У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Екологічне виховання учнів початкових класів у процесі гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю
Количество страниц 85
ВУЗ Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Год сдачи 2019
Содержание ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………….. …………………..3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ……………………………………… ……..7
1.1. Екологічне виховання: поняття, цілі, завдання, форми, методи…………7
1.2. Стан екологічного виховання в педагогічній теорії і шкільній практиці………………………………………………………………….………18
1.3. Гурткова робота, як форма екологічного виховання……………..………26
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ТА ОБГРУНТУВАННЯ УМОВ ЙОГО ПОКРАЩЕННЯ У ПРОЦЕСІ ГУРТКОВОЇ РОБОТИ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОГО ПРОФІЛЮ……………………………………….31
2.1 Вивчення вихідного рівня екологічного виховання учнів початкових класів………………………………..………………..……….………………....31
2.2. Програма гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю…………….…………….…………………………………….…..……42
2.3 Педагогічні умови екологічного виховання учнів……………………….50
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………..…58
СПИСОК ВИКОРИСТАНИЙ ДЖЕРЕЛ………………………………….…59
ДОДАТКИ……………….………………………………………………………66










ВСТУП
Актуальність дослідження. Екологія як наука і образ мислення в наш час знаходиться в центрі уваги всієї світової спільноти. Екологічна криза носить глобальний характер. Заходи щодо захисту природи є першочерговим завданням людської спільноти. Генеральний секретар ООН в 2000 р в доповіді «Роль Організації Об'єднаних Націй в XXI столітті» визнавав важливість широкомасштабних зусиль в області екологічної освіти громадськості, висловивши стурбованість низьким рівнем реального розуміння екологічних проблем у вирішенні завдання забезпечення майбутнім поколінням умов життя на нашій планеті.
У нашій країні в останні роки педагогічна наука приділяє значну увагу розробці системи безперервної екологічної освіти. Однак очевидно, що навіть добре поставлене навчання екологічної грамотності не цілком забезпечує підготовленість людей до вирішення екологічних проблем. Більш важливе місце має зайняти екологічне виховання. Основний сенс екологічного виховання школяра: в усвідомленні ним взаємозв'язку і взаємозалежності людини і природи, у формуванні готовності і прагнення надавати позитивний вплив на зміни екологічної обстановки в світі. Життєва значимість екологічного виховання обумовлена необхідністю глибокої переоцінки цінностей і самого сенсу людської діяльності. Вирішувати завдання такого масштабу непосильно для школи, де основна увага приділяється навчанню, а не виховному процесу. Особлива роль у вирішенні цих соціальних завдань належить гурткам еколого-натуралістичного профілю в силу того, що структура, форми і методи їх роботи представляють великі можливості для впровадження нових ідей в процес виховання.
Теоретичні аспекти екологічної освіти і виховання складались під впливом гуманістичних ідей передових мислителів Я. Коменського, Ж.-Ж. Руссо, К. Ушинського, В. Сухомлинського, М. Стельмаха.
За період незалежності України та особливо останнім часом в періодичних виданнях та методичних посібниках з’явилося досить багато публікацій, пов’язаних з проблемами екологічного виховання людей різних вікових груп (А. Андріянова, В. Вербицького, О. Вишневського, П. Гаврищука, О. Демчука, О. Король, І. Костіцької, В. Крісаченка, Л. Морозова, Л. Москальова, М. Павленко, Г. Половінко, Г. Ткачук, Н. Чапуга та ін. Це свідчить про те, що названа проблема продовжує хвилювати багатьох вчених, педагогів, представників широкої громадськості. У цих роботах розглядаються питання екологічного виховання, формування екологічної культури як дорослої частини населення, студентів, так і старшокласників та учнів початкових класів.
Деякі світоглядні, соціальні, моральні й психологічні питання екологічного виховання та освіти виділені в дослідженні В. Старостіна. Ряд учених особливу увагу звернули на формування мотивів дбайливого ставлення школярів до природи (Н. Риков, Б. Іоганзен). Вплив природи на формування особистості школяра і ставлення їх до природи досліджував А. Сідельковський. Активно-діяльнісний характер екологічного виховання розкритий у працях С. Гореславского.
Питання екологічного виховання в позакласній діяльності учнів знайшли свій розвиток в працях М. Гара, А. Захлєбного, С. Заїкіна, В. Іванова, Е. Таліпова та інших. Ними досліджено шляхи формування відповідального ставлення до природи у позакласній роботі, розкрито форми і методи організації позакласних занять.
Однак в якості самостійного, цілісного соціокультурного явища екологічне виховання учнів початкових класів у процесі гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю не розглядалося в спеціальному дослідженні.
Тим часом актуальність екологічного виховання посилюється завдяки його особливій суспільно значущої спрямованості і педагогічної цінності. Першорядне значення екологічного виховання вимагає розробки ефективних способів виховного впливу, які адекватні можливостям гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю.
Мета дослідження полягає в тому, щоб розробити педагогічну модель екологічного виховання школярів початкових класів під час гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю.
Об’єктом дослідження є екологічне виховання учнів початкових класів.
Предметом дослідження є процес екологічного виховання учнів початкових класів під час гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю.
Основні завдання дослідження:
- Виявити сутність екологічного виховання;
- Визначити особливості процесу екологічного виховання під час гурткової роботи;
- Провести емпіричне дослідження рівня екологічної вихованості учнів початкових класів.
- Визначити і охарактеризувати показники і рівні екологічної вихованості школярів
- Розробити структурно-функціональну модель екологічного виховання учнів початкових класів під час гурткової роботи еколого-натуралістичного профілю;
Методи дослідження. Використовувався наступний комплекс взаємодоповнюючих методів адекватних предмету, об'єкту, меті та завданням дослідження. Теоретичні - аналітичний, порівняльний, моделювання та системно-структурний аналіз процесу виховання. Емпіричні - спостереження (пряме і непряме), метод експертних оцінок, опитувально-діагностичні методи, що включають анкетування, тестування, інтерв'ювання, ранжування, бесіду, оцінку, дискусії, педагогічні ситуації. Статистичні - кількісна і якісна обробка експериментальних даних, графічне відображення результатів.
Експериментальною базою дослідження є .
Структура та обсяг роботи. Кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, загальних висновків, списку використаних джерел, додатків. Загальний обсяг роботи –85 сторінок.
Список литературы ВИСНОВКИ
Гурткова робота є оптимальною формою роботи по формуваню екологічного виховання молодших школярів. Система роботи з учнями початкових класів значно розширює і поглиблює їх знання про природу, формує емоційну сприйнятливість.
Гурткова робота знайомить учнів з різноманітною діяльністю по наданню допомоги природі і формує відповідні практичні вміння.
Великі можливості для формування основ екологічного виховання дає
Розроблена нами програма гурткової роботи «Юний еколог».
Також нами визначені педагогічні умови екологічного виховання учнів молодшого шкільного віку під час гурткової діяльності.
До таких умов ми відносимо:
- педагогічне стимулювання пізнавальної та практичної діяльності учнів;
- використання активних методів навчання і виховання.
Таким чином, застосування педагогічних умов під час гурткової роботи, для формування екологічного виховання допомагає:
- встановити більш близькі зв'язки між знанням природи і пізнанням соціальної життя;
- забезпечити реальну перспективність вивчення оточуючого світу природи;
- розширити екологічні уявлення молодших школярів, конкретизувати їх на доступних прикладах навколишнього життя;
- поглиблювати теоретичні знання в області екології;
- забезпечити більш широку та різнобічну практику діяльність учнів по вивченню і охороні навколишнього середовища.





СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Андреев, В. И. Педагогика [Текст] : учебный курс для творческого саморазвития. 2-е изд. / В.И. Андреев. - Казань: Центр инновационных технологий, 2000. - С. 124.
2. Амонашвили Ш. А. Личностно-гуманная основа педагогического процесса / Ш. А. Амонашвили. – Минск : Университетское, 1990. – 559 с.
3. Бабанский Ю. К. Педагогика: Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов/ Ю. К. Бабанский, В. А. Сластенин, Н. А. Сорокин и др.; Под ред. Ю.К.Бабанского.-2-е изд., доп. и перераб. – М. : Просвещение, 1988. – 479с.
4. Борытко, Н. М. В пространстве воспитательной деятельности [Текст] / Н. М. Борытко. - Волгоград: Перемена, 2001. - 230 с.
5. Булгаков І. С. Проблема екологізації навчальної програми предметів природничого та гуманітарного циклів / І. С. Булгаков // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. - 2002. - № 8. - С. 22-27.
6. Бучко М. Організація екологічного виховання школярів / М. Бучко // Біологія. – 2010. – №24. – С.21-29.
7. Веселова, Т. М. Формирование экологической культуры младших школьников на основе краеведческого материала [Текст] / Т. М. Веселова //Начальная школа. 2003. № 2. – С. 110 - 112.
8. Вербицький В. В. Актуальні проблеми діяльності позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного профілю / В. В. Вербицький // Позашк. освіта та виховання. - 2007. - № 1. - С. 8-13
9. Вербицький В. Формування практичного інтелекту учнів в умовах позашкільного еколого-натуралістичного закладу / В. Вербицький // Рідна школа. - 2011. - № 12. - С. 3-6. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_12_3
10. Виноградова, Н. Ф. Экологическое воспитание младших школьников: Проблемы и перспективы [Текст] / Н. Ф. Виноградова // Начальная школа. 2002. № 4. – С. 20 - 24.
11. Войтович А. Ю. Екологічне виховання учнів початкових класів загальноосвітньої школи (друга половина XX століття) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / А. Ю. Войтович; Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка. - Дрогобич, 2016. - 20 c
12. Глазачев С. Н. Экология и образование: на пути к культуре мира / С. Н. Глазачев //Биология в школе. – 1999. – № 3.
13. Громцева А. К. Формирование у школьников готовности к самообразованию: учебн. пособие по спец. курсу для ст. пед. ин-тов / А. К. Громцева. – М. : Просвещение, 1983 – 144 с.
14. Грошовенко О. П. Формування у молодших школярів дбайливого ставлення до природи у позаурочній виховній роботі : автореф. дис... канд. пед. наук / О. П. Грошовенко; Ін-т пробл. виховання АПН України. - К., 2007. - 16 c.
15. Дагбаева, Н. Ж. Системный подход к экологическому образованию младших школьников / Н. Ж. Дагбаева// Начальная школа. 2003. № 6. - С.23 – 26
16. Декарч О. І. Формування природоохоронного досвіду в молодших школярів Нідерландів / О. І. Декарч // Пед. дискурс : зб. наук. пр. - 2013. - Вип. 14. - С. 159-163
17. Джигирей В. Екологія та охорона навколишнього середовища / В. Джигирей. – К. : Знання, 2007.
18. Джуринский А. Н. История педагогики : Учебн. пособие для ст-ов пед. Вузов / А. Н. Джуринский. – М. : Владос, 2000. – 432 с.
19. Ердаков, Л. Н. Растения и животные леса: организация и методика проведения экологических экскурсий [Электронный ресурс]: учебно-методическое пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Педагогика и методика начального образования» и направлению бакалавриата «Педагогическое образование» (профиль «Начальное образование») / Л. Н. Ердаков, О. Н. Чернышова. – Электрон.текстовые дан. – Режим доступа: http://icdlib.nspu.ru/catalog/details/icdlib/1508/
20. Экологическое образование: принципы, содержание и определение базовых понятий: сборник статей. – Екатеринбург : Урал ИОВ, 1997. – 24 с.
21. Экологическая тропа [Электронный ресурс] // URL: http://www.eco.nw.ru/lib/data/04/6/020604.htm
22. Єфімець О. П. Філософські виміри екологічного виховання / О. П. Єфімець [Електронний ресурс] // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія „Філософія” 2008. № 28. Режим доступу до журн.: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/VKhnpu/Filos/2008_28/3.html
23. Зверев И. Д. Экология в школьном обучении / И. Д. Зверев. – М. : Знание, 1980. – 96 с.
24. Зверев, И. Д. Концепция общего среднего экологического образования. 2010. И. Д. Зверев, И. Т. Суравегина [Электронный ресурс] // URL: https://vk.com/away.php?to=http%3A%2F%2Fipk.zabedu.ru%2Fdfiles%2Fd5d0ce36 ec681d42c0b13cc110f7119c.doc&cc_key
25. Зязюн І.А. Учитель у контексті державної національної програми освіти / І. А. Зязюн // Психолого-педагогічні новини. Інформ. бюлетень АПН України. 1994 № 1. С. 4-5.
26. Иванова Т. С. Экологическое образование и воспитание в начальной школе / Т. С. Иванова. - СПб., 2003. 55 с..
27. Ишматова А. Р. Формирование экономической грамотности у старшеклассников в условиях общеобразовательного учреждения.: дис. ... канд. пед. наук / А. Р. Ишматова. – Челябинск, 2001. –172 с.
28. Кавтарадзе Д. Н. Обучение и игра. Введение в активные методы обучения / Д. Н. Кавтарадзе. – М. : Московский психолого-социальный институт Флинта, 1998. – 192 с.
29. Казанішена Н. В. Формування професійної готовності вчителя до екологічного виховання учнів : навч.-метод. посіб. / Н. В. Казанішена; Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. І. Огієнка. - Кам'янець-Поділ., 2010. - 74 c.
30. Курняк Л. Д. Екологічна культура: поняття і реальність / Л. Д. Курняк // Вища освіта України. – 2006. – №3. – С. 32-37.
31. Кушнир Т. Н. Технологические аспекты формирования в учащихся ответственного отношения к природе в школьном экологическом объединении / Т. Н. Кушнир // Україна. Здоров'я нації. - 2009. - № 1/2. - С. 66-70.
32. Ласкина Л.Д. и др. Экологическое образование младших школьников Волгоград: Учитель, 2011.
33. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
34. Литовченко Г. О. Екологічне виховання та формування здорового способу життя засобами туризму / Г. О. Литовченко, О. М. Буланов, В. В. Рябов // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. - 2005. - № 20. - С. 42-50
35. Лихачев Б.Т. Педагогика: Курс лекций/ Учеб. пособие для студентов.- 4-е изд., перераб. и доп. / Б. Т. Лихачев. – М., 2001. – 607с.
36. Магрламова К. Г. Виховання в учнів ціннісного ставлення до природи як складової природоохоронної роботи в основній школі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / К. Г. Магрламова; Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини. - Умань, 2011. - 20 c.
37. Малинівська Л. І. Формування відповідального ставлення до природи в учнів 5 - 9 класів сільської школи у процесі позакласної виховної роботи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / Л. І. Малинівська; Миколаїв. нац. ун-т ім. В.О. Сухомлинського. - Миколаїв, 2011. - 20 c.
38. Николаева С.И. Система экологического воспитания дошкольников [Электронный ресурс]/С.Н. Николаева. Режим доступа: http://thelib. ru/books/
39. Образование в области окружающей среды, основные концепции и направления. – Свердловск , 1989. – 38 с.
40. Основи стійкого розвитку: Навч. посіб / За заг. ред. Л. Г. Мельника. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. 654 с.
41. Плешаков, А. А. Окружающий мир [Текст] : рабочие программы 1-4 классы / А. А. Плешаков. - М. : Просвещение, 2011. - 120 с
42. Психолого-педагогический словарь / Под ред. В. А. Мижерикова. – Ростов н/Д. : Феникс, 1998. – 540 с.
43. Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1 - 9 класів у позашкільних навчальних закладах / Г. П. Пустовіт; АПН України. Ін-т пробл. виховання. - К., Луганськ : Альма-матер, 2004. - 540 c.
44. Салтовський О. І. Основи соціальної екології / О. І. Салтовський. К.: МАУП, 1997. 168 с.
45. Самохина А. Активные методы обучения / А. Самохина // Экономика в шк. – 2002. – №3. – С. 29-37.
46. Салеева, Л. П. Использование игровых ситуаций при обучении младших школьников с целью формирования бережного отношения к природе // Ролевые игры по охране природы в средней школе [Текст] / Л. П.Салеева – М. : Издательство «Гном», 2003. – 240 с.
47. Симонова, Л. П. Задания по экологии для младших школьников [Текст] / Л. П. Симонова // Начальная школа. - 2003. - № 5. – С. 12-16.
48. Скребець В. О. Концептуальні засади побудови регіональної моделі екологічної освіти і виховання учнівської молоді / В. О. Скребець; АПН України, Укр. наук.-метод. центр практ. психології і соц. роботи. - К. : Ніка-Центр, 2006. - 183 c. - Бібліогр.: с. 181-183
49. Славська Я. А. Еколого-естетичне виховання учнів у школах Великої Британії / Я. А. Славська // Духовність особистості. - 2013. - Вип. 2. - С. 169-178. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_2_21
50. Сметанкина, И. П. Об эстетическом воспитании школьников [Текст] / И. П. Сметанкина// Начальная школа. 2003. № 9. - С.50 - 55. 46. Соколова, Н. Д. Экологическое воспитание младших школьников: Учебное пособие [Текст] / Н. Д. Соколова -Екатеринбург,2008. - 65 с.
51. Стратегічні орієнтири розвитку неперервної екологічної освіти у навчальних закладах Чернівецької області: матеріали регіональної наук.-практ. конф. (Чернівці, 22 березня 2012 р.) / Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області. – 2012. – 312 с.
52. Степановских А.С. Охрана окружающей среды А.С. Степановских. - М.: ЮНИТИ- ДАНА, 2011.
53. Тарасова, Т. Экологическое образование младших школьников на межпредметной основе [Текст] / Т. Тарасова // Начальная школа. 2000. № 10. - С. 61.
54. Трохимчук І. М. Формування екологічної вихованості учнів основної школи у процесі дослідницької діяльності з екології у загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / І. М. Трохимчук; Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Тичини. - Умань, 2014. - 20 c. - укp.
55. Трубайчук Л. В. Становление и развитие личности младшего школьника в образовательном процессе: Монография. / Л. В. Трубайчук. – Челябинск : изд-во ЧГПУ, 2000. – 242 с.
56. Удовиченко І. В. Наступність екологічного виховання учнів початкової та основної школи в курсах природничого циклу : Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / І. В. Удовиченко; Ін-т пробл. виховання АПН України. - К., 2006. - 20 c.
57. Цветкова И. В. Экологическое воспитание младших школьников. Теория и методика внеурочной работы / И. В. Цветкова. – М. : Пед. О-во России, 2000. – 176 с.
58. Шайхиев Р. Экологическое образование: региональный аспект / Р. Шайхиев, Ф. Кадырова // Нар. образование. – 2000. – №7. – С. 126-131.
59. Шамова Т. И. Активизация учения школьников / Т. И. Шамова. – М. : Педагогика, 1982. – 208 с.
60. Шаповал Л. В. Екологічне виховання молодших школярів у процесі вивчення природознавчих предметів : Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Л. В. Шаповал; Ін-т пробл. виховання АПН України. - К., 1999. - 19 c
61. Яременко, Е. О. Окружающий мир. Начальная школа [Текст] : программно-методические материалы. 4-е изд. / Е.О. Яременко. - М. : Дрофа, 2001. - 200 с
62. Ярчук Г. В. Екологічна парадигма у формуванні світоглядно- моральних цінностей студентів: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / Г. В. Ярчук. К., 2009. 16 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
500





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.