У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Формування санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів
Количество страниц 67
ВУЗ Национальный педагогический университет имени М. П. Драгоманова (НПУ)
Год сдачи 2019
Содержание ЗМІСТ

ВСТУП ……………………………………………………………………………3
РОЗДІЛ 1. ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ ………………...9
1.1. Сутність санітарно-гігієнічного виховання учнів в психолого-педагогічній літературі ……………………………………………………..9
1.2. Сучасний стан проблеми санітарно-гігієнічного виховання учнів..17
1.3. Аналіз сучасної практики з формування санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів ……………………………………………..22
1.4. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до гігієнічного виховання молодших школярів …………………………………………...39
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ……………………………………………………………………………44
2.1. Методика дослідження стану сформованості санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів ………………………………………44
2.2. Аналіз отриманих результатів дослідження ………………………...47
2.3. Педагогічні умови підвищення ефективності формування санітарно-гігієнічних знань і умінь молодших школярів …………………………..55
ВИСНОВКИ …………………………………………………………………….58
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ………………………………60








ВСТУП

Актуальність проблеми дослідження. Серед актуальних проблем сучасної освіти важливого значення набуває зміцнення і збереження здоров’я вчителів та учнів, створення відповідних психофізіологічних та санітарно-гігієнічних умов навчання. Належні умови життєдіяльності вчителів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів – об’єктивні чинники ефективності їх діяльності.
У «Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті» чільне місце посідає питання охорони здоров’я дитини. У ній наголошено, що дітей дошкільного віку необхідно забезпечити медичним доглядом і безкоштовною підготовкою до навчання, а також надати своєчасну діагностику дітям з особливостями психофізичного розвитку. На захисті дитини і збереження здоров’я стоїть громадськість, громадсько-державні рухи та національні програми. З 1996 р. у нашій країні впроваджується в життя Національна програма «Діти України». Сучасні директивно-нормативні документи тією чи іншою мірою розглядають питання створення відповідних умов, у т. ч. і санітарно-гігієнічних, що сприяли б фізичному, психічному здоров’ю молоді, враховували потреби індивідуальної корекційно-компенсаційної спрямованості навчання і виховання, особливо з вадами психофізичного здоров’я. Законом України «Про загальну середню освіту» покладається відповідальність на загальноосвітні навчальні заклади щодо створення безпечних та нешкідливих умов для фізичного розвитку і зміцнення здоров’я, формування гігієнічних навичок та засад здорового способу життя учнів (вихованців); медичного обслуговування, щорічного медичного огляду учнів (вихованців); моніторингу і корекції стану здоров’я; дотримання санітарно-гігієнічних норм, проведення лікувально-профілактичних заходів, організації харчування учнів (вихованців); здійснення контролю за охороною здоров’я та якістю харчування учнів спільно з представниками органів охорони здоров’я [2].
Серед пріоритетних цінностей будь­якого цивілізованого суспільства виокремлюється здоров’я нації, що є показником його соціально­ економічного розвитку й благополуччя. Водночас ключовим індикатором соціальних й екологічних негараздів країни є стан здоров’я підростаючого покоління. Відтак проблема збереження здоров’я дітей стає предметом дослідження різних наукових галузей: медицини, фізіології, психології, педагогіки та ін. Важливою складовою цих досліджень є їх теоретико­методологічна основа, що включає й аналіз поняттєво­ категоріального апарату. Адже поняття й терміни конкретного наукового дослідження відображають сутність явищ, феноменів, процесів, що аналізуються, поглиблюють знання з обраної проблематики і, водночас, слугують засобом наукового пізнання.
В сучасних педагогічних дослідженнях значна увага приділяється теоретико­методологічному аналізу проблеми здоров’язбереження дітей та молоді, від якого залежить об’єктивність й неупередженість результатів дослідження. Основною науковою категорією цих студій є “здоров’я”. Проте тлумачення цього поняття залежить від обраного підходута методологічного інструментарію, якими послуговуються дослідники, що призводить до великої кількості дефініцій “здоров’я” та інших термінів, що безпосередньо пов’язані з ним. До останніх відносимо також і поняття “санітарно­гігієнічна освіта” як ключового елементу у формуванні ціннісного ставлення дітей до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Теоретичним аспектам дослідження проблеми здоров’я дітей та молоді присвячено праці О. Ахвердової, В. Горащука, Р. Кудашева, Л. Куна, М. Лук’янченка, В. Оржеховської, Т. Ротерс, Л. Сущенко, Н. Шмойлової, А. Цьося та ін. Ціннісний підхід до вивчення питання здоров’язбереження на різних освітніх рівнях розкрито у дослідженнях І. Воробйової, О. Глєбової, О. Іонової, Ю. Науменко, С. Сєрікова, Н. Суворової.
Аналіз термінологічного поля, пов’язаного з категорією “здоров’я” дозволив виявити низку понять, найбільш аналізованих у сучасних дослідженнях. Серед них назвемо наступні: “здоров’язбереження особистості” (О. Будник, М. Варданян, О. Лук’янова, С. Сєріков); “здоровий спосіб життя” (Т. Бойченко, Е. Булич, О. Вакуленко, В. Колбанов, Л. Сущенко); “культура здоров’я” (Н. Башавець, О.Васильєва, Л. Волошина, В. Горащук, О. Трещева); “педагогіка здоров’я” (О. Кубович, М. Лук’янченко, С. Омельченко); “валеологічна освіта” (Г. Апанасенко, І. Брехман, О. Волошин, Г. Зайцев, Л. Татарнікова). Про вивченні цих понять науковці опосередковано звертали увагу й на санітарно­гігієнічну освіту як інтегрованого компонента збереження здоров’я підростаючого покоління.
Упрацях О. Горай, Д. Колесова, М. Коростильова, В. Кучми, Ю. Лісіцина, А. Хрипкової, Ю. Шашкова зосереджено у вагу на висвітлені понять “гігієнічне виховання”, “санітарна освіта”, “санітарно­гігієнічні навички”. Проте ці поняття проаналізовані згідно медичного та біосоціального, соціопсихологічного підходів. Отож, проведений аналіз зазначених праць продемонстрував опосередковану увагудослідників до визначення поняття “санітарно­гігієнічна освіта”, фактичну відсутність педагогічної складової в його інтерпретації.
Але нині слід визнати, що саме освітнє середовище виступає одним із найбільш впливових факторів ризику здоров’я дітей. Специфіка сучасного навчального процесу обумовлена як тривалістю навчального дня і великою кількістю домашніх завдань, так і структурою діяльності, кількістю, темпом і способами подачі інформації, вихідним функціональним станом і адаптивністю учня, характером емоційного фону тощо. Проблеми забезпечення відповідних санітарно-гігієнічних умов у загальноосвітніх навчальних закладах нині особливо загострюються у зв’язку з упровадженням національної програми інформатизації галузі освіти, створення єдиної інформаційно-комп’ютерної системи управління освітою, розвитку інформаційної інфраструктури навчальних закладів.
Тому сьогодні назріла потреба у створенні в навчальному закладі умов, що забезпечують виховання в учнів бережливого ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей як найвищої цінності. Відтак одним із актуальних завдань сучасної школи є створення комфортного, екологічного, психологічно здорового освітнього середовища для учнів шляхом впровадження науково-ефективних технологій, що сприяють адаптації та визначають умови для саморозвитку і творчої реалізації школярів. Успішне виконання даного завдання, своєю чергою, можливе лише за умови особистісної та фахової готовності самих педагогів до здійснення гігієнічного виховання учнів.
Мета дослідження – розглянути формування санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів.
Відповідно до зазначеної мети були поставлені та вирішені наступні завдання:
– Дослідити сутність санітарно-гігієнічного виховання учнів в психолого-педагогічній літературі;
– Розглянути сучасний стан проблеми санітарно-гігієнічного виховання учнів;
– Проаналізувати сучасну практику з формування санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів;
– Дослідити підготовку майбутніх учителів початкової школи до гігієнічного виховання молодших школярів;
– Розглянути методики дослідження стану сформованості санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів;
– Проаналізувати отримані результатів дослідження;
– Визначити педагогічні умови підвищення ефективності формування санітарно-гігієнічних знань і умінь молодших школярів.
Об’єктом дослідження є санітарно-гігієнічна культура учнів.
Предмет дослідження – зміст і методична система формування у дітей молодшого шкільного віку санітарно-гігієнічних знань та умінь в процесі навчання соціально-побутового орієнтування.
Гіпотеза дослідження – процес формування санітарно-гігієнічних знань і вмінь школярів здійснюватиметься ефективніше за сукупності педагогічних умов:
– впровадження в навчально-виховний процес функціональної санітарно-гігієнічної моделі формування вмінь і знань школярів;
– підвищення психологічної, медичної культури педагогів, оволодіння ними активними технологіями та методиками виховання.
Методологічну та теоретичну основу дослідження складають загальнотеоретичні та методологічні положення про сутність наукового пізнання; провідні ідеї психолого-педагогічної науки про єдність теорії і практики навчання і виховання; сучасні концепції щодо становлення та розвитку особистості; наукові уявлення про закономірності розвитку молодшого школяра; сучасні наукові позиції особистісно орієнтованого виховання; провідні положення філософії, біології, психології і педагогіки з питань збереження і зміцнення здоров’я дітей; концептуальні засади педагогічної науки про сутність та принципи валеологічної освіти та формування здорового способу життя особистостіє.
Дослідження здійснювалося на основі комплексу методів:
– теоретичного пошуку: вивчення та аналіз філософської, медико-біологічної, психологічної та педагогічної літератури з означеної проблеми, що дало змогу уточнити сутність поняття “уміння і навички здорового способу життя” та визначити вихідні положення дослідження; методи міждисциплінарного синтезу, системного аналізу та теоретичного моделювання, за допомогою яких визначено педагогічні умови формування умінь і навичок здорового способу життя учнів початкових класів та розроблено структурно-функціональну модель цього процесу;
– емпіричного характеру: діагностичні (анкетування, інтерв’ю, бесіди, твори, опитування, педагогічне спостереження); соціометричні, прогностичні (експертних оцінок, узагальнення, незалежних характеристик тощо), обсерваційні, (експеримент), який застосовувався для отримання фактичних даних щодо стану досліджуваної проблеми в практиці та аналізу масового педагогічного досвіду; методи математичної, порівняльної, статистичної обробки результатів дослідження, які підтвердили висунуту гіпотезу дослідження.
Практична значущість здобутих результатів полягає в апробації розробленої моделі формування умінь і навичок здорового способу життя учнів 1–4 класів; впровадженні в практику роботи шкіл програм і рекомендацій щодо санітарно-гігієнічного виховання учнів.
Результати дослідження можуть бути використані з метою розробки системи формування умінь і навичок здорового способу життя в освітніх закладах різного типу, у процесі розробки навчальних планів предмета “Основи здоров’я”, у практиці роботи вихователів шкіл та вчителів початкової школи.
Обсяг і структура роботи складається із вступу, двох розділів, висновків, трьох малюнків, списку використаних джерел (76 джерел).
Список литературы ВИСНОВКИ

У дошкільному дитинстві закладаються основи здоров’я, виховуються основні риси особистості людини. Сім’я, дошкільні заклади мають створити сприятливі умови для опанування навичок самообслуговування, оптимального фізичного розвитку дитини, отримання знань про людський організм. Одним із основних завдань виховання дітей в дошкільному закладі є оволодіння основами особистої гігієни. Йдеться про охайність, чистоту тіла, одягу, взуття, гігієну приміщення, режим дня (сон, харчування, раціональна організація активної діяльності і відпочинку). З раннього віку дитину слід привчати до систематичного догляду за своїм тілом, прищепити навички здорового способу життя.
В дошкільній педагогіці для визначення соціально-побутових навичок використовується термін "культурно-гігієнічні навички". Культурно-гігієнічні навички поєднують у собі явища гігієни і культури. Діти мають усвідомити, що їхнє ставлення до гігієнічних вимог є не лише ставленням до власного здоров’я, а й свідченням поваги до людей, адже неакуратна, неохайна людина викликає відразу, небажання спілкуватися з нею. До культурно-гігієнічних навичок, якими повинні оволодіти діти протягом дошкільного дитинства, належать: навички їжі (акуратно їсти, користуватися посудом, серветкою та ін.); навички догляду за тілом (умивання, чищення зубів, розчісування волосся та ін.); навички утримання у чистоті і порядку одягу, дотримання порядку в приміщенні, його прибирання; навички здійснення різних видів діяльності (гри, праці, навчання) з дотриманням культурно-гігієнічних вимог.
Основними напрямками роботи з виховання культурно-гігієнічних навичок у дітей дошкільного віку є: формування мотиваційних установок на здоровий спосіб життя як основну умову збереження і зміцнення здоров’я; формування бережного ставлення до власного здоров’я; прищеплення навичок особистої гігієни; ознайомлення дітей із способами профілактики захворювань і запобігання травматизму; формування культури діяльності, дотримання гігієнічно обґрунтованих вимог до організації життєдіяльності загалом.
В загальній педагогіці існує визначення санітарно-гігієнічного виховання, під яким розуміється "систематичний, цілеспрямований вплив на школяра з метою формування системи гігієнічних знань, зміцнення здоров’я" [6, 307]. Санітарно-гігієнічне виховання учнів загальноосвітньої школи передбачає послідовне розширення в учнів гігієнічних знань в процесі навчально-виховної роботи, розвиток фізичної культури, дотримання режиму харчування, проведення профілактичних заходів, які попереджують захворювання і травми. В завдання санітарно-гігієнічного виховання входить створення найбільш сприятливих умов для нормального розвитку фізичних і духовних сил школяра. Санітарно-гігієнічне виховання в загальноосвітній школі починається з 1 класу. На заняттях вчитель знайомить школярів з розпорядком дня, правилами особистої гігієни, режимом харчування, говорить про необхідність дотримуватися чистоти і порядку в навчальних кімнатах та ігрових куточках. Завдання – вчителя навчити дітей слідкувати за собою, правильно мити руки, чистити зуби, причісуватися.
Підсумовуючи вищенаведене, констатуємо, що поняття “санітарно­гігієнічна освіта” є складовою категорій “здоров’я” та “здоровий спосіб життя”. У більшості проаналізованих праць санітарно­гігієнічна освіта аналізується з позицій медико­соціального підходу й асоціюється з гігієнічним вихованням, валеологічним вихованням, санітарно­ просвітницькою роботою. Утім всі науковці схиляються до думки, що санітарно­гігієнічна освіта сприяє формуванню ціннісного ставлення дітей до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Аналізуючи проведене дослідження, можна підсумовувати можемо стверджувати, що у більшості дітей та батьків є недостатній рівень санітарно-гігієнічних знань.
Аналіз результатів анкетування свідчить про доцільність формування санітарно-гігієнічних знань та умінь молодших школярів роботи серед дітей та їхніх батьків, а також створення диференційованих освітніх програм для дітей різного віку та їх батьків, вихователів, вчителів та середнього медичного персоналу шкіл.
Це сприятиме формуванню мотивації збереження стоматологічного здоров’я, а також проведення індивідуальної гігієни. Батьки дітей, за даними анкетування, бажають і готові сприймати нову інформацію про профілактику стоматологічних захворювань, співпрацювати з лікарями-стоматологами для запобігання стоматологічним захворюванням.
Встановлено, що санітарно­гігієнічна освіта має педагогічну спрямованість, оскільки включає всі компоненти – навчання, виховання, освіту. Вона передбачає не тільки навчання й виховання дітей та молоді, а підвищення рівня санітарно­ гігієнічних знань педагогічних працівників. Основним завданням санітарно­гігієнічної освіти є виховання здорового способу життя черезприщеплення санітарно­гігієнічних навичок, формування ціннісних установок, розвиток мотиваційно­вольового досвіду особистості.
Загалом слід зауважити, що сучасна початкова школа має дбати про санітарно-гігієнічне виховання школярів, працюючи над зміцненням їхнього здоров’я, вдосконаленням душевного розвитку і захисних властивостей, поліпшенням органічної та розумової працездатності, вихованням у них особистої гігієнічної культури, почуття турботи про своє здоров’я; розвитком у них потреби у фізичному вдосконаленні, при цьому забезпечуючи душевне й психологічне благополуччя дітей.
Але задля ефективного виконання поставлених завдань вищі педагогічні навчальні заклади мають, зі свого боку, забезпечити належний рівень готовності майбутніх учителів початкової школи до здійснення гігієнічного виховання молодших школярів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Конституція України від 28 червня 1996 р. //Відомості Верховної Ради України.-1996.-№30.-ст.141.
2. Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» [Текст] // ПВРУ. – 1994. – № 27. – Ст. 218.
3. Закон України «Про загальну середню освіту» [Текст] // Законодавство України про загальну середню освіту. – К., 1999. – С. 3–48.
4. Балазан С., Гаврілова Л. Готовність майбутнього вчителя початкових класів до професійної діяльності як педагогічна проблема // Зб. наук. пр. «Пошуки і знахідки»: укладач Євтухова Т. / С. Балазан, Л. Гаврілова. – Слов’янськ, 2016. – №2. - С. 7-11.
5. Бичкова Л.Б. Актуальні підходи до формування здорового способу життя в учнів, молоді / Л.Б. Бичкова // Проблеми освіти. Наук.мет. зб./Кол. Авт., К.: 2014. –№2. – С.171-179.
6. Бойченко Т., Колотій Н., Царенко А., Жеребецький Ю. Як виростити дитину здоровою / Т. Бойченко, Н. Колотій, А. Царенко, Ю. Жеребецький. – К.: Прем’єр-Медіа, 2011. – 204 с.
7. Болтівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика / С.І. Болтівець; Київ. міжрегіон. ін-т удоскон. вчителів ім. Б. Грінченка. – К.: Ред. “Бюл. Вищ. атестат. коміс. України”, 2010. – 303 с.
8. Брехман И.И. Введение в валеологию – науку про здоровье / И.И. Брехман. – Л.: Наука, 2007. – 125 с.
9. Булич Е.Г. Валеологія: Теоретичні основи валеології: [Навч. посібн. Для студ. вищ. пед. навч. закл.] / Е.Г. Булич, І.В. Муравов. – К.: ІЗМН, 2017. – 224 с.
10. Венгер А. Л. Психологическое обследование младших школьников / А. Л. Венгер, Г. А. Цукерман. – М.: Изд-во Владос-Пресс, 2014. – 160 c.
11. Вишневський О.І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки / О.І. Вишневський. – Дрогобич “Коло”. – 2013. – 528 с.
12. Вільчковський Е.С. Навчальна програма з фізичної культури в І – ІІІ класах / Е.С. Вільчковський, М.П. Козленко, С.Ф. Цвек. – К.: Радянська школа. – 2012. – 224 с.
13. Влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах [Текст] / Збірник важливих матеріалів з санітарних і протиепідемічних питань. У 10 т. – К., 2009. – Т. 8. Част. II. – С. 60–89.
14. Гаврилушкина О.П., Соколова Н.Д. Воспитание и обучение умственно отсталых дошкольников: Кн. для воспитателя. – М.: Просвещение, 2015. – 72 с.
15. Гончаренко М.С. Валеологічні аспекти формування здоров’я у сучасному освітянському процесі / М.С. Гончаренко, В.Є. Новикова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наук. монографія за редакцією проф. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2016. – № 12. – 168 с.
16. Горащук В.П. Теоретичні і методологічні засади формування культури здоров’я школярів: Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01[Електронний ресурс] / В.П. Горащук; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. – Х., 2014. – 40 с.
17. Громбах С.М. Школа и психическое здоровье учащихся [Текст] / С.М. Громбах. – М.: Медицина, 2008. – 218 с.
18. Грушко В.С. Здоровий спосіб життя / В.С. Грушко. – Тернопіль: СМП “Астон”, 2009. – 368 с.
19. Гук О. М. Історичні аспекти підготовки вчителів фізичної культури для освітніх закладів України в період 1920-1930-х років [Електронний ресурс] / О. М. Гук // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт . – 2014. – Вип. 118(2). – С. 104 –107.
20. Гундаров И. А. Актуальные вопросы практической валеологии / И. А. Гундаров // Валеология : Диагностика, средства и практика обеспечения здоровья. СПб.,2013. – 174 с.
21. Гурін Р. Підготовка майбутнього вчителя гуманітарного профілю до застосування нових інформаційних технологій у навчальному процесі загальноосвітньої школи: автореф. дис... канд. пед. наук 13.00.04 / Р. Гурін; Південно-Укр. держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського (м. Одеса). – Одеса, 2014. – 21 с.
22. Державний стандарт початкової загальної освіти // Спецвипуск журналу «Практика управління закладами освіти». – К., 2012. –№1. - С.12-19.
23. Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу. – К., 2017. – 12 с.
24. Дробот Л. Змістове та методичне забезпечення формування санітарно-гігієнічної культури на уроках соціально-побутового орієнтування у спеціальній школі для розумово відсталих дітей // Дефектологія. – 2015. –№ 3. – С. 39-41.
25. Дубровский А.А. Открытое письмо врача учителю [Текст] / А.А. Дубровский. – М.: Просвещение, 2008. – 30 с.
26. Заков В. С. Бережім своє здоров’я : рекомендації дітям та їх батькам / В. С. Заков. – К. : Ранок, 2014. – 64 с.
27. Зільман С.Л., Зільман В. Л., Шевченко С. М. Гігієнічне виховання учнів [Текст] / С. Л. Зільман, В. Л. Зільман, С. М. Шевченко. – К.: Рад. шк., 2008. – 188 с.
28. Казначеев В.П. Теоретические основы валеологии. Фундаментальные основы / В. П. Казначее. – Новосибирск, 2013. – 186 с.
29. Кібальник О. Я. Оздоровча аеробіка в системі фізичного виховання молодших школярів / О. Я. Кібальник // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. – Суми, – 2015. – С. 159 – 161.
30. Климова В.И. Человек и его здоровье / В.И. Климова. – М.: Знание, 2016. – 192 с.
31. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. / Я.А. Коменский. – М.: Педагогика, 2012. – Т. 1. – 656 с.; Т. 2. – 576 с.
32. Конвенція про права дитини [Текст] // Інформ. зб. МОН України. –2015. – № 9. – С. 3–25.
33. Кремень В. Захист права дітей на якісну освіту / В. Кремень // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2006. – № 2. – С. 4-6.
34. Крижанівська В. В., Приталюк М. С. Бережіть здоров’я змолоду [Текст] / В. В. Крижанівська, М. С. Приталюк. – К.: Здоров’я, 2011. – 112 с.
35. Лакшин А.М. Общая гигиена с основами экологии человека / А.М. Лакшин, В.А. Катаева. – М.: Медицина, 2014. – 464 с.
36. Лиходід В.С., Клопов Р.В., Владімірова О.В. Шкільна гігієна: Методичні рекомендації з педагогічної практики для студентів ІІІ курсу факультету фізичного виховання денного відділення / В.С. Лиходід, Р.В. Клопов, О.В. Владімірова. – Запоріжжя, 2016. – 58 с.
37. Лук’янова О.М. Медико-соціальні аспекти збереження здоров’я дітей, забезпечення їхнього гармонійного фізичного та інтелектуального розвитку / О.М. Лук’янова // Журнал АМН України. – 2017. –– № 3. – С. 408 – 415.
38. Лук’янченко М. Теоретичні засади педагогіки здоров’я / М Лук’янченко // Проблеми гуманітарних наук: Філософія. – Вип. 31. – 2013. – С. 106 – 117.
39. Лукьяненко В. П. Состояние и перспективы совершенствования физического воспитания школьников в свете современных концептуальных подходов / В. П. Лукьяненко // Физическая культура, 2009. - № 2. – С. 18 – 25.
40. Ляшенко Г.І. Питання шкільної гігієни у творах В.О. Сухомлинського / Г. І. Ляшенко. // Початкова школа. – Київ, 2018. – № 9. – С. 26-29.
41. Малов С.Н. Шкільна гігієна [Текст]: [підручник для педагогічних технікумів] / С.Н. Малов. – Харків: “Радянська школа”, 2014 – 138 с.
42. Менчинская Н.М. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребенка. – Воронеж: Ин-т практ. психол.,2008. – 280 с.
43. Москаленко Н.В. Теоретико-методичні засади інноваційних технологій в системі фізичного виховання молодших школярів: дис. ... д-ра наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02 / Н. В. Москаленко. – Дніпропетровськ, 2009. – 476 с.
44. Навчання без школи для здоров’я. Довідник-практикум керівника та педагогів школи сприяння здоров’ю / За заг. ред. В. С. Поуль. – Донецьк: Витоки, 2013. – 292 с.
45. Нові проблеми медичного забезпечення дітей та підлітків / М. М. Коренєв // Матеріали науково-практичної конференції « Актуальні проблеми організації медичного забезпечення дітей та підлітків». – Х., 2012. – С. 20-25.
46. Носко М.О. Здоров’язбережувальні технології у фізичному вихованні : [монографія] / М.О. Носко, С.В. Гаркуша, О.М. Воєділова. – К.: СПД Чалчинська Н.В., 2014. – 300 с.
47. Носко Ю. М. Фізичний розвиток школярів початкової школи: монографія / Ю. М. Носко. – Чернігів: ЧНПУ, 2012. – 204 с.
48. Носко Ю.М. Теоретичні аспекти застосування здоров’язбережувальних технологій у сучасній школі / Ю.М. Носко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. – Випуск 91, Т. ІІ. – Серія: педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. – Чернігів : ЧНПУ, 2011. – С. 79 – 83.
49. Омельянович І. Формування просторового орієнтування у дітей з порушеннями розумового розвитку // Дефектологія. – 2013. – №4. – С. 16-19.
50. Островерхова Н.М., Пащенко В.В., Степенко Г.В. Шляхи збереження здоров’я вчителя та підвищення його працездатності [Текст] / Н. М. Островерхова, В. В. Пащенко. – К.: Рад. шк., 2008. – 96 с.
51. Падалка О. С., Пастухов В. П., Слюсарен ко А. Г. Управління трудовим процесом в школі: правове регулювання [Текст] / О. С. Падалка, В. П. Пастухов, А. Г. Слюсаренко. – К.: Укр. енциклопедія, 2013. – 348 с.
52. Пакулова В.М., Кузнецова В.И. Методика преподавания природоведения. – М.: Просвещение, 2010. – 192 с.
53. Пальчинський В.Й. Гігієна дитячих установ соціального виховання [Текст]: [підручник для лікарів, педагогів, студентів медичних та педагогічних вузів] / В.Й. Пальчинський. – Державне видавництво України, 2018. – 522 с.
54. Подоляк-Шумило Н.Г., Познанський С.С. Шкільна гігієна / Н.Г. Подоляк-Шумило, С.С. Познанський. – К.: Вища школа, 2011. – 176 с.
55. Показники здоров‘я населення та використання ресурсів охорони здоров‘я в Україні за 2013-2014 роки / Центр медичної статистики МОЗ України. − К., 2015. − 315 с.
56. Полька Н. Гигиенические принципы сохранения здоровья младших школьников при привлечении их к систематическому обучению на персональных компьютерах // ZDROWIE ISTOTA, DIAGNOSTYKA I STRATEGIE ZDOROWOTNE. Pod redakcja Murawowa. Radom 2011. – 390 c.
57. Приступа Є. Н. Народна фізична культура українців / Є. Н. Приступа – Львів, 2015. – 254 с.
58. Проблемы формирования здорового образа жизни у учащихся в общеобразовательних учереждениях / Кучма В. Р., Демин А. К. с соавт. // Гигиена и санитария. − 2010. − №3. − С.52-56.
59. Проблемы формирования здорового образа жизни у учащихся в общеобразовательних учереждениях / Кучма В. Р., Демин А. К. с соавт. // Гигиена и санитария. − 2010. − №3. − С.52-56.
60. Розенблат В.В. Симфония жизни [Текст] / В. В. Розенблат. – М.: Физкультура и спорт, 2009. – 216 с.
61. Сидорченко К. М. Стан здоров’я та шляхи його покращення у дітей шкільного віку у спеціальних медичних групах / К.М. Сидорченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: науковий журнал. – Харків, ХОВНОКУ-ХДАДМ, 2010. – №8. – 132 с.
62. Складові моніторингу функціонування системи охорони здоров‘я за даними вітчизняної та зарубіжної літератури / Москалець Г. М., Якуторич Н. В., Смірнова Т.М., Аксенов В.І., // Досвід виконання міжгалузевої комплексної програми «Здоров‘я нації» на 2002-2011 роки. – К.:2016. – 167 с.
63. Складові моніторингу функціонування системи охорони здоров’я за даними вітчизняної та зарубіжної літератури / Москалець Г. М., Якуторич Н. В., Смірнова Т.М., Аксенов В.І., // Досвід виконання міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації» на 2002-2011 роки. – К.: 2016.– 145 с.
64. Сливка Л. В. Педагогічні умови виховання здорового способу життя молодших школярів у позакласній діяльності / Л. В. Сливка // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Випуск 71. Серія : Педагогічні науки. – Чернігів, 2009. – С. 170 – 175.
65. Социальная гигиена (медицина) и организация здравоохранения: Учебное руководство / Ю.П. Лисицын, Н.В. Полунина, К.А. Отдельнова и др. Под ред. Ю.П. Лисицына. – М.: 2016. – 698 с.
66. Сухомлинський В. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. Сухомлинський // Вибрані твори в 5-ти т. – Т. 1. – К.: Рад. Школа, 2006. – С. 55-61.
67. Тюхлова И.Н. Гигиеническое воспитание. Формы гигиенического воспитания: учебнометодическое пособие/ И.Н. Тюхлова, Н.Н. Протько – Минск: БелМАПО, 2014. – 21 с.
68. Українська педагогіка в персоналіях: У 2 кн. Кн.2: XX століття [Текст] : Навч. посібник для вищих навч. закладів / О. В. Сухомлинська [и др.] ; ред. О. В. Сухомлинська. – К. : Либiдь, 2015. – 552 с.
69. Ухтомский А. А. Доминанта [Текст] / А. А. Ухтомский. – М.-Л.: Наука, 2016. – 273 с.
70. Федак В.В. Закарпаття у спортивному вимірі / В. В. Федак. – Ужгород : Карпати, 2014. – 150 с.
71. Фіцула М.М. Педагогіка. – К.: Академія, 2010. – 544 с.
72. Фіцула М.М. Педагогіка. – К.: Академія, 2010. – 544 с.
73. Фомин Н. А., Филин В. П. Возрастные основы физического воспитания. – М.: Физкультура и спорт, 2012. – 176 с.
74. Ходанич П. М. Педагогічна та освітньо-культурна діяльність українських письменників-емігрантів на Закарпатті в міжвоєнний період (1919 – 1939): Автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / П.М. Ходанич ; Нац. пед. ун-т ім. М.Драгоманова. – К., 2010. – 19 с.
75. Шаповал Ю. Особистісно орієнтована освіта як один з пріоритетів розвитку вищої освіти в умовах вступу України в Болонський процес / Ю. Шаповал // Проблеми впровадження кредитно-модульної технології в навчальний процес ВНЗ: Збірник матеріалів засідання міжвузівського проблемного столу викладачів педагогічних вузів Східного регіону І-IV рівнів акредитації. – Х.: Константа, 2016. – №11. - С. 109-111.
76. Щедрина А.Г. Онтогенез и теория здоровья / А.Г. Щедрина. – Новосибирск: Наука. Сиб. отдние,2009. – 136 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
300





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.