У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ ВИНОГРАДАРСЬКО-ВИНОРОБНОЇ ГАЛУЗІ КРИМУ
Количество страниц 188
ВУЗ ЛЬВІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ АГРАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Год сдачи 2010
Содержание ВСТУП

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ І МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПРОДУКЦІЇ І ПІДПРИЄМСТВ ВИНОГРАДАРСЬКО-ВИНОРОБНОЇ ГАЛУЗІ
1.1. Теоретичні основи управління конкурентоспроможністю продукції і підприємств виноградарсько-виноробної галузі
1.2. Методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності винопродукції
1.3. Методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств виноградарсько-виноробної галузі
Висновки до розділу 1

РОЗДІЛ 2. СУЧАСНИЙ СТАН І ОЦІНКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ І ПІДПРИЄМСТВ ВИНОГРАДАРСЬКО-ВИНОРОБНОЇ ГАЛУЗІ КРИМУ
2.1. Аналіз сучасного стану виноградарсько-виноробної галузі Криму
2.2 Оцінка конкурентоспроможності винопродукції
2.3. Оцінка конкурентоспроможності підприємств виноградарсько-виноробної галузі
Висновки до розділу 2

РОЗДІЛ 3. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ І ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПРОДУКЦІЇ І ПІДПРИЄМСТВ ВИНОГРАДАРСЬКО-ВИНОРОБНОЇ ГАЛУЗІ КРИМУ
3.1. Перспективи розвитку виноградарсько-виноробної галузі Криму
3.2. Формування ефективного механізму управління
конкурентоспромож ністю винопродукції
3.3.Підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі
Висновки до розділу 3

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

ВСТУП

Актуальність теми. Перехід української економіки до ринкової моделі зумовив необхідність становлення сукупності конкурентних стосунків, які припускають успішне функціонування конкурентоспроможного виробництва, що пристосовується до швидко змінних умов ринку та пропонує споживачам конкурентоспроможні товари. У цих умовах виникає об'єктивна потреба в забезпеченні заданого рівня конкурентоспроможності продукції та підприємств.
Питанням конкурентоспроможності продукції, підприємств і управління ними присвячені праці вітчизняних і зарубіжних учених. Вагомий внесок у дослідження управління конкурентоспроможністю зробили українські вчені С.С. Гаркавенко, С.С. Брильов, А.М. Азарян, С.В. Мілевський, В.М.Трегобчук, Б.В. Буркинський, І.З. Должанський, Т.А. Загорна та ін., російські дослідники Р. Л. Азоєв , Р.А. Фатхутдінов , А.Ю. Юданов , О. Віханський, Р. Гольдштейн та ін. Серед зарубіжних учених необхідно відзначити роботи Ф. Котлера, М.Портеру, Е. Діхтля, І. Шумпетера, X. Хершгена, Л. Ерхарда, І. Ансоффа та ін.
Конкуренція на ринку винопродукції як на світовому, так і вітчизняному постійно зростає, а для Криму передбачається ще більш гострішою при вступі України до СОТ. У зв'язку з цим особливу значущість у системі управління підприємствами виноградарсько-виноробної галузі представляє вміння вірно оцінити конкурентоспроможність продукції, що випускається, та підприємства в цілому. Інструментарієм для вирішення стратегічних завдань підвищення конкурентоспроможності винопродукції може служити комплексний підхід з розробки та побудови моделі конкурентоспроможності підприємства та продукції виноградарсько-виноробної галузі. Окремі питання конкурентоспроможності продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму розкриті в працях А.М. Бузні, Г.Г. Валуйко, С.В. Додонова, В.О. Загоруйко, В.С. Ігнатюка, Т.І. Ломаченко, І.Г. Матчиної, В.О. Рибінцева, Є.П. Шольц-Кулікова та ін. Проте, наочно проблеми управління конкурентоспроможністю винопродукції та виноробних підприємств не розглядалися. Тому, не дивлячись на наявність безперечних досягнень у цій галузі, безперервність процесу розвитку економіки та її сучасний стан вимагають розробки ефективного механізму управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму в ринкових умовах.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційна робота виконана відповідно до плану комплексної науково-дослідної теми кафедри теоретичної та прикладної економіки РВНЗ «Кримський інженерно-педагогічний університет» за темою «Стратегічні пріоритети розвитку економіки регіону» (державний реєстраційний номер № 0107U009585).
Мета і завдання дослідження. Метою дисертаційної роботи є обґрунтування теоретичних і методологічних основ, прикладних аспектів управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі, розробка шляхів її підвищення, спрямованих на забезпечення ефективного розвитку галузі.
Для досягнення вказаної мети були визначені такі завдання:
 розкрити соціально-економічну сутність конкуренції та конкурентоспроможності як економічних категорій і сформулювати визначення понять «конкурентоспроможність винопродукції», «конкурентоспроможність підприємства виноградарсько-виноробної галузі»;
 провести оцінку сучасного стану виноградарсько-виноробної галузі Криму й обґрунтувати перспективи її розвитку;
 обґрунтувати методику й алгоритм оцінки конкурентоспроможності підприємств і продукції виноградарсько-виноробної галузі в умовах глобалізації;
 вдосконалити організаційно-економічні механізми управління конкурентоспроможністю продукції та підприємства виноградарсько-виноробної галузі;
 обґрунтувати основні напрями підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі в умовах інтеграції України до Європейського економічного співтовариства.
Об’єктом дослідження є процес управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму.
Предметом дослідження є сукупність теоретичних, методичних і практичних аспектів підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі.
Методи дослідження. Дослідження проведене із застосуванням діалектичного та системного підходів до вивчення економічних процесів, використанням законодавчих і нормативних актів України та ЄС з питань розвитку виноградарсько-виноробної галузі, праць вітчизняних і зарубіжних учених з проблем конкуренції та конкурентоспроможності.
У процесі дослідження використовувалися такі методи економічних досліджень як кореляційно-регресійнийаналіз (для виявлення залежності роздрібної ціни винопродукції від ряду чинників), метод парних порівнянь (для побудови пріоритетного рядупоказників конкурентоспроможності винопродукції); абстрактно-логічний метод (при визначенні елементів конкурентоспроможності підприємств); порівняльний і балансовий метод (економічна діагностика підприємств); метод експертних оцінок (для оцінки рівня конкурентоспроможності винопродукції та вагомості складових конкурентного потенціалу підприємств); графічний та інші, які використовувалися при прогнозуванні перспектив розвитку виноградарсько-виноробної галузі.
Інформаційною базою дослідження є законодавчі та нормативні акти Верховної Ради й Уряду України та Криму, офіційні матеріали Державного комітету статистики України, АРК і міста Севастополя, Міністерства агропромислової політики Криму, матеріали регіональних органів управління АПК, бухгалтерська та статистична звітність, економічні показники роботи підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму (НВАТ «Масандра», ЗАТ ЗМВК «Коктебель», Інкерманський ЗМВ, ВАТ «Сонячна Долина», Октябрський вино-коньячний завод, ДП ЗШВ «Новий Світ», Севастопольський виноробний завод) та зведені дані статистичної звітності з районів АРК, наукові джерела, результати особистих досліджень автора. При аналізі ринку винопродукції України використовувалися аналітичні та статистичні матеріали, опубліковані в засобах масової інформації.
Наукова новизна отриманих результатів полягає в розробці теоретичних і методичних основ ефективного управління конкурентоспроможністю винопродукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму, а саме:
вперше:
 розроблена методика оцінки конкурентоспроможності винопродукції, в основі якої лежить об’єднання результатів органолептичної оцінки якісних параметрів і кількісне вимірювання цінових і нецінових чинників;
 методика оцінки конкурентоспроможності підприємств виноградарсько-виноробної галузі шляхом побудови функції для отримання комплексного показника конкурентоспроможності на підставі обґрунтування системи з 7 елементів конкурентоспроможності: виробничо-технологічного, фінансово-економічного, організаційно-управлінського, інноваційно-інвестиційного, маркетингового, кадрового, іміджевого);
удосконалено:
 визначення категорій: «конкурентоспроможність винопродукції» запропоновано трактувати як інтегральну характеристику, що обумовлює здатність продукції задовольняти вимоги покупців до її складових порівняно з товарами-аналогами в умовах конкретного конкурентного ринку в даний період часу; під «конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі» запропоновано розуміти його інтегральну тимчасову характеристику в умовах конкретного ринку, що визначає здатність функціонування підприємства і положення по відношенню до прямих конкурентів за основними елементами його конкурентного потенціалу;
 систему чинників і параметрів оцінки конкурентоспроможності винопродукції з виділенням цінових та нецінових чинників, параметрів якості, інформаційних, екологічних, ергономічних, естетичних та іміджевих параметрів;
 елементи конкурентоспроможності (складові конкурентного потенціалу) підприємств виноградарсько-виноробної галузі: виробничо-технологічний, кадровий, фінансово-економічний, організаційно-управлінський, маркетинговий, інноваційно-інвестиційний, іміджевий;
 механізм управління конкурентоспроможністю винопродукції (запропонований інструментарій забезпечення конкурентоспроможності на підприємстві, визначені локальні дії на кожній ділянці управління, які виступають у ролі сполучних ланок між виробництвом і ринковим середовищем);
 механізм управління конкурентоспроможністю підприємств виноградарсько-виноробної галузі, який передбачає здійснення управління на рівні підприємства, регіону і держави для досягнення бажаного рівня конкурентоспроможності в умовах вступу до СОТ;
набули подальшого розвитку:
 методика аналізу сучасного стану виноградарсько-виноробної галузі Криму і перспективи її розвитку, яка дозволяє враховувати стан і шляхи розвитку конкурентного середовища;
 стратегічні напрями підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю підприємств і продукції виноградарсько-виноробної галузі.
Практичне значення результатів полягає в тому, що розроблений інструментарій оцінки рівня конкурентоспроможності винопродукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі дозволяє виявляти лідерів ринку й аутсайдерів, визначати стратегічні шляхи виходу підприємств на нові ринки, розширювати збут винопродукції.
Запропонована автором методика оцінки конкурентоспроможності винопродукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі прийнята для використання Міністерством аграрної політики Криму (акт впровадження від 21.03.2008 р. № 25/215 ).
Окремі результати дисертаційної роботи знайшли своє практичне застосування в діяльності Севастопольського виноробного заводу (акт впровадження від 31.03.2008 р. № 106) та ВАТ «Сонячна Долина» (акт впровадження від 08 квітня 2008 р. № 276).
Отримані результати дисертаційного дослідження використовуються в навчальному процесі Республіканського вищого навчального закладу «Кримський інженерно-педагогічний університет» при викладанні дисциплін «Економіка підприємства», «Менеджмент», «Маркетинг» (довідка від 25.01.2008р. № 06.1-08/46 ).
Методичні рекомендації з оцінки конкурентоспроможності винопродукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі можуть бути використані виробниками винопродукції, працівниками збутових служб, а також при розробці економічних програм і обґрунтуванні ринкової стратегії конкурентоспроможного розвитку виноградарсько-виноробної галузі Криму.
Особистий внесок здобувача. Дисертація є самостійною, завершеною роботою автора, виконаною впродовж навчання в аспірантурі (2004-2007 рр.). Здійснюючи аналіз економічних відносин у виноградарсько-виноробній галузі, автор виявила основні чинники її недостатнього розвитку й обґрунтувала шляхи підвищення її конкурентоспроможності. Всі наукові результати дослідження отримані автором особисто. У роботі викладений авторський підхід до вивчення проблеми підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю продукції та підприємств виноградарсько-виноробної галузі Криму й обґрунтовані шляхи її реалізації. З наукових праць, опублікованих у співавторстві, в дисертаційній роботі використані лише ті положення, які належать особисто авторові. У колективних публікаціях, підготовлених у співавторстві, авторові належить: у статті «Місцеві вина – як нова категорія виноробної продукції» обґрунтовано використання поняття «Нові ступені якості винопродукції»; у статті «Товарні знаки в основі конкурентоспроможності вин», що випускаються, запропоновано використання основних елементів ринкової атрибутики винопродукції для підвищення її конкурентоспроможності.
Апробація результатів дисертації. Основні теоретичні положення і практичні результати дисертаційного дослідження апробовані на науково-практичних конференціях: ІІ Міжнародній науково-практичній конференції “Сучасні наукові дослідження - 2006” (20-28 лютого 2006 р., м. Дніпропетровськ), V Міжнародній науково-практичній конференції «Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины»» (28-30 вересня 2006 р., м. Алушта), Міжнародній науково-практичній конференції учених і фахівців «Теория и практика предпринимательской деятельности» (4-7 жовтня 2006 р., м. Сімферополь), V-й міжнародній науково-практичній конференції «Дослідження та оптимізація економічних процесів» «Оптимум-2006» (23-24 листопад 2006 р., м. Харків), IV Міжнародному форумі виноробів і енологів (1-2 лютого 2007 р., м. Одеса), III Всеукраїнській науково-практичній конференції студентів, аспірантів і молодих учених ««Проблемы глобализации и модели устойчивого развития экономики» (21-23 березня 2007 р., м. Луганськ), науково-практичній конференції «Проблемы формирования инновационных механизмов в современных условиях. Социально-экономическое развитие Крыма на основе кластеров» (24 квітня 2007 р., м. Сімферополь), VIII Міжнародній науковій конференції студентів і молодих учених «Економіка і маркетинг у XXI сторіччі» (18-22 травня 2007 р., м. Донецьк), Міжнародній науково-практичній конференції «Управленческие аспекты повышения национальной конкурентоспособности» (4-7 жовтня 2007 р., м. Сімферополь - м. Алушта), а також на щорічних Всеукраїнських науково-практичних конференціях «Актуальные проблемы социально-экономического развития регионов» і науково-теоретичних конференціях професорсько-викладацького складу, аспірантів і студентів Кримського інженерно-педагогічного університету 2005-2007 рр.
Публікації. За результатами проведеного дослідження опубліковано 23 наукові праці, зокрема 8 статей у фахових виданнях, 2 статті в міжнародних виданнях (у співавторстві), 13 публікацій – у матеріалах і тезах наукових конференцій і форумів. Загальний обсяг публікацій  5,04 д.а., з яких 4,74 д.а. належать особисто авторові, з них в спеціалізованих виданнях  3,04 д.а.
Обсяг і структура дисертаційної роботи. Результати дисертаційного дослідження викладені на 195 сторінках машинописного тексту, основна частина – на 170 сторінках. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. Вона містить 30 таблиць, 45 малюнків, 16 додатків. Список використаних джерел налічує 228 найменувань і міститься на 18 сторінках.
Список литературы ВИСНОВКИ

1. Визначена конкурентоспроможність винопродукції як інтегральна характеристика, що зумовлює здатність продукції задовольняти вимоги покупців до її складових у порівнянні з товарами-аналогами в умовах конкретного конкурентного ринку в даний період часу.
2. З метою оцінки конкурентоспроможності винопродукції на етапі розробки та серійного запуску у виробництво і на стадії реалізації з метою стимулювання збуту розроблена авторська методика рейтингової оцінки, алгоритм якої передбачає оцінку чинників конкурентоспроможності – цінових і нецінових (матеріальні і нематеріальні) і параметрів конкурентоспроможності - якісних, екологічних, ергономічних, естетичних, інформаційних, іміджевих. Якісним параметрам дається кількісна оцінка шляхом проведення дегустації, для оцінки решти параметрів створюється експертна комісія, яка оцінює конкурентоспроможність винопродукції за розробленою шкалою оцінки.
3. Доведено, що конкурентоспроможність підприємства виноградарсько-виноробної галузі є його інтегральною тимчасовою характеристикою в умовах конкретного ринку, що визначає здатність функціонування підприємства і положення по відношенню до прямих конкурентів за основними елементами його конкурентного потенціалу.
4. Запропоновано оцінку конкурентоспроможності підприємств виноградарсько-виноробної галузі здійснювати в системі з 7 параметрів складових конкурентного потенціалу: виробничо-технологічного, кадрового, фінансово-економічного, організаційно-управлінського, маркетингового, інноваційно-інвестиційного, іміджевого - кількісне вимірювання яких здійснюється за допомогою 40 показників.
5. У даний час виноградарсько-виноробна галузь Криму є високодоходною і рентабельною. У 2006 році на кожну вкладену гривню сільгосппідприємства отримали 41,5 коп. прибутку.
6. За аналізований період на ринку винопродукції спостерігається гостра конкурентна боротьба між виробниками. На 01.01.2007 р. в АРК налічувалося 7 підприємств-виробників коньяку, 5 підприємств-виробників горілки та інших міцних спиртних напоїв і 30 підприємств-виробників вина виноградного тихого і шампанського.
7. Використовуючи розроблену методику оцінки конкурентоспроможності виноробних підприємств, встановили, що за аналізований період найбільш конкурентоспроможну продукцію випускають НВАО «Масандра» (сумарний рейтинг - 6), Інкерманський ЗМВ (10) і ЗМВіК «Коктебель» (14), ЗШВ «Новий Світ» (сумарний рейтинг 6). У групі виробників вина виноградного аутсайдером є ВАТ «Сонячна Долина» (20). Продукція Севастопольського ЗШВ (сумарний рейтинг-9) є менш конкурентоспроможною в порівнянні з продукцією ЗШВ «Новий Світ». Серед виробників коньяку продукція ЗМВіК «Коктебель» з сумарним рейтингом 10 випередила продукцію Октябрського ВКЗ (сумарний рейтинг - 5), проте, за значеннями рейтингової оцінки відставання є мінімальним.
8. Серед виробників вина виноградного НВАО «Масандра» за аналізований період має достатньо високий інтегральний показник конкурентоспроможності (4,24-5,48), але поступається конкурентам за маркетинговим і інвестиційно-інноваційним потенціалам. Інкерманський ЗМВ і ЗМВК «Коктебель» за останні роки підсилили свої позиції на конкурентом ринку завдяки ефективнішому використанню маркетингового потенціалу і вдосконаленню організаційно-управлінського. Низька конкурентоспроможність у ВАТ «Сонячна Долина» (інтегральний показник коливається в межах 2,63-3,48), незважаючи на високий виробничо-технологічний і кадровий потенціали, поступається конкурентам з фінансово-економічного і організаційно-управлінського потенціалах.
9. Конкурентоспроможність ЗШВ «Новий Світ» за аналізований період практично з усіх складових конкурентного потенціалу вища за аналогічні показники Севастопольського ВЗ, окрім організаційно-управлінського потенціалу за 2002-2004 рр.
10. Серед виробників коньяку абсолютного лідера не виявляється. Не дивлячись на те, що ЗМВК «Коктебель» є провідним виробником коньяку в регіоні, з 2003 р. Октябрський вино-коньячний завод лише трохи поступається з виробничо-технологічного і фінансово-економічного складових конкурентного потенціалу.
11. За допомогою побудови економетрічних моделей виявлено співвідношення чинників динаміки розвитку ринку винопродукції – встановлена залежність середньої ціни за 1 пляшку винопродукції в торгівельній мережі від середньомісячної номінальної заробітної плати працівників усіх сфер зайнятості, обсягів виробництва винопродукції, обсягів реалізації самої винопродукції, обсягів реалізації інших алкогольних напоїв і собівартості 1 пляшки відповідної винопродукції. На збільшення ціни 1 пляшки вина столового на 1 грн. впливає зростання заробітної плати на 1,0 коп., скорочення обсягів виробництва вина на 0,9 дал., зменшення обсягів реалізації інших алкогольних напоїв на 0,09 дал, збільшення обсягу реалізації вина столового на 2,0 дал і зростання собівартості 1 пляшки на 48 коп.
12. Здійснений прогноз розвитку виноградарства Криму до 2025 р. З метою дослідження динаміки зміни площ виноградників Криму були встановлені математичні залежності та побудовані рівняння: Y = 72,427 -3,8782+0,1007х2 (для площ усіх виноградників АРК) і Y = 54,106 -0,3311-х-0,0827х2 (для площ плодоносних виноградників).
13. Управління конкурентоспроможністю винопродукції на підприємстві повинно бути спрямовано, з одного боку, на забезпечення нормального протікання виробничого процесу, а з іншого боку, на організацію ефективних дій на ринку.
14. Підвищення ефективності управління конкурентоспроможністю винопродукції, виноробних підприємств і виноградарсько-виноробної галузі в цілому, передбачає здійснення таких заходів:
- у галузі управління виробництвом: здійснити технічне переозброєння галузі шляхом заміни морально та технічно застарілого устаткування новим, сприяти зниженню вартості виноматеріалів і обмежити ввезення з-за кордону.
- у галузі управління асортиментом: збільшити обсяги виробництва столових вин у зв'язку з тенденцією збільшення їх споживання, змінити структуру виробництва шампанського за рахунок збільшення обсягів виробництва сухого шампанського і брюта, при цьому необхідно зберігати колишні обсяги виробництва напівсухого і напівсолодкого шампанського, збільшити обсяги виробництва марочного коньяку, враховуючи сучасні тенденції.
- у галузі управління якістю: запроваджувати інтегровані системи якості (вимоги стандарту ISO 9001:2000 доповнити стандартом ISO 22000:20005 або принципами HACCP та інтегрувати систему з ISO 14001 і OHSAS 18001), розробляти довгострокові плани за якістю вироблюваної винопродукції, постійно працювати над поліпшенням найважливіших показників якості винопродукції.
- у галузі управління цінами та збутом: узгоджувати ціни на винопродукцію у відношенні до основних товарів-субститутів – горілки і пиву; по можливості скорочувати кількість посередників у каналах збуту винопродукції, оскільки висока питома вага її постачань у торгівлю через дистриб'юторів зумовлює необгрунтоване завищення торговельних надбавок, що призводить до зростання роздрібних цін і ускладнює реалізацію; створювати і розширювати збутову мережу фірмової торгівлі, яка є найбільш ефективною формою реалізації винопродукції; знайти зацікавленого партнера, що має свої канали збуту як на території України, так і на ринках країн СНД і далекого зарубіжжя; сприяти підвищенню культури споживання винопродукції; розвивати винний туризм Криму;
- у галузі зовнішньої політики: збільшувати експорт не тільки в країни СНД, зокрема до Росії і Білорусі, а й у країни далекого зарубіжжя, причому не просто нарощуючи обсяги, а виходячи на нові ринки збуту або окремі її сегменти; знайти рівновагу між інтересами вітчизняних виробників винопродукції і жорсткими вимогами світового ринку при вступі України до СОТ; сертифікувати винопродукцію, що експортується та імпортується, на базі ІВіВ «Магарач»; зберегти пільгове оподаткування на експортну винопродукцію з метою забезпечення її конкурентоспроможності за ціною.
- у галузі інноваційної політики: створювати новий вигляд винопродукції для існуючого ринку і відроджувати загублені марки; здійснювати реалізацію вироблюваної винопродукції в новому дизайні;
- у галузі кредитної політики: забезпечити пільгове кредитування на закупівлю виноматеріалів і закладку виноградників при річних ставках 5-8% через державні банки з метою підтримки вітчизняного виробника винопродукції;
- у галузі конкурентної політики: проводити систематичний аналіз інформації про потенційніх конкурентів як виробників винопродукції, так і виробників товарів-субститутів; об'єднати в єдину торгово-виробничу систему виробників винограду, виноматеріалів, готової винопродукції і торгівлі.
15. Відновлення виноградарства і виноробства Криму вимагатиме досить тривалого періоду часу, проте, відродження цієї галузі є одним з пріоритетних напрямів соціально-економічного розвитку АРК, оскільки, підвищення конкурентоспроможності кримською винопродукції надалі сприятиме зростанню конкурентоспроможності Криму й України на міжнародному ринку.






СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Абдуллаев Р.А. Реформирование отношений собственности и проблемы эффективного использования ресурсного потенциала села /Р.А. Абдуллаев // Ученые записки Крымского государственного инженерно-педагогического университета. Выпуск 4. -Симферополь: Доля.- 2003.- С.46-51.
2. Абдуллаєв Р.А. Регіональні проблеми економічної інтеграції України у Європейський союз /Р.А. Абдуллаев // Вісник Тернопільської Академії народного господарства. - 2000.-№ 15.- часть 5.-С. 245-249.
3. Аблязова С.А. Конкурентоспособность винодельческой продукции Крыма /С.А. Аблязова // Культура народов Причерноморья.-2005.- № 62.- С. 6-9.
4. Аблязова С.А. Методика оценки конкурентоспособности новой винопродукции /С.А. Аблязова // Экономика Крыма.-2006.- № 17. - С. 66-68.
5. Аблязова С.А. Механизм управления конкурентоспособностью винопродукции /С.А. Аблязова // Культура народов Причерноморья.- 2006.- № 85. - С.10-13.
6. Аблязова С.А. Оценка конкурентоспособности предприятий виноградарско-винодельческой отрасли Крыма /С.А. Аблязова // Экономика и управление. – 2006. - № 6. – С. 47-52.
7. Аблязова С.А. Перспективы развития виноградарско-винодельческой отрасли Крыма и резервы повышения ее конкурентоспособности /С.А. Аблязова // Экономика Крыма.-2007.- №21. - С. 44-49.
8. Авидзба А.М. Современное виноградарство Украины: История, состояние, перспективы /А.М.Авидзба, В.И. Иванченко //Виноградарство и виноделие.- 2000- №4 – С.2.
9. Авидзба А.М. Экономика виноградарства Крыма: теория и практика функционирования/А.М.Авидзба , С.Г. Черемисина - Ялта: Адонис, 2003.-247с.
10. Аграрная экономика: учебник 2-е изд. перераб. и доп./ред. М.И.Малыша. – СПб.: Изд – во «Лань», 2002. – 688 с.
11. Адам Смит. Исследование о природе и причинах богатства народов/А.Смит. – М.: Соцгиз, 1935. - Т. І.- 456с.
12. Азоев Г. Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика/Азоев Г. Л. - М: Центр экономики и маркетинга, 1996. – 280 с.
13. Алещенко В.В. Теоретико-методологические вопросы конкурентоспособности экономической системы / В.В. Алещенко //Маркетинг в России и за рубежом.-2005.-№ 1.-С.107-111.
14. Амбарцумов А.А.. 1000 терминов рыночной экономики: Справочное учебное пособие/А.А. Амбарцумов, Ф.Ф. Стерликов - М.: Крон-Пресс,1993.-302 с.
15. Амоша А. Регионы Украины: оценка конкурентоспособности/ А.Амоша, М. Дубнина, С. Качура , В.Марченко // Экономист. - 2005. - № 12. -С. 62-74.
16. Андрійчук В.Г. Економіка аграрних підприємств/Андрійчук В.Г. – К.: ІЗМН, 1996. - 512 с.
17. Ансофф И. Стратегическое управление/Ансофф И. Сокр. пер. с англ. Л.И. Евенко - М.: Экономика, 1989. - 518с.
18. Анфалов А.А. Управление развитием конкурентных преимуществ Украины /А.А. Анфалов // Экономика и управление. - 1998. - №2. - С. 3-4.
19. Ахметджанова С. Параметры конкурентоспособности пищевой продукции /С. Ахметджанова // Маркетинг. – 2001. - №2. – С.70-75.
20. Базилюк Я. Б. Конкурентоспроможність національної економіки : сутність та умови забезпечення: Монографія / Я.Б.Базилюк. - К. : НІСД, 2002. - 132 с. - (Економічні стратегії ; вип.7).
21. Баклан О.П. Роль законів управління у впровадженні міжнародних стандартів якості / О.П. Баклан // Актуальні проблеми економіки. -2003.- №8(26) – С.154-163.
22. Балабанова Л.В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: стратегічний підхід: Монографія./ Л.В. Балабанова, В.В. Холод – Донецьк:ДонДУЕТ, 2006. – 294с.
23. Безугла В. Аналіз конкурентоспроможності регіонів України /В. Безугла // Регіональна економіка. - 2004. – №4. – С.64-68.
24. Березівський П.С. Організація виробництва в аграрних формуваннях: Навчальний посібник / П.С.Березівський, Н.І. Михалюк. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 560 с.
25. Бидик А.Г. Визначення стратегічного потенціалу конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств /А.Г.Бидик // Економіка АПК.–2002.-№4.– С.105 – 111.
26. Білий П. Тільки в Україні вина розглядаються як алкогольні напої /П. Білий //Пропозиція. –1999. –№12. –С.4-5.
27. Богомолова И.П.Анализ формирования категории конкурентоспособность как фактора рыночного превосходства экономических объектов /И.П.Богомолова, Е.В. Хохлов // Маркетинг в России и за рубежом. -2005. № 1.- С. 113-119.
28. Богорош О. Передбачення наслідків вступу України до СОТ /О. Богорош // Економіст. – 2003. - №4. – С.51-54.
29. Боженко Л.І. Управління якістю, основи стандартизації та сертифікації продукції./Л.І.Боженко , О.Й.Гута – Львів, 2001. – 172 с.
30. Борисенко З. Перше десятиріччя конкурентної політики в Україні / З.Борисенко // Економіка України. - 2003. - №11. – С.4.
31. Брылев А. Конкурентоспособность сельскохозяйственной продукции / А.Брылев // АПК: экономика, управление. – 1998. - №10. – С.65.
32. Бузни А.Н. Актуальні проблеми виноградо-виноробного виробництва Криму / А.Н. Бузни , И.Г. Матчина // Виноград Вино.- 2003. - № 1. – С. 3-4.
33. Булеев И.П. Конкурентоспособность: теория и практика /И.П. Булеев// Конкурентоспроможність: проблеми науки і практики: Монографія. – Харків.: ВД “ІНЖЕК”, 2006.- 264с.– С.63-91.
34. Буркинський Б.В. Экономическая оценка конкурентоспособности/ Б.В.Буркинський, А.А. Стрелец.- О.: Ин-т пробл. рынка и экон.-экол. исслед. НАН Украины, 1998. – 53с.
35. Валуйко Г.Г. Технология вина /Г.Г. Валуйко, В.А. Домарецкий, В.О. Загоруйко – К.: Центр учебной литературы, 2003. – 604 с.
36. Валуйко Г.Г. Теория и практика дегустации вин /Г.Г.Валуйко, Е.П. Шольц-Куликов. – Симферополь: «Таврида», 2001.-248 с.
37. Вандяк Н.П. Конкурентоспроможність продукції цукробурякового виробництва і стратегія її пыдвищення: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.07.02. “Економіка сільського господарства і АПК” / Н.П.Вандяк. –Тернопіль, 2004. – 20 11с.
38. Ващук В.Ф. Суперечності механізму конкуренції вітчизняних та імпортних товарів на внутрішньому ринку України /В.Ф. Ващук //Економіка АПК. – 2004. - №2. – С.153-159.
39. Виноградарство і виноробство (на фермерських господарствах, малих підприємствах і в домашніх умовах): Навч. Посібник /Малік І.Ф., Домарецький В.О., Ісаєнко В.М., Луканін О.С.. – К.: ІСДО, 1994. – 304 с.
40. Виноградарство: Посібник для вузів / Дудник М.О., Коваль М.М., Козар І.М. та ін. – К.: Урожай, 1999. – 288 с.
41. Власов В.В.Українському виноградарству і виноробству – сучасну законодавчу базу / В.В. Власов, В.А. Шерер //Виноград. Вино. – 2004. - №4. – С.4-5.
42. Воронкова А.Е. Моделювання управління конкурентоспроможності підприємства: еколого-організаційний аспект. Монографія./ А.Е.Воронкова, С.К.Рамазанов, О.В. Родіонов. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В.Даля, 2005. – 368 с.
43. Воронкова А.Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация / Алла Эженовна Воронкова. – Луганск: Из-во Восточноукраинского национального университета, 2000.–315 с.
44. Гайдуцький А.П. Інвестиційна конкурентоспроможність аграрного сектора України / Гайдуцький А.П. - К.: Нора-Друк, 2004. - 246 с
45. Галушко В.П. Програмно – цільове управління конкурентоспроможності сільськогосподарської продукції/В.П.Галушко, О.А.Ковтун, А.Д.Остапчук, С.В. Кузьменко //Вісник Харк. нац. техн. ун-ту сільського господарства: Економічні науки. Ринкова трансформація економіка АПК. Випуск 30. – Х.: ХНТУСГ, 2004. – С.4-7.
46. Гаркуша О.М. Удосконалення сортового складу виноградників – найважливіший напрямок підвищення ефективності галузі /О.М. Гаркуша // Вісник аграрної науки Причорномор’я. – 2000. – Вип.1(8). – С. 11
47. Гаркуша О.М. Формування ефективного виноградарсько – виноробного підкомплексу АПК України /Гаркуша О.М.  Миколаїв: МДАА, 2001. – 281 с.
48. Герасимчук В.Г. Стратегічне управління підприємством. Графічне моделювання: Навч. посібник для вузів/Герасимчук В.Г. – К.: КНЕУ, 2000.– 360 с.
49. Глухов А. Оценка конкурентоспособности товара и способы ее обеспечения /А.Глухов // Маркетинг. - 1999. -№2. - С.56-64
50. Голофаева И.П. Методика расчета конкурентоспособности предприятия с помощью аппарата нечетких множеств с учетом факторов /И.П. Голофаева// Регіональна економіка. - 2005. - № - С. 48-51.
51. Гончарова Н.П., Маркетинг инновационного процесса/ Н.П. Гончарова, П.Г. Перерва - Киев: Знання.-1998. - 267 с.
52. Горлова О. Удосконалення механізму управління якістю продукції – основна умова підвищення ефективності виробництва та конкурентоспроможності підприємств /О. Горлова // Вісник соціально-економічних досліджень. – 2001. – №8, ч.2. – С.126-129.
53. Гринько Т.В. Механізм формування конкурентоспроможності вітчизняних підприємств на міжнародних ринках: Монографія / Гринько Т.В. - Кривий Ріг: Видавничий дім, 2005. - 324 с
54. Губенко В.І. Механізм зростання конкурентоспроможності товарів АПК на світовому ринку /В.І. Губенко // Агроінком. – 2003. - №1-2. – С.60-68.
55. Давид Риккардо Сочинения: В 5 т. /Давид Риккардо. – Москва: Государственное издательство политической литературы, 1955. -Т.I Начала политической экономии и налогового обложения.- С. 87.
56. Дайан А. Академия рынка: Маркетинг./ Дайан А., Букерель Ф., Ланкар Р., Оллье Р.. - Москва: «Экономика», 1993.-356с.
57. Дем’яненко С. Спільна аграрна політика ЄС: суть, тенденції та значення для України /С. Дем’яненко // Економіка України. - 2003. - №3. – С.80.
58. Дикань А.П. Виноградарство Крыма. Пособие./ Дикань А.П., Вильчинский В.Ф., Верновский Э.А., Заяц И.Я. – Симферопопль: Бизнес-Информ, 2001.– 408 с.
59. Дідківська Л.І. Захист конкуренції в Європейському Союзі та сучасні новації /Л.І. Дідківська // Актуальні проблеми економіки. – 2005.– № 9(51). – С.117–123.
60. Дідківська Л.І. Формування та розвиток міжнародної конкуренції /Л.І. Дідківська // Економіст. - 2005. - № 9, - С.40-43.
61. Додонов С.В. Влияние переменных затрат на еффективность реализации винодельческой продукции /С.В. Додонов // Экономика и управление. – 2001. - №5.-С.19-21.
62. Додонов С.В. Потенциал винодельческой отрасли Крыма /С.В. Додонов // Экономика и управление. – 2001. – №2. – С. 28-30.
63. Додонов С.В. Распределение прибыли от реализации винодельческой продукции /С.В. Додонов // Экономика и управление. – 2002. – №1. – С.21-23.
64. Дойль П. Маркетинг, менеджмент и стратегии/Дойль П. – СПб.: Питер, 2007.- 544с.
65. Должанський І.З., Загорна Т.О. Конкурентоспроможність підприємства: Навчальний посібник/І.З.Должанський, Т.О. Загорна. – К: Центр навчальної літератури, 2006. – 384с.
66. Долішній М.І. Стратегічні фактори глобальної конкуренції і механізми забезпечення конкурентоспроможності регіонів /М.І.Долішній, П.Ю.Бєлєнький, Н.І.Голомольська // Конкурентоспроможність: проблеми науки і практики: Монографія. – Харків:ВД “ІНЖЕК”, 2006. – С.9-31.
67. Ежов В.Н. Виноградарство и виноделие Крыма – вчера и сегодня /В.Н.Ежов, А.Н.Бузни, И.Г.Матчина // Вопросы развития Крыма. Научно-практич. дискуссионно-аналитич. сборник.- Симферополь: Таврия, 1997. - Вып. 8. – С.8-15.
68. Крим у дзеркалі української преси Електроний ресурс : Електронний бюллетень. - 2006. - № 5.(11.02-20.02.). - Режим доступу до журн.: http://www.cidct.org.ua/press/2006/20061102.html
69. Жучкова Г.А. Конкурентоспроможність продукції та конкурентний статус підприємства /Г.А. Жучкова// Регіональні перспективи. - 2000.– №1 (8). – С.85-87.
70. Забезпечення конкурентоспроможності аграрного сектора економіки України на внутрішньому і зовнішньому ринках: наукова доповідь / наук. ред. В.М.Трегобчука, Б.И.Пасхавера  - К.: Ін-т екон. та прогнозув., 2007. - 260 с.
71. Забезпечення конкурентоспроможності і економічного зростання регіонального АПК: монографія / ред. І.І. Червена, Л.А. Євчук-Миколаїв : МДАУ, 2005. - 440 с.
72. Загоруйко В.А. Место вин Украины на европейском рынке/В.А. Загоруйко// Вестник аграрной науки.-2004.-№ 12.- С.53-55.
73. Закон України Про виноград і виноградне вино від 16.06.2005 р. № 2662-IV.-Офіц.вид.-К.: Голос України, 2005.- № 209 (04.11.2005).-22 с.
74. Закон України Про захист від недобросовісної конкуренції від 7.06.1996 р. № 236/96-ВВ.- Офіц.вид.-К.: Голос України, 1996.(02.07.1996). - 16 с.
75. Закон України Про захист економічної конкуренції від 11.01.2001р. № 2210-III.-Офіц.вид.-К.:Офіційний вісник України, 2001 р.- № 7 (02.03.2001).-51 с.
76. Закон України Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства від 09.04.1999 р. № 587 – XIV.-Офіц.вид.-К.: Урядовий кур'єр.-1999.-№5 (13.05.1999).-12 с.
77. Закон України Про ставки акцизного збору на спирт етиловий і алкогольні напої від 07.05.1996р. № 178\96–ВР.-Офіц.вид.-К.:Урядовий кур'єр.-1996.-№ 5 (30.05.1996).-19с.
78. Закон України Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності. від 18.02.1992 р. № 2132-ХІ.- Офіц.вид.-К.: Голос України.- 1992. № 2.- 18 с.
79. Закон України Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини від 27.12.1997 р. № 771 // Відомості Верховної Ради України. – 2002. - №1. – С.2.
80. Закревська Л. Рейтингова оцінка конкурентоспроможності підприємств на ринку кондитерської промисловості України /Л.Закревська, О. Ткаченко// Економіст. - 2004. - № 10. – С.34-36.
81. Зырянова Т. Рынки сбыта и конкурентоспособность продукции /Т. Зырянова // Экономика сельского хозяйства России. – 2001. - № 11. – С.32.
82. Иванов А.А. Виноградарство и виноделие /А.А. Иванов // Весь Крым.1920-1925.-Симферополь: издание Крымцика, 1926.-572с., С.135-149.
83. Иванов А.А. Крымские аборигенные сорта винограда /Иванов А.А. – Симферополь, Крымиздат (Всесоюзный НИИ виноградарства и виноделия «Магарач»), 1947. -79с.
84. Калугина С.А. Определение конкурентоспособности промышленных товаров/С.А. Калугина // Маркетинг в России и за рубежом.-1997. - № 5. - С. 58-62.
85. Канінський М.П. Конкурентоспроможність продукції та її значення для підприємницької діяльності /М.П. Канінський // Основи аграрного підприємства ред. М.Й. Маліка. – К.: ІАЕ, 2000. – С.520–545
86. Кардаш В. Я. Маркетингова товарна політика:  Навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. / В. Я. Кардаш.-К.: КНЕУ, 2003. — 250 с.
87. Каталог алкогольной продукции винодельческих предприятий в Украине - К.: Издатинфо, 2003.- 48с.
88. Клепнин Н.Н. Сельское хозяйство Крыма / Н.Н. Клепнин. - Симферополь: «Крымгосиздат», 1929. -14 с., С.11
89. Кобилянський Л.С. Управління конкурентоспроможністю: навчальний посібник/Л.С.Кобилянський. - К.: Зовнішня торгівля, 2003. - 304 с
90. Коваленко Ю.С. Аграрний ринок України: організація та управління/Ю.С. Коваленко. – К.: ІАЕУААН, 1998. – 108 с.
91. Козенко В.В. Маркетинг у виноградарсько – виробничому підкомплексі // Економіка АПК. – 1996. - №8. – С.76-78.
92. Коллекция сортов ИВиВ «Магарач» Електроний ресурс / Офіційний сайт Інституту винограду і вина «Магарач».-Режим доступу до сайта: http://ivmagarach.narod.ru/data.htm
93. Конкурентоспроможність економіки України: стан і перспективи підвищення / за ред. І. В. Крючкової.- К: Основа, 2007. - 488 с.
94. Конкурентоспособность предприятия: оценка, диагностика, стратегия. Научное издание / Иванов Ю.Б., Тищенко А.Н., Дробитько Н.А., АбрамоваО.С.. - Харьков: Изд. ХНЭУ, 2004. - 256 с.
95. Конкурентоспособность продукции и предприятия / Б.В. Буркинский, Е.В. Лазарева, И.Н. Агеева, С.В. Брыкалина и др.. - Одесса: ИПРЭЭИ НАН Украины, 2002. - 132 с.
96. Конкуренция: теория и практика: Учебно-практическое пособие. – 2-е изд., исп. и доп.. – М.: Танзем, 1998. – 381с.
97. Кононенко И. Метод экспресс-анализа уровня конкурентоспособности продукции /И. Кононенко // Экономика Украины. - 1998. - №2. - С.80-83.
98. Коржинський С. Ампелография Крыма. Описание сортов винограда, разводимых в Крыму /С. Коржинський.-С.:СимИздат, 1910. - С.12-29.
99. Короткий Ю.Г. Товарная конкурентоспособность и ее количественное представление Електроний ресурс /Ю.Г. Короткий //Маркетинг в России и за рубежом. - 2000.-№2.-С.23.- Режим доступу до журналу: http://www.dis.ru/market/
100. Котельнікова Д.І. Управління конкурентоспроможністю: Навчальний посібник /Д.І.Котельнікова, С.М. Задорожна – К.: ВД «Слово», 2004. – 168с.
101. Красильников, В. В. Статистика объектов нечисловой природы / В. В. Красильников.- Наб. Челны: Изд-во Камского политехнического института,- 2001. -142-146 с.
102. Криворотов В.В. Принципы и факторы построения системы показателей конкурентоспособности предприятия / В.В. Криворотов// Проблемы современной экономики. -2004.-№ 4. -С. 102-104.
103. Крисанов Д.Ф. Економіко–екологічні проблеми харчової промисловості України /Крисанов Д.Ф. за ред. В.М. Тригобчук.. – К.: І-т екон. НАН України, 2002. – 247с.
104. Кузьмін О.Є. Управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичні засади, проблеми і прикладні аспекти /О.Є. Кузьмін// Конкурентоспроможність: проблеми науки і практики: Монографія. – Харків: ВД “ІНЖЕК”, 2006. – С.116-134.
105. Кулешова А.Б. Конкуренция в вопросах и ответах: учеб.пособ. для студ. виш. учеб. завед. /Кулешова А.Б.- М.: ТК Велби, изд-во Проспект, 2004.-256с.
106. Кулешова Г.М. Ринки збуту і конкурентоспроможність виноградарсько – виноробної продукції /Г.М. Кулешова // Вісник аграрної науки Причорномор’я, 2003. – Випуск 4(24). – С.96-101.
107. Куць Т.В. Основні напрями забезпечення виробництва конкурентоспроможної продукції /Т.В. Куць // Економіка АПК. - 1998. - №4. - С.64-66.
108. Лапин Е.В. Оценка экономического потенциала предприятия: Монография/Е.В. Лапин. – Сумы: Университетская книга, 2004. – 359с.
109. Лифиц И.М. Формирование и оценка конкурентоспособности товаров и услуг: Учеб. пособие/И.М. Лифиц. – М.: Юрайт-Издат, 2004. – 335с.
110. Ломаченко Т.И. Роль винодельческой отрасли в экспорте продукции Крыма /Т.И. Ломаченко // Культура народов Причерноморья.-1999.-С.378-380
111. Лука О.Ф. Міжнародна конкурентоспроможність сільськогосподарського виробництва в Україні /О.Ф. Лука //Економіка АПК. – 2004. - №5.– С.131-138.
112. Магійович Р.І. Оцінка кон’юнктури ринку винограду в Закарпатті/ Р.І. Магійович //Економіка АПК. – 2004. - №4. – С.129-134.
113. Магомедов Ш.Ш. Конкурентоспособность товаров. Учебное пособие /Ш.Ш. Магомедов. – М.: Издательская торг.корп. «Дашков и К», 2003. – 294 с.
114. Майєр Дж. Міжнародне середовище бізнесу: конкуренція та регулювання у глобальній економіці /Дж.Майєр; пер. з англ.– К.:Либідь, 2002.– 70 с.
115. Макаренко Т.І. Моделювання та прогнозування у маркетингу: Навчальний посібник./Макаренко Т.І. – К.:, Центр навчальної літератури, 2005. – 160с.
116. Макконнелл К.Р., Брю С.Л. Экономикс: принципы, проблемы и политика/ Кэлпбелл Р. Макконнелл, Стинли Л. Брю; пер. с англ. – К.: ХаБар, 2000. – 785с.
117. Малиш Н.А. Моделювання економічних процесів ринкової економіки: Навчальний посіб. /Н.А. Малиш – К.: МАУП, 2004. – 120с.
118. Маркетинг. Словарь / Азоев Г.Л., Завьялов П.С., Лозовский Л.Ш., Поршев А.Г., Райзберг Б.А.. – М.: ОАО «НПО «Экономика»», 2000. – 362 с.
119. Маркетинг/ Эванс Дж.Р., Берман Б./Пер. с англ.– М.:Экономика,1993.- 335 с.
120. Маркетинг: принципи і функції / за ред. О.М. Азарян. .-  3-є вид., перероб. і доп..– Харьків: Студцентр, 2002. – 320 с.
121. Мартиненко М.М. Стратегічний менеджмент: Підручник./ М.М.Мартиненко, І.А.Ігнатієва. – К.: Каравела, 2006. – 320с.
122. Маршал А. Принципы экономической науки/ А. Маршал: пер. с англ. – М.: Издат группа «Прогресс», 1993. – 685с.
123. Матвійчук А.В. Аналіз та прогнозування розвитку фінансово-економічних систем із використанням теорії нечіткої логіки. Монографія.- /А.В. Матвійчук.- К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 206с.
124. Матчина И.Г. Экономика виноделия/И.Г.Матчина, А.Н.Бузни. - Симферополь: «Таврида», 2003.-256с.
125. Матчина И.Г.Проблемы рынка винопродукции /И.Г.Матчина, Д.Б. Волынкина // Виноградарство и виноделие.- 2005. - № 1. – С. 37-39.
126. Международный маркетинг/ Н.И.Перцовский, И.А.Спиридонов, С.В.Барсукова и др.. - М.: Высшая школа, 2001. – 239 с.
127. Мескон М. Основы менеджмента / Мескон М, Альберт М., Хедоури Р.; пер. с англ. – М.: ДЕЛО, 2000. – 704 с.
128. Милль Дж. С. Основы политической экономии: в 5 т./Дж. С. Милль - М.: Прогресс, 1980.-488 с.- Т.2.-1980.-124с.
129. Митрофанов Г.В. Фінансовий аналіз: Навчальний посібник / Г.В.Митрофанов, Г.О.Кравченко, Н.С.Барабан та ін. – К.: КНТЕУ, 2002. – 301с.
130. Міжнародна конкурентоспроможність України в умовах глобалізації та євроінтеграції./Жалба І.А., Бурдяк О.М., Лошенюк І.Р., Гуменюк В.С.// Науковий Вісник ЧТЕІ КНТЕУ. Економічні науки. Вип. 3. – Чернівці:АНТ Лтд, 2006 р.-115-118с.
131. Мізюк Б.М. Стратегічне управління: Підручник / Мізюк Б.М. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Львів: Магнолія-плюс, 2006. – 392с.
132. Моисеев В.В. Современное состояние и совершенствование методики мониторинга конкурентоспособности и устойчивости аграрного предприятия/В.В.Моисеев,А.А. Набока //Научный журнал Куб АГУ.-2005.- № 10. - С.210
133. Монополізм та конкуренція в Україні: нормативна база. / упор. Роїна О.М. ; ред. Кривенко О.А.. – К.: КНТ, 2003. – 284с.
134. Мостовий Г.І. Агробізнес: державне регулювання. Монографія. / Г.І. Мостовий. – Харків: ”Основа”, 2002. – 219с.
135. Мошнов В.А. Комплексная оценка конкурентоспособности предприятия.Електроний ресурс/ В.А. Мошнов.//Корпоративний менеджмент: Электронное средство массовой информации.- Cвидетельство о регистрации: Эл № 77-6549. – Режим доступа к ресурсу: http: //www.cfin.ru/management/strategy/
136. Назаренко В. Концепция конкурентоспособности Украины: основные положения /В. Назаренко // Економіст. - 2005. - №8. – С.63-65.
137. Назаров А.В. Дегустация в системе маркетинга/А.В. Назаров // Виноград и вино.-2003.-№5-6, с.20-22, с.22-24.
138. Найт Ф.Х. Риск, неопределенность и прибыль/ Ф.Х. Найт ; пер. с англ.-М.: «Дело», 2003.-360с.
139. Наумова Я. Фантом инвестиционных преимуществ Електроний ресурс / Я.Наумова // Акциз. - 2004. - Режим доступа до журналу: http://www.akcyz.com.ua/analytics/wine/10.html
140. Никитин В.А. Управление качеством на базе стандартов ISO 9000:2000./В.А.Никитин, В.В. Филончева 2-е изд..- Спб.:Питер, 2004.-127с.
141. Николаев Е.В. Устойчивое функционирование аграрной отрасли Крыма в условиях рыночной экономики./Е.В. Николаев -Симферополь.-2004.-268с.
142. Новиков Ю.Н. Денежная оценка земель Крыма и ее практическое использование /Ю.Н. Новиков.-Симферополь:Таврия, 2002.-280с.
143. Нормы и правила рынка вина Европейского Союза (Директивы и постановления)/сост.В.И.Иванченко, В.А. Загоруйко, Е.В.Дерновая, В.Т.Косюра, Э.Л.Зинькевич.-К.:СМП «АВЕРС», 2003.-560с.
144. О винах Инкерманского завода марочных вин. Електроний ресурс : Официальный сайт Инкерманского завода марочных вин. – Режим доступа до ресурсу: http://www.inkerman.ua/ru/main/
145. О состоянии торговли АРК в 2001-2005гг.Статистический сборник. –Симферополь:Держкомстат України ДУС в АРК, 2006.-74с.
146. Олин Б. Межрегиональная и международная торговля.- Москва: «Дело», 2004.-286с.
147. Основные показатели розничной торговли предприятий АРК за 2006г.-Симферополь::Держкомстат України ДУС в АРК, 2007.-26с.
148. Охременко Н.С. Виноделие и вина Украины./Н.С. Охременко. - Москва: изд-во «Пищевая промышленность».- 1966.-340с.
149. Павлова В.А. Способи систематизації визначення конкурентоспроможності підприємства /В.А. Павлова // Академічний огляд. - 2003. - №1. – С.41-45.
150. Пахомов Ю.М. Національна економіка в глобальному конкурентному середовищі / Ю.М. Пахомов, Д.Г.Лук’яненко. – К.: Україна, 1997. – 237с.
151. Петренко С.Н. Контролинг: Учебное пособие/С.Н. Петренко. – К.: Эльга, Ника-Центр, 2004. – 327с.
152. Піддубний І.О. Конкурентоспроможність в новій системі координат /І.О.Піддубний, А.І. Піддубна // Економіка розвитку. - 2004.-№2. –С.24-28.
153. Підсумки роботи промисловості Автономної республіки Крим за 2006р.-Держкомстат України ДУС в АРК від 16.01.2007г.- ДУС в АРК, 2003.-16 с.
154. Положение о центральной дегустационной комиссии винодельческой промышленности государственного департамента продовольствия Министерства АПК Украины от 22.08.2000г.-Урядовий курєр.-2000.-№ 10.-с.4-10.
155. Портер М.Э. Международная конкуренция: конкурентные преимущества стран/ Майкл Э. Портер. – М.: Международное общ., 1993. – 896 с.
156. Портер М.Э. Конкуренция уч. пос.; пер. с англ./Майкл Э. Портер. -М.: Издательский дом «Вильямс», 2001.-495 с.
157. Портер М.Э. Стратегія конкуренції: методика аналізу галузей і діяльності конкурентів/Майкл Э. Портер. – К.: Основи, 1997. – 391с.
158. Поршнев А.Г.Управление организацией / А.Г. Поршнев, З.П. Румянцева, Н.А. Саломатин. – 2-е изд., перераб. и доп.. – М.:- ИНФРА-М, 2001. -669 с.
159. Проблемы конкурентоспособности в современной экономике Електроний ресурс // Электронный журнал Проблемы современной экономики.- № 1.-с.17.- Режим доступа к ресурсу: www.m-economy.ru
160. М.Пугачова, А. Щербак Конкурентне середовище в Україні: тенденції останніх років/М.Пугачова, А. Щербак // Конкуренція. – 2005. – №2. – С.19-25.
161. Райзберг Б.А. Современный экономический словарь /Б.А. Райзберг. – М.: ИНФРА, 1997. – 196 с.
162. Ребрин Ю.И. Управление качеством/Ю.И. Ребрин. -Таганрог: Изд-во ТРТУ, 2004.-320с.
163. Рибінцев В.О. Світовий та європейський ринки винограду і вина /В.О. Рибінцев// Економіка АПК. – 2001.- -№11. – С.118-124
164. Рыбинцев В.А. Стимулирующая составная маркетинговых коммуникаций/В.А. Рыбинцев, Е.В. Рыбинцев //Економіка АПК. – 2005. - №3. – С.108-114.
165. Рыбинцев В.А. Виноград и вино Украины: история, государство, рынок (теоретические и организационно- экономические аспекты развития)/В.А. Рыбинцев.-К. : ЧАЭ,1998.-447с.
166. Рыбинцев В.А. Маркетинг винограда и вина/В.А. Рыбинцев. – К.: ИАС, 2000. – 347 с.
167. Рыкитин В.В. Управление качеством на базе стандартов ИСО 9000-2000/Рыкитин В.В. 2-е изд..-С.-Пб.: Питер, 2004.- 127с.
168. Рыночная экономика: Словарь. / Сост.: Г.Я.Киперман.– М.: Республика, 1993. – 524 с.
169. Саати Т.Л. Принятие решений. Метод анализа иерархий/Т.Л. Саати. - М.: Радио и связь, 1993.- 316 с.
170. Саати Т.Л. Математические методы исследования операций/Т.Л. Саати. – М: Воениздат, 1963. – 186с.
171. Сальваторе Д. Международная экономика/Д.Сальваторе.-М. «ИздДом», 1998.- 562с.
172. Сафонов В.А. Современное положение и тенденции развития виноградарства Крыма: Научн. труды: Эконом. Науки/В.А. Сафонов.- Симферополь : КГАУ,2002.-Вып.70.-С.67-73.
173. Сборник технологических инструкций, правил и нормативных материалов по винодельческой промышленности (мероприятия по улучшению качества).под ред. Г.Г. Валуйко.- изд. 6-ое, перераб. и доп..- М.: Агропроиздат, 1985.-512 с.
174. Светуньков С.Г. Информационное обеспечение управления конкурентоспособностью Електроний ресурс /С.Г.Светуньков// Энциклопедия марктинга:маркетинговая интернет-библиотека.-Режим доступа к ресурсу: http://www.marketing.spb.ru/read/m19/4.htm
175. Сельское хозяйство Крыма. Статистический сборник.- Симферополь.- ГУС в АРК за 2005, 2006 г.-с.63
176. Середні ціни і тарифи на споживчі товари та послуги у грудні 2003-2006.Статистичний збірник.-Сімферополь.-2007.-56с.
177. Сидорин В.В. Менеджмент качества как средство управления конкурентоспособностью /В.В. Сидорин // Intermatic -2004: Международная научно-практическая конференция -М.: МИРЭА. ЦНИИ «Электроника». - 2004. ч. 3. - С. 212–224.
178. Сіваченко І.Ю.Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства/І.Ю. Сіваченко, Ю.Г. Козак. – К.: 2006. – 456 с.
179. Слісаренко І.О. Конкурентоспроможність продукції національних товаро¬виробників та фактори її підвищення /І.О. Слісаренко// Академічний огляд. - 2004. -№1. – С.98-102.
180. Словарь делового человека/сост.: О.В. Амуржаев. - М.: Экономика, 1992.-236 с.
181. Современный маркетинг: настольная книга по исследованию рынка/ В.Е. Хруцкий, И.В. Корнеева.–М.: Финансы и статистика, 2002. - 528 с.
182. Соколов В.І. Поліпшення якості винограду/В.І. Соколов //Виноград. Вино. – 2004. - №4. – С.14-15.
183. Соловйов І.О. Становлення та розвиток маркетингу в аграрному секторі економіки/І.О. Соловйов //Економіка АПК. – 2004. - №8. – С.134-138.
184. Социально - политические воззрения И.Шумпетера. Реферативный сборник /  составитель: Л.Б. Волков. – М., 1989. – 105 с.
185. Справочник по виноделию. под ред. Г.Г.Валуйко, В.Т. Косюры..- изд. 3-е, перераб. и доп.. – Симферополь: «Таврида», 2005. - 560 с.
186. Статистический ежегодник АРК за 2002-2006 гг.- ГУС в АРК 2005, 2006г.- с.80, с.172-175.
187. Статистичний бюлетень Основні економічні показники роботи сільсько¬господарських підприємств України за 2005 р. – К., 2006. – 52 с.
188. Статистичний щорічник «Сільське господарство України» за 2005 рік /Державний комітет статистики України: за заг. кер. Ю.М.Остапенчука. – К., 2006.-368с.
189. Статистичний щорічник України за 2005 рік/ Держкомстат України – К.: вид. Консультант, 2006. – 580 с.
190. Степанова С.А. Всеобщий менеджмент качества/С.А. Степанова.-СПб.: Изд-во СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2001.- 200 с.
191. Таран В.А. Маркетинг: Учебник для ВУЗов /Таран В.А.- М.: «Юнити», 2005.- 447с.
192. Толковый словарь рыночной экономики./сост.: В.П.Тарасова, Ф.А.Крутикова. - М.: Рекламно-издательская фирма «Глория», 1993. - 302 с.
193. Тормоса Ю.Г. Ціна та цінова політика: Навч. Посібник. – К.: КНЕУ,2001.–122 с.
194. Тридід О.М. Комплексна оцінка конкурентного статусу підприємства. / О.М. Тридід // Економіка розвитку. ХНЕУ. – 2002. – №2(22). – С. 75-76.
195. Турченко М.М. Стратегічна організаційно–економічна реструктуризація організацій аграрного сектора: Монографія /М.М. Турченко. – Харків: ТОВ «Едена», 2006. – 537 с.
196. Фасхиев Х.А. Как измерить конкурентоспособность предприятия?/Х.А. Фасхиев, Е.В. Попова // Маркетинг в России и за рубежом. - 2003. - №4(36). – С. 53-68.
197. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление/Р.А. Фатхутдинов. – М.: ИНФРА – М., 2000. – 312 с.
198. Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации. Учебное пособие // Р.А. Фатхутдинов.- М.: Изд-во Эксмо, 2004.-544 с.
199. Фоксол Г. Психология потребителя в маркетинге /Фоксол Г., Голдсмит Р., Браун С.; пер. с англ. под ред. И.В. Андреевой.. - СПб: Питер, 2001.-524с.
200. Фуркевич В.А. Грустный юбилей. К 20-летию антиалкогольной компании /В.А. Фуркевич // Сад, виноград и вино Украины.-2005.-№ 1-2, с.30-35.
201. Фуркевич В.А. Ключевая основа виноделия /В.А. Фуркевич // Сад, виноград і вино України, 2004. - № 5-6. – С. 32-37.
202. Фурманюк О.Я. Управління конкурентоспроможністю підприємства/ О.Я.Фурманюк, М.О. Тарачник. – Ірпінь, 2003. – 113 с.
203. Хайек Ф.А. Познание, конкуренция и свобода/ Хайек Ф.А. перевод с англ.. - СПб.: Пневма, 1999. - 212 с.
204. Хайне П. Экономический образ мышления/ Хайне П. перевод с англ.. – М.: Новости, 1991. – 702 с.
205. Харрингтон Д.Х. Бенчмаркетинг в лучшем виде/Д.Х.Харрингтон.-С-П.:Изд-во Дело.-2004.-176 с.
206. Харченко Т.Б. Забезпечення конкурентоспроможності підприємства як засіб ринкового реформування економіки /Т.Б. Харченко // Актуальні проблеми еконо¬міки. - 2003. – №2(20). – С.70-75.
207. Хекшер Э. Воздействие внешней торговли на распределение доходов/Хекшер Э.перевод с англ.. -1919. – 380с.
208. Чаюн Л. Исследование мотиваций потребителей виноградных вин на рынке Украины /Л.Чаюн, А. Куценко // Напитки плюс. – 1999. - №8. – с.27-30.
209. Червен І.І. Розвиток економічних відносин партнерів виноградарсько – виноробного підкомплексу АПК/І.І. Червен // Економіка АПК, 1999.-С. 86-88.
210. Червен І.І. Основні напрями поліпшення економічних відносин виробників і переробників винограду /І.І.Червен, О.М. Гаркуша // Економіка АПК. – 2001. - №8. – С.19-22.
211. Чернявский А.Ф. Повышение экономической эффективности виноградарства/А.Ф. Чернявский.- С.: изд-во «Крым», 1968.- 96с.
212. Чирков В. Показники концентрації ринку /Чирков В. // Конкуренція. - 2004.-№1. – С.11-19.
213. Шальминова А.С. Инновационное бизнес-планирование развития приоритетной отрасли. Дис. … канд. экон. наук: 08.00.05 / А.С. Шальминова.- Казань, 2000.-163с.
214. Шаповал М.І. Менеджмент якості: Підручник для студ. вищ. навч. закл. /Шаповал М.І.. – К.: Знання, 2006. – 471с.
215. Школьник Л. Управління якістю – основа досконалості виробництва /Л.Школьник // Конкуренція. – 2004. – №3 – С.24-27.
216. Шлюсарчик Б. Конкурентність якості продукції підприємств на зовніш¬ніх ринках /Б. Шлюсарчик // Академічний огляд. - 2002. - №2. – С. 116-122.
217. Шольц-Куликов Е.П. Виноделие в Крыму /Е.П. Шольц-Куликов // Виноделие и виноградарство.-2002.-№ 6.-С.8-10.
218. Шольц-Куликов Е.П. Проблемы маркетинга украинских вин /Е.П. Шольц-Куликов // «Виноградарство и виноделие России».- 1996.- №2.- с.35-36.
219. Шольц-Куликов Е.П. Товарные знаки в основе конкурентоспособности выпускаемых вин /Е.П.Шольц-Куликов, С.А. Аблязова // Виноградарство и виноделие России.-Москва, 2007.-№ 4.- С.4-5.
220. Шубина В.Ю. Повышение конкурентоспособности в условиях экономического глобализма за счет привлечения иностранных инвестиций/В.Ю. Шубина.- С.: ТНУ им. В.И. Вернадского, 2001.-156с.
221. Экономический доклад «Обзор рынка вина и виноделия в АРК», подготовленный Главным управлением статистики в АР Крым от 30.09.2003г. - ГУС в АРК, 2003.-26 с.
222. Экономический доклад «Развитие виноградарства в АРК», подготовленный Главным управлением статистики в АР Крым от 15.10.2006г. - ГУС в АРК, 2006.-12 с.
223. Юданов А.Ю. Конкуренция: теория и практика/А.Ю. Юданов. - М.: Акалис, 1998. - 384с.
224. Янковський Н.А. Управление конкурентоспособностью предприятия на мировых рынках: микро- и макроуровни / Н.А. Янковський. – Донецк: Донецкий национальный уни¬верситет, 2004. – 376 с.
225. Яриш П. Харчова безпека країни/П.Яриш // Харчова і переробна промисловість. – 2004. - №2. – С.4-5.
226. Hill C.W.L, Jones G.R. Strategic Management. Boston: Houghton Mifflin Co, 1992.-562 р.
227. Hradesky John L. Total quality management handbook USA, McGraw-Hill, Inc., 1995. 712 p.
228. Hutton P.F. Survey Research for Managers. - The Macmillan Press Ltd, 1990. - 268 р.

Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
150





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.