ошиса; общ. ред. и послесл. [с. 405-439] Г. М. Тавризян. – М. : Прогресс : Прогресс – Академия, 1992. – 458, [1] с.
26. Логунов В.Н. Общественная динамика потребностей и потребления / Логунов В.Н. – Воронеж : Изд-во ВГУ, 1991. – 159, [2] с.
27. Столерю Л. Равновесие и экономический рост / Столерю Л. – М. : Статистика, 1974. – 471 с.
28. Макконнелл К. Экономикс : принципы, проблемы и политика : в 2 т. / К. Макконнелл, С. Брю; пер. с англ. – М. : Республика, 1993. – Т.1. – 399 с.
29. Васильев Г. А. Поведение потребителей: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности 061500 Маркетинг / Васильев Г. А. – М. : Вуз. учеб. : ВЗФЭИ, 2004. – 237, [1] с. – (Вузовский учебник).
30. Бузгалин А. Человек, рынок и капитал в экономике XXI века / А. Бузгалин, А. Колганов // Вопросы экономики. – 2006. – №3. – С.125 – 141.
31. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов : в 2 т / Адам Смит. – М. : Гос. соц.-эк. изд-во, 1935. – Т.1. – 371 с.
32. Сэй Ж.-Б. Трактат по политической экономии / Жан-Батист Сэй // Экономические софизмы. Экономические гармонии. – М. : Дело, 2000. – 232 с.
33. Веблен Т. Теория праздного класса / Торстейн Веблен; пер. с англ. – М. : Прогресс, 1984. – 367 с. – (Экон. мысль Запада).
34. Мор Т. Золотая книга столь же полезная, как забавная, о наилучшем устройстве государства и о новом острове Утопии / Томас Мор. – Москва-Ленинград: ACADEMIA, 1935. – 237 с.
35. Воробьев А. Ю. Личное потребление и экономический рост : опыт стран Юж. и Юго-Вост. Азии / Воробьев А. Ю. – М. : Наука : Изд. фирма "Вост. лит.", 1992. – 207, [2] с. – (Рос. акад. наук, Ин-т мировой экономики и междунар. отношений).
36. Кейнс Дж.М. Общая теория занятости, процента и денег / Джон Мейнард Кейнс. – М. : Прогресс, 1987. – 494 с.
37. Belk R.W. Studies in the consumer behavior / Belk R.W. // Acknowledging Consumption. A Review of New Studies. London and New York : Routledge, 1995. – Р. 58-95.
38. Duesenberry J. S. Income, Saving and the Theory of Consumer Behavior / Duesenberry J. S. – Cambridge, Harvard : University Press, 1949. – 128 p.
39. Пигу А. Экономическая теория благосостояния / Артур Пигу ; пер. с англ. – М. : Прогресс, Т.1. – 1985. – 512 с. – (ЭМЗ. Экон. мысль Запада).
40. Lancaster K. Change and Innovation in the Technology of Consumption / K. Lancaster // American Economic Review. – 1966. – Vol. LVI, №2. – P. 14-23.
41. Эрхард Л. Благосостояние для всех / Людвиг Эрхард; [пер. с нем.]. – М. : Дело , 2001. – 332, [3] с. – (Акад. нар. хоз-ва при Правительстве Рос. Федерации).
42. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / Даниэль Норт. – М. : Начала, 1997. – 180 с.
43. Петрущенков С.П. Культура споживання : навчальний посібник / С.П. Петрущенков, Н.В. Петрущенкова. – К. : Магістр-S, 2001. – 192 с.
44. Делягин М. Г. Мировой кризис : общая теория глобализации: курс лекций / М.Г. Делягин. – М. : Инфра-М, 2003. – 766, [1] с. – (Ин-т проблем глобализации (ИПРОГ).
45. Гэлбрейт Дж. Экономические теории и цели общества / Джон Гэлбрейт. – М. : Прогресс, 1979. – 406 с.
46. Шпенглер О. Закат Европы : очерки морфологии мировой истории: [в 2 т.] / Освальд Шпенглер; [пер.с нем.и прим. И.И. Маханьков]. – М. : Мысль, 1998. – Т. 2 : Всемирно-исторические перспективы. – 606 с.
47. Махлуп Ф. Производство и распространение знаний в США / Ф. Махлуп. – М. : Прогресс, 1996. – 462 с.
48. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество : опыт социального прогнозирования / Даниэль Белл; [пер. с англ. под ред. В. Л. Иноземцева]. – М.: Academia, 1999. – 783, [3] с.
49. Иноземцев В.Л. Современное постиндустриальное общество : природа, противоречия, перспективы : учеб. пособ. для студентов вузов / В.Л. Иноземцев. – М. : Логос, 2000. – 302, [1] с.
50. Кастельс М. Информационная эпоха : экономика, общество и культура / М. Кастельс; [пер. с англ. под науч. ред. О.И. Шкаратана]. – М. : ГУ ВША, 2000. – 606, [1] с.
51. Тоффлер Е. Третя Хвиля / Елвін Тоффлер; [пер.з англ. А. Євса]. – К. : Видавничий дім "Всесвіт", 2000. – 475с. – (Міжнародний футурологічний бестселер).
52. Турен А. Возвращение человека действующего / Ален Турен; [пер. c фр. Е. А. Самарской]. – М. : Научный мир, 1998. – 203, [1] с.
53. Drucker P. F. Post Capital Society / P. F. Drucker. – New York : Harper & Row, 1993. – 232 р.
54. Тапскот Д. Электронно-цифровое общество : плюсы и минуся сетевого интеллекта / Дон Тапскот. – М. : Реал-бук, 1999. – 395 с.
55. Марчук Є. К. Україна : нова парадигма поступу : аналіт. Дослідження / Є. К. Марчук. – К. : Аваллон, 2001. – 215с.
56. Філіпенко А.С. Економічний розвиток сучасної цивілізації / А.С. Філіпенко. – К. : Освіта, 2000. – 315 с.
57. Чухно А. Постіндустрійна економіка: теорія, практика та їх значення для України / А. Чухно // Економіка України. – 2001. – № 11. – С.42–49.
58. Кузнецов В.Н. Социология безопасности : ученик / В.Н. Кузнецов. – М. : Книга и бизнес, 2003. – 880 с.
59. Бодрийяр Ж. Система вещей / Ж. Бодрийяр; [пер. с фр]. – М. : Рудомино, 1995. – 168, [4] с.
60. Thomas M.J. Consumer market research : does it have validity? Some postmodern thoughts / M.J. Thomas // Marketing Intelligence & Planning. – 1997. – Vol.15, №2. – P.54 – 59.
61. Клейнер Г.Б. Становление общества знаний в России : социально-экономические аспекты / Г.Б. Клейнер // Общество и реформы. – 2005. – №3. – С. 56–69.
62. Маркузе Г. Одномерный человек: Исследование идеологии развитого индустриального общества / Г. Маркузе; [пер. с англ. А. А. Юдина]. – М. : ACT : Ермак, 2003. – 331 с. [2] с.
63. Иванов Д.И. Феномен потребления : критический поход / Иванов Д.И. // Социология потребления. – СПб. : Социологическое общество им. М.М. Ковалевского, 2001. – С.10–24.
64. Ильин В.И. Общество потребления: теоретическая модель и российская реальность / В.И. Ильин // Мир России. – № 2. –2005. – С.3–40.
65. Илиьн В.И. Потребление в социальном поле / В.И. Ильин // Социология потребления. – СПб. : Социологическое общество им. М.М. Ковалевского, 2001. – С.25–31.
66. Durning A.T. How Much Is Enough? The Consumer Society and the Future of the Earth / A.T. Durning. – New York : Norton, 1992. – 200 p.
67. Ефимчук И.Е. Социальная организация – прошлое без будущего (Наивные вопросы дилетанта) / И.Е. Ефимчук // Общественные науки и современность. – 2005. – №3. – С.144–153.
68. Бауман З. Глобализация. Последствия для человека и общества / Зигмунт Бауман; [пер. с англ. Коробочкина М. Л]. – М. : Весь Мир, 2004. – 185 с.
69. Ритцер Дж. Современные социологические теории / Джордж Ритцер; [пер. с англ. А. Бойков, А. Лисицына]. – СПб. : Питер, 2002. – 688с. – (Серия "Мастера психологии").
70. Сальтевская Т.Г. Эволюция и особенности взаимоотношения личного потребления и производства / Т.Г. Сальтевская // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць. – Випуск 241 : в 5 т. – Т.1. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – С.108– 113.
71. Многоликая глобализация / Под ред. П.Бергера и С.Хантингтона. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 378, [1] с.
72. Кондратьев К.Я., Крапивин В.Ф. Современное общество потребления и его экологические ограничения [Електронний ресурс] // Энергия. – 2005. – № 10.– С.60–66. – Режим доступу до журн.: http://www.courier.com.ru/energy/en1005kondratyev.htm
73. Keith R.J. The Marketing Revolution / Keith R.J. // Markеting Classics. A Selection of Influential Article. – London : Chapman and Hall, 1999. – 276 p.
74. Baudrillard J. The Consumer Society. Myths and Structures / J. Baudrillard. – Ljondon: Thousand Oaks, 1998. – 380 p.
75. Firat A.F. Consumer Culture or Culture Consumed? / Firat A.F. // Marketing in a Multicultural World. Ethbicity, Nationalis, and Cultural Identity. Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE Publications, 1995. – Р.106-125.
76. Покровский Н. Мир потребления и ценностей в контексте глобализации / Покровский Н. [Електронний ресурс] // Меценат. – Режим доступу до журн. : http://www.maecenas.ru/doc/2003_4_12.html
77. Knorr Cetina K. The Market as an Object of Attachment : Exploring Postsocial Relations in Financial Markets / Knorr Cetina K., Bruegger U. // Canadian Journal of Sociology. – 2000. – Vol. 25, № 2. – Р.141–168.
78. Панарин А.С. Искушение глобализмом / А.С. Панарин. – М. : Русский Национальный фонд, 2000. – 381 с. – (Россия и мир : итоги ХХ века).
79. De Graaf, J. Affluenza : The All-Consuming Epidemic / De Graaf, J., Wann, D., Naylor, T.H. – San Francisco : Berrett-Koehler Publishers, 2001. – 268 p.
80. Reese J. The Billionaires : More Than Ever in 1991/ J. Reese // Fortune, September 9, 1991. – Р.7–11.
81. Васин В. Одиннадцатая заповедь (Отчаянная попытка просветить современного варвара) / Васин В. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.netrover.com/vassin/23_3-5.html
82. Задорожный Г.В. Гуманизация глобализации как стратегия выживания человечества / Г.В. Задорожный. – Харьков. : 2003. – 25 с. – (Препринт / Харьковский национальный университет имени В.Н. Каразина).
83. Тютюнникова С.В. Актуализация духовной составляющей человеческого капитала в современных условиях / С.В. Тютюнникова, Н.В. Перепелица // Социальная экономика. – 2005.– № 1–2.– С. 47-63.
84. Фромм Э. Иметь или быть? / Э. Фромм; [пер. с англ]. – М. : Прогресс, 1990. – 330, [1] с. – (Б-ка зарубеж. психологии).
85. Моисеев, Н.Н. Человек, среда, общество: проблемы формализации описания / Н. Н. Моисеев. – М. : Наука, 1982. – 240 с. – (В надзаг. : АН СССР, Ин-т философии).
86. Шопенгауэр А. Избранные произведения / А. Шопенгауэр. – М. : Просвещение, 1992. – 477, [2] с.
87. Задорожный Г.В. Глобализация как гуманитарный проект человечества (экономическая власть или культура?) / Г.В. Задорожный // Социальная экономика. – 2003. – №2–3. – С.5–30.
88. Боришполец К.П. Представления о перспективах развития человечества и угрозах этому развитию / К.П. Боришполец // Глобализация: человеческое измерение современные угрозы человеческому развитию. – М. : МГИМО; РОССПЭН, 2002. – 112 с.
89. World Population Prospect. The 1996 Revision. U.N.O. N.Y., 1998.
90. DCI National intelligence Councile. Global Trends 2015. Washington, DC : GPO. 2000.
91. Яковец Ю. В. Глобализация и взаимодействие цивилизаций / Ю. В. Яковец. – М. : Экономика, 2003. – 410, [1] с. – (Российская социально-экономическая мысль ГУП Смол. обл. тип. им. В.И. Смирнова).
92. Печчеи А. Человеческие качества / А. Печчеи; [пер. с англ. О. В. Захаровой]. – М. : Прогресс, 1985. – 312 с.
93. Трегобчук В.М. Охорона земель – складова національної безпеки / В.М. Трегобчук // Вісник НАН України. – 1997. – №3-4. – С.3-13.
94. Бузгалин А.В. "Постиндустриальное общество"  тупиковая ветвь социального развития? [Електронний ресурс] / А.В. Бузгалин // Экология и жизнь. – Режим доступу до журн.: http://www.ecolife.ru/jornal/echo/2003-3-1.shtml
95. Жибуль И. Я. Экологические потребности: сущность, динамика, перспективы / И. Я. Жибуль; [под ред. А. И. Савастюка]. – Минск : Навука i тэхнiка, 1991. – 181, [2] с. – (Земля – наш дом, АН БССР, Ин-т философии и права).
96. Пределы роста. Доклад по проекту Римского клуба "Сложное положение человечества" / Медоуз Д. Х., Медоуз Д.Л., Рэндерс Й. и др.; пер. с англ. – М. : Изд-во Московского университета, 1991. – 205, [2] с.
97. "Круглый стол" журнала "Вопросы философии", посвящённый обсуждению книги Н.Н. Моисеева "Быть или не быть...человечеству?" // Вопросы философии.  2000. – № 3.  С.3–28.
98. Юрлов Ф.Н. Социальные издержки глобализации / Ф.Н. Юрлов // Социологические исследования.  2001.  №7.  С.13–22.
99. Мантатова Л.В. Духовный императив устойчивого развития / Л.В. Мантатова // Вестник Моск. ун-та. Серия 7. Философия.  2003.  № 2.  С.8795.
100. Данилов-Данильян В. И. Экологический вызов и устойчивое развитие : учеб. пособ. / В. И., Данилов-Данильян, К.С. Лосев. – М. : Прогресс-Традиция, 2000. – 414, [1] с.
101. Моисеев Н.Н. Пути к созиданию / Н. Н. Моисеев. – М. : Республика, 1992. – 254, [1] с.
102. Формирование социального рыночного хозяйства : институциональный аспект : монография / Дефорж С.Ю., Дмитриев И.А., Ким М.Н. – Харьков. : Изд-во ХНАДУ, 2007. – 160 с.
103. Васина Л.Л. Социальное рыночное хозяйство : словарь терминов / Л.Л.Васина. – М. : ИНФРА-М, 1997. – 192 с.
104. Михеев В.Н. Экономико-правовые основы хозяйствования / В.Н. Михеев. – СПб : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2002. – 184 с.
105. Симонян Р.Х. Средний класс в современной России: миф или реальность? / Р.Х. Симонян // Общественные науки и современность. – 2008. – №1. – С.37–49.
106. Задоренко О.В. Средний класс в условиях рыночной трансформации : методологические основы исследования / О.В. Задоренко // Социальная экономика. – 2005. – №3–4. – С. 59-65.
107. Шишков Ю. Глобализация – враг или союзник развивающихся стран? / Ю.Шишков // Мировая экономика и международные отношения. – 2003. – №4. –С.3–14.
108. Коллонтай В.М. Эволюция западных теорий глобализации / В.М. Коллонтай // Международная экономика и международные отношения. – 2002. – №1. – С. 24–30.
109. Герчикова И.Н. Международные экономические организации: регулирование мирохозяйственных связей и предпринимательской деятельности: [учеб. пособие] / И. Н. Герчикова. – М. : Консалтбанкир, 2000. – 621 с.
110. Козоріг Г. Вплив глобалізації на становлення і розвиток фінансових ринків України / Г. Козоріг // Регіональна економіка.  2002.  № 4.  С.159164.
111. Неклесса А.И. Конец Эпохи Большого Модерна / А.И. Неклесса // Постиндустриальный мир и Россия. – М. : Эдиториал УРСС, 2001. – С.37–63.
112. Глобалізація: сутність, стан і перспективи дослідження та аналіз трансформаційних процесів / Климко Г.Н., Леоненко П.М., Лемківський В.М. // Економіка Управління. – 2002. – №2. – С.5–25.
113. Семінар “До проблеми глобалізації” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.jimagazine.lviv.ua/seminary/2000/sem2-11.htm
114. Пахомов Ю.Н. Украина: парадоксы роста и развития / Ю.Н. Пахомов // Коммунист, 31 октября 2007. – С. 1,3
115. Осоченко І.В. Розвиток ругулювання зовнішньоекономічної діяльності в регіоні. Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. економ. наук [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ard/2003/03oivzdr.zip
116. Горбачев М.С. Грани глобализации : труд. вопр. соврем. развития / М.С.Горбачев. – М. : Альпина Паблишер, 2003. – 590 с. – (ГУП Смол. обл. тип. им. В.И. Смирнова).
117. Національна економіка в умовах глобалізації [Електронний ресурс] / М. Долішній, М. Козоріз // Вісник НАН України. – 2002. – №3. – Режим доступу до журн. : http://www.nbuv.gov.ua/articles/vis-nanu/2002-3/6.htm
118. Моисеев Н.Н. Быть или не быть человечеству? / Моисеев Н.Н. – М. : Б.и., 1999. – 288 с.
119. Сальтевская Т.Г. Противоречивое влияние глобализации на социально-экономическое содержание и структуру личного потребления / Т.Г. Сальтевская // Економіка : проблеми теорії та практики : Збірник наукових праць. – Випуск 243 : в 4 т. – Т. ІІІ. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2008. – С.733–737.
120. Папенов К.В. Глобализация и охрана окружающей среды / Папенов К.В., Ляпина А.А. // Вестник Моск. ун-та. Серия 6. Экономика. – 2003. – № 3. – С. 31–45.
121. Моисеев Н.Н. Судьба цивилизации. Путь раз ума / Моисеев Н.Н. – М. : МНЭПУ, 1998. – 314 с.
122. Азроянц Э. А. Глобализация : катастрофа или путь к развитию? Соврем. тенденции мирового развития и полит. амбиции / Эдуард Азроянц. – М. : Новый век, 2002. – 413, [1] с.
123. Ярочкин В.И. Теория безопасности / В.И. Ярочкин, Я.В. Бузанова. – М. : Академический проект : Фонд «Мир», 2005. – 173, [1] с. – (Технологии безопасности).
124. Цицерон М.Т. Об обязонностях / М.Т. Цицерон. – М. : АСТ, 2003. – 302 с.
125. Кутырёв В.А. Разум против человека / В.А. Кутырёв. – М. : ЧеРо, 1999. – 227, [2] с.
126. Парсонс Т. О социальных системах / Парсонс Т. – М. : Академический проект, 2002. – 830, [1] с. – (Концепции).
127. Зинченко Н.И. Личная безопасность как объект социологического анализа / Н.И. Зинченко // Социс. – 2007. – №2. – С.137–140.
128. Куклина И. Мировой терроризм и международные структуры обеспечения безопасности / И. Куклина // Мэждународная экономика и международные отношения. – 2005. – №1. – С. 25–33.
129. Human Development Report.1999. – Oxford : Oxford University Press, 1999. – 262 p.
130. De Pury David Who manages world economy ? // International Politik. – 1998. – №11.
131. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну / Ульрих Бек; [пер. с нем. В. Седельника и Н. Федоровой]. – М. : Прогресс-традиция, 2000. – 381, [2]с.
132. Сальтевская Т.Г. Повышение безопасности потребления в современном мире / Т.Г. Сальтевская // Вестник Харьковского национального университета. Серия экономическая. – 2007. – № 755. – С.26–29.
133. Прохожев А.А. Теория развития безопасности человека и общества / А.А. Прохожев. – М. : Ин-октаво, 2006. – 287, [1] с.
134. Даль В.И. Толковый словарь живого великого русского языка : в 4 т. / В.И.Даль. – М. : ТЕРРА-TERRA, 1995. –Т.1–А–З. – 800 с.
135. Сергунин А.А. Международная безопасность: новые подходы и концепты / А.А. Сергунин // Полис. – 2005. – №.6 – С. 126–137.
136. Косолапов Н.А. Безопасность международная, национальная, глобальная: взаимодополняемость или противоречивость? / Н.А. Косолапов // Международная экономика и международные отношения. – 2006. – №9. – С. 3–13.
137. Halkier B. Consuming Risk: Environmentality and Consumers’ Handling of Risk in Food Consumption // Социология потребления.- СПб. : Социологическое общество им. М.М. Ковалевского, 2001. – С.225–233.
138. Ковалёв Е. Новые аспекты мировой продовольственной проблемы / Е.Ковалёв// Международная экономика и международные отношения. – 2005. – №3. – С. 3–9.
139. Global Topics. Sustainable Agriculture. By WRI. From Agenda to Action.1997.P.1. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.wri.org/rio-5/rio5agri.html
140. World Development Indicators. – Washington.: IBRD, World Bank, 1999. – 399 p.
141. Food Security for a Growing World Population. 200 Years after Malthus still an Unsolved Problem. P.8 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.syngentafoundation.com/food-security-population.htm
142. Скрипчук П. Екологічна сертифікація як інструмент виробництвата споживання екологічно чистої продукції / П. Скрипчук // Економіка України. – 2006. – №3. – С.55–63.
143. Моисеев Н.Н. Нравственность и феномен эволюции. Экологический императив и этика XXI века / Моисеев Н.Н. // ОНС. – 1994. – №6. – С.131–139.
144. Сальтевская Т.Г. Ценностно-рациональное потребление: сущность и потребность эколого-экономического развития / Т.Г. Сальтевская // Збірник наукових статей Харківського національного економічного університету. Управління розвитком. Харків : Вид. ХНЕУ. – 2008. – №4. – С.80-81.
145. Новая постиндустриальная волна на западе : антология / Под ред. В. Л. Иноземцева. – М. : Academia, 1999. – 631 с.
146. Воронцов Б. Н. Разумные потребности личности: сущность, критерий, пути формирования / Б. Н. Воронцов. – Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1990. – 189, [2] с.
147. Маркс К. Сочинения. – 2-е. изд. / К. Маркс, Ф. Энгельс.  М. : Политиздат, 1974. – Т.42.  535 с.
148. Маркс К. Сочинения / К. Маркс, Ф. Энгельс. – М. : Политиздат, 1962. –Т. 26, Ч.1. – 476 с.
149. С.Д. Валентей Развитие общества в теории социальных альтернатив / С.Д. Валентей, Л.И. Нестеров. – М. : Наука, 2003. – 196, [1] с. – (Рос. акад. наук. Ин-т экономики).
150. Наше общее будущее : докл. Междунар. комис. по окружающей среде и развитию (МКОСР) / Под ред. С. А. Евтеева, Р. А. Перелета; [предисл. Г. Харлем Брундтланд]. – М. : Прогресс, 1989. – 371, [1] с.
151. Рюмина Е.В. Концепция экологически устойчивого развития, сложившаяся применительно к макроэкономическому уроню / Е.В. Рюмина // Экономики-математические методы. – М. – 1995. – Т. 31, Выпуск 3. – С. 125 – 135.
152. Косов Ю. В. В поисках стратегии выживания: Анализ концепций глобал. Развития / Ю. В. Косов. – СПб. : Изд-во Санкт-Петербург. ун-та, 1991. – 119, [2] с.
153. Малофеев В.И. Социальная экология: учеб. пособ. / В.И. Малофеев. – М. : Маркетинг, 2002. – 256, [1] с.
154. Бобров А.Л. Устойчивое развитие и экономика природопользования / А.Л. Бобров, К.В. Папенов // Вестн. Москов. ун-та. – Серия 6. Экономика. – 2004. – №4. – С.3-16.
155. Моисеев Н.Н. Универсум. Информация. Общество / Н.Н. Моисеев. – М. : Устойчивый мир, 2001. – 198, [1] с.
156. Фромм Э. Революция надежды / Эрих Фромм. – СПб. : Ювента, 1999.  243, [1] с. – (Мастерская психологии и психотерапии).
157. Бібліотека Верховної Ради України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.radа.kiev.ua/LIBRARY
158. Сайт Державного комітету статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
159. Когай Р. Деформация / Р. Когай, О. Успенская // Советская торговля. – 1991. – №2. – С.6–10.
160. Зайцев Ю. К. Соціалізація економіки України та системна трансформація суспільства / Ю. К. Зайцев. – К. : КНЕУ, 2002. – 188с. – (Київський національний економічний ун-т).
161. Ярёменко О.Л. Переходные процессы в экономике Украины: институциональный аспект / О.Л. Ярёменко. – Х. : Основа, 1997. – 182 с.
162. Полтерович В. Институциональные ловушки и экономические реформы / В. Полтерович // Экономика и математические методы. – 1999. – Т.35. – №2. – С.3–20.
163. Еремичева Г.В. Изменения тенденций потребительского поведения петербуржцев за годы реформ и подходов к его изучению / Г.В. Еремичева // Социология потребления. – СПб. : Социологическое общество им. М.М. Ковалевского, 2001. – С. 61–77.
164. Тихонова Н.Е. Особенности дифференциации и самооценки статуса в полярных слоях населения / Н.Е. Тихонова // Социс.  2004.  №3.  С.22–30.
165. Сальтевская Т.Г. «Институциональные ловушки» в моделях потребления украинского общества / Т.Г. Сальтевская // Научные труды Донецкого национального технического университета. – 2007. – Серия : экономическая. Выпуск 31-3(117). – Донецк, ДонНТУ. – С. 27–30.
166. Румянцева Е. Бедность как глобальная проблема / Е. Румянцева // Мировая экономика и международные отношения.  2003.  №2. – С.57–65.
167. Тютюнникова С.В. Бедность как социально-экономический феномен: содержание, формы, стратегии преодоления в современном мире / С.В. Тютюнникова // Социальная экономика.  2001.  №3–4.  С. 88–101.
168. Горшков М.К. Богатство и бедность в представлении россиян / М.К. Горшков, Н.Е. Тихонова // Социс.  2004.  №3.  С.16–22.
169. Рівень і якість життя населення: монографія / під заг.ред. Є.П. Кушнарьова. – Х. : ІНЖЕК, 2004. – 272 с.
170. Лукінов І.І. Про стратегію трансформації АПК і забезпечення продовольчої безпеки України / Лукінов І.І., Саблук П.Т., Онищенко О.М. / Економіка України. – 2000. – №9. – С.62–81.
171. Волчков А.Н. Стратегии потребительского поведения петербуржцев на рынке продовольствия / А.Н. Волчков // Социология потребления. – СПб.: Социологическое общество им. М.М. Ковалевского, 2001. – С. 98–108.
172. Гордон Л. А., Клопов Э.В. Потери и обретения в России девяностых : Ист.-соц. очерки экономики положения нар. большинства : в 2 т / Л. А. Гордон, Э. В. Клопов. – М : Эдиториал УРСС, 2001. – Т.2. : Меняющаяся жизнь в меняющейся стране: занятость, заработки, потребление. – 512 с. – (Рос. акад. наук. Ин-т мировой экономики и междунар. Отношений).
173. Чинакова Л.И. Об отличительных признаках бедности и нищеты / Л.И. Чинакова // Социс. – 2005.– №1. – С. 139–141.
174. Давыдова Н.М. Материально-имущественные характеристики и качество жизни богатых и бедных / Н.М. Давыдова, Н.Н. Седова // Социс.  2004. №3.  С. 40–50.
175. Грішнова О.А. Людський капітал : формування в системі освіти і професійній підготовки / О.А. Грішнова.  К. : Знання, 2001.  254 с.
176. Заславская Т.И. Человеческий потенциал в современном трансформационном процессе / Т.И Заславская // Общественные науки и современность. – 2005. – № 4. – С.13–25.
177. Сальтевская Т.Г. Модель выживания и её угрозы развитию человеческого капитала в трансформационной экономике / Т.Г. Сальтевская // Социальная экономика. – 2006. – №1–2. – С.123–127.
178. Ekstrom K. Families in Transforming Russian Society/ Ekstrom K., Ekstrom M., Shanahan H. // Социология потребления. – СПб. : Социологическое общество им. М.М. Ковалевского, 2001. – С.225–233.
179. Бобков В. Российская бедность: измерение и пути преодоления / В. Бобков // Общество и экономика. – 2005. – №3. – С.19–37.
180. Задорожный Г.В. Современная украинская "элита": попытка осмысления характеристик и роли во власти и обществе / Г.В. Задорожный // Социальная экономика. –2003. – №2–3. – С.125–138.
181. Кто такие «новые украинцы». – 25.06.2002. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.reporter.kherson.ua/article.php?sid=872
182. Руткевич М.Н. Основное социальное противоречие российского общества / М.Н. Руткевич // Социс. – 2001. – №4. – С. 49–60.
183. Толковый словарь [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.glossary.ru/cgi-bin/gl_sch2/cgi?Rru.org;t:1git1to9
184. Народное благосостояние : тенденции и перспективы / отв. ред. Н.М. Римашевская, Л.А. Оников. – М. : Наука, 1991. – 255 с.
185. Сальтевская Т.Г. Особенности потребления наиболее богатых слоёв в трансформационной экономике / Т.Г. Сальтевская // Матеріали Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції „Перший крок у науку”. – Т. 3. Економічні, технічні та природно-географічні науки. 23-24 березня 2006 р. – Луганськ: Поліграфресурс, 2006. – С. 115 –118.
186. Энджел Дж. Поведение потребителей / Энджел Дж., Блэкуэлл Р., МиниардП.; [пер. с англ. Т. Принцева и др.]. – СПб : Питер Ком, 1999. – 759 с. – (Серия "Теория и практика менеджмента").
187. Сальтевская Т.Г. Институциализация личного потребления в трансформационной экономике / Т.Г. Сальтевская // Научные труды Донецкого национального технического университета. – 2006. – Серия: экономическая. Выпуск 103–3. – Донецк, ДонНТУ. – С.92–96.
188. Зайцева І.С. Формування середнього класу як основа сталого економічного розвитку України / І.С. Зайцева, М.О. Березіна // Збірник наукових статей Харківського національного економічного університету. Управління розвитком. Харків : Вид. ХНЕУ. – 2007. – №8. – С.27-28.
189. Краснов А. Добро пожаловать в средний класс! 13 сентября 2005 г. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dialogs.org.ua/issue_full.php?m_id=3956From-UA.com
190. Сальтевская Т.Г. Особенности личного потребления в условиях устойчивого развития / Т.Г. Сальтевская // Управління розвитком. Збірник наукових статей. Всеукраїнська науково-практична конференція “Соціально-економічні проблеми розвитку країн з транзитивною економікою”. 14-15 грудня 2007 р.– Харків: Вид. ХНЕУ. – 2007. – №8. – С. 69–70.
191. Стратегия социально-экономического развития Китая : на пути к модернизации 1996-2050 гг. – Пекин, 1997. – С.107. – (на кит. яз.)
192. Радіонова І.Ф. Макроекономіка та економічна політика : Підручник для студентів економічних спеціальностей вищих навчальних закладів / І.Ф. Радіонова. – К. : Таксон, 1996. – 240 с.
193. Тресвятська Т. Умови та проблеми становлення середнього класу в Україні / Т. Тресвятська // Україна : аспекти праці. – 2005. – №7. – С.23–31.
194. Горожанкина М.Е. Концепции социального благоссостояния: компаративный анализ позиций / М.Е. Горожанкина // Социальная экономика. – 2006. – №1–2. – С.44–52.
195. Задорожная О.Г. Университетское образование как предпосылка формирования целостногохозяйственного мировоззрения / О.Г. Задорожная // Социальная экономика. – 2006. – №1–2. – С.175–180.
196. Власов В Тенденції та проблемі глобальних процесів у світовій продовольчій сфері / В. Власов // Економіка України. – 2006. – №3. – С.75–80.
197. Основи екології і безпеки товарів народного споживання (ТНС) : опорний конспект лекцій для студ. напряму підгот. 0503 „Торгівля” ден. та заоч. форми навч./ Київський національний торговельно-економічний ун-т / Шкарупа В.В. (уклад.) – К. : КНТЕУ, 2003. – 139 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
150
Скачать бесплатно 21210.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.