У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ВИКОРИСТАННЯ МАТЕРІАЛІВ КРАЄЗНАВЧИХ ЕКСКУРСІЙ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ТА ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ
Количество страниц 87
ВУЗ ХАРКІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.Н.КАРАЗІНА
Год сдачи 2011
Содержание ВСТУП 3
1. СУТЬ І ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КРАЄЗНАВЧИХ МАТЕРІАЛІВ ЕКСКУРСІЇ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ 6
1.1 Краєзнавчий принцип, реалізація на уроках географії 8
1.2 Історія розвитку краєзнавства 12
1.3 Аналіз програм з географії щодо питань краєзнавчого змісту 17
2. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЕКСКУРСІЙ ШКОЛЯРІВ 22
2.1 Організація краєзнавчих екскурсій 27
2.2 Методика проведення навчальних екскурсій краєзнавчого змісту 33
2.3 Суспільно – корисна діяльність учнів під час екскурсій 38
3. МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ МАТЕРІАЛІВ ЕКСКУРСІЙ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ТА ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ 40
3.1 Організація діяльності учнів під час проведення екскурсій 42
3.2 Особливості використання матеріалів екскурсій на уроках географії та позакласній роботі 44
3.3 Методичні рекомендації щодо використання матеріалів екскурсій на уроках географії та позакласній роботі 48
3.4 Організація та проведення педагогічного експерименту 52
4. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ 57
4.1 Загальні правила улаштування й утримання загальноосвітніх
шкіл 57
4.2 Безпека при проведенні позакласних та позашкільних заходів 64
4.3 Техніка безпеки під час походів та екскурсій 72
ВИСНОВКИ 73
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 76









ВСТУП
Краєзнавчий матеріал майже органічно входить до всіх курсів географії. Особливого значення краєзнавству надавав ще В.О.Сухомлинський: "Я стремился к тому, чтобы все годы детства окружающий мир, природа постоянно питали сознание учащихся яркими образами, картинами, восприятиями, представлениями …чтобы чтение "Книги природы"…было началом активного мышления, теоретического познания мира, началом системы научных знаний." Як продовженням цих слів є Звернення Всеукраїнського з`їзду краєзнавців до всіх хто закоханий в рідний край, шанує його минуле і вірить у його майбутнє: "Знання рідного краю підносить і звеличує людину, розширює її світогляд, воно служить своєрідним містком, що єднає покоління минулі з поколіннями нинішніми і прийдешніми."
Тому одним з провідних орієнтирів становлення української освіти є підвищення пізнавальної активності та інтересу учнів за рахунок впровадження краєзнавчого принципу навчання, складовою частиною якого являються екскурсії, що актуальні як на рівні практичному, так і на рівні наочному. З цього видно, що використання матеріальв екскурсій нга уроках географії являється одною з ланок впровадження краєзнавчого принципу навчання та має значну актуальність у сучасний період. Робота в цьому напрямку показала, що методика використання матеріалів екскурсій на уроках географії ще недостатньо вивчена. В методичній літературі ця проблема розгрядається епізодично, виявітлені лише окремі приклади використання матеріалів екскурсій на уроках. Актуальність данної проблеми, її недостатня теоретична та методична розробка зумовили вибір теми дипломної роботи «Використання матеріалів краєзнавчих екскурсій на уроках географії та позакласній роботі».
Об'єкт дослідження - процес використання краєзнавчого матеріалу на уроках географії в середній школі.
Предмет дослідження - педагогічні умови використання краєзнавчого матеріалу на уроках географії в середній школі.
Мета роботи полягає в розробці методики використання матеріалів екскурсій на уроках географії в середній школі на основі аналіза педагогічної, психологічної та методичної літератури. Пропонуємо, що використання матеріалів екскурсій на уроках географії сприяє підвищенню пізнавальної активності учнів, формування інтересів, підвищенню самостійності та самодіяльності.
Відповідно до мети роботи визначені такі завдання:
1. Вивчити та проаналізувати історію та сучасний стан проблеми в теорії та практиці навчально – виховного процесу в середній школі.
2. Розглянути особливості використання краєзнавчаго матеріалу на уроках географії в середній школі в освітніх, виховних та розвиваючих цілях.
3. Виявити особливості організації та проведення з учнями середньої школи навчальних і краєзнавчих екскурсій.
4. На основі результатів роботи розробити методичні рекомендації щодо використання матеріалів екскурсій на уроках географії в середній школі.
5. Експериментально перевірити ефективність розробленої методики використання матеріалів екскурсій на уроках географії.
Наукова новизна роботи полягає у теоретичному й експерементальному обгрунтуванні актуальності використання матеріалів краєзнавчих екскурсійна уроках географії з метою формування інтересів школярів при формуванні понять, перевірці знань та вмінь учнів тощо. Практичне значення роботи визначається методичними розробками щодо викорисьтання матеріалів екскурсій на уроках географії.
Робота написана на основі аналізу літературних джерел, узагальнення данних роботи вчителів харківських середніх шкіл, екскурсоводів, керівників походів, а також на основі узагальненого досвіду співробітників Харківській обласній Станції Юних Туристів та особистого досвіду роботи в якості керівника краєзнавчих екскурсій в профільному туристському таборі « Краєзнавець».
Список литературы ВИСНОВКИ
Виходячи з навчально – виховних завдань школи, краєзнавча діяльність характеризується трьома основними фукціями, з яких випливають основні аспекти педагогічної мети: Навчально – освітня, формування практичних умінь і навичок.
Головні психолого – педагогічні завдання краєзнавчої діяльності в школі полягають у тому, щоб:
 допомогти школі у навчанні та вихованні учнів, відродити духовність, моральність, національну самосвідомість людини, сформувати в неї риси високої громадськості;
 прищеплювати любов до праці, виявляти і всебічно вивчати індивідуальні особливості характеру учнів та їх нахили, допомагати їм у свідомому виборі майбутньої професії;
 виховувати міцний і дружний учнівський колектив, установлювати і зміцнювати зв'язки між дітьми різних шкіл, міст, сел тощо;
 оздоровлювати дітей, зміцнювати їх фізично і морально;
 поповнювати зібраними під час краєзнавчих екскурсій матеріалами існуючі або створювати нові шкільні краєзнавчі колекції для подальшого використання їх на уроках географії;
 підвищувати кваліфікацію вчителів – предметників, педагогів – організаторів, вдосконалювати їх навички в організації науково – дослідної та суспільно корисної роботи.
Отже, краєзнавчу діяльність учнів можна розглядати як об'єктивну потребу суспільства пов'язувати навчально – виховний процес з актуальними питаннями соціально – економічного будівництва, культурно – духовного відродження країни, з підготовкою учнів до суспільно корисної роботи і трудової діяльності.
Після проведення екскурій на уроках географії ( та на уроках суміжних предметів) використовуються матеріали, зібрані під час цих заходів школярів під керівництвом вчителів. Пізнавальні можливості використання матеріалів краєзнавчих екскурсій на уроках створюють сприятливі умови лдя цікавого і корисного в освівтньому та виховному відношенні проведення уроків і вивчення різних тем. Краєзнавчий матеріал екскурсій може бути використаним не тільки при вивченні теми, за якою проводилася екскурсія, але й при вивченні інших тем курсів географії в середній школі. Цей матеріал використовується для зрівняння, для більшої наочності, чим впроваджується в життя краєзнавчий принцип у навчанні.
1. Аналіз історії та сучасного стану проблеми використання матеріалів краєзнавчих екскурсій в теорії та практиці навчання в середній школі показав, що в сучасних умовах впровадження краєзнавчого принципу відіграє важливу роль у викладанні географії як прирподничої дисципліни. Таким чином, краєзнавчі екскурсії мають провідне значення під час надбання знань про природу та господарство краю.
2. На основі розгляду особливостей використання краєзнавчого матеріалу на уроках географії виявлено, що краєзнавчий матеріал використовується при перевірці, закріпленні та повторенні вивченогог матеріалу з метою освіти, виховання та розвитку.
3. При виявленні особливостей організації та проведення з учнями краєзнавчих екскурсій з'ясовано, що підвищення загального рівня знань, збільшення самостійності та самодіяльності, підвищення активності учнів можливо, якщо дотримані психолого – педагогічні вимоги до шкільних краєзнавчих ексукрій. Ними є: протяжність екскурсій, зумовлена як обраним маршрутом, так і віком слухачів, ємоційність рпозповіді, неперевантаженість екскурсійним матеріалом, логічна витриманість та зваженість розповіді.
4. Розроблені методичні рекомендації з використанням матеріалів краєзнавчих екскурсій на уроках географії показали, що на їх основі здійснюється прив'язка матеріала, що вивчається до відомого краєзнавчого матеріалу. Тому підвищується рівень знань і вмінь, зростає творчій підхід у навчання, процес навчання стає більш зрозумілим для учнів.
5. Експериментальна перевірка показала, що методика використання матеріалів краєзнавчих екскурсій на уроках географії сприяє кращому засвоєнню програмного матеріалу, підвищує рівень самостійної роботи учнів, в якихзростає інтерес до географії як шкільного предмета.







СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Алксандров Ю. Н. Подготовка и проведение экскурсий: Метод. Рекомендации.- М.: Просвещение, 1974.- 186с.
2. Беляева В. С., Василевская С. Д. Изучаем природу родного края.- М.: Просвещение, 1971.-144с.
3. Белов А.В. Новые подходы к изучению местной истории и использование краеведческого материала в школе // Преподавание истории и обществоведения в школе. - 2000. - №10. с. 263
4. Буданов В.П. Вопросы краеведения в школе. - Л.: Педагогика. -№ 955. - с.254.
5. Бородулин В. Г., Лурье А. И., Саппа Н. Н. Харьковщина туристическая.- Харьков: Прапор, 1988.- 243с.
6. Бороздинов М. Н. Географические кружки.- М.: Просвещение, 1970.- 142с.
7. Васильев И. В. В помощь организаторам и инструкторам туризма.- М.: Профиздат, 1973.- 104с.
8. Васильев С. П., Апраксин Н. П. Как организовать школьный географический поход.- М.: Госгеолтехиздат, 1962.-94с.
9. Внекласная работа по географии в природе / под ред. Н. П. Неклюковой.- М.: Учпедгиз, 1959.- 193с.
10. Галиченко М. И., Криворучко М. Г. Єкскурсии и поході по родному краю.- М.: Знание, 1961.-128с.
11. Гецевич Г. А. Основі екскурсоведения.- Минск: « Университтское», 1988.- 156с.
12. Годер Г. И. Организация тематический путешествий школьников.- М.: Учпедгиз, 1962.- 132с.
13. Демідієнко О.Я., ІоноваО.М., Кузнецова В.І. Основи краєзнавства. - К., 2001.- с.321.
14. Даринский А. В. Вопросі туризма в школьном курсе географии.- М.: Просвещение, 1979.- 135с.
15. Дмитренко В. П. Методика екскурсионной работі.- М.: Просвещение, 1987.- С. 30 -37.
16. Ефремов Ю. Географические єкскурсии.- М.: Просвещение, 1990, с. 59 -68.
17. Жупанський Я.I., Крулъ В.П. До питання про географічні засади сучасного національного краєзнавства // Український географічний журнал. - 1993. - № 3. – С.274.
18. Жупанський Я., Крулъ В. Про об'єкт і предмет вивчення національного краєзнавства // Краєзнавство. - 1994. - № 1-2. –С. 276.
19. Иванов П. В. Педагогические основы школьного краеведения.- Петрозавотск, 1966.- 126с.
20. Історичне краєзнавство в Українській РСР / П.Т. Тронько, В.О. Гербик, О.І. Лугова та ін.; відп. ред. П.Т. Тронько. - К.: Наукова думка, 1989.-с. 63-68.
21. Історія міст і сел Української РСР. Харківська область / гол. ред. П. Т. Тронько, гол. ред. Тома М. А. Сіроштан.- К.: Гол.ред-ція Української радянської енциклопедії, 1967.- 1002с.
22. Казарина М. А., Курлат Ф. Л. Єкскурсионная работа на современном этапе.- М.: Просвещение, 1993.-т С. 3 – 39.
23. Кобченко Ю. Ф., Редина В. А. Краеведение и туризм. Программа и методическое указания по организации туристско – краеведческой работе в школе.- Харьков: ХГУ, 1989.- 28с.
24. Ковальская М. Я. Методика экономико – географических исследований.- М.: Просвещение, 1963.- 216с.
25. Корнєєв В. П. Методи навчання географії в школі // Український географічний журнал №4 – 1997, с. 52 – 58.
26. Костриця М. Ю., Обозний В. В. Шкільна краєзнавчо – туристична робота: Навч.посібник.- К.: Вища освіта, 1995.- 223с.
27. Костриця М. Ю. Практикум з географічного краєзнавства.- К.: Рад. Школа, 1970, с. 68 – 75.
28. Костриця М. Витоти українського краєзнавства // Географія та основи економіки в школі. - 2000. - М. №2. –С. 243.
29. Костриця М. З історії становлення шкільного географічного краєзнавства в Україні // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 2001. - № 7. –С. 231.
30. Кашуба С.П., Сіметов Ю.А. Краєзнавчий матеріал в навчально-виховній роботі. // Початкова школа. - 1981. - №2. - С. 34.
31. 246 Кліщук В.Я. Краєзнавство у школі. // Початкова школа. - 1984. - №12. - С.37-39.
32. Краєзнавство в школі: Методичний збірник. Випуск IV. За редак. С.Т.Діброви. - К.: Рад. школа, - 1957. - 134 с.
33. Краеведение: Пособ. для учителя / Под. ред. А. В. Даринского. - М.: Просвещение, 1987. –С. 178.
34. Краєзнавство в Україні: сучасний стан і перспективи: Наук, збірник. - К.: Академія, 2003.-С. 179.
35. Крачило М. П. Краєзнавство і туризм: Навч. Посібник.- К.: Вища шк., 1994.- 191с.:іл.
36. Кричало Н. П. География туризма.- К.: Вища шк. Головное изд-во, 1987.- 208с.
37. Лисовской Л. А. Методика накопления краеведческого материала и использования его на уроках географии.- Гомель, 1990.-65с.
38. Лукинюк М.І. Краса землі моєї України // Початкова школа. - 1997. - 224 с.
39. Любар О.О, Стельмахович М.Г., Федоренко Д.Т. Історія української школи і педагогіки: Навч. посіб. - К.: Знання, КОО, - 2003. - С.265-270.
40. Любцева О.С. Географія туризму в Україні. // Географія на основи економіки в школі. - 1997. - №2. - С.3-6.
41. Лярский П. а. Пособие по краеведению.- Минск: Высш., шк., 1966.- 239с.
42. Методика историко-краеведческой работы в школе / Сост. Н.С.Борисов. - М., 1982.- 61 с.
43. Методика позакласної роботи з географії. Посібник для вчителів / П. А. Будейний, В. П. Корнєєв, Г. М. Машура та ін.- К.: Рад. Школа, 1974.- 192с.
44. Методика проведения учебных геолого – географическиїх краеведческих экскурсий: Уч. пособ / В. Э. Некос, М. В. Космачева, В. Г. Космачев.- Харьков: ХГУ, 1991.- 107с.
45. Методические рекомендации по проведению екскурсий со школьниками - М: Турист, 1974.- 86с.
46. Методические рекомендации по проведению краеведческих экскурсий.- М: Турист, 1983.- С. 56.
47. Матіяш В.В. До проблеми педагогічного краєзнавства. Історико-дидактичний аспект. // Мадрівець. - 2001. - №3-4. - С. 69-71.
48. Менчинска Н.А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребёнка. Избранные психологические труды. - М.: Институт практической психологии, 1998. - 257 с.
49. Молодкин П. Ф. Школьное географическое краеведение.- Ростов н/Д: Изд-во Ростов. Ун-та, 1977.- 94с.
50. Нагорна Г.І, Реалізація краєзнавчого принципу в навчально-виховному процесі. // Початкова школа. - 1999. - №7. - С. 42-45.
51. . Нарочна Л.К., Гончарові К.Д., Ковальчук Г.В. Методика викладання природознавства. - К.: Вища школа, 1981. - 95 с.
52. Надеждина Н. А. Краеведение в работе школы.- М.: изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1953.- 136с.
53. Остапец А.А. Педагогика туристско-краеведческой работы в школ -М.: Педагогика, 1985.- с. 20.
54. Огієнко Н.М. Дидактичні умови ефективного використання краєзнавчого матеріалу на уроках. // Початкова школа. - 1996. - №9. - С.43-45.
55. . Прус І.Т. Краєзнавча робота в школі. - К.: Радянська школа, - 1984. - 195 с.
56. Паламарчук М.М., Паламарчук О.М. Теоретичні основи географічного краєзнавства і соціальне районування / Сучасний стан та перспективи вивчення географії рідного краю у школах: Тези доповідей Міжнародного наук.-метод, семінару. - Харків, 1994.- С. 241.
57. . Програма курсу "Основи туризму і краєзнавства" // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 2002. - № 35.- С. 188.
58. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія 5-11кл.
59. Редіна В. А. Форми пошукової діяльності учнів у позашкільних закладах //Український географічний журнал, №1 – 1998.- С. 53 – 54.
60. Рудницъкий С. Коротка географія України: Фізична географія. - К.: Лан, 1910. – С.221.
61. Сафиулин А. 3. Географическое краеведение в общеобразовательной школе: Пособ. для учителей. - М.: Просвещение, 1979. – с. 56-62.
62. Серебрій В.С. Туристсько-краєзнавча робота, національне відродження і викладання географії у середній школі // Сучасний стан та перспективи вивчення географії рідного краю у школах. Матеріали Міжна-родного науково-методичного семінару: 12-16 вересня 1994 р. – Харків, 1994. - С.121-122.
63. Строїв М.Ф. Краеведение. - М.: Просвещение, - 1974. - 142 с.
64. Соловей М.В. Шкільна географія і краєзнавство у педагогічній спадщині Софії Русової // Географія та основи економіки. - 2001. - № 1. – С. 243.
65. Трефяк Я. Методика краєзнавчої роботи в школі // Історія в школах України. - 2002. - №1. – С.43-45.
66. Чернихова Е. Я. Учебные экскурсии по географии: ( Из опыта работы).- М.: Просвещение, 1980.- 112с.
67. Тищенко В.Ф, Краєзнавство у вихованні дитини. // Початкова школа. - 1992. - №9. - С.13-17.
68. Ушинський К.Д. Избранные педагогические произведения. - М.: Просвещение, - 1978. - 557 с.
69. Шаблій О.І. Академік Степан Рудницький: Фундатор української географії. - Львів; Мюнхен, 1993.- с. 18-23.
70. Юньєв І.С. Бесіди про краєзнавство. - М.: Знання, - 1986. - 185 с.
71. http://studentam.net.ua/content/view/7801/97/
72. http://pulib.if.ua/part/8736/
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.