У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Еволюція систем управління на українських землях (XIV-XVIII ст.)
Количество страниц 100
ВУЗ КПУ
Год сдачи 2015
Содержание ЗМІСТ

ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1.ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ НА УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ 8
1.1. Поняття та сутність державного управління 8
1.2. Основні функції управління 19
Висновки до розділу 26
РОЗДІЛ 2.СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ НА УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ ПІД ЧАС ЇХ ПЕРЕБУВАННЯ У СКЛАДІ ВЕЛИКОГО КНЯЗІВСТВА ЛИТОВСЬКОГО ТА РЕЧІ ПОСПОЛИТОЇ 28
2.1. Система управління на українських землях під час їх перебування у складі Великого князівства Литовського 28
2.2. Система управління на українських землях під час їх перебування у складі Речі Посполитої 42
Висновки до розділу 56
РОЗДІЛ 3.СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ НА ЗАПОРОЗЬКІЙ СІЧІ ТА В ЧАСИ ГЕТЬМАНСТВА 60
3.1. Запорізька Січ як форма української національної держави з широким козацьким самоврядуванням 60
3.2. Система управління України-Гетьманщини в роки Визвольної війни 75
3.3. Система управління в часи занепаду української козацької державності 85
Висновки до розділу 91
ВИСНОВКИ 93
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 97





ВСТУП

Актуальність теми. Революційні події кінця 2013 – початку 2014 рр. відзначаються активізацією процесів становлення української державності, які відбувається в досить складних умовах: зовнішня військова загроза, сплески економічної кризи в поєднанні з «хронічною» політичною нестабільністю, проблемами в сферах національної економіки та соціальної системи; безпрецедентна корумпованість чиновників. Іншими словами українське суспільство переживає нині глибоку внутрішню кризу, що охопила державну владу й управління, політику і мораль, державний устрій та міжнародні відносини, інші сфери життя, та яка негативно позначається на суспільному розвитку України. А відтак пріоритетним напрямом державної політики визначено модернізацію сфер суспільного життя.
Успішність становлення проведення реформ модернізації та становлення української державності в цілому в значній мірі залежить від інститутів державного управління, розвитку яких відводиться важливе місце в Україні. Втім, як свідчить практика, держава неспроможна вирішувати ці важливі питання адекватно та ефективно відповідати на численні зовнішні та внутрішні виклики, які в умовах сьогодення постають перед Україною. Цілком очевидно, що у вітчизняному державному управлінні упродовж тривалого часу існує своєрідний дисонанс - колишню радянську систему державного управління зруйновано, а нові, демократичні інститути управління державою і громадянського суспільства, механізми їх функціонування та взаємодії й досі перебувають на стадії формування.
Вирішення сучасних проблем розбудови сучасної Української держави не в останню чергу залежить від вивчення і засвоєння історичного досвіду, знання тих державотворчих процесів, які відбувалися в Україні протягом століть. Чимало вагомих, і не завжди однозначно оцінених, історичних державно-правових явищ передувало сучасному державотворенню. Зазначений досвід може допомогти створити нову, ефективну систему державного управління, що не поступається західноєвропейським зразкам.
Історіографія питання. Проблематиці історичних форм державного управління на українських землях присвячені роботи таких науковців як В.І. Орленко, О.А. Гурбик, М.П. Ковальський, І.М. Салій, І.М. Паньонко, І. Терлюк, В.Я. Малиновський та ін.
Так, посібник В.Я. Малиновського «Державне управління» подає у формі навчального матеріалу основні теоретичні засади науки державного управління. Основи управлінської науки - істо¬рія та теорія державного управління - розглядаються в контексті сучасних досягнень і базуються на практичній управлінській діяльності. Частина 1 посібника присвячена історичному досвіду державного управління в Україні, в якій автор детально аналізує державний лад і управління на українських землях з часів Київської Русі до сьогодення [20].
Дисертація І.М. Паньонко присвячена комплексному дослідженню апарату управління Запорізької Січі (середина XVІ ст. - 1775 р.). Розкрито сутність, особливості, історичне значення апарату управління Запорізької Січі та основи її утворення та функціонування: принципи виборності, колегіальності, гласності, змінюваності, звітності органів апарату управління та участі всього запорізького козацтва у їх формуванні; встановлена система судових органів і роз'яснено особливості її формування та функціонування. Зроблено висновок, що Запорізька Січ, не маючи всіх ознак держави, проте представляла собою своєрідне державне формування.
Відзначено, що Запорізька Січ була значним фактором, який суттєво вплинув на подальшу еволюцію політичних поглядів українського козацтва та українського народу в цілому. Січ була державним формуванням, яке представляло на між - народної арені України. Специфіка цієї політичної організації, або напівдержави полягала в тому, що вона, будучи органом примусу, що не була засобом класового гноблення, а лише засобом виховання і самовиховання тих, в чиїх загальних інтересах здійснювалося це примус.
Запорізька Січ визнавалася республікою безпосереднього управління , в якій законодавча влада належала всьому народу, а не тільки його представникам. Таке безпосереднє управління об'єктивно можливе лише в малих республіках, до яких належала і Січ.
Запорізьке братство мало великий вплив на процеси державотворення, і досвід козацької організації самоврядування був використаний під час визвольної війни українського народу 1648-1654 років. Своє актуальне, пізнавально-історичне значення цей досвід не втратив і в наш час [36].
Соловйов В. М. в статті «Поняття і сутність правового регулювання державного упра¬вління в Україні» аналізує минулий і сучасний досвід вітчизняного державотворення. Автор відзначає, що сутністю правового регулювання державного управління є нормативне закріплення доцільних правил поведінки людей у відносинах щодо приводу здійснення державної влади й управління. Взаємозв’язки і взаємодії, що виникають у цьому процесі, е предметною сферою правового регулювання відносин державного управління [2].
Разом з тим, необхідно відзначити, що ніхто з вітчизняних науковців не проводив комплексного огляду державного управління на українських землях протягом XIV-XVIII ст., що не дозволяє скласти повну картину еволюції державного управління на українських землях у зазначений період нашої історії.
Метою даної роботи є дослідження еволюції систем управління на українських землях (XIV-XVIII ст.).
Відповідно до поставленої мети, автором окреслено наступне коло завдань:
1. Встановити поняття та сутність державного управління.
2. Розглянути основні функції управління
3. Дослідити систему управління на українських землях під час їх перебування у складі Великого князівства Литовського.
4. Проаналізувати систему управління на українських землях під час їх перебування у складі Речі Посполитої.
5. Охарактеризувати систему управління в часи занепаду української козацької державності.
6. Охарактеризувати Запорізьку Січ як форму української національної держави з широким козацьким самоврядуванням.
7. Дослідити систему управління України-Гетьманщини в роки Визвольної війни.
Об’єктом дослідження є історичні форми державного управління на українських землях у XIV-XVIII ст.
Предметом дослідження є еволюція систем управління на українських землях у XIV-XVIII ст.
Методологічною основою дипломної роботи є теорія наукового пізнання соціальних, зокрема державно-правових явищ, а також сучасні уявлення про державу і право.
У процесі дослідження використовувались основні принципи формаційного та цивілізаційного підходів в історичному пізнанні, а також методи всезагальні (зокрема, діалектичний метод), загальнонаукові (структурний, функціональний методи та ін.), спеціально-юридичні (порівняльно-правовий, метод тлумачення права).
Так, структурний та функціональний методи використовувалися при аналізі структури та функцій органів державного управління на українських землях.
Порівняльно-правовий метод використовувався при порівнянні систем управління на українських землях в різні часи.
Метод тлумачення права використовувався при розгляді нормативно-правових джерел, що діяли на українських землях з XIV по XVIII ст.
Хронологічні межі дослідження охоплюють період з XIV по XVIII ст.
Територіальні межі дослідження охоплюють частину земель колишньої Київської Русі, заселену етнічними українцями.
Структуру роботи складають сім підрозділів, об’єднаних у три розділи, в яких послідовно розкривається тема дослідження, а також вступ, висновки та список використаних джерел.
Список литературы ВИСНОВКИ

Таким чином, в результаті проведеного дослідження, слід зробити наступні висновки:
1. Під державним управлінням слід розуміти внутрішньоорганізаційну діяльність державних органів, спрямовану на регулювання суспільних відносин у різних сферах державної політики з метою задоволення соціально-економічних, політичних та інших інтересів.
2. Сутність державного управління полягає у тих функціях,на виконання яких воно спрямоване. Ці функції складають зміст державного управління як самостійної форми діяльності, що має певну мету, однак запланований результат може бути досягнутий лише в разі правильного встановлення завдань управ¬ління, забезпечення матеріальними, людськими ресурсами, законодавчою осно¬вою, об’єктивною інформацією. Виконання є основною ознакою державного управління, здійснення якого покладено на органи виконавчої влади (у широкому розумінні — на органи державного упра¬вління).
3. Власний державний устрій та система органів державного управління в Україні в другій половині XIV - першій половині XVII ст. був відсутній. Управління на українських землях Великого Князівства Литовського наслідувало систему управління Київської Русі. Перебування українських земель у складі Литовсько-Руської держави мало такі особливості: всі українські землі, що опинилися у складі Литовської держави, вважалися власністю династії Гедиміновичів, зберігаючи, особливо на перших порах, попередній політико-адміністративний устрій, певну автономію, правову традицію, давні місцеві звичаї, православну віру, яку активно переймали литовські правителі; руські князі та бояри на підставі угод з великим князем литовським служили йому як васали; в адміністративно-політичному устрої українських земель стає помітною ініційована Литвою централізація влади. Соціальне й правове становище всіх верств українського населення було закріплене в системі права Великого князівства Литовського, в основу якого було покладено право Київської Русі, зокрема «Руська правда». Саме на засадах цього правового документа й був розроблений збірник законів, кодекси й статути Литовської держави, що з’явилися в другій половині XV ст. Одним із головних документів в сфері управління був Литовський Статут 1529 р., що закріплював державний лад й організаційну структуру державного управління на території Великого князівства Литовського, у тому числі й на українських землях, що входили до нього. Після укладення Кревської унії (1385) українські землі остаточно втрачають залишки автономії, а з 1480 р. потрапляють в епіцентр московсько-литовського протистояння. Після утворення Речі Посполитої (1569) вони стають частиною Польщі, що призводить до ополячення та окатоличення українського люду.
4. Місце і роль українських земель у Речі Посполитій обумовлювалися загалом пасивною роллю українських послів на Люблінському сеймі, зокрема у відстоюванні вимог політичного змісту. Так, руські князі домоглися гарантування цілісності територій українських воєводств та непорушності місцевих традицій. На інкорпорованих землях і надалі головним законодавчим кодексом залишався Литовський Статут. Руська мова проголошувалася мовою публічного й державного спілкування на вічні часи. На територіях українських воєводств усі місцеві уряди, посади та почесні титули могли надаватися лише мешканцям відповідних земель. Православній шляхті була гарантована рівність з католиками в отриманні цих самих урядів і почестей. Фактично в Речі Посполитій формою державного правління була шляхетська республіка. У системі управління Речі Посполитої особливе місце займали шляхетські сеймики, які збиралися у воєводствах і повітах - своєрідні установи дворянського самоуправління, які обмежували владу королівської адміністрації. В компетенцію сеймиків входили питання оподаткування, організації збройних сил у воєводствах. На сеймиках шляхта обирала також своїх представників до загальнонаціонального сейму і Люблінського трибуналу — вищої касаційної інстанції шляхетських судів. Центральне управління республікою здійснювали король і ряд посадових осіб. Так, маршалок коронний (або великий) відав королівським двором, канцлер — королівською канцелярією, коронний підскарбій — скарбницею Корони, коронний гетьман — військом Корони. Місцеве управління у Речі Посполитій зосереджувалося в руках воєвод, каштелянів, старост та інших громадських та земських службових осіб. До низових органів місцевого управління належали волосні і сільські органи.
4. Виникнення у другій половині XVI ст. Запорозької Січі зумовлювалось як внутрішніми потребами козаків, що перебували на південному порубіжжі, так і необхідністю захисту українських земель від зовнішньої загрози. Виникнення Запорізької Січі пов’язане також з посиленням гніту польських і литовських феодалів, які, освоюючи землі Київщини, Переяславщини, Канівщини, підкоряли собі місцеве населення. Ці обставини справили безпосередній вплив на формування суспільно-політичного устрою січовиків.
5. Устрій запорозької спільноти базувався на республікансько-демократичних засадах, чоловими елементами яких були інститут козацької ради та курінно-кошовий устрій. Як військово-політичне утворення Запорозька Січ мала подвійний поділ - військовий і територіальний. Уся система органів військово-адміністративної влади мала можливість виконувати як внутрішні, так і зовнішні функції, властиві державній владі. Отже, в Україні склався специфі¬чний суспільний лад з виразними ознаками демократії. Політика Запорізької Січі була підпорядкована захисту інтересів українсь¬кого народу від іноземних поневолювачів. Польські урядовці не спромоглися ліквіду-вати козацьке самоуправління, його особ¬ливу юрисдикцію, незалежне військо.
5. У період занепаду козацької державності обсяг повноважень гетьманів залишався значним. їм належала законодавча, виконавча й судова влада, в їх руках були фінанси держави. Досить широкими були повноваження місцевої адміністрації - полкової і сотенної. Вони здійснювали в межах своїх територіально-адміністративних одиниць адміністративну, судову та військову владу. Однак після ліквідації автономного устрою Україна була перетворена у звичайну провінцію Російської імперії, на території якої була запроваджена російська система державного управління.







СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Наука управління загальноосвітнім навчальним закладом / [Десятов Т. М., Коберник О. М., Тевлін Б. Л., Чепурна Н. М.]. — Харків : «Основа», 2о04. — 240 с.
2. Соловйов В. М. Поняття і сутність правового регулювання державного упра¬вління в Україні / В. М. Соловйов // Університетські наукові записки. — 2007. — № 3 (23). - С. 27-33.
3. Основи економічної теорії : підручник у 2-х кн. / [за ред. Ю. В. Ніколенка]. — К. : Либідь, 1998. — 272 с.
4. Ляхович Г. І. Щодо сучасного розуміння сутності та особливостей державного управління в державі / Г. І. Ляхович // Вісник ХНУВС. — 2009. — № 3 (46). — С. 129—136.
5. Волкович О. Ю. Проблеми розмежування понять «організаційно-господарсь¬ке управління» та «державне управління» у діяльності господарських товариств / О. Ю. Волкович // Форум права. — 2008. — № 2. — С. 38—43.
6. Сурмін Ю. Термінологічна система державного управління: сутність і перс¬пективи становлення / Ю. Сурмін // Вісник НАДУ. — 2008. — № 4. — С. 5—14.
7. Советское административное право: учебник / [под ред. П. Т. Василенкова]. — М. : Юрид. Лит., 1990. — 576 с.
8. Атаманчук В. Г. Теория государственного управления: [курс лекций] / Ата¬манчук В. Г. — М. : Юридическая литература, 1997. — 400 с.
9. Державне управління в Україні: навчальний посібник / [за заг. ред. В. Б.Авер’янова]. - К. : Вид-во ТОВ «СОМИ», 1999. - 265 с.
10. Стеценко С. Г. / Адміністративне право України Навчальний посібник-К Атіка, 2007 - 624 с.
11. Колпаков В. К.Адміністративне право України : [підручник] / Колпаков В. К. — К. : Юрінком Інтер, 1999. — 736 с.
12. Административное право : [учебник / под ред. Ю. М. Козлова, Л. Л. Попова]. — М. : Юрист, 1999. — 728 с.
13. Адміністративне право України : [підручник / за заг. ред. С. В. Ківалова]. — Одеса : Юридична література, 2003. — 896 с.
14. Завальна Ж. В. Щодо питання договірного регулювання відносин державного управління / Ж. В. Завальна // Часопис Київського університету права . — 2009. — № 2. — С. 100-105.
15. Козлов Ю. М. Советское административное право / Козлов Ю. М. — М. : «Зна¬ние», 1984. — 208 с.
16. Конспект лекцій «Державне управління в Україні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://library.if.ua.
17. Державне управління: проблеми адміністративно-правової теорії та практики / [за заг. ред. В. Б. Авер’янова]. — К. : Факт, 2003. — 384 с.
18. Адміністративне право України: Підручник/ Ю. П. Битяк, В. М. Гаращук, О. В. Дяченко та ін.; За ред. Ю. П. Битяка. — К.: Юрінком Інтер, 2005. — 544 с.
19. Афанасьев В. Г. Человек в управлении обществом.- М.: Политиздат, 1977.-382 с.
20. Малиновський В. Я. // Державне управління: Навчальний посібник.- Вид. 2-ге, доп. та перероб.- К.: Атіка, 2003.- 576 с.
21. Стеценко С. Г. / Адміністративне право України Навчальний посібник- 2 вид. - К Атіка, 2009 - 682 с.
22. Конституція України від 28.06.1996 // Відомості Верховної Ради України, 1996. - № 30. - Ст. 141.
23. Матеріали з навчального предмету «Історія України» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://textbooks.net.ua/content/category/35/75/41/.
24. Політична історія України: Посібник для студентів вищих навчальних закладів / За ред. В. І. Танцюри — К.: Видавничий центр «Академія», 2001. — 488 с.
25. Усаченко Л. М., Тимцуник В. І. Історія державного управління в Україні : навч. посіб. / Усаченко Л. М., Тимцуник В. І. - К. : ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2013. - 292 с.
26. Статут Великого княжества Литовского 1529 года. Минск. АН БССР. 1960 – 253 с.
27. Литвин В. Історія України: підручник / Відп. ред. В. Смолій. НАН України. Інститут історії України. – К.: Наукова думка, 2013. – 991 с.
28. Боярська З. І. Історія держави і права України: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. — К.: КНЕУ, 2001. — 280 с.
29. «Артикули» Генріха Валуа 1573 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://trybunal.gov.pl/.
30. Статут Вялікага княства Літоўскага 1588. Тэксты. Даведнік. Каментарыі. Мінск., 1989. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://starbel.narod.ru/statut1588.htm.
31. Лекции - iсторія держави і права на території України (стародавні часи - 1960-ті рр.) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://lib.rushkolnik.ru.
32. Андрущенко В.Л. Запорізька Січ як україн¬ський феномен / В.Л. Андрущенко, В.М. Федоров. - К. : Заповіт, 1998. - 173 с.
33. Світлична В.В. Історія України - Навчальний посібник для студентів неісторичних спеціальностей вищих закладів освіти. Друге видання, виправлене і доповнене. - К.: Каравелла. Львів. : Новий світ, 2002. - 304 с.
34. Історія України: Відповіді на питання екзаменаційних білетів: Навч. посіб. — 2-ге вид., стер. / Лазарович М.В. — К., 2012. — 438 с.
35. Булгакова C.O. Казначейська система виконання бюджету. - К.: КДТЕУ, 2000 - 250 с.
36. Паньонко І.М. Апарат управління Запорізької Січі (середина XVI ст. 1775 р.) - Автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.01 / І.М. Паньонко; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2000. — 18 с.
37. Терлюк І., Забзалюк Д. Історія держави і права Середньовічної України: навчальний посібник. – Львів: Каменяр, 2011. – 232 с.
38. Історія України / В. Ф. Верстюк, О. В. Гарань, О. І. Гуржій та ін.
Під ред. В. А. Смолія. - К.: Альтернативи, 1997 - 416 с.
39. Малиновський В. Я. // Державне управління: Навчальний посібник.- Вид. 3-ге, доп. та перероб.- К.: Атіка, 2006.- 583 с.
40. Конституція Пилипа Орлика: оригінал та його історія. Підготувала Вовк О. Б. // Архіви України. - 2010. - Випуск 3-4 (269): липень-вересень. - С. 145-166.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.