У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Розвиток креативності дітей молодшого шкільного віку
Количество страниц 50
ВУЗ КІРОВОГРАДСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Год сдачи 2012
Содержание План
Вступ 3
РОЗДІЛ 1. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ 6
1.1. Психофізіологічні основи творчого процесу 6
1.2. Поняття про креативність у психолого-педагогічній теорії і практиці 8
1.3. Основні підходи до розвитку креативності дітей молодшого шкільного віку 16
1.4. Концепції розвитку креативності й творчих здібностей 23
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 32
2.1. Психодіагностика креативності молодших школярів 32
2.2. Опрацювання результатів тестувань 37
2.3. Програма розвитку креативності учнів молодшого шкільного віку 41
ВИСНОВКИ 44
ЛІТЕРАТУРА 46
ДОДАТКИ 48



Вступ
Актуальність дослідження. Потреба своєчасного виявлення й подальшого формування творчості та обдарованості людини, розвитку її творчого потенціалу, об’єктивно зумовлена потребами сучасного суспільства. Одним з найважливіших завдань психологічної науки на сучасному етапі розвитку є вирішення проблеми формування творчої особистості, адже розвиток у людей творчого способу мислення давно перетворилося у соціальну необхідність.
Але між розумінням проблеми і практичним втіленням у навчальному процесі спеціалізованих програм з розвитку креативних здібностей виникають труднощі, пов’язані насамперед з недостатньою визначеністю теоретичних питань, що врешті викликає значну кількість практичних ускладнень.
Проблема розвитку креативності виступила предметом спеціального вивчення в дослідженнях як зарубіжних (М.Воллах, Дж.Гілфорд, Х.Грубер, Дж.Девідсон, Н.Коган, С.Медник, Р.Муні, E.Торренс, Д.Фельдман, Дж.Фодор, Д.Харрингтон, А.Штейн та ін.), так і вітчизняних вчених (Р.Бєлоусова, І.Воронюк, Є.Григоренко, В.Дружинін, В.Козленко, Л.Ляхова, Л.Малімон, І.Міхіна, В.Моляко, Я.Пономарьов, К.Торшина, Л.Чорна, Н.Чорноусенко та ін.).
Як і будь-яку позитивну властивість, формування креативності необхідно розпочинати якомога раніше. Найбільш сприятливим періодом для цього, на думку науковців, є молодший шкільний вік, який поєднує у собі спонтанну творчість дошкільника інтенсивним розвитком інтелекту та абстрактного мислення. У цьому віці істотно зростає можливість зовнішньої постановки цілей, зовнішнього мотивування, пошуку способів дій і контролю результатів, тобто, засвоєння всіх складових психологічної структури діяльності (Л.Вержиковська, О.Кульчицька, Н.Литвинова, О.Матюшкін, В.Меде, В.Моляко, Г.Піорковський, Л.Чорна та ін.).
Разом з тим, наукові дослідження Дж.Гілфорда і Е.Торренса свідчать про те, що значна частина учнів у процесі засвоєння навчальної діяльності та під її тиском стають пасивними виконавцями завдань і закінчують школу непристосованими, бездіяльними, незадоволеними життям членами суспільства. Х.Гарднер, В.М.Дружинін, Е.Торренс та ін. вважають, що в молодшому шкільному віці спостерігається спад креативності. Однією з причин цього, на нашу думку, є недостатнє дослідження зазначеної проблеми.
Молодший шкільний є сприятливим для творчого розвитку дітей, їхніх здібностей до творчості, креативності. Саме в цей період активно розвиваються уява, дар фантазувати, творчо мислити, помітно проявляється допитливість, формується вміння спостерігати, порівнювати, критично оцінювати діяльність.
Об’єкт дослідження – креативність молодших школярів.
Предмет дослідження – психологічні особливості розвитку креативності учнів молодшого шкільного віку.
Мета дослідження – вивчити особливості функціонування креативності в системі властивостей їх особистості та умови стимулювання творчих станів і формування креативності як особистісної риси молодших школярів.
В основу нашого дослідження було покладено припущення про те, що: в системі властивостей особистості молодших школярів креативність є системоутворюючим фактором творчої діяльності; розвиток креативності молодшого школяра може здійснюватися засобами соціально-психологічного навчання.
Відповідно до мети та гіпотези були поставлені такі завдання дослідження:
1. Здійснити теоретичний аналіз проблеми розвитку креативності особистості.
2. Обґрунтувати теоретичні й методичні підходи до вивчення проблеми розвитку креативності молодших школярів.
3. Виявити психологічні особливості функціонування креативності в системі властивостей особистості.
4. Розглянути основні підходи до розвитку креативності в психолого-педагогічній теорії і практиці.
5. Провести дослідження, спрямоване на вивчення розвитку креативності учнів молодшого шкільного віку та зробити аналіз одержаних результатів дослідження.
Методи дослідження. Для розв'язання поставлених завдань використано такі методи дослідження: теоретичний аналіз наукових джерел із проблем визначення, вимірів і розвитку креативності особистості; анкетування, опитування, тестування.
Список литературы Висновки
Отже, проблема розвитку креативності молодших школярів відноситься до числа найбільш складних проблем психології.
Спостереження під час проходження психолого-педагогічної практики та наші експериментальні дослідження підтверджують той факт, що творчі здібності учнів сприяють виробленню вмінь вирішувати різні завдання, орієнтуватися в нових умовах, переборювати труднощі, вони збуджують і стимулюють розвиток інтересів до діяльності, оскільки завжди пов’язані з відкриттям нового, знаходженням чогось раніше невідомого. Творча праця – особливо складна, і навчання в умовах творчої праці якоюсь мірою гарантує в подальшому успішну діяльність, а також постійну спрямованість на її раціоналізацію, поліпшення якості та підвищення ефективності. Зокрема, виявлено позитивну роль творчості у стимулюванні пізнавальних інтересів, допитливості, розвитку мислення, дослідницької активності, здатності до знаходження оригінальних рішень, до прогнозування.
Зробивши аналіз психолого-педагогічної літератури та провівши експериментальне дослідження, ми можемо зробити висновок, що для розвитку креативності молодших школярів вчителю необхідно створювати проблемні ситуації у процесі навчання, знаходити шляхи їх вирішення, відбирати і структурувати навчальний матеріал, виділяти головне, суттєве, прагнути до самовдосконалення. А тому, учитель у навчально-виховному процесі звертати увагу на:
- визнання раніше невизнаних або невикористаних можливостей;
- повагу до бажання дітей самостійно працювати;
- уміння стримуватися від втручання у процес творчої діяльності;
- надання дитині свободи вибору;
- індивідуалізацію навчальної програми залежно від особливостей учня;
- створення умов для конкретного втілення творчої ідеї;
- заохочення роботи над проектами, пропозиціями самих учнів,
- уникання будь-якого тиску на дітей;
- схвалення результатів діяльності дітей;
- здібність до самоаналізу;
- повагу до потенційних можливостей учнів, які мають низький рівень навчальних досягнень;
- демонстрацію ентузіазму;
- надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють іншу думку;
- організацію безпосереднього спілкування звичайних дітей із обдарованими.
Таким чином, для розвитку і покращення творчих здібностей молодших школярів ми пропонуємо вчителю використовувати методики для виявлення обдарованості й креативності учнів. Адже завдяки їм, дитина може виявити свої творчі здібності та реалізувати їх у навчанні.




Література
1. Айхенвальд Ю. Силуэты русских писателей. М.: Республика, 1984. С.479.
2. Аличева Е.Г. Творческая одаренность и условия ее развития //Психологический анализ учебной деятельности. – М.: ИП РАН. 1991. – С. 7–17.
3. Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. – М.: Наука, 1977.
4. Арнаудов М. Психологія літературної творчості. – М.: Прогрес, 1970.
5. Батищев Г. С. Діалектика творчості. М., 1984.
6. Бирюков С.Д. Генетические особенности пластичности поведения человека. Автореферат канд. диссертации. – М.: Институт психологи АН СССР. – 1988.
7. Богоявленская Д. Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. Ростов-на-Дону, 1983.
8. В мире науки. – М., 1992. – № 11–12. – С. 20.
9. Вивчення особистості підлітка / За ред. М.Т. Дригус – К.: Інститут психології АПН України, 1994. – 128.
10. Вильчек В. М. Алгоритмы истории. – М.: Прометей, 1989. – С. 20.
11. Гирш В. Геніальність і виродження. – Одеса, 1985.
12. Гнатко М.М. Психологічні передумови роботи з обдарованими дітьми: Методичні рекомендації. – Луцьк, 1996. – 26 с.
13. Гнатко Н.М. Проблема креативности и явление подражания. – М.: ИП РАН, 1994.
14. Годфруа Ж. Що таке психологія. У 2 т. – М.: Світ, 1992.
15. Гончаренко Н. В. Геній у мистецтві і науці. – М.: Мистецтво, 1991.
16. Григоренко Е.А., Кочубей Б.И. Исследование процесса выдвижения и проверки гипотез близнецами // Новые исследования в психологии. 1989 г. – № 2. – С. 15–20.
17. Грузенберг С.О. Психологія творчості. – Мінськ, 1923.
18. Гуревич К. М. Современная психологическая диагностика: пути развития // Вопросы психологии. – 1982. – № 1.
19. Дружинін В.Н., Хазратова Н.В. Экспериментальное иследование формирующего действия микросреды на креативность // Психологічний часопис. 1994. – № 4.
20. Захаров А. И. Психотерапия неврозов у детей и подростков. Л., 1982.
21. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы.-СПб: Издательство “Питер”, 2000 – 512с.
22. Корчуганов І.П. Індивідуально-психологічні особливості та соціальні умови розвитку обдарованих дітей: Методичні рекомендації. – Луцьк, 1997. – 33с.
23. Лихачев Д. С. Заметки и наблюдения. – Л.: Советский писатель, 1989. – С.48.
24. Ломброзо Ц. Геніальність та божевілля. – СПб., 1992. – С. 15–16, 21–23.
25. Маслоу А. Самоактуализирующаяся личность // Психология личности. Под ред. Ю. Б. Гиппенрейтера, А. А. Пузырея. – М., 1985.
26. Матюшкин А. М., Снек Д. А. Одаренные и талантливые дети // Вопросы психологии. – 1982. – №4. – С. 88–97.
27. Пономарьов Я. А. Психологія творчості // Тенденції розвитку психологічної науки. – М.: Наука, 1988. – С. 21–25.
28. Развитие творческой активности школьников /Под ред. А.М.Матюшина; Науч.-исслед. ин-т общей и пед. психологи. Акад. пед. наук СССР. – М.: Педагогика, 1991. – 160 с.
29. Розвиток і діагностика здібностей // Під ред. В.Н. Дружиніна і В.В. Шадрикова. – М.: Наука, 1991.
30. Теплов Б.М. Избранные труды. В 2-х т. Т.1. – М. Педагогика, 1985. – 329с.
31. Уарте Х. Исследование способностей к наукам. – М.: Наука, 1960.
32. Хоровитц Ф.Д., Байер О. Обдаровані і талановиті діти: стан проблеми і напрямки досліджень //Суспільні науки за рубежем. Р.Ж. Серия Науковедение, 1988. – № 1.
33. Шадриков В. Д. Способности, одаренность, талант // Развитие и диагностика способностей. М.: Наука, 1991.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
150





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.