У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Емпатійні переживання у молодшого школяра і підлітка, їх особливості
Количество страниц 37
ВУЗ Институт психологии им.Г.С.Костюка
Год сдачи 2011
Бесплатно скачать 22090.doc 
Содержание ЗМІСТ
ВСТУП...............................................................................................................3
Розділ І. Місце емпатії в структурі особистості.............................................6
1.1. Емпатія як предмет психологічного дослідження..................................6
1.2. Роль емоцій в розвиткові емпатії..............................................................12
1.3. Особливості розвитку емпатійності в молодшому
шкільному віці...................................................................................................16
1.4. Особливості розвитку емпатійності у підлітків……………………….19
Розділ ІІ. Експериментальне дослідження рівня
сформованості емпатії в шкільному віці.........................................................22
2.1. Методи, методики та процедура дослідження.........................................22
2.2. Результати дослідження.............................................................................28
ВИСНОВОК.......................................................................................................34
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ...................................................35
ДОДАТКИ..........................................................................................................36




ВСТУП
Актуальність теми. Соціально-економічні і політичні процеси, що відбуваються в Україні, зумовили зміни в моральній атмосфері суспільства. Утвердження демократичних норм суспільного життя висуває нові вимоги до духовного розвитку дитини, її підготовки до життя. В контексті наукових теорій духовного розвитку особистості, основою яких є концептуальні положення М.М.Бахтіна, М.О.Бердяєва, В.І.Вернадського, В.С.Соловйова, П.А.Флоренського, В.Франкла, постає нове бачення психологічних проблем розвитку дитини, починаючи з ранніх етапів її становлення.
Онтогенетичний аспект розвитку особистості висвітлювався в роботах відомих вітчизняних психологів та педагогів (К.А.Абульханова-Славська, М.Й.Боришевський, Д.Б.Ельконін, О.В.Запорожець, Г.С.Костюк, С.Д.Максименко, Н.І.Непомняща, В.А.Сухомлинський, та інші), які стали методологічним та теоретичним підґрунтям багатьох досліджень цієї проблеми. Серед них значне місце посідають дослідження емоційного розвитку, чутливості, сприяння та співпереживання (Л.І.Джрназян, А.Д.Кошелєва, Я.З.Неверович, Л.П.Стрєлкова). Низка дисертаційних досліджень була присвячена окремим аспектам розвитку емпатії та її компонентів (Л.П.Алексєєва, С.Б.Борисенко, Л.П.Виговська, Т.П.Гаврилова, Л.П.Стрєлкова, І.М.Юсупов), співвідношенню емпатії та моральності (А.А.Валантінас, А.В.Соломатіна, Н.О.Шевченко), впливу різних факторів на процес виховання емпатії (Р.О.Агавелян, Г.Ф.Михайліченко).
У багатьох роботах показано, що молодший шкільний вік не тільки є сензитивним для формування навчальної діяльності, але є дуже важливим етапом у соціальному розвитку дитини, у становленні її зв’язків з оточуючими людьми за межами родинних стосунків. Прийняття нової соціальної ролі школяра, готовність відповідати очікуванням інших, здатність будувати власну поведінку відповідно до зразків, а також формування власних очікувань щодо поведінки інших людей роблять дітей цього віку сензитивними до виховання у них емпатійних можливостей (Г.С.Абрамова, Т.П.Гаврилова). У низці робот доведено, що створення умов емпатійної взаємодії серед школярів та між вчителем і школярами стає значущим фактором позитивної соціальної ситуації розвитку дитини молодшого шкільного віку (Л.І.Божович, С.Г.Якобсон).
Актуальним є питання гуманізації всіх сторін життя нашого народу.
Традиційно гуманізацію відношень між людьми пов’язують із співчуттям, співпереживанням, вмінням зрозуміти іншу людину.
Проникнення в природу емпатії дає можливість підійти до складної проблеми взаємозв’язку структури особистості та емоційної сфери людини, полегшити вивчення розвитку особистості дитини, виникнення у неї моральних почуттів і їх ролі в поведінці. Вивчення альтруїстичної поведінки в поєднанні з емпатією особистості допоможе розв’язати важливу психологічну проблему взаємозв’язку переживання і поведінки.
Отже, проблема емпатії важлива як у психологічному, так і в педагогічному аспектах.
Аналіз літературних джерел свідчить, що дана проблема знаходить своє висвітлення ще в працях філософів в рамках наук етики і естетики. Емпатія інтенсивно досліджується в різних психологічних школах, зокрема представниками психодинамічного та екзистенційного напрямку, індивідуальної та гуманістичної психології. У вітчизняну психологію термін «емпатія» був введений тільки на початку 70-х років Т.П.Гавриловою. Динаміку емпатії в дитячому віці вивчав Л.С.Виготський.
Зважаючи на недостатнє висвітлення розвитку емпатії, на нашу думку актуальним є вивчення особливостей розвитку емпатії у молодшому шкільному віці.
Об’єктом дослідження є емпатійність як особистісна якість.
Предмет дослідження - особливості емпатійних переживань у молодшого школяра і підлітка
Мета дослідження полягала у виявленні особливостей емпатійних переживань у молодшого школяра і підлітка.
Гіпотеза дослідження: розвиток емпатії у молодших школярів і підлітків буде більш ефективним, якщо елементи емпатії включаються в різноманітні види спільної діяльності і спілкування дітей.
В основу дослідження було покладено припущення про те, що молодший шкільний вік є сприятливим для розвитку вищих форм емпатії.
У відповідності з метою дослідження та висунутою гіпотезою розв’язувалися такі завдання:
1. Теоретичний аналіз літератури з досліджуваної проблеми.
2. Виявлення особливостей емпатійних переживань у молодшого школяра і підлітка.
Методологічну основу дослідження складають: концепція свідомості як провідної форми існування людської психіки (С.Л. Рубінштейн); теорія єдності діяльності і спілкування у процесі формування особистості (Б.Ф. Ломов); теорія навчання та виховання як освоєння і передачі соціокультурного досвіду (Л.С. Виготський, Г.С. Костюк, С.Д. Максименко); теорія психічного розвитку дитини у молодшому шкільному віці (В.В. Давидов, О.К. Дусавицький, Д.Б. Ельконін, Ю.М. Швалб); гуманістичні підходи до дослідження морального розвитку особистості та емпатії (М.Й. Боришевський, Т.П. Гаврилова, Р. Оертер, К. Роджерс, С.Г. Якобсон).
Методи та організація дослідження: теоретичний аналіз наукових джерел, опитувальники; для обробки результатів дослідження були використані методи математичної статистики та якісний аналіз даних.
Список литературы ВИСНОВКИ
В даній роботі відбулася спроба дослідити особливості розвитку емпатії у молодшому шкільному віці. Було здійснено теоретичний аналіз проблеми, проведено експериментальне дослідження особливостей розвитку емпатії у молодшому шкільному віці. В своїй роботі ми визначали емпатію як здатність емоційного відгуку на неблагополуччя іншого, прагнення зрозуміти, полегшити його стан. Емпатія розумілась як емоційно - когнітивно - конативний процес.
Теоретичний аналіз проблеми привів до висновку про недостатнє вивчення вікової характеристики прояву емпатійності. Зважаючи на цей факт, об’єктом даного дослідження була емпатійність як якість особистості у дітей.
Дослідження особливостей розвитку емпатійності в молодшому шкільному віці було спрямовано на виявлення динаміки емпатійних відношень дітей віком від 6-ти до 9-ти років. З’ясовано, що для молодших школярів характерним є вищий рівень розвитку емпатії. При дослідженні стійкості визначених рівнів емпатії виявлено, що характер емпатійних відношень як у шестирічок так і у дев’ятирічок нестійкий.
Вивчення особливостей емпатійних відношень відповідно до різних об’єктів емпатії дало змогу виявити цікаву залежність видів емпатійної реакції відносно різних об’єктів емпатії. Ця залежність значно змінюється з віком. Найчастіше емпатійну реакцію співчуття у дітей шестирічного викликають тварини. Для дітей старшого віку об’єктом співчуття крім тварин і дорослого стає також і одноліток.
Сформульовані нами висновки проведеного дослідження дозволяють вважати висунуту гіпотезу підтвердженою.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Выговская Л.П. Природа эмпатии // Проблеми та перспективи розвитку психології в Україні: матеріали ІІ з’їзду психологів України.-К., 1997.-Т.1.
2. Гаврилова Т.П. Понятие эмпатии в зарубежной психологии //Вопр. Психол. - 1975.-№2.
3. Эльконин Д.Б. К проблеме периодизации психического развития в детском возрасте // Вопр.психол. -1971.- №4
4. Задесенець М.П. Вікові особливості розвитку дітей і формування їх особистості.-К. «Вища школа», 1978.
5. Занюк С.С. Психологія мотивації та емоцій. - Луцьк, 1997.
6. Кряжева Н.Л. Развитие эмоционального мира детей. Популярное пособие для родителей и педагогов.- Ярославль: «Академия развития», 1997.
7. Краткий психологический словарь // Сост. Л.А. Карпенко; Под общ. Ред. Петровского А.В., Ярошевского М.Г. - М.: Политиздат, 1985.
8. Немов Р.С. Психология: Учеб. Для студентов высш.пед.учеб.заведений: в 3 кн. Кн.2 Психология образования. - 3-е изд. - М.: Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 1998
9. Нікітін Б., Нікітіна Л. Ми та наші діти - К., 1989
10. Семиченко В.А. Психология эмоций.-Луганск, 1996
11. Словарь практического психолога. Сост.Головин С.Ю. -Минск Харвест, 1998
12. Титаренко Т.М. Такие разные дети. - К.:Рад.шк., 1989.
13. Хьел Л., Зиглер Д. Теории личности. - СПб.Питер, 1997
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
200
Скачать бесплатно 22090.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.