Цивілізаційні та національні тенденції розвитку освіти в Україні в сучасний період
Фундаментальною ознакою сучасної цивілізації є орієнтація на розвиток освіти, науки і культури. У прийнятому 16 липня 2006 р на Самміті Великої вісімки документі «Освіта для інноваційних суспільств у ХХІ столітті» наголошується: «Освіта, удосконалення професійних умінь і генерація нових ідей є запорукою розвитку людського капіталу і головною рушійною силою економічного зростання і ринкової ефективності».
Такий соціальний вибір не випадковий, оскільки пов’язаний із геополітичною конкуренцією між розвиненими країнами, зокрема в царині розвитку інтелектуальних ресурсів. Адже у високотехнологічному інформаційному суспільстві якість освіти є головним аргументом у забезпеченні такого рівня життєвої й професійної компетентності людини, який би задовольняв потреби особистості, суспільства і держави.
Визначальними векторами модернізації системи освіти в Україні є цивілізаційні тенденції розвитку людства, пов’язані з розбудовою інформаційного суспільства.
Однією з провідних тенденцій державної політики західних країн наприкінці ХХ ст. – початку ХХІ ст. стала зміна відношень між державою та системою освіти, спрямована на посилення державного впливу на освіту. Конкретний вираз цей процес знаходить у державних освітніх доктринах, законодавчих актах, у введенні в практику державних освітніх стандартів тощо.
Розвинені країни в останні десятиріччя централізовано та систематично нарощують обсяги капіталовкладень в систему освіти. Характеризуючи провідні тенденції, що спостерігаються сьогодні в освітній політиці розвинених держав, С. Суворов підкреслює: «Порівняльний аналіз свідчить, що розвинені країни нарощують фінансування освітньої сфери, розраховуючи на подальше зміцнення свого науково-технічного та кадрового потенціалу. Освіта ускладнюється, інтенсифікується й тому все більше дорожчає. Її підтримка на сучасному рівні вимагає від будь-якої країни надзвичайно великих капіталовкладень. У подальшому дія цієї тенденції буде продовжуватись, оскільки процес удосконалення освіти триває» [130, с. 51-52].
Поряд із посиленням державного впливу на освіту однією з провідних тенденцій останніх десятиліть у її розвитку стало інтенсивне впровадження комп’ютерної техніки в навчально-виховний процес як загальноосвітніх, так і професійних навчальних закладів.
У провідних країнах світу, а також у деяких багатих країнах (Об’єднані Арабські Емірати, Саудівська Аравія, Сінгапур та ін.) фактично вже відбулася глибока та ефективна інформатизація освіти. Опанування комп’ютерної техніки закладено в освітні стандарти цих країн, стимулюється системою оплати праці, підтримується рекламою тощо.
Вся работа доступна по ССЫЛКЕ