У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Вища жіноча освіта в Російській імперії 18-19 ст.
Количество страниц 41
ВУЗ КПИ
Год сдачи 2014
Содержание Зміст

Вступ 3
Розділ І. Зародження та становлення вищої жіночої освіти в Російській імперії у др. пол. XVIII - сер. XIX ст. 6
1.1. Історичні засади вищої жіночої освіти у світі 6
1.2. Поява вищої жіночої освіти в Російській імперії та її розвиток до середини XIX ст. 10
1.3. Організація учбового процесу у другій половині XVIII ст. на прикладі Смольного інституту шляхетних дівчат 14
Розділ ІІ. Реформування вищої жіночої освіти в Російській імперії та її розвиток у другій половині XIX ст. 20
2.1. Реформи системи вищої жіночої освіти в Російській імперії у другій половині XIX ст. 20
2.2. Організаційні засади функціонування закладів вищої жіночої школи в Російській імперії у другій половині XIX ст. 24
Розділ ІІІ. Вища жіноча освіта на українських землях у складі Російській імперії у XIX ст. 28
3.1. Інститути шляхетних дівчат в Україні у XIX ст. 28
3.2. Діяльність Вищих жіночих курсів в Києві 34
Висновки 38
Список використаних джерел 40










Вступ

Актуальність теми. Історично саме жінку вважають берегинею родинного вогнища, тому вона повинна завжди бути вдома, біля дітей, під протекцією чоловіка або батька, а для цього освіта не потрібна. З плином часу таке судження поступово втрачало актуальність. Нині жінка починає відігравати широкий спектр соціальних ролей. Вона часто змушена будувати кар’єру в різноманітних сферах життя, при цьому не залишаючи свою природну роль справної господині, люблячої дружини й дбайливої матері. Жінка справляє величезний вплив на виховання, навчання та розвиток підростаючих поколінь, оскільки саме вона створює всі необхідні умови для розвитку гармонійної та цілісної особистості дитини. Цей факт треба враховувати в процесі загальної й професійної підготовки жінок. У зв’язку із цим вивчення історичного досвіду організації вищої жіночої освіти набуває актуальності на сучасному етапі. Особливо актуальним є дослідження вищої жіночої освіти в Російській імперії XVIII-XIX ст., адже більша частина українських земель перебувала на той час у її складі. Заклади освіти, створенні у ті часи на території сучасної України стали невід’ємною частиною історії освіти в нашій країні.
Стан наукової розробки. Дослідженню вищої жіночої освіти в Російській імперії XVIII-XIX ст. присвячені роботи таких вітчизняних та закордонних науковців як О.О. Драч, І.Я. Губенко, М.Рижкова, В.М. Паршина, Т.О. Шилина та ін. Але багато питань у цій сфері все ще залишаються мало дослідженими.
Метою даної роботи є дослідження вищої жіночої освіти в Російській імперії XVIII-XIX ст.
Відповідно до поставленої мети, автором окреслено наступне коло завдань:
1. Розглянути історичні засади вищої жіночої освіти у світі.
2. Дослідити появу вищої жіночої освіти в Російській імперії та її розвиток до середини XIX ст.
3. Проаналізувати організацію учбового процесу у другій половині XVIII ст. на прикладі Смольного інституту шляхетних дівчат.
4. Охарактеризувати реформи системи вищої жіночої освіти в Російській імперії у другій половині XIX ст.
5. Визначити організаційні засади функціонування закладів вищої жіночої школи в Російській імперії у другій половині XIX ст.
6. Охарактеризувати заклади вищої жіночої освіти в Україні у XIX ст.
7. Розглянути діяльність Вищих жіночих курсів в Києві
Об’єктом дослідження вищої жіночої освіти в Російській імперії.
Предметом дослідження є вища жіноча освіта в Російській імперії XVIII-XIX ст.
Методи дослідження. Основні принципи, які автор використовував у даній курсовій роботі - історизм та об'єктивність. Перший з них передбачає вивчення подій і явищ у всьому їх різноманітті, взаємозалежності і розвитку. Цей принцип застосовувався при аналізі джерел, при оцінці діяльності державних і громадських структур у питанні реформування жіночої освіти, визначенні його місця в суспільному і культурному житті Російської імперії.
Принцип історизму дозволяє забезпечити глибину дослідження, уникаючи при цьому модернізації в оцінці явищ і подій минулого.
Керуючись принципом об'єктивності, автор досліджував і зіставляв всі наявні точки зору, різні джерела і прагнув зробити власні висновки.
У роботі використано систему методів історичного аналізу, що включає ретроспективний, проблемно-хронологічний, історично-порівняльний та історично-системний методи. Ретроспективний метод дав можливість розглянути еволюцію жіночої освіти, взявши за основу державну політику в галузі народної освіти в Російській імперії. Проблемно-хронологічний метод дозволив широку тему умовно розчленувати на ряд конкретних проблем і розглянути кожну з них у хронологічній послідовності подій. Історично - системний метод передбачає існування суспільно - історичних систем різного рівня.
Застосовувалися та інші спеціальні історичні методи дослідження - фронтального обстеження джерел, історичного опису. У дослідженні були використані методи аналізу, статистичний метод та ін. Всі перераховані методи використовувалися не самі по собі, а в сукупності, що дозволило забезпечити комплексний підхід до дослідження .
Список литературы Висновки

Таким чином, у Європі жіноча освіта починає розвиватись лише за часів гуманізму, коли людину, незалежно від її статевої або станової нале¬жності, вважали найвищою цінністю у світі. В епоху Просвітництва ідея освіти жінок набуває більш масового характеру завдяки працям видатних педагогів і громадських діячів. Справжній прогрес у сфері установ, що пропонували світську освіту для жінок, почався на Заході в XIX ст., коли були засновані перші коледжі роздільної освіти для дівчат. Так і в Російській імперії, незважаючи на те, що окремі заклади вищої освіти для жінок виникли у XVIII ст., повноцінна система вищої жіночої освіти з широким доступом до неї склалася у результаті реформи середини ХІХ століття. Зазначені реформи були пов’язані з ліберальними реформами 1860-70-х років, проведення яких зумовило включення жінок до сфери економічної та громадської діяльності.
Реформа жіночої середньої освіти середини ХІХ століття мала визначальне значення. Більш широкі маси жінок дістали право самореалізувати себе у професійній діяльності (наприклад, викладанні та вихованні). Найосвіченішими залишалось духовенство та дворянство. Найменш освіченими були жінки сільського стану. Найбільшу дискримінацію жінки відчували у сфері вищої освіти, доступ до якої був вкрай обмеженим, що призвело до відкриття приватних курсів та отримання освіти за кордоном.
Однак після прийняття у 1863 р. нового університетського статуту доступ до вищої освіти для жінок був закритий. Неможливість отримання вищої освіти жінками в Російській імперії зберігалась до революції 1905 року. У цей період жінки отримували вищу освіту в західноєвропейських університетах. Також ця ситуація підштовхнула жінок до приватної ініціативи у формуванні вищої освіти.
Дозволені в Російській імперії вищі жіночі курси являли собою вищий приватний навчальний заклад для жінок. Дівочій молоді, змушеній самостійно оплачувати можливість одержання вищої освіти, пропонувалися досить серйозні дисциплінарні вимоги, а неухильність їхнього дотримання ставала обов’язком і головною умовою перебування на курсах.
Отже, питання отримання жінками нау¬кових знань було вирішене шляхом створення в університетських містах окремих приватних Вищих жіночих курсів — закладів, які б нада¬вали жінкам можливість пройти вищий курс наук, але не гарантували після їх закінчення прав, пов’язаних з вищою освітою.
У ХІХ ст. в Україні діяло п’ять дівочих інститутів, які поряд з приватними пансіонами складали мережу жіночих закладів. Вони відкривалися та утримувалися за рахунок коштів дворянства, приватних пожертвувань, прибутків міст, допомоги від держави та платні за навчання. Дівочі інститути в Україні були закритими становими навчальними закладами. Вони призначалися для навчання та виховання вищих станів населення. Лише з 1878 р. до них дозволяють приймати дочок усіх станів, не обкладених подушним податком.
Інститути шляхетних дівчат були першими офіційними жіночими закладами в Україні, вони стали важливим фактором реформи жіночої освіти в середині XIX ст. і створення всестанових жіночих шкіл - гімназій та прогімназій. В інститутах було набуто великого досвіду викладання таких предметів, як рукоділля, домоведення, гігієна. Вони мали великі досягнення у постановці естетичного та морального виховання, викладанні педагогічних дисциплін. Їхній досвід та програми надалі використовувалися в жіночих гімназіях.









Список використаних джерел

1. Богачевська-Хомяк М. Білим по білому: Жінки в громадському житті України, 1884-1939/М. Богачевська-Хомяк. - К. : Либідь, 1995. - 424 с.
2. Ганичева А. Некоторые страницы из истории женского образования в России / А. Ганичева // Дошкольное воспитание. – 1996. – № 10. –С. 95-99.
3. Глухов А.Г. Время реформ (Последняя треть XVIII века) // Высшее образование сегодня. - 2002. - №3. – С. 36-41.
4. Драч О. О. Організаційні засади діяльності вищих жіночих курсів у Російській імперії (1872 - 1886 рр.) / О. О. Драч // Вісн. Черкас. ун-ту. Сер. Іст. науки . - 2011. - Вип. 212. - С. 99-104.
5. Добровольська В.А. Історія жіночої освіти Півдня України (1901-1910 рр.) : автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Вікторія Анатоліївна Добровольська. - Дніпропетровськ, 2006. - 20 с.
6. Жебылев Н. Краткий исторический очерк деятельности Харьковского Института благородных девиц за 100 лет его существования (с 1812-го по 1912-й год) / Н. Жебылев. - Х. : тип.-литогр. М. Дрейшпуль и с-вья, 1912. - 147 c.
7. Иконников В.С.Русская женщина накануне реформы Петра Великого и после нее / В.С.Иконников – М.: Книга по Требованию, 2012. – 109 с.
8. Кацалова Н. Ф. Из истории женского образования в России. Смольный институт – первое женское учебное заведение / Н. Ф. Кацалова // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы междунар. науч. конф. (г. Уфа, июнь 2011 г.). — Уфа: Лето, 2011. — С. 44-47.
9. Кобченко К. А. Жінки в університеті Святого Володимира // Університет: історико-філософ-ський журнал. 2005, № 2(4). — С. 23-24.
10. Квітка-Основ’яненко Г.Ф. Листи до харківського губернатора // Зібр. творів: у 7 т. - К., 1981. - Т.7. - C.173 – 174.
11. Квітка-Основ’яненко Г.Ф. О Харькове и уездных городах Харьковской губернии // Зібр. творів: у 7 т. - К., 1981. - Т.7. – С. 52-83.
12. Королевська Ю.Ю. Система жіночої освіти в Південній Україні (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) // Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. — Запоріжжя: ЗНУ, 2011. — Вип. ХХХІ. — С. 98-102.
13. Лаврик-Слісенко Л.П. Освіта жінок в Україні в другій половині ХІХ століття / Л.П. Лаврик-Слісенко // Вісник КДПУ імені Михайла Остроградського. Випуск 6/2008 (53). Частина 1. – С. 133-138.
14. Основи теорії гендеру: Навчальний посібник. - К. : К.І.С., 2004. - 536 с.
15. Педагогічний словник [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://enc-dic.com/pedagogics/ZHenskoe-Obrazovanie-580.html.
16. Педагогическая энциклопедия. - М., 1965. - Т. 2 : Ж-М. - 912 с.
17. Ревіна Д. Розвиток жіночої освіти/Д. Ревіна // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. -Запоріжжя:[б. в.], 2011. - Вип. № 13 (66).- С.32-36.
18. Смоляр Л.О. Минуле заради майбутнього. Жіночий рух Наддніпрянської України ІІ пол. ХІХ - поч. ХХ ст. Сторінки історії: Монографія / Людмила Смоляр. - Одеса : Астропринт, 1998. - 408 с.
19. Сухенко Т.В. Жіноча середня освіта в Україні (XIX - початок XX ст.) : автореф. дис... канд. іст. наук : 07.00.01 / Сухенко Тамара Вікторівна; Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2001. - 20 с.
20. Сухенко Т. Інститути шляхетних дівчат в Україні в ХІХ століття // Етнічна історія народів Європи. – Вип. 7. - С. 80-84.
21. Щепкина Е.Н. Из истории женской личности в России. Сост. и общ. ред. В. Успенская. — Тверь: Феминист_Пресс, 2005. (Серия «Феминистская коллекция») — 320 с.
22. Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона / [под ред. К.К. Арсеньева и Ф.Ф. Петрушевского]. - СПб.: Семеновская типолитогра¬фия (И.А. Ефрона), 1894. - Т. 11А (22) : Евреиновы. - 958 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
100





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.