У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Психологічні особливості інтеграції дітей із сенсорними вадами в умовах інклюзивно-освітнього простору
Количество страниц 72
ВУЗ Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Год сдачи 2019
Содержание Психологічні особливості інтеграції дітей із сенсорними вадами в умовах інклюзивно-освітнього простору
ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ІНТЕГРАЦІІ ДІТЕЙ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНО-ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ..6
1.1 Розвиток, сучасний стан, реалії та перспективи розвитку інклюзивної освіти з урахуванням зарубіжного досвіду……………………………………..6
1.2. Сенсорні вади: класифікації, особливості 15
1.3. Інтеграція, адаптація, інклюзія і суміжні поняття………………………..39
1.4 Теоретичні та методологічні засади діагностичних та корекційних заходів у роботі з дітьми із сенсорними порушеннями………………………………43
РОЗДІЛ 2. ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙУ ТА РІВНЯ КОМУНІКАТИВНИХ СПРОМОЖНОСТЕЙ У ДІТЕЙ З СЕНСОРНИМИ ВАДАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ……………….…….…………………………………….………..53
2.1 Організація експериментального дослідження……………………………53
2.2 Аналіз та інтерпретація результатів констатувального експерименту….57
Висновки до розділу 2 ……………………………………………….………..65
ВИСНОВКИ………………..……………………….………………………..…66
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….54









ВСТУП
Удосконалення сучасної системи української освіти відповідно до принципів гуманізації та індивідуалізації передбачає максимальне врахування психологічних особливостей розвитку дітей і створення таких умов, які сприяли б своєчасному і повноцінному розвитку всіх сторін особистості дитини. В даний час активно змінюється ставлення суспільства і держави до осіб з відхиленнями у розвитку від агресії до терпимості, партнерства та інтеграції.
Важливість цього завдання в даний час пояснюється тенденцією до збільшення числа дітей, що мають різні порушення фізичного і нервово-психічного здоров'я. У сучасному суспільстві склалася стійка тенденція інтенсивного зростання кількості дітей з обмеженими можливостями здоров'я. Відповідно, на порядок денний ставляться питання повноцінного розвитку дитини як активного суб'єкта своєї життєдіяльності і надання кваліфікованої психологічної допомоги в даному напрямку.
Важливим етапом у розвитку інклюзивної освіти стало підписання президентом Закону «Про інклюзивну освіту» у 2017 р. систему дошкільних закладів для дітей з особливими освітніми потребами .
Поняття «інтеграція» у контексті розвитку дітей з особливими потребами є одним з ключових у спеціальній педагогіці й спеціальній психології. Гуманістичні ідеї щодо психологічного обґрунтування необхідності створення в суспільстві відповідних умов для самореалізації, соціально-культурної діяльності й інтеграції в соціум, розпочинаючи з ранніх років життя, досліджували І. Волкова, Л. Виготський, В. Гудоніс, В. Єршова, В. Кантор, А. Колупаєва, О. Литвак, В. Лубовський, В. Мурашко, Г. Нікуліна, С. Суславичус та ін.
В Україні проблеми осіб з сенсорними вадами на різних етапах їх особистісного розвитку аналізували такі науковці, як Л. Вавіна, Т. Гребенюк, І. Гудим, Є. Клопота, В. Кобильченко, Когут, А Колупаєва, Сварник, Т. Сак, Є. Синьова, О. Щербина , М.Шевченко та ін.
Вивчення стану розробки проблеми інклюзивної освіти в Україні свідчить, що за останнє десятиріччя з’явилось достатньо науково-методичної та педагогічної літератури, яка відповідає сучасним запитам і потребам соціально- педагогічної роботи з дітьми та молоддю з особливими потребами як у теоретичному, так і в практичному плані, але важливі аспекти вирішення проблем інтеграції осіб з сенсорними вадами не стали об’єктом системних науково- педагогічних пошуків, що зумовило вибір теми нашого дослідження.
Мета дипломного дослідження полягає у визначенні, обґрунтуванні та експериментальній перевірці психологічних особливостей інтеграції в суспільство осіб з сенсорними вадами.
Поставлена мета в рамках дипломного дослідження зумовила вирішення наступних завдань:
 здійснити теоретико-методологічний аналіз проблеми інтеграції в дітей з сенсорними вадами в умовах інклюзивного освітнього середовища;
 дослідити сучасний стан та перспективи розвитку інклюзивної освіти та доцільність імплементації зарубіжного досвіду в умовах інклюзивно-освітнього простору вУкраині;
 визначити психологічні чинники та критерії інтеграції дітей з сенсорними вадами у початковій та загальнооосвітній школі;
 визначити особливості дітей із сенсорними вадами у пізнавальній, емоційно-вольовій, особистісно-мотиваційній сфері, соціальній сфері;
 виявити та дослідити компоненти структури міжособистісних зв’язків та розвиток комунікативних навичок дітей із сенсорними порушеннями;
 обґрунтувати вибір методик, визначити завдання, умови та структуру проведення діагностичних та корекційних заходів для дітей із сенсорними вадами;
 експериментально виявити вплив психологічних чинників на особистісну готовність до інтеграції в суспільство дітей з сенсорними порушеннями ;
 визначити ефективні корекційні методики, форми супроводу та способи полегшення процесу інтеграції дітей в умовах інклюзивно-освітнього простору.
Об’єкт дипломного дослідження – процес інтеграції дітей з особливими потребами в умовах інклюзивно-освітнього простору.
Предметом дипломного дослідження є психологічні особливості інтеграції дітей із сенсорними порушеннями в умовах інклюзивно-освітнього простору.
Методи дослідження. Відповідно до мети й завдань дослідження в дипломній роботі використано сукупність теоретичних та емпіричних методів, аналіз наукових джерел філософського, соціологічного, педагогічного, психологічного змісту з метою визначення науково-теоретичної основи дослідження; синтез, порівняння, узагальнення для теоретико-методологічного обґрунтування психологічних основ інтеграції в суспільство осіб з вадами зору та слуху. Визначення особливостей порушень у дітей з сенсорними вадами проводилося за домогою методик
Список литературы Висновок до розділу 2.

Другий розділ ми присвятили організації та проведені емпіричного дослідження, для виявлення особливостей дітей з сенсорними вадами в умовах інклюзивної освіти. Для цього нами було застосовано ряд методик.
На почату дослідження ми визначали рівень самооцінки дітей. Та визначили що для дітей обох досліджуваних груп характерним є низький та спрямований до низького рівні самооцінки. Такі особливості вазують на замкненість, сором’язливість у рисах характеру дітей з сенсорними вадами.
Також визначили, що у дітей з порушеним зором спостерігається порушення зорового сприйняття, тоді як в дітей з порушеним слухом – порушення диференціації звуків
Діагностика мотивації вказує, що найбільше діти прагнуть комунікації, благополуччя, гарних успіхів у навчанні.


Список використаної літератури:
1. Бабич Н. М. Формування комунікативних навичок у дітей з п-рушеннями зору та інтелекту як проблема сучасної корекційної педагогіки [Електронний ресурс] / Н. М. Бабич // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 19, Корекц. педагогіка та спец. психологія. − 2013. − Вип. 23. − С. 8−10. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nchnpu_019_2013_23_4
2. Білик Ю. В. Особливості життєдіяльності дітей з вадами зору [Електронний ресурс] / Ю. В. Білик, О. М. Василенко // Наук. вісн. Ужгород. нац. ун-ту. Серія: Педагогіка. Соц. робота. − 2015. − Вип. 35. − С. 32−34. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nvuuped_2015_35_10
3. Большанина Л. В. Особенности возникновения речи у де¬тей с нарушенным слухом [Електронний ресурс] / Л. В. Большанина // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 19, Корекц. педагогіка та спец. психологія. − 2012. − Вип. 21. − С. 27−29. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2012_21_8
4. Бодруг Є. С. Теоретичні основи співпраці педагога-де¬фек-толога з батьками дітей з вадами слуху [Електронний ресурс] / Є. С. Бодруг // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 19, Корекц. педагогіка та спец. психологія. − 2012. − Вип. 21. − С. 16−21. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2012_21_6
5. Буланівець В. Основи адаптаційного розвитку дітей з вадами / В. Буланівець // Матеріали ХІ інтернет-конференції. – 2018. – С. 231
6. Вавіна Л.С. Особливості розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями зору Частина І. Науково-методичний посібник/ав.: Вавіна Л. С., Гудим І. М., Кондратенко С.В., Довгопола К. С., Нафікова Л. А. – К.: Педагогічна думка, 2012 .
7. Вычегжанина О. В. Формирование социально-коммуникативной компетентности у старших дошкольников / О. В. Вычегжанина, Е. Л. Никитина // Научно-методический электронный журнал «Концепт». – 2017. – Т. 29. – С. 95–99.
8. Гацоєва Л. С. Особливості психомоторного розвитку дітей з вадами слуху [Електронний ресурс] / Л. С. Гацоєва // Вісн. Чернігів. нац. пед. ун-ту. Серія: Пед. науки. Фіз. виховання та спорт. − 2014. − Вип. 118 (1). − С. 76−79. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPN_ 2014_118(1)__19
9. Голуб Н.П. Анатомія, фізіологія та патологія органів слуху і мовлення : навч. посібник для студ. ф-ту дошк. та корекц. освіти / уклад. Н. П. Голуб. – Умань : Візаві, 2015. – 116 с.
10. Ершова В. В. Особенности формирования сенсорных эталонов у детей с комплексным нарушением слуха и зрения / В.В.Ершова // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. – 2016. – Том 22, С. 214-221
11. Казюта С. В. Проблеми спілкування з пацієнтами, які мають вади слуху [Текст] / С. В. Казюта, О. В. Авдєєв // Медсестринство. - 2014. - N 4. - С. 14-16
12. Костенко Т. М. Дитина з порушенням зору / Т. М. Костенко. — Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. — 40 с. — (Інклюзивне навчання).
13. Колишкін О. В. Вступ до спеціальності „Корекційна освіта” : навч. посіб. / О. В. Колишкін. – Суми : Університетська книга, 2013. – 392 с.
14. Квашук О. В. Розвиток уяви дітей з вадами слуху молодшого шкільного віку за допомогою методу глинотерапії [Електронний ресурс] / О. В. Квашук // Наук. зап. [Нац. ун-ту «Остроз. акад.»]. Психологія і пе¬да-гогіка. − 2013. − Вип. 22. − С. 46−50. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_ 2013_22_12
15. Клiщ М. I. Особливостi окремих видiв сприймання у шко¬лярiв зi слуховою депривацiєю [Електронний ресурс] / М. I. Клiщ, С. Н. Вадзюк // Здобутки клінічної i експериментальної медици¬ни. − 2016. − № 3. − С. 39−44. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Zkem_2016_3_10
16. Козлова С.А., Куликова Т.А. Диагностика осязательного восприятия дошкольников с комплексными нарушениями // Педагогика: традиции и инновации: материалы междунар. науч. конф. Т. II. – М., 2017. – С. 33–35.
17. Колупаєва А.А. Навчання дітей з особливими потребами в загальноосвітньому просторі // Актуальні проблеми виховання та навчання студентів із особливими потребами. – К., 2012. – С. 124-128.
18. Колупаєва А. А. Сучасні інноваційні тенденції в освіті, навчанні та психолого-педагогічному супроводі дітей з с особливими потребами// Основи соціальної педіатрії: навчально-методичний посібник – К., - 2016. – 34 с.
19. Колупаєва А.А., Таранченко О.М. «Інклюзивна освіта: від основ до практики»: [монографія] / А.А. Колупаєва, О.М. Таранченко – К.: ТОВ «АТОПОЛ», 2016. – 152 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).
20. Клопота Є.А. Вплив сім’ї на процес інтеграції особистості з вадами зору / Є.А. Клопота // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. – 2014. - № 11 (13). – С. 166-177.
21. Клопота Є.А. Особливості процесу інтеграції в суспільство осіб з глибокими порушеннями зору / Є.А. Клопота // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. – 2015. - № 12 (14). – С. 142-155.
22. Клопота Є.А. Тренінг самопізнання та саморозвитку: навчальний посібник під грифом МОН України / Є. А.Клопота. – Запоріжжя : ЗНУ, 2013. – 208 с.
23. Клопота Є.А. Теоретичні принципи й особливості проведення соціальнопсихологічного тренінгу для людей з вадами зору / Є.А. Клопота, О.А. Клопота // Социальные технологии: актуальные проблеми теории и практики. – 2006. - № 32. – С. 172-179.
24. Клопота Є.А. Адаптивний потенціал особистості з вадами зору / Є. А. Клопота // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – 2013. - Частина І, № 46. – С. 84-89.
25. Коць М. О. Психологічна специфіка пам’яті дітей молодшого шкільного віку з вадами зору [Електронний ресурс] / М. О. Коць // Наук. вісн. Херсон. держ. ун-ту. Серія: Психол. науки. − 2016. − Вип. 1 (2). − С. 46−50. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/nvkhp_2016_1(2)__10
26. Легкий О.М. Особливості методики трудового виховання дошкільників з порушенням зору [Електронний ресурс]/ О.М. Легкий. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/7647/1/%D0%94%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%20%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8.%20%D0%92%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%203..pdf
27. Литвинова В.В. Розвиток слухового сприймання у дітей з порушеннями слуху на індивідуальних заняттях [Електронний ресурс]/ В.В. Литвинова. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/7647/1/%D0%94%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%B7%20%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8.%20%D0%92%D0%B8%D0%BF%D1%83%D1%81%D0%BA%203..pdf
28. Лубовский В.И. Общие и специфические закономерности развития психики аномальных детей // Дефектология. – 1971. – №6. – С. 15–19.
29. Лубовский В.И., Валявко С.М. Интеграция в системе общего образования и новые задачи психологов // Системная психология и социология. – 2015. – №3 (15). – С. 38–43.
30. Лубовский В.И. Инклюзия – тупиковый путь для обучения детей с ограниченными возможностями / В.И. Лубовский // Теория и практика образованя. – 2018. – С. 32-41
31. Маруненко І.М. Медико-соціальні основи здоров’я / І.М. Маруненко, О.В. Тимчик. - К.: ун-т ім. Б. Грінченка, 2015.-316с.
32. Мочалова Л.Н. Педагогические условия формирования коммуникативных умений младших школьников с тяжелыми нарушениями речи [Электронный ресурс]/ Л.Н.Мочалова, Е.В. Новокшонова. – Режим доступа : https://www.sworld.com.ua/konfer38/367.pdf
33. Мудрий Я. С. Інтеграція дітей з вадами зору у соціальне середовище загальноосвітньої школи [Електронний ресурс] / Я. С. Мудрий. − Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/znpkp_sp_2016_26_17.pdf
34. Назарова Н.М. Инклюзивное обучение как социальный проект: анализ с позиций социального конструктивизма. Современные проблемы теории, истории, методологии инклюзивного образования. Сборник науч. статей. – М., 2015. – С. 42–53.
35. Наказ «Про затвердження Порядку зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, їх відрахування, переведення до іншого закладу освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0945-18
36. Пожар Л. Школьная интеграция детей и подростков с нарушениями психического развития в Словакии // Коррекционная педагогика: теория и практика. – 2016. – №2 (68). – С. 22–29.
37. Приходько О.Г. Современные тенденции оказания комплексной помощи детям первых лет жизни // Коррекционная педагогика: теория и практика. – 2014. – №1(59). – C. 12–14.
38. Проект Закону про освіту осіб з обмеженими можливостями здоров'я (спеціальну освіту) [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=3416&skl=9
39. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами» [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/607-2013-%D0%BF
40. Саломатина И.В. Программа сенсорного развития для детей с грубыми и множественными нарушениями // Дефектология. – 1998. – № 2. – С. 82–84.
41. Vytautas Gudonis, Irena Kaffemanienė, Liuda Radzevičienė, Egidijus Elijošius Fears of visually impaired pre-school children and their parents / Pedagogika. Vol 128. No 4. 2017. P.164-174. Режим доступу: http://www.pedagogika.leu.lt/index.php/Pedagogika/article/view/754/353
42. Федорова О. М. До проблеми вивчення словесної творчої уяви дітей з порушеннями зору [Електронний ресурс] / О. М. Федорова // Зб. наук. пр. Кам’янець-Поділ. нац. ун-ту ім. Івана Огієнка. Серія со¬ціально-педагогічна. − 2013. − Вип. 23. − С. 353−361. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_ 2013_23(3)__46
43. Хомякова О. В. Оценка уровня развития психофизи¬чес¬ких функций детей среднего школьного возраста с нарушением зрения [Электронный ресурс] / О. В. Хомякова, Е. С. Штеренберг // Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 19, Корекц. педагогіка та спец. психологія. − 2012. − Вип. 21. − С. 445−447. − Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nchnpu_019_2012_21_113
44. Чуракова О.В. Ключевые компетенции как результат образования. Метод проектов в образовательном процессе: дидактическое пособие для обучения педагогов / О.В. Чуракова. – Самара, 2002. (Серия «Компетентностно-ориентированный подход к образованию: образовательные технологии»). – С.26-28
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.