У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Психологічні особливості благополуччя життя особистості
Количество страниц 85
ВУЗ КИЇВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА
Год сдачи 2015
Содержание ДИПЛОМНА РОБОТА
На тему: «Психологічні особливості благополуччя життя особистості»

ЗМІСТ

ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЖИТТЯ ОСОБИСТОСТІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ ПСИХОЛОГІЇ 6
1.1. Аналіз теоретичних підходів до розуміння психологічного благополуччя 6
1.2. Проблеми визначення та досягнення психологічного благополуччя життя особистості 20
1.3. Психологічні особливості благополуччя життя окремих груп особистостей 29
Висновки до першого розділу 40
РОЗДІЛ 2. МЕТОДОЛОГІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ПРОЦЕДУРА ПРОВЕДЕННЯ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ 42
2.1. Методи емпіричного дослідження 42
2.2. Етапи проведення емпіричного дослідження 49
2.3. Характеристика вибірки учасників дослідження 54
Висновки до другого розділу 61
РОЗДІЛ 3. АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ 63
3.1. Результати емпіричного дослідженння 63
3.2. Методики підвищення рівня психологічного благополуччя 67
Висновки до третього розділу 72
ВИСНОВКИ 73
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 76
ДОДАТКИ 81






ВСТУП

Актуальність теми. Інтерес вчених до проблеми емоційного благополуччя і здоров'я душі людини в нашій країні і за кордоном ніколи не слабшав. Але саме зараз питання психологічного благополуччя набули статусу проблем державної важливості.
На сьогоднішній день можна з упевненістю сказати, що у зв'язку з соціальною та економічною нестабільністю психічне та емоційне здоров'я людей в нашій країні перебуває під загрозою, оскільки фахівці розцінюють становище основної маси населення з цієї точки зору як критичний.
Проблеми емоційного благополуччя так чи інакше звертаються практично всі автори, що займаються дослідженнями емоцій. Однак вважаємо, що на даний момент проблема емоційного благополуччя особистості розглянута в психології опосередковано і в цілому залишається маловивченою. Багато її аспектів є недостатньо обґрунтованими і вимагають найбільш глибокого проникнення в сутність даного явища. В науці ще не дозріла єдина і цілісна концептуальна позиція щодо емоційного благополуччя, як окремої галузі психологічного знання. Фрагментарно висвітлені питання взаємовпливу емоційного благополуччя, психологічних умов, засобів, прийомів, методів і індивідуально-типологічних особливостей особистості. У зв'язку з цим необхідна розробка наукових методів впливу, спрямованих на формування емоційного благополуччя особистості.
Звідси випливає особлива значимість і актуальність дослідження емоційного благополуччя і психологічних умов, пов'язаних з розробкою ефективної системи психологічних засобів, методів і прийомів його формування. Вирішення поставлених питань дозволяє певною мірою подолати протиріччя між наявними симптоматичними підходами до подолання негативного психоемоційного статусу особистості і необхідністю його корекції (формування позитивного психоемоційного статусу) за допомогою певних психологічних умов і засобів.
Тому мету нашого дослідження можна сформулювати так: виявлення психологічних умов і засобів, спрямованих на формування емоційного благополуччя особистості.
Відповідно до поставленої мети, нами окреслено наступне коло завдань:
1. Здійснити аналіз теоретичних підходів до розуміння психологічного благополуччя.
2. Виявити проблеми визначення та досягнення психологічного благополуччя життя особистості.
3. Розглянути психологічні особливості благополуччя життя окремих груп особистостей.
4. Здійснити методологічне обґрунтування та процедура проведення емпіричного дослідження.
5. Проаналізувати результати емпіричного дослідження.
6. Запропонувати методики підвищення рівня психологічного благополуччя.
Об'єктом проведеного дослідження є емоційне благополуччя особистості.
Предмет дослідження - психологічні умови, що сприяють формуванню емоційного благополуччя особистості.
Методи дослідження. В основні загальнонаукові методи дослідження увійшли: емпіричні, що включають констатуючий і формуючий експеримент, бесіду, опитування; обчислення середніх, кісний аналіз даних; комплекс психодіагностичних і експериментальних методик: Методика «Шкали психологічного благополуч¬чя» К.Д. Ріфф, психокорекційна програма А.Л. Лопатіна, Т.М. Шаршакова, Г.В. Гатальської, авторська методика підвищення рівня психологічного благополуччя тяжкохворих людей та людей з обмеженими фізичними можливостями.
Дослідження психологічного благополуччя особистості проводилося на двох групах по 30 осіб – експериментальній та контрольній. Обсяг груп обирався з урахуванням коефіцієнта кореляції (при групі не менш 30-35 осіб коефіціенти кореляції, вищі за 0,35, є значущими нарівні = 0,05). Учасниками дослідження стали пацієнти лікарень та реабілітаційних центрів, хворі на тяжкі хвороби (туберкульоз, ішемічна хвороба серця та ін.) із залуче¬них до дослідження п’яти районах м. Києва. Вибірка дослідження представлена 60 пацієнтами медичних закладів м. Києва.
Емпіричне дослідження проводилось у природних умовах, у лікувальних та реабілітаційних закладах України, з 30.05.2014 по 30.09.2014, у три етапи. На першому, діагностико-прогностичному, етапі (30.05.2014-15.06.2014) визначено рівень психологічного благополуччя (визначався за допомогою «Шкали психологічного благополуччя» К.Д. Ріффа) у експериментальній та контрольній групах. Результати першого етапу стали основою для планування і проведення другого етапу. На другому, пошуково-практичному, етапі (15.06.2014-20.09.2014) було проведено: зайняття з досліджуваними згідно психокорекційної програми А.Л. Лопатіна, Т.М. Шаршакова, Г.В. Гатальської; зайняття з досліджуваними згідно авторської методики підвищення рівня психологічного благополуччя тяжкохворих людей та людей з обмеженими фізичними можливостями. На третьому, контрольно-узагальнювальному, етапі (20.09.2014-30.09.2014) було проаналізовано й узагальнено результати, розроблено методичні рекомендації, уточнено висновки дослідження у контексті запропонованих методик підвищення рівня психологічного благополуччя.
Список литературы ВИСНОВКИ

Таким чином, в результаті проведеного дослідження слід зробити наступні висновки:
1. Як показало проведене дослідження, серед науковців існують різні погляди на категорії особистості та її психологічного благополуччя. На даний момент дослідження психологічного благополуччя відбувається в контексті виявлення взаємозв’язку аспектів психологічного благополуччя та особистісних рис, домінуючих емоцій, показників фізичного здоров’я, у зв’язку із соціальним класом, життєвою перспективою особис¬тості, а також вивчаються культурні відмінності у психологічному благополуччі. Спираючись на найбільш прийнятну, на нашу думку, теорію К. Ріфф, психологічне благополуччя розуміють як складне переживання людиною задоволеності власним життям, що відтворює як актуальні, так і потенціальні аспекти життя людини. Загалом, у психології знання про проблему психологічного благополуччя залишається доволі нечітким і несистематизованим, хоча очевидно, що проблема узагальнення і доповнення знань різних шкіл з метою вироблення основ універсального підходу до цього питання, який би дозволяв продуктивно вирішувати проблему в реальному житті в кожному окремому випадку (або хоча б у доступній формі виявляти її причини), вже давно є вельми актуальною.
2. Слід відзначити наступні рівні психологічного благополуччя в залежності від типу ціннісних орієнтацій та мотиваційної структури особистості: рівень матеріального благополуччя; особистісного (смислового) самовизначення; особистісного (характерологічного) благополуччя; професійного самовизначення і зростання; фізичного (соматичного) і психологічного здоров'я. Переживання, суб'єктивна оцінка психологічного є індивідуальним критерієм, що дозволяє оцінити і проаналізувати ступінь само ефективності, а також показником задоволеності якістю життя в цілому. Дане положення принципово важливо з точки зору психології: благополуччя особистості залежить не стільки від біологічних факторів, матеріального достатку або соціального статусу, скільки від сприйняття та оцінки суб'єктивної успішності і реалізованості з опорою на індивідуальні стандарти (рівень домагань). При цьому окремі групи особистостей мають свої, специфічні особливості благополуччя життя або важливість окремих факторів благополуччя для них може бути значно більшою ніж інші.
3. При дослідженні особливостей благополуччя життя особистості з наведених нами було використано експеримент та опитування. Експеримент передбачає активний вплив дослідника на досліджувані психічні явища через окремі керовані і контрольовані дослідником чинники. Метод опитування базується на пропонуванні учаснику дослідження серії запитань, відповідаючи на які він надає досліднику деяку інформацію про себе. Опитування проводиться як в усній (бесіда), так і письмовій формі (анкета). Метою дослідження стала перевірка ефективності запропонованих методик щодо підвищення рівня психологічного благополуччя життя особистості. При цьому були використані як психокорекційна програма А.Л. Лопатіна, Т.М. Шаршакова, Г.В. Гатальської так і авторська методика підвищення рівня психологічного благополуччя тяжкохворих людей та людей з обмеженими фізичними можливостями. Для проведення дослідження, констатації рівня психологічного благополуччя була використана адаптована версія «Шкали психологічного благополуччя» К.Д. Ріфф.
4. Дослідження психологічного благополуччя особистості проводилося на двох групах по 30 осіб – експериментальній та контрольній. Обсяг груп обирався з урахуванням коефіцієнта кореляції (при групі не менш 30-35 осіб коефіціенти кореляції, вищі за 0,35, є значущими нарівні = 0,05). Учасниками дослідження стали пацієнти лікарень та реабілітаційних центрів, хворі на тяжкі хвороби (туберкульоз, ішемічна хвороба серця та ін.) із залуче¬них до дослідження п’яти районах м. Києва. Вибірка дослідження представлена 60 пацієнтами медичних закладів м. Києва.
5. В результаті проведеного експерименту, проведених занять складові показника почуття психологічного благополуччя виросли у середньому на 29 %, що підтверджує ефективність використаних методик. Загалом, усереднений бал прояву інтегрального показника почуття психологічного благополуччя досліджуваних в цілому залишився в межах середнього рівня (59,7 балів), однак наблизився до межі високого рівня (середній показник знаходиться в межах 38-60 балів).
6. Проведене дослідження дозволяє говорити про позитивне психологічне функціонування досліджуваних в цілому та за окремими складовими конструкту психологічного благополуччя особистості. Використані методики, у тому числі й авторська, показали свою ефективність. Разом з тим, у досліджуваних ще є резерви у досягненні високих показників почуття психологічного благополуччя (високий рівень прояву знаходиться в межах 61-84 балів). На наш погляд, проведений експеримент підтвердив необхідність проведення психологічних реабілітаційних процедур із хворими на тяжкі хронічні хвороби та інвалідами.








СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Варій М. Й. Загальна психологія - Навчальний посібник / 2-ге видан., випр. і доп. - К.: «Центр учбової літератури», 2007.- 968 c.
2. Козляковський П.А. Загальна психологія: Навч. посібник: В 2 т. – 2-ге вид., доп. і переробл. – Т. II. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2004. – 240 с.
3. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Загальна психологія. Навч. посіб. - К.: Центр учбової літератури, 2012. - 296 с.
4. Ryan R.M., Deci E.L. On happiness and human potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being / R.M. Ryan, E.L. Deci // Annual Reviews Psychol. - 2001. - № 52. - pp. 141-166.
5. Bradburn N.M. The Structure of Psychological Well-Being / N.M. Bradburn. - Aldine: Chica¬go. - 1969. - 318 p.
6. Diener E. The science of well-being: the collected works / Е. Diener // Series: Social Indicators Research Series. - 2009. - №37. - 274 p.
7. Ryff C. The Structure of Psychological Well-Being Revisited / C. Ryff // Journal of Personality and Social Psychology. - 1995. - Vol. 69. - № 4. - pp. 719-727.
8. Biswas-Diener R. Two traditions of happiness research, not two distinct types of happiness / R. Biswas-Diener, T.B. Kashdan, L.A. King // The Journal of Positive Psychology. - 2009. - Vol. 4. - №. 3. - P. 208-211.
9. Шевеленкова Т.Д. Психологическое благополучие личности / Т.Д. Шевеленкова, П.П. Фесенко // Психологическая диагностика. -2005. - № 3. - С. 95-129.
10. Воронина А. В. Оценка психологического благополучия школьников в системе профи¬лактической и коррекционной работы психологической службы: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.04 - Мед. психология / А. В. Воронина. - Томск, 2002. - 24 с.
11. Ширяева О.С. Психологическое благополучие личности в экстремальных условиях жиз¬недеятельности: автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.01 - Общая психология, психология личности, история психологии / О.С. Ширяева. - Петропавловск-Камчатский, 2008. - 254 с.
12. Куликов, Л .В. Детерминанты удовлетворенности жизнью / Л.В. Куликов // Общество и полити¬ка; под ред. В.Ю.Большакова. - СПб., 2000. - С. 476-510.
13. Пучкова Г.Л. Субъективное благополучие как фактор самоактуализации личности : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Пучкова Галина Леонидовна. - Хабаровск, 2003. - 163 с.
14. Новак, Н.Г. Психологическое благополучие как интегральный показатель качества взаимодействия личности со средой / Н.Г. Новак //Гуманітарна- зканамічньї веснік, 2007. - № 1 (37). - С. 60-66.
15. Ryff, C.D. The structure of psychological well-being revisited / C.D. Ryff, C.L.M. Keyes /,/J. of Personality and Social Psychology. - 1995. - № 69. - P. 719-727.
16. Ryff, C.D. Human health: new directions for the next millennium / C.D. Ryff, B. Singer // Psychological Inquiry. - 1998. - № 9. - P. 69-85.
17. Лепешинский, Н.Н. Адаптация опросника «Шка¬лы психологического благополучия» К. Рифі]) // Психологический журнал, 2007. - №3 (15). - С. 24-37.
18. Куликов, Л .В. Детерминанты удовлетворенности жизнью / Л.В. Куликов // Общество и полити¬ка; под ред. В.Ю.Большакова. - СПб., 2000. - С. 476-510.
19. Diener, Е. Subjective emotional well-being / Е. Dtener, R. Lucas // Handbook of Emoti-ons/ Ed. By M. Eewis, J. Haviland. - N.Y.: Guilford. - 2000.
20. Купрейченко А.Б. Концептуальные основы исследования фе¬номенов доверия и недоверия / «Практична психологія та соціальна робота», 2011р. - № 5 (146). – С. 1-9.
21. Ворожбит С. Соціально-психологічні функції явища довіри [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.politik.org.ua.
22. Олександров Ю. М. Саморегуляція і психологічне благополуч¬чя особистості [Електронний ресурс] - Режим доступу : http://intkonf.org/oleksandrov-yum-samoregulyatsiya-i-psihologichne-blagopoluchchya-osobistosti/.
23. Знанецька О.М. Про деякі аспекти взаємозв’язку характеристик Я-концепції та психологічного благополуччя особистості / О.М. Знанецька // Вісник ДНУ, серія «Психологія». — 2004. — Т. 1., № 3. — С. 3-10.
24. Обухова Л.Ф. Возрастная психология. Учебное пособие / Л.Ф. Обухова — М. : Педагогическое общество России. — 1999. — 442 с.
25. Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції: [Монографія] / Е.Л. Носенко, Н.В. Коврига. — К.: Вища шк., 2003. — 126 с.
26. Шуклова Г.Г., Шафоростов І.М. Характер зв’язку емоційного інтелекту батьків та відчуття психологічного благополуччя дітей [Електронний ресурс] - Режим доступу : http://distance.dnu.edu.ua.
27. Smirnova N. V. Modeli vzaimodeystviya suprugov i ih udovletvorennost' brakom : avtoref. diss. ... kand. psihol. nauk / N. V. Smirnova. - SPb., 2005.
28. Klyapets' O. Ya. Psihologmhm chinniki viboru molodoyu lyudinoyu tsrnl'nogo shlyubu : avtoref. dis... kand. psihol. nauk: 19.00.05 / O. Ya. Klyapets'; In-t sots. ta poht. psihologu APN Ukraim. — K., 2004. — 21 s.
29. Hlopomna N.Є. vpliv rol'ovih ochіkuvan' podruzhzhya na harakter sіmeynogo spіlkuvannya : avtoref. dis... kand. psihol. nauk: 19.00.05 / КЄ. Hloponlna; In-t sots. ta poht. psihologії APN Ukraini. — K., 2007. — 34 s.
30. Камінська О. В. Психологічні детермінанти суб’єктивного благополуччя студентської молоді в шлюбі / О. В. Камінська // Теоретичні і прикладні проблеми психології : збірник наукових праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – Луганськ, 2013. – № 2 (31). ¬– С. 133-140.
31. Яффе М. Секс в жизни мужчины / М. Яффе, Э. Фенвик. — М. : Медицина, 1990. — 160 с.
32. Голод С. І. Стабільність родини: соціологічний та демографічний аспекти / за ред. Г. М. Романенкової. — Львів : Наука, 1984. — 136 с.
33. Смехов В. А. Психодигностика и коррекция конфликтного общения в семье / В. А. Смехов // Вопросы психологии. — 1985. — № 4. — С. 16-22.
34. Федоренко Р.П. Вплив сексуального профілю партнерів на благополуччя шлюбно-сімейних взаємин / Р. П. Федоренко // Вісник Одеського національного університету. Психологія . - 2012. - Т. 17, Вип. 8. - С. 433-438.
35. Психологія: Навч. посіб. / О. В. Винославська, О. А. Бреусенко-Кузнєцов, В. Л. Зливков та ін.; За наук. ред. О. В. Винославської. -Київ: Фірма «ІНКОС», 2005. - 352 с.
36. Киричук О. Основи психології - Київ: Либідь, 2006. - 632 с.
37. Знанецька О.М. Методика дослідження феномену психологічного благополуччя: опис, адаптація, застосування // Вісник Дніпропетровського університету. Сер. Педагогіка і психологія. – Д., 2004. – Вип. 7. – С. 3-10.
38. Шевеленкова Т.Д., Фесенко П.П. Психологическое благополучие личности (обзор основных концепций и методика исследования) // Психологическая диагностика. – 2005. – №3. – С. 34-56.
39. Ryff C. D. Psychological well-being in adult life //Current Direction in Psychological Science. — 1995. - №4 — P.99-104.
40. Карсканова С. В. Опитувальник «Шкали психологічного благополуччя» К. Ріфф: процесс та результати адаптації / С. В. Карсканова // Практична психологія та соціальна робота. — 2011. — № 1. — С. 1–9.
41. Основи практичної психології : підручник / [В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.]. - К. : Либідь, 1999. - 536 с.
42. Этапы психологического исследования [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://psyera.ru/etapy-psihologicheskogo-issledovaniya-933.htm.
43. Макаревич P.А .. Експериментальна психологія: теоретичні основи, лабораторний практикум: Учеб. посібник. - Мн.: Університетське. - 173 с.
44. Максименко С. Д., Носенко Е. Л. М 17 Експериментальна психологія. Підручник. — К.: Центр учбової літератури,. 2008. — 360 с.
45. Шевеленкова Т. Д., Фесенко П. П. Психологическое благополучие личности (обзор основных концепций и методика исследования) //Вопросы психологии. — 2005. — №3. — С. 95-128.
46. Руденко В. М., Руденко Н. М. Математичні методи в психології: підручник. — К.: Академ-видав, 2009. — 384 с.
47. Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII // Відомості Верховної Ради УРСР, 1991. - № 21. - Ст.252.
48. Конвенція про права інвалідів (ООН) [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua.
49. Конвенція про професійну реабілітацію та зайнятість інвалідів (МОП) [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua.
50. Лопатина А. Л. Психокоррекционная программа для пациентов трудоспособного возраста, страдающих ишемической болезнью сердца: инструкция по применению № 032-0310: утв. 26.03.2010 г. / А. Л. Лопатина, Т. М. Шаршаков, Г. В. Гатальская // Современные методы диагностики, лечения и профилактики заболеваний : сб. инструктив.-метод. док. - 2010. - Вып. : 11 Т. : 4.- С.11-18.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
400





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.