У нас уже
17884
рефератов, курсовых и дипломных работ
Сделать закладку на сайт
Главная
Сделать заказ
Готовые работы
Почему именно мы?
Ценовая политика
Как оплатить?
Подбор персонала
О нас
Творчество авторов
Быстрый переход к готовым работам
Контрольные
Рефераты
Отчеты
Курсовые
Дипломы
Диссертации
Мнение посетителей:
Понравилось
Не понравилось
Книга жалоб
и предложений
Название
Навчання в учбових закладах нового типу та проблема розвитку креативності
Количество страниц
95
ВУЗ
Харківський державний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди
Год сдачи
2010
Содержание
Зміст.
стор.
Вступ ……………………………………………………………….3
1. Вивчення проблеми розвитку креативності школярів в сучасній психолого-педагогічній літературі ……………………7
1.1 . Загальні проблеми альтернативної освіти (на прикладі Харківського обласного ліцею-інтернату на базі ХДАДТУ) …………………………………………….. 7
1.2 . Розвиток пізнавальних процесів та творчого мислення у старших підлітків (загальна характеристика) ..…… ……………………………………………………..17
1.3 . Креативність та її розвиток як проблема сучасної психолого-педагогічної науки ……………………….. 23
2. Експериментальне дослідження можливостей розвитку креативного мислення підлітків в ході навчального процесу в альтернативних учбових закладах ……….….41
2.1. Характеристика виборки…………………………….41
2.2. Методи та методики дослідження…………………..41
2.3. Результати дослідження та їх аналіз………………..46
2.4. Рекомендації щодо розвитку креативності учнів в процесі учбових занять в альтернативних навчальних закладах……………………………………………………….83
3. Висновки………………………………………………… 86
Укладення………………………………………………… 89
Література ………………………………….………………...91
Додаток……………………………………………………..96
Вступ.
Тема даної роботи – «Навчання в учбових закладах нового типу та проблема розвитку креативності»
Вибір теми викликаний як нашим особистим інтересом до даної проблеми, так і можливостями використання результатів дослідження в практичній діяльності психолога в системі освіти.
Актуальність теми пов`язано з особливостями сучасної соціально-політичної та економічної ситуації в Україні. Кардинальні зміни в усіх галузях життя суспільства, які вже здійснені та які здійснюються сьогодні, мають різнонаправлені наслідки. Це виявляється, зокрема, у зміщенні ціннісних орієнтацій, зростанні прагматизму та агресивності серед молоді, розмиванні моральних норм, порушенні етичних традицій родинного виховання, які природно притаманні українському менталітету, зокрема, падінні престижу освіти. В таких умовах гостро встає питання про підвищення ролі учбових закладів нового типу, зокрема, ліцеїв при вищіх учбових закладах, тому, що саме система освіти (в тому числі – альтернативна) спроможна в значній мірі взяти на себе функції збереження та примноження духовно-інтелектуального потенціалу українського суспільства, укріплення його стабільності.
Завдання вузів, як вищого ланцюга системи освіти, сьогодні надзвичайно многопланові. Вони та учбові заклади нового типу, які створені на їх базі, спроможні не тільки дати ліцеїстам та студентам необхідні знання, але і сформувати їх інтелектуальний кругогляд, намітити такий тип і рівень мислення, який дасть змогу особистості розкрити і використати свої потенційні можливості; закласти прагнення до самовдосконалення; розвинути креативне мислення; виховати науково-творчий підхід до осмислення світу та людини. Все це створює необхідні умови та засновки щодо формування пізнавально та творчо активних громадян України.
Відзначимо, що проблеми альтернативного навчання і особливостей розвитку креативності в той чи іншій мірі вже були предметом уваги сучасних вчених – педагогів та психологів.
Тему було досліджено в працях І.С. Аверіної, Г.В. Бурменської, В.Н. Дружиніна, Н.С. Лейтеса, І.М. Матюшкіна, Л.А. Попової, В.М. Слуцького, Н.Б. Шумакової, Е.Н. Щеблакової, Ф. Баррона, Д. Фелдмана, Дж. Фрідмена, Дж. Гілфорда, П. Торренса та ін. (проблеми визначення та розвитку креативності); А.Д. Карнашова, Ю.А. Конаржевського, М.І. Кондакова, М.П. Легкого, А.А. Орлова, Н.М. Островерхової, Д.І. Румянцевої та ін. (питання педагогічних іновацій та управління учбовими закладами нового типу). Вказані питання було також розглядено в інструктивних документах органів освіти (Державна Національна програма «Освіта» Україна ХХІ століття 1, Концепція середньої загальноосвітньої школи 5, Концепція безперевної системи національного виховання 6, Концепція національного виховання 7, Інструкція про організацію та діяльність ліцею 4).
Найменш досліджено такі аспекти проблеми: наявність комплексної діагностики, яка дозволяла б вчасно виявояти схильність дитини до того чи іншого виду творчості, загальну та спеціальну обдарованість; співвідношення креативного мислення та шкільної успішності; використання можливостей альтернативного навчання для формування та розвитку креативної особистості.
У звязку із сказаним вище визначається обєкт та предмет нашого дослідження.
Обєкт дослідження – креативне мислення.
Предмет дослідження – форми розвитку креативності у учнів альтернативних учбових закладів (зокрема, ліцеїв при вузах).
Мета дослідження: теоретично обгрунтувати та експериментально перевірити форми розвитку креативного мислення підлітків у навчальному процесі.
Задачі дослідження:
1. Вивчити сучасну психологічну літературу щодо проблеми креативності і особливостей її розвитку.
2. Вивчити нормативні документи та сучасну психолого-педагогічну літературу щодо питань альтернативної освти.
3. Дослідити рівень розвитку креативного мислення у учнів підліткового віку, які здобувають альтернативну освіту.
4. Дослідити рівень розвитку пізнавальних процесів у цих учнів.
5. Розробити систему вправ з розвитку креативного мислення, що їх могли б застосовувати вчителя-предметники.
6. Експериментально перевірити ефективность запропонованих форм розвитку творчого мислення підлітків.
7. На підставі вивчення наукової психолого-педагогічної літератури та аналізу отриманих даних зробити висновки щодо умов і основних засобів розвитку креативності у учнів ліцеїв нового типу.
Гіпотеза дослідження: якщо систематично використовувати в ході учбових занять в альтернативних учбових закладах спеціально розроблені вправи з розвитку креативності, то можна значно підвищити рівень творчого мислення учнів.
Наукова новизна та практична цінність роботи є в тому, що її результати можуть бути використані в практичній роботі психолога в системі освіти (зокрема альтернативної освіти) і служити підставою для складання їм власних програм розвитку пізнавальних процесів та креативності школярів.
Експеримент та апробація наслідків дослідження було проведено в Харківському обласному ліцеї-інтернаті на базі Харківського державного автомобільно-дорожнього технічного університету.
Структура роботи: робота складається із вступу, теоретичної та експериментальної глав, висновків, списку використаної літератури в кількості 60 примірників, додатку.
Список литературы
УКЛАДЕННЯ.
Перехідний період від однієї суспільно-економічної системи до іншої завжди повязаний з великими труднощами. Специфіка психологічних проблем сучасного періоду визначається необхідністю освоєння нового соціально-економічного та професіонального досвіду. З одного боку, нові професії, які зявились у звязку із розвитком ринкових відносин, не мають ще коренів у професіональній культурі нашого суспільства, з другого – чиниться тяжкий процес ломки стереотипів традиційних форм професіоналізації, які також зазнають змин у сучасних умовах. Важливим є також, що образ професії як когнітивне і емоційне утворення в певній мірі змінює систему загальних орієнтирів у суспільній та індивідуальній усвідомленості людей. Раніш ідеальний образ професіонала в значній мірі був повязаний із образом конкретних людей та їх професіональною біографією, їх певними професіональними цінностями (інколи це був збірний образ, але він володів тою конкретністю, яка спонукала процесу ідентифікації. Зараз можна спостерігати, що “ідеальний образ професіонала” змінюється “ідеальним образом життя” (“американський”, “європейський”, “нових росіян” тощо). Невизначеність ціносних уявлень про саму професію зміщує орієнтири до вибору кращого, бажаного образу життя, за допомогою професії, яка вже виступає засобом досягнення цього образу життя, але не його істотною частиною.
Зміна ціннісних орієнтацій, розчарування в економічних та соціальних реформах обумовлює відношення до освіти.
У суспільстві періодично змінюється громадська думка стосовно оствіти [8]. В країнах Східної Америки та Європи стадія оптимізма спостерігалась після другої світової війни, особливо у 50-60 р.р. Наприкінці 60-х років наступив період розчарування. Як наслідок, виникло більш критичне ставлення до системи освіти та підвищились вимоги до віддачи коштів, які вкладуються в освіту. В залежності з цим законом спостерігається зміна моделей управління освітою.
На стадії оптимізму освіта є корисною і на вчителів дивлятьсья як на добровільних розповсюджувачей культури. В цей період професія вчителя приймається як корисна і компетентність вчителя не ставиться під сумнів. Виникає тенденція до розширення функцій вчителів. Крім відповідності за розвиток навчально-пізнавальних здібностей дітей на нього може бути покладене завдання соціального та емоціонального виховання.
На стадії розчарування складається думка, що система не справляється із своїм завданням, не забезпечує очикуваних від неї економіних та соціальних вигод. Професія вчителя сприймається як марна і майстерність педагога ставиться під сумнів.
Як наслідок періодична зміна моделей управління освітою викликає і зміну критеріїв якості роботи вчителя. За соціологічними даними, в нашій країні збільшення числа шкіл, в яких є поглиблене вивчення якого-небудь предмету, спрстерігався з 70-х р.р і досяг піку у 90-х р.р. Ця динаміка зростання відбиває тенденцію, що прогресує до впровадження більш жорстких моделей управління освітою.
Одна з головних особливостей сучасної освіти складається у розвитку в учнів заінтересованості та потреби у самозміні. Перетворення учня в субєкта, який заінтересований в самозміні, обумовлює подальше становлення його як професіонала, який здібний будувати свою діяльність, змінювати її та розвивати.
І в цієї справі немаловажну роль повинні зіграти навчальні заклади альтернативного типу, в яких ураховуються індивідуально-психологічні особливості учні та свторюються умови для його всебічного розвитку (зокрема – розвитку креативності та пізнавальних процесів).
Література.
1. Богоявленская Д.Б. Пути к творчеству. – М., 1981.
2. Венгер Л.А. Педагогика способностей. – М., 1973.
3. Волков И.П. Много ли в школе талантов. – М., 1989.
4. Гильбух Ю.З. Внимание: одаренные дети. – М., 1991.
5. Голубева Э.А. Способности и индивидуальность. – М., 1993.
6. Державна Національна програма «Освіта». Україна ХХІ століття. - К., 1994.
7. Дмитренко Г.А. Стратегічний менеджмент: цільове управління освітою на основі кваліметричного підходу. - К.,1996.
8. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. - М., 1995.
9. Інструкція про організацію та діяльність ліцею. - Інформаційний збірник МО України, № 1-2, 1996.
10. Калмыкова З.И. Продуктивное мышление как основа обучаемости. – М., 1981.
11. Кадыров Б.Р. Способности и склонности: Психофизиологические исследования. – Ташкент, 1990.
12. Концепція середньої загальноосвітньої школи.
13. Концепція безперервної системи національного виховання.
14. Концепція національного виховання.
15. Костяшкін Є. Професійна типологія педагогів. Народна освіта, 1981, №8.
16. Краткий тест творческого мышления. Фигурная форма. Пособие для школьних психологов. – М., 1995.
17. Лейтес Н.С. Умственные способности и возраст. – м., 1971.
18. Лесгафт П.Ф. Избранные педагогические сочинения. - М., 1998.
19. Матюшкин А.М. Загадки одаренности. – М., 1993.
20. Мелик-Пашаев А.А., Новлянская З.Н. Ступеньки к творчеству. – М., 1987.
21. Обухова Л.Ф., Чурбанова С.М. Развитие дивергентного мышления в детском возрасте. – М., 1995.
22. Одаренные дети / Под ред. Г.В. Бурменской и В.М. Слуцкого. – М., 1991.
23. Островерхова Н.М., Даниленко Л.І. Ефективність управління школою: соціально-педагогічний аспект. - К., 1996.
24. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. К.: 1998.
25. Пoпoвa Л.А. Что такое одаренность? // Школа эдоровья. 1995, № 1, с. 5-8.
26. Программа “Одаренный ребенок”. Осн. положения: Венгер Л.А. и др. – М., 1995.
27. Психология одаренности детей и подростков / Под ред. Н.С. Лейтеса. – М., 1996.
28. Развитие творческой активности школьников / Под ред. А.М. Матюшкина. - М., 1991.
29. Саймон Б. Общество и образование. - М., 1989.
30. Чудновский В.Э. Воспитание способностей и формирование личности. – М., 1986.
31. Юнг К.Г. Архетип и символ. М.: Ренессанс, 1991
32. Amobile T.M. Social psychology of creativity: A consеnsual assesment technique // Pcrs. & Soc. Psychol. 1982. V. 43. р. 997—1013
33. Аmobile TM., Henmssey В А. The conditions of сreativity // R. Stemberg. T. Tardif (cds.). The nature of creativity. Cambridge: Cainbr. Press, 1988. р. 11-43.
34. Вarron F., Harrington D. Creativity, intelligence and rcrsonality // Ann. Rev. of Psychol. V. 32. 1981. р. 439—176.
35. Вarron F. Putting creativity to work // R. Slemberg, Т Tardif (еds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988. р. 76—98.
36. Вarclay C.R.. Pelitto A.L. Creative activity in the сontext of real life: A response to Csikczentmihalyi // New Ideas in Psychol. 1989. V. 7.1. р. 41—48.
37. Сhikszenmihalyi М. Socily, culture, and person: A sistem view of creativity // R. Stemberg, T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press. 1988. p. 325—339.
38. Davidson 1. The role of insight in giftedness // P. Stemberg, J. Davidson (eds.). Conception ofgiftedness. Cambridge: Cambr. Univ. Press, 1990. p. 201— 22.
39. Feldinan D.N. Creativity: dreams, insights and transformation // R. Stemberg, T. Taraif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988. p. 271—297.
40. Feldman D.Y., Csikszentmihalyi М.. Gardner H. Changing the world: A framework for the study of i reativity. Yale: Yalc Press, 1994.
41. Gardner H. Creative lives and creative works: a synthetic scintific approach // R. Stemberg. T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988. p..
42. Georgetown С. Laterality. implicit mamory and attention disorder // Educat. Studies. 1991. V. 17 (1). p. 15—23.
43. GruberH., Devis S. Inching our way up Mount Olympus: the evolving-sistem approach to creative thinking // R. Stemberg, T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Canibr. Press, 1988. p. 243— 270.
44. Langly P.. Johns R. A computational model of scin-tific insight // R. Stemberg, T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Canibr. Press, 1988. p. 177—201.
45. Moneta G. A model of scintist's creative potential // Phylosof. Psychol. 1993. V. 6 (1). p. 23—37.
46. Мednick S.A. The associative basis of the creative process. // Psychol. Rev. 1969. N 2. p. 220—232.
47. Percins DM. The possibility of invention // R. Slemberg. T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press. 1988. p. 362—385.
48. Simonton D. Genius, creativity and leaderships: Psychometric inquiries. Cambridge, 1984.
49. Simonton D. Creativity, leadership and chance // R. Slemberg. T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988. p. 76-98.
50. Stemberg RJ. A three-facet model of creativity // R. Stemberg. T. Taidif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press. 1988. p. 125-147.
51. Stemberg R., Lulwrl T. Defying the croud: Cultivating creativity in a culture of conformity. N.Y.: Free Press, 1995.
52. Slorfer M.D. Intelligence and giftcdncss. The contributions of heredity and early environment. San-Francisco; Oxford: Jossy-Bass Publ., 1990.
53. Taylor CM. Various approaches to and definions of creativity // R. Slemberg. T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Canibr. Press. 1988. p. 99—126.
54. Tardif T.. Slernberg R. What we know about creativity? // R. Stemberg. T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press. 1988. p. 429-446.
55. Torrance E.P. The Torrancc Test of creative thinking; Technical-norm manual. III, 1974.
56. Torrance E.P. The nature of creativity as manifest in the testing // R. Stemberg, T. Tardif (eds.). The na¬ture of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988, P. 43-75.
57. Walberg HJ. Creativity find talant as learning // R. Stembcrg, T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Cambr. Press, 1988. p. 340—361.
58. Wallach MA.. Kogan NA. A new look at the creativity-intelligence distinction // J. Personality. 1965. V. 33. p. 348—369.
59. Wallach M.A. Test tell us little about talent // Am. Scic. 64. p. 57—63.
60. Weisberg R. Problem solving and creativity // R. Slemberg. T. Tardif (eds.). The nature of creativity. Cambridge: Canibr, Press, 1988. P. 148—176.
Стоимость доставки работы, в гривнах:
(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300
Найти готовую работу
ЗАКАЗАТЬ
Обратная
связь:
Связаться
Вход для партнеров
Регистрация
Восстановить доступ
Материал для курсовых и дипломных работ
11.10.24
Сучасний документальний театр: новий тип сценічної репрезентації
11.10.24
Вербатім–наративи в контексті сучасної «Нової драми» і документального театру
11.10.24
«Нова драма» в умовах відновлення документалізму в театральній постдраматичній культурі нестабільного типу
Архив материала для курсовых и дипломных работ
Ссылки:
Счетчики:
© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.