У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНИМ ЗАХИСТОМ НАСЕЛЕННЯ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Количество страниц 260
ВУЗ ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 21665.doc 
Содержание РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНИМ ЗАХИСТОМ НАСЕЛЕННЯ В УМОВАХ РИНКУ

1.1. Теоретико-методологічні засади еволюції теорії державного управління щодо соціального захисту населення в трансформаційній економіці

1.2. Роль держави в моделях соціального захисту населення

1.3 Світовий досвід формування державного впливу на політику
соціального захисту населення


РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ В УКРАЇНІ

2.1. Етапи становлення та розвитку державної політики соціального
захисту населення України


2.2. Основні тенденції розвитку системи соціального захисту в Україні на сучасному етапі


2.3. Комплексна оцінка ефективності системи соціального захисту
населення України


РОЗДІЛ 3
ОСНОВНІ НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ СИСТЕМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ В УКРАЇНІ

3.1. Пріоритети розвитку системи соціального захисту населення в
Україні


3.2. Шляхи удосконалення пенсійного забезпечення як складової системи соціального захисту населення

3.3. Напрями удосконалення державного управління системи соціального захисту населення в Україні

ВИСНОВКИ


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ



ПЕРЕЛІК УМОВНИХ ПОЗНАЧЕНЬ

ЄС – Європейський Союз
МОП – Міжнародна організація праці
США – Сполучені Штати Америки
ВНП – Валовий національний продукт
ВВП –Валовий внутрішній продукт
ФРН – Федеративна республіка Німеччина
СРСР – Союз Радянських Соціалістичних Республік
НАН України – Національна академія наук України
ПФУ – Пенсійний фонд України
НПФ – недержавні пенсійні фонди
ВНЗ – вищий навчальний заклад
ЗМІ – засоби масової інформації
ІЛР – індекс людського розвитку

ВСТУП
Актуальність теми. Невід’ємною складовою процесів просування України на шляху до ЄС та розбудови соціально-зорієнтованої економіки є впровадження науково-обгрунтованої соціальної політики, створення ефективної системи соціального захисту населення. В сучасних умовах в Україні спостерігається системна економічна криза, одним з проявів якої є інфляція, викликана, зокрема, хвилеподібним зростанням соціальних виплат та трансфертів, не узгоджених ні з економічною, ні з демографічною ситуацією в країні. Макроекономічні наслідки такої ситуації у середньо- та довгостроковій перспективі можуть бути вкрай негативними, а система соціального захисту взагалі ризикує втратити свою стабілізуючу та захисну функції.
Особливої актуальності, внаслідок цього, в Україні набуває розробка наукових засад сучасної, адекватної розвинутій та соціально-зорієнтованій ринковій економіці системи державного управління соціальним захистом населення. Активізація заходів державного управління соціальним захистом населення, та її складової – системи пенсійного забезпечення, безпосередньо пов’язані з комплексом таких питань як досягнення макроекономічної стабілізації та економічного зростання в межах національної економіки, збільшення доходів населення та забезпечення гідного рівня життя громадян країни тощо. Ці питання мають велике практичне значення. Лише на засадах функціонування розвиненої системи соціального захисту населення Україна може сподіватися на віднайдення у ХХІ ст. власного безпечного та стабільного шляху до становлення соціально-зорієнтованої ринкової економіки, гарантовано втілити стратегію щодо приєднання до складу країн ЄС.
Теоретичні засади функціонування системи державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки у своїх працях висвітлили відомі західні вчені: В. Беверідж, Г. Браун, Г. Ламберт, А. Мюллер-Армак, Х. Мадлен, Г. Сміт, Дж. Хабермас, С. Хаджес, Х. Хекло та інші. Специфіку реформування системи соціального захисту населення в умовах трансформаційних перетворень української економіки проаналізували С.Бандур, С.Біла, В.Близнюк, Т.Заяць, Т. Ковальчук, Р. Ларіна, Е. Лібанова, В. Мандибура, О. Мартякова, С.Сіденко, В.Скуратівський, В.Черняк та інші. Вагомий внесок у формування теоретико-методологічних засад тематики державного управління соціальним захистом населення та забезпечення функціонування цієї системи в умовах ринку здійснили Н.Болотіна, Т.Боярчук, О.Макарова, О.Новікова, Г.Пікалова та інші. Водночас, комплекс питань, пов’язаних з формуванням дієвої та ефективної системи державного управління соціальним захистом населення в Україні в умовах ринкової економіки і досі залишається недостатньо висвітленим. Актуальність проблеми, недостатній рівень її розробки, теоретична та практична значущість обумовили вибір теми та завдання дослідження.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційна робота висвітлює результати наукових досліджень, отриманих здобувачем при виконанні науково-дослідної роботи в межах комплексного наукового проекту „Механізми управління об’єктами і процесами ринкової економіки” упродовж 2006 – 2007 рр. (номер державної реєстрації 0105U2566) (Гуманітарний університет „ЗІДМУ” (м. Запоріжжя); з темою науково-дослідної роботи „Дослідження організаційно-економічного механізму логістичного фінансового управління підприємствами металургійної галузі” (номер державної реєстрації 0108U001823) Приазовського державного технічного університету (ПДТУ, м. Маріуполь). Роль автора полягала у теоретико-методологічному обґрунтуванні пропозицій щодо напрямів удосконалення, оптимізації державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки; в удосконаленні організаційно-економічних підходів щодо управління фінансового забезпечення соціального захисту працівників на підприємствах України.
Мета і завдання дослідження. Метою дослідження є обґрунтування напрямів удосконалення державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки, розробка теоретичних і прикладних положень щодо підвищення його результативності в Україні.
Для досягнення мети в роботі були поставлені такі завдання:
– дослідити еволюцію теорії державного управління соціальним захистом населення в трансформаційній економіці України;
– висвітлити роль держави в моделях соціального захисту населення;
– проаналізувати світовий досвід формування системи державного управління соціальним захистом населення (на прикладі функціонування системи пенсійного забезпечення країн ЄС);
– здійснити періодизацію розвитку системи державного управління соціальним захистом населення в Україні, висвітлити сутність та соціально-економічну результативність цих етапів;
– розробити ієрархічну модель оцінки ефективності діючої в Україні системи соціального захисту населення (як з позицій ефективності реалізації державної політики, так і з позицій задоволення потреб населення) як основи для моніторингу та подальшого удосконалення державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки;
– визначити основні недоліки сформованої національної системи соціального захисту, а на цій основі – пріоритети та напрями удосконалення державного управління соціальним захистом населення в Україні.
– виробити практичні рекомендації щодо підвищення результативності державного управління соціальним захистом населення в Україні в умовах ринкової економіки.
Об’єкт дослідження – економічні відносини, що виникають у процесі державного управління соціальним захистом населення в умовах ринку.
Предмет дослідження – організаційно-управлінські засади, теоретичні, методологічні та прикладні проблеми державного управління соціальним захистом населення в Україні в умовах ринкового реформування національної економіки.
Гіпотеза дослідження базується на припущенні, що наукове обґрунтування пріоритетів та шляхів удосконалення державного управління соціальним захистом населення сприятиме зростанню доходів, платоспроможного попиту, підвищенню рівня життя населення, а отже створить реальні передумови (на кшталт макроекономічної та соціальної стабільності) на шляху просування України до складу ЄС.
Методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань, в процесі дослідження застосовано комплекс загальнонаукових і спеціальних методів: дедукції, індукції; історичний та логічний; наукового абстрагування; системно-аналітичний; економіко-математичний; прогностичний тощо, що дало змогу узагальнити наукові розробки вітчизняних і зарубіжних вчених-економістів, визначити пріоритети та напрями подальшого удосконалення державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки (на прикладі України). Так, методи порівняння, індукції й дедукції були використані в процесі дослідження еволюції теорії державного управління соціальним захистом населення та узагальнення світового досвіду формування державної політики у цій сфері; історичний та логічний методи були використані в процесі виокремлення етапів становлення та розвитку державної політики соціального захисту населення в Україні; методи економіко-статистичного та структурно-функціонального аналізу, порівняльної кількісної оцінки а також системний підхід і метод аналізу ієрархій застосовані в процесі комплексного аналізу ефективності функціонування системи державного управління соціальним захистом населення в Україні; методи класифікації, аналізу й синтезу дозволили визначити сутність, основні закономірності та шляхи удосконалення державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки; прогностичні методи застосовані для розробки рекомендацій щодо удосконалення державного управління системи пенсійного забезпечення в Україні як невід’ємної складової соціального захисту населення в умовах ринкової економіки.
Інформаційною базою дисертації є основоположні законодавчі та нормативно-правові акти, програмні документи державних органів України, зокрема Конституція України, Закони України, Укази Президента України, нормативні документи Кабінету Міністрів України та інших органів влади, звітні дані Державного комітету статистики України, монографії, статті та інші наукові праці вітчизняних і зарубіжних авторів, Інтернет - ресурси.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у вирішенні важливого науково-практичного завдання у галузі економіки та управління національним господарством – обґрунтуванні шляхів удосконалення механізмів державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки України. Виходячи з цього у дисертації
вперше:
- на основі застосування системного підходу та структурування проблеми побудована ієрархічна модель оцінки ефективності системи соціального захисту населення як основа для прийняття державно-управлінських рішень у системі національного господарства;
- на основі комплексної оцінки ефективності функціонування системи соціального захисту населення, що синтезує в єдиний технологічний цикл метод аналізу ієрархій, аналітичну оцінку рівня розвитку процесу та методику кон'юнктурних обстежень здійснено розробку та наукове обгрунтовання системи показників для оцінювання ефективності діючої системи соціального захисту в Україні як з позиції ефективності державної політики у цій сфері, так і з позицій задоволення потреб населення.
удосконалено:
- комплексний аналіз ефективності системи соціального захисту, теоретична основа якого ґрунтується на синтезі методів експертної оцінки, порівняльного кількісного аналізу та аналітичного планування з методами стратегічного управління, що розширює можливості щодо оцінювання ефективності, виявлення недоліків та визначення пріоритетних напрямів удосконалення державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки;
- систему індикаторів для створення моніторингу, що дозволить регулярно здійснювати оцінку ефективності діючої системи соціального захисту населення (у тому числі в Україні). Такий моніторинг доцільно використовувати як базу для відстеження індикаторів в динаміці та прийняття на цій основі державно-управлінських рішень стосовно соціального захисту населення;
- обґрунтування щодо необхідності термінового реформування системи пенсійного забезпечення в Україні на основі розробленої прогнозної моделі демографічного навантаження населення старше працездатного віку на населення працездатного віку в Україні на період до 2012 р.;
- підходи до теоретичного обґрунтування пріоритетних напрямків подальшого розвитку державного управління соціальним захистом населення за рахунок комплексного узгодження дії традиційної (солідарної), накопичувальної та страхової (приватної) системи соціального захисту населення в Україні (на прикладі пенсійного забезпечення).
дістало подальшого розвитку:
- положення про те, що для аналізу проблем державного управління соціальним захистом населення в умовах ринку найбільш прийнятними є теоретико-методологічні засади інституціоналізму, що дозволяє застосувати синергетичний, міждисциплінарний підхід до дослідження проблеми та комплексно висвітлити її економічні, юридичні та кон’юнктурно-статистичні складові;
- теоретичні узагальнення про етапи формування системи соціального захисту населення в Україні, що враховують її правові та інституційні основи, а саме – прийняття Конституції та Бюджетного кодексу України;
- ідеї щодо недоцільності застосування в практиці державного управління соціальним захистом населення показника рівня забезпечення прожиткового мінімуму, що нині використовується в Україні як база для розрахунку державної соціальної допомоги.
Практичне значення одержаних результатів. Сформульовані в дисертації висновки та конкретні рекомендації можуть бути використані державними органами законодавчої та виконавчої влади, у тому числі Міністерством праці та соціальної політики України в процесі удосконалення державного управління соціальним захистом населення. Матеріали та висновки дисертації доцільно використати у ВНЗ України в процесі підготовки спеціалістів за фахом „економіка та підприємництво”, „соціальна робота”, „державне управління”.
Основні результати дисертаційного дослідження, наукові висновки, практичні рекомендації щодо удосконалення державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки, зокрема, авторські пропозиції щодо реформування системи пенсійного забезпечення, були використані Секретаріатом Кабінету Міністрів України під час розробки Стратегії розвитку пенсійної системи України (довідка № 51 – 15/6 від 22 травня 2006 р.). Авторські пропозиції щодо удосконалення державного управління соціальним захистом безробітних та зайнятих (на випадок непрацездатності внаслідок набуття інвалідності), були використані Московською районною радою м. Харкова при розробці плану соціально-економічного розвитку району на 2006 – 2010 рр. (довідка № 3131 від 06 грудня 2005 р.), а також при розробці Програми соціального захисту населення Іллічівського району м. Маріуполя на період 2007 – 2010 рр. (довідка № 137 від 12 лютого 2007 р.).
Матеріали, висновки, теоретичні узагальнення дисертаційної роботи знайшли використання у ВНЗ під час викладання профільних економічних та соціальних дисциплін в процесі підготовки фахівців за економічними спеціальностями та за фахом „соціальна робота” (довідка № 73/01 – 1078 від 22 квітня 2008 р., видана ПДТУ, м. Маріуполь).
Апробація результатів дисертації. Основні наукові положення дисертаційної роботи пройшли апробацію на міжнародних наукових та науково-практичних конференціях, зокрема: на міжнародній науково-практичній конференції „Российский и зарубежный опыт развития системы экономического образования”: (13 – 14 грудня 2001 р., Пермський державний університет, м. Пермь, Росія); ІІ Міжнародній науковій конференції „Розвиток демократії та демократична освіта в Україні” (24 – 26 травня 2002 р., м. Одеса); міжнародному симпозіумі „Нобелевские лауреаты по экономике и российские экономические школы” (18 вересня 2003 р., м. Санкт-Петербург, Росія ); ІV міжнародній науково-практичній конференції „Теорія і практика сучасної економіки” (15 – 17 жовтня 2003 р., Черкаси); міжнародній конференції “Simpozionul international tinerilor cercetatori” (29 – 30 квітня 2004, м. Кишенеу, Молдова); міжнародній науково-практичній конференції „Реформування фінансово-кредитної системи і стимулювання економічного зростання” (4 – 5 червня 2004 р., м. Луцьк); VIII міжнародній науковій конференції „Проблемы прогнозирования и государственного регулирования социально-экономического развития” (18 – 19 жовтня 2007 р., м. Мінськ, Республіка Білорусь); міжнародній науково-практичній конференції „Новое качество экономического роста: инновации, инвестиции, конкурентоспособность” (25 – 26 жовтня 2007 р., м. Мінськ, Республіка Білорусь); міжнародній конференції „Інноваційний розвиток суспільства за умов крос-культурних взаємодій” (20 – 21 лютого 2008 р., м. Суми).
Публікації. Основні наукові результати, висновки та рекомендації дисертаційної роботи викладені в 16 одноосібних наукових працях (5,4 друк.арк.), 7 з яких опубліковані у фахових наукових виданнях (загальним обсягом 3,4 друк. арк.); 9 – у матеріалах міжнародних науково-теоретичних та науково-практичних конференцій (загальним обсягом 2,0 друк. арк.).
Структура та обсяг дисертації. Дисертація складається зі вступу, трьох розділів, висновків, додатків і списку використаних джерел. Загальний обсяг дисертації – 260 сторінка, у тому числі: 201 сторінка основного тексту; 23 таблиці, що містяться у додатках; 17 ілюстрацій (з них 15 у додатках); 16 додатків (що містяться на 40 сторінках). Список використаних джерел містить 184 найменування.
Список литературы ВИСНОВКИ

В результаті проведеного дослідження зроблено наступні висновки:
1. Становлення теорії державного управління соціальним захистом населення на початку трансформаційного періоду ринкових перетворень в Україні відбувалось досить повільно, з урахуванням зміни тенденцій практики господарювання. На початку 90-х рр. ХХ ст. в українській економічній літературі увага, насамперед, приділялась тим аспектам соціальних проблем, що були викликані впровадженням „шокової терапії” та непідготовленою лібералізацією економіки. Особливої актуальності в цей період набувають питання забезпечення державою соціального захисту працездатного населення; централізоване встановлення розміру мінімального прожиткового рівня, мінімальної заробітної плати, межі малозабезпеченості; розв’язання проблем індексації поточних рахунків та вкладів населення тощо. З другої половини 90-х рр. ХХ ст. державне управління соціальним захистом населення починає розглядатися як багаторівнева, ієрархічно-організована система, що органічно поєднує у собі заходи, зорієнтовані на мінімізацію соціальної напруги у суспільстві через активізацію соціального страхування; соціальної допомоги та соціальних послуг, організацію виплат, що фінансуються за рахунок держави із збереженням ринкових принципів організації соціального захисту (накопичувальних та страхових форм її існування). Метою державного управління соціальним захистом населення проголошується захист незахищених верств населення, протистояння руйнації трудового потенціалу країни, гарантування безпеки особи і сім’ї; контроль за майновою диференціацією тощо, що виступає як основа формування громадянського суспільства в Україні.
2. В українській економічній літературі кінця ХХ – початку ХХІ ст. питання, пов’язані із сутністю державного управління соціальним захистом населення поступово починають розглядатись у руслі інституціональних досліджень, що дозволило комплексно врахувати зв’язки між економікою, правом, соціологією, психологією, політологією, теорією державного управління тощо, та суттєво розширює спектр наукового аналізу. Так, в контексті соціально-психологічного та конь’юнктурно - статистичного інституціоналізму в українській економічній літературі набуває поширення теза, що критерієм ефективності державного управління соціальним захистом населення є вирівнювання демографічної ситуації, людський розвиток та примноження людського капіталу. У руслі правового інституціоналізму нові трактування змісту права на соціальний захист та юридичні механізми його реалізації поступово визначають тенденції подальшої еволюції правової системи країни, сприяють утворенню її нового елементу – соціального права.
3. Визначено, що державні інститути, форми і методи їх діяльності, у тому числі економічні й соціальні функції держави в умовах ринкової економіки постійно перебувають у стані трансформаційних перетворень та змін. Основне навантаження на систему державного управління соціальним захистом населення, у зв’язку з цим, припадає на створення правової бази, здатної мінімізувати прояви „фіаско ринку”, особливо стосовно вирішення соціальних проблем суспільства; забезпечити ефективний перерозподіл доходів і багатства з метою забезпечення стабільних темпів економічного зростання національної економіки тощо. Визнано, що тільки держава може виступити організуючим і координуючим інститутом практичної реалізації концепції соціального партнерства (у тому числі – у площині соціального захисту працюючого населення та осіб пенсійного віку), що сприятиме становленню в Україні соціально-орієнтованого ринкового господарства.
4. Державне управління системи соціального захисту населення в країнах з ринковою економікою будується на принципах „бісмарковської” або ж „бевериджської” моделі. У межах „бісмарковської” моделі, соціальний захист, в основному, не залежить від фінансових вливань з боку держави. Роль держави у системі соціального захисту є вирішальною лише у тих випадках, коли людина (за об’єктивних обставин) не в змозі забезпечити собі гідний рівень життя. За таких обставин держава (як допоміжний захід) підтримує солідарну систему соціального захисту, що реалізується через соціальні (як правило, муніципальні) служби для підтримки малозабезпечених. Основне навантаження у забезпеченні соціального захисту населення у „бісмарковській” моделі припадає на підприємців та самих працівників, а перевага надається трудовій (страховій) участі кожної людини у системі особистого соціального захисту. До соціального захисту населення широко долучаються також і добродійні організації. У межах „бевериджської” моделі соціального захисту населення роль держави є вирішальною. Соціальний захист, переважно, фінансується через видатки з державного бюджету, тобто, переважає принцип національної солідарності, право людини на мінімальну соціальну захищеність. „Бевериджська” модель соціального захисту не виключає поєднання принципів солідарної системи з додатковими варіантами та системами соціального захисту: страхового; колективного професійного соціального захисту тощо. Вибір моделі для кожної з країн залежить від національної специфіки, усталених норм, традицій державного управління соціального захисту, ступеня розвитку інститутів соціального захисту.
5. Специфікою функціонування моделі соціального захисту населення в умовах України є те, що можливості бюджетного фінансування національної системи соціального захисту на сьогодні майже вичерпані, а ринкові важелі соціального забезпечення (що мають функціонувати під неухильним державним контролем) ще повною мірою не задіяні. Внаслідок відсутності розвинутого ринкового середовища, Україна, в основному, тяжіє до впровадження консервативних методів соціального захисту та до посилення державного контролю та державного управління цими процесами. Саме держава у законодавчому порядку має встановлювати основні нормативи соціальних гарантій та соціального захисту, визначати механізм їх реалізації та порядок надання населенню країни.
6. Елементами моделі системи соціального захисту населення в Україні визнано:
- соціальне страхування (пенсійне, медичне, страхування від безробіття та нещасних випадків на виробництві);
- програми працевлаштування та перекваліфікації;
- державно-правове регулювання найманої праці (через встановлення у законодавчому порядку мінімального рівня заробітної плати, пенсій, порядку заключення колективних угод відносно умов праці, оплати робочої сили, соціального страхування відпусток тощо).
Складовою системи соціального захисту населення є державні соціальні гарантії, у тому числі:
- матеріальне забезпечення людей, які за об’єктивних причин не можуть цього робити самостійно (пенсіонери, інваліди та ін.);
- створення умов для відтворення трудових ресурсів на певному соціально-економічному рівні;
- підтримка доходів та інших форм соціального захисту вимушено незайнятих людей (безробітних).
Верховна Рада України приймає законодавчу основу державного управління соціальним захистом населення, затверджує загальнодержавні програми соціального розвитку країни; визначає основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, а також встановлює норми регулювання праці і зайнятості, охорони здоров’я тощо. У Державному бюджеті України законодавчо встановлюються видатки на потреби соціального захисту та соціального забезпечення окремих категорій населення. Виконавчою гілкою реалізації заходів державного управління соціальним захистом населення є Кабінет Міністрів України, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та їх виконавчі й розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи, які забезпечують проведення в життя державної політики у сфері надання соціальної допомоги населенню та інші державні органи відповідно до законодавства України.
7. Найбільш раціональними елементами існування системи державного управління соціальним захистом населення в умовах ринкової економіки (на прикладі практики господарювання розвинутих країн світу, у тому числі і країн ЄС) слід вважати: відсутність існування цільових страхових внесків, призначених для реалізації конкретних страхових програм (пенсійного, медичного страхування, пенсій по інвалідності тощо) та поширення практики покриття витрат на фінансування соціальних програм за рахунок єдиного соціального внеску; органічне поєднання розподільного принципу з системою накопичувального та страхового соціального забезпечення (у тому числі у галузі пенсійного забезпечення); співіснування ринкових методів капіталізації пенсійних нагромаджень (що здійснюють пенсійні каси, недержавні пенсійні фонди тощо), поширення останнім часом практики приватизації пенсійних зобов’язань держави (contracting out) із збереженням жорсткого державного контролю за цільовим використанням цих коштів.
8. Позитивним є досвід розвинутих країн світу щодо використання державою механізмів фінансової компенсації та цільового перерозподілу доходів у системі пенсійного забезпечення (відносно системи професійних пенсійних фондів). Це дозволяє врахувати особливості демографічної ситуації в країни (що особливо актуально для України). Так, пенсійні режими (рівні професійного пенсійного забезпечення), в яких кількість платників пенсійних внесків скорочується до мінімуму через спад ділової активності (або ж „демографічні провали”), отримують фінансову компенсацію за рахунок режимів з позитивним демографічним балансом. Тобто, впровадження практики міжрежимного (міжпрофесійного) рівнів пенсійного забезпечення, дозволяє державі перерозподіляти кошти на міжгалузевому рівні пенсійного забезпечення та досягти стану мінімізації ризиків невиплати (або зменшення пенсійних виплат). Практика господарювання розвинутих країн світу свідчить, що і в умовах ринку держава традиційно надає цільову допомогу пенсійним режимам, що мають хронічний структурний дефіцит (пенсійне забезпечення працівників сільського господарства, моряки, шахтарі тощо).
9. З метою виявлення недоліків діючої системи соціального захисту в Україні та визначення пріоритетних напрямків їх усунення доцільно організувати постійний моніторинг його ефективності. У якості інструменту такого моніторингу у дисертаційній роботі запропонована аналітична модель для кількісного вимірювання та комплексного аналізу ефективності системи соціального захисту. В основі зазначеної моделі закладено поєднання в єдиний технологічний цикл методів аналізу ієрархій, аналітичної оцінки рівня розвитку процесу та методики кон'юнктурних обстежень, що дозволило запропонувати авторський підхід до проведення комплексного аналізу ефективності функціонування системи соціального захисту населення. Розроблена модель дозволяє на основі порівняльного аналізу оцінити ефективність системи як з позицій задоволення потреб населення, так і з позиції ефективності державної політики, своєчасно виявити недоліки та визначити основні напрямки удосконалення діючої а Україні системи соціального захисту.
10. Динаміка комплексної оцінки (що здійснена у ІІ розділі) показала, що загальний рівень ефективності системи соціального захисту населення в Україні за досліджуваний період значно підвищився. Проте, нестійка ефективність державної політики у сфері соціального захисту у 2001 – 2003 роки не була спроможна забезпечити високий рівень соціального захисту, про що свідчить низька оцінка ефективності системи з точки зору населення. Починаючи з 2004 р. активні дії держави у сфері соціального захисту дали накопичувальний ефект, що позитивно вплинуло на загальну оцінку ефективності системи соціального захисту з точки зору забезпечення потреб населення. Водночас, подальше послаблення державної політики у сфері соціального захисту, що спостерігалось у 2006 р., може у майбутньому спричинити черговий спад ефективності системи соціального захисту з точки зору задоволення потреб населення.
11. Комплексний аналіз ефективності системи соціального захисту населення показав, що прийняття Бюджетного кодексу України започаткувало реформу міжбюджетних відносин, що відіграє важливу роль у фінансовому забезпеченні реалізації заходів соціального захисту. Останній період характеризується прискоренням пенсійної реформи, запровадженням реальних кроків щодо подолання бідності, реформуванням системи соціальних послуг з метою підвищення якості таких послуг. Разом з тим прийняття Бюджетного кодексу не вирішило всіх проблем у системі соціального захисту. Незважаючи на помітне збільшення розмірів пенсій в останні роки, середній її рівень (від якого залежить добробут майже 30 % населення України), залишається дуже низьким. Украй гострою є проблема подальшого реформування системи пенсійного забезпечення, що обумовлено багатьма чинниками, зокрема: складною демографічною ситуацією; низьким рівнем заробітної плати, від якого залежать надходження до Пенсійного фонду; низькими розмірами пенсій; недостатньою диференціацією трудових пенсій; недостатнім пенсійним забезпеченням осіб, що отримують пенсії через інвалідність та в разі втрати годувальника тощо. Також залишають невирішеними проблеми у сфері працевлаштування, що мають відношення до всіх категорій соціально незахищених громадян. Невирішеною залишається низка проблем, пов’язаних з подоланням бідності в Україні. Залишається проблемною ситуація з наданням державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам.
12. Формування ефективної системи соціального захисту має відбуватися на принципах: системності; соціальної справедливості; ефективності; фінансової обґрунтованості. З урахуванням необхідності практичної реалізації визначених принципів, слід виокремити такі пріоритети розвитку системи соціального захисту:
- удосконалення системи державної соціальної допомоги;
- реформування системи соціальних послуг;
- формування повноцінної системи соціального страхування.
13. Реформування системи соціальної допомоги в Україні має відбуватися за такими головними напрямами:
- перегляд та упорядкування системи пільг, привілеїв та компенсацій;
- налагодження системи персоніфікованого обліку пільговиків, створення єдиного реєстру осіб, що мають право на всі види пільг та соціальної допомоги;
- заміна безготівкового надання пільг грошовою компенсацією, поступове запровадження системи надання пільг у готівковій формі за добровільним вибором осіб, що мають право на пільги;
- розроблення соціально та економічно обґрунтованих норм споживання соціальних послуг за видами соціальної допомоги з урахуванням регіональних відмінностей, уніфікація підходу до обрахування вартості пільг та соціальної допомоги за нормами споживання послуг;
- розширення системи адресної соціальної допомоги;
- удосконалення механізму визначення права на адресну допомогу, диференційоване надання допомоги малозабезпеченим категоріям населення з урахуванням їх реальної нужденності;
- запровадження моніторингу оцінки ефективності функціонування всіх складових соціальної допомоги;
- реалізація системного підходу до визначення видатків Державного бюджету на належне фінансове забезпечення надання пільг та соціальної допомоги, збалансованість ресурсів та зобов’язань на всіх рівнях бюджетної системи, урахування потреб регіонів щодо фінансування адресної соціальної допомоги на основі оцінювання рівня бідності населення регіону, посилення контролю за використанням бюджетних коштів, призначених на соціальну допомогу.
14. Для підвищення якості соціальних послуг необхідно:
- розробити та впровадити стандарти якості соціальних послуг;
- створити систему контролю за дотриманням державних мінімальних стандартів якості, встановити відповідальність за недотримання таких стандартів надавачами послуг;
- удосконалити системи моніторингу та оцінки якості соціальних послуг;
- прискорити впровадження систем управління якістю в соціальних установах та організаціях, що надають соціальні послуги.
Важливим напрямком є подальша децентралізація системи надання соціальних послуг, територіальне наближення надання послуг до місця проживання їх отримувачів, посилення відповідальності органів місцевого самоврядування за якість, фінансове забезпечення, обсяг, вибір надавача соціальних послуг.
15. Формування повноцінної системи соціального страхування потребує:
- перегляду переліку виплат і соціальних послуг, що надаються фондами соціального страхування;
- налагодження взаємодії на місцевому рівні між фондами соціального страхування та іншими органами соціального захисту;
- впровадження заходів по перегляду та скасуванню всіх пільг щодо сплати страхових внесків, підвищення відповідальності за несвоєчасну сплату чи ухилення від сплати страхових внесків;
- впровадження єдиного соціального внеску та структурна реорганізація фондів.
16. Чинна пенсійна система в Україні, яка є одним з базових інститутів забезпечення соціального захисту, потребує радикальної модернізації з метою гарантування гідного рівня життя особам пенсійного віку. Реформуванню підлягають її базисні економічні, управлінські, організаційні та правові механізми. Основним напрямком подальшого реформування пенсійної системи в Україні має стати введення другого рівня пенсійного страхування, що дозволить: збільшити загальний розмір пенсійних виплат завдяки отриманню інвестиційного доходу; посилити залежність розміру пенсії від трудового вкладу особи, а отже посилити зацікавленість громадян та їх роботодавців у сплаті пенсійних внесків; зменшити "податковий тиск" на фонд оплати праці роботодавців за рахунок перерахування частини обов'язкових пенсійних внесків до Накопичувального фонду, що здійснюватиметься із заробітку працівника; успадковувати кошти, обліковані на персональному пенсійному накопичувальному рахунку родичам застрахованої особи; створити потужне джерело інвестиційних ресурсів для зростання національної економіки; розподілити ризики виплати низьких розмірів пенсій між першим та другим рівнем пенсійної системи, і таким чином застрахувати майбутніх пенсіонерів від негативних демографічних тенденцій та коливань у економічному розвитку держави; підвищити ефективність управління системою пенсійного забезпечення за рахунок часткової передачі недержавним компаніям функції управління страховими пенсійними активами.
Активізація подальшого реформування пенсійної системи в Україні потребує:
- поступового запровадження збільшення межі пенсійного віку та зрівняння межі пенсійного віку чоловіків та жінок, що дозволить знизити демографічне навантаження на пенсійну систему;
- удосконалення формули та порядку обчислення розміру пенсії;
- розробити постійно діючий механізм індексації призначених пенсій, який повинен гарантувати та забезпечувати максимально повне збереження купівельної спроможності призначеної пенсії;
- підвищення дисципліни сплати внесків, детінізація доходів населення зокрема, вирішення питання щодо участі у пенсійному страхуванні громадян – суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий режим оподаткування.
17. Основними напрямами удосконалення державного управління системи соціального захисту населення в Україні на сучасному етапі є:
- перехід від бюджетного до страхового принципу фінансування значної частини видатків на соціальний захист населення;
- запровадження єдиного соціального внеску;
- упровадження єдиної системи збору та обліку внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
- створення окремої структури, основною функцією якої є адміністрування збору та обліку єдиного соціального внеску.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Державотворчий процес в Україні 1991 - 2006 / Національна академія наук України. Інститут історії України. Ред. колегія В.А.Смолій, В.М. Геєць, Г.В.Касьянов та ін. – К.: Наукова думка, 2007. – 910 с.
2. Социальная работа: Российский энциклопедический словарь. – М.: Научное издательство ”Большая Российская энциклопедия”, 1997. – 570 с.
3. Антропов В. В. Социальная защита в странах Европейского союза. История, организация, финансирование, проблемы / В. В. Антропов. – М.: ЗАО «Издательство «Экономика»», 2006. – 271 с.
4. Куницький Р. Й. Соціальний захист працездатного населення в умовах переходу до ринку // Криза економіки України та можливості виходу з неї: Тези доповідей та повідомлень на Всеукраїнській науково-теоретичній конференції. – Івано-Франківськ, 1993. – С. 174 – 175.
5. Куницький Р. Й. Соціальна захищеність і власність // Криза економіки України та можливості виходу з неї: Тези доповідей та повідомлень на Всеукраїнській науково-теоретичній конференції. – Івано-Франківськ, 1993. – С. 175 – 176.
6. Ермоловская О. Ю. Социальная защита населения: вопросы, поднятые реформы // Проблемы изучения экономической теории, макро- и микроэкономики: Тезисы докладов международной научно-практической конференции. (16 – 17 октября 1994 г.) – Харьков: ХАИ, 1994. – С. 126 – 128.
7. Скомарохова О. І. Соціальна політика та демографічна ситуація // Зб. „Формування ринкових відносин в Україні”. Випуск 3. – К., НДЕІ Мінекономіки України, 1997. – С. 90 – 96. (180 с.).
8. Скомарохова О. І. Система пріоритетів і соціальних індикаторів регулювання зайнятості в Україні / Зайнятість та ринок праці: Міжвід. наук. зб. – Вип. 6. – К., 1998. – С. 199 – 206.
9. Социальные проблемы: оценка и пути решения. Кн. 1. Социальная защита трудящихся / О. Ф. Новикова, А. И. Амоша, И. Н. Новак и др. – Киев: Наукова думка, 1995. – 326 с.
10. Новікова О. Ф. Соціальна безпека: організаційно-економічні проблеми і шляхи вирішення. – Донецьк: ІЕП НАН України, 1997. – 460 с.
11. Злупко С. М., Токарський Т. Б. Україна та Ізраїль: зайнятість і соціальний захист населення. – Львів: ІРД НАН України, 1999. – 138 с.
12. Токарський Т. Б. Зайнятість, зарплата і соціальний захист населення (регіональний аспект) // Вісник Одеського інституту внутрішніх справ. – 1997. – № 4. – С. 73 – 81.
13. Токарський Т. Б. Зайнятість і ринок праці в Ізраїлі // Командор. – 1999. – № 2. – С. 16 – 20.
14. Сіденко С.В. Соціальний вимір ринкової економіки. – К.: Видавничий центр „Київський університет”, 1998. – 248 с.
15. Сіденко С. В. Економічні перетворення і добробут народу // Економічний часопис. – 1996. – № 3. – С. 5 – 6.
16. Сіденко С. В. Гуманітарний капітал в стратегії посткомуністичних перетворень // Політична думка. – 1999. – № 2. – С. 61 – 70.
17. Программа “Україна – 2010”. Консолідація українського суспільства: реалії, перспективи: Науково – методичний посібник. – К.: Вид. – во УАДУ, 1999. – 200 с.
18. Хмелевська О. М. Пенсійне забезпечення: недоліки існуючої системи та необхідність реформування. Формування ринкових відносин в Україні: Зб. статей молодих учених. Вип. 6 / Наук. ред. І. К. Бондар. – К., 1998. – С. 88 – 94.
19. Хмелевська О. М. Соціально-економічна передумови і шляхи реформування пенсійної системи // Вісник КДТЕУ. – 1998. – № 4. – С. 40 – 50.
20. Мандибура В.О. Рівень життя населення України та проблеми реформування механізмів його регулювання. – К. : Парламентське вид - во, 1998. – 256 с.
21. Сокуренко В. В. Концепція соціальної держави // Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ України. – К.: Вид-во Національної академії внутрішніх справ України, 2001. – № 1. – С. 108 – 117.
22. Біла С. А. Реформування пенсійної системи в Україні // Регіональні проблеми зайнятості і ринку праці. – Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції. – Тернопіль, Вид-во ТАНГ, 2004. – С. 96 – 97.
23. Людський розвиток в Україні: можливості та напрями соціальних інвестицій (колективна науково-аналітична монографія) / За ред. Е.М.Лібанової. – К.: Ін-т демографії та соціальних досліджень НАН України, Держкомстат України, 2006. – 356 с.
24. Цумаєва А.С. Теории социальных реформ в трудах лауреатов Нобелевской премии // Нобелевские лауреаты по экономике и российские экономические школы. Материалы секционных заседаний международного симпозиума: Санкт-Петербург (18 сентября 2003г.) – СПб. : 2003. – С. 146 – 148.
25. Басай О. В. Реформа управління у сфері соціального захисту безробітних // Актуальні проблеми держави і права. Збірник наукових праць. – Випуск 12. – Одеса: Юридична література, 2001. – С. 227 – 231.
26. Басай О. В. Правові питання соціального захисту безробітних в Україні
// Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України. Випуск 4. – Івано-Франківськ: Плай, 2002. – С. 95 – 104.
27. Чутчева О. Г. Социальная деятельность государственно-организованного общества как объект правового регулирования // Актуальні проблеми права: теорія і практика. Зб. наук. праць. – Луганськ: Вид-во Східноукраїнського національного університету, 2002. – № 3. – С. 175 – 183.
28. Чутчева О. Г. Право на социальную защиту: вопросы теории
// Підприємництво, господарство і право. – 2002. – № 8. – С. 62 – 64.
29. Стрепко В. Л. Поняття допомог у праві соціального забезпечення
// Вісник Львівського університету. – Серія юридична. – Львів, 2001. – Вип. 36. – С. 400 – 403.
30. Стрепко В. Л. Організаційно-правові форми реалізації права на соціальні допомоги // Науковий вісник Львівського юридичного інституту МВС України / Головний редактор В. Л. Ортинський. – Львів: Львівський юридичний інститут МВС України. – Вип. 3. – 2004. – С. 223 – 232.
31. Непомнящий А. М. Социальная защита экономически активного населения в транзитивном обществе: значение и классификация форм
// Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Економічна серія. № 564. – Харків. – 2002. – С. 69 – 74.
32. Непомнящий А. М. Социальные риски в системе социальной защиты населения (Теоретический анализ) // Социальная экономика. – Харьков. – № 1 – 2. – 2002. – С. 9 – 21.
33. Пикалова Г. А. Методические основы формирования системы социальной защиты в переходной экономике Украины / Научное издание. – Донецк: ООО «Лебедь», 2002. – 20 с.
34. Пикалова Г. А. Модель совершенствования организационно - экономического механизма социального страхования. Полтава. Полтавський університет споживчої кооперації // Регіональні перспективи. – 2002. – № 3 – 4 (22 – 23). – С. 254 – 256.
35. Макарова О. В. Застосування інтегрального індексу людського розвитку для формування регіональної соціальної політики // Социально-экономические аспекты промышленной политики. – Донецк, ИЭП НАН Украины, 2002. – С. 158 – 164.
36. Макарова О. В. Проблеми надання соціальних гарантій трудоактивному населенню // Зайнятість та ринок праці. – Вип. 10. – К., 1999. – С. 167 – 172.
37. Макарова О. В. Державні соціальні програми: теоретичні аспекти, методика розробки та оцінки. – К.: „Ліра”, 2004. – 328 с.
38. Україна на роздоріжжі: Уроки з міжнародного досвіду економічних реформ / За ред. А.Зіденберга і Л.Хоффмана. – К.: Фенікс, 1998. – 477 с.
39. Україна на шляху до Європи / За редакцією Лутца Хоффманна, Феліцітас Мьоллерс. – Переклад з англійської А.Гур’янової. – Київ, Видавництво „Фенікс”, 2001. – 343 с. (Бібліографія – С. 328 – 333).
40. Клівіденко Л. М. Рівень законодавчої бази з питань соціального захисту населення // Держава та регіони. – 2003. – № 1. – С. 125-129.
41. Клівіденко Л. М. Основні напрямки удосконалення системи соціального захисту населення України // В кн.: Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – Том IV. – Випуск 186. – С. 1135-1151.
42. Клівіденко Л. М. Проблеми формування системи соціального страхування населення України // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – 2004. – № 6. – С. 149 – 155.
43. Пастушенко В. М. Пути обеспечения защиты прав и гарантии работников в сфере оплаты труда // Социально-экономические аспекты промышленной политики. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 233 – 241.
44. Пастушенко В. М. Социальная защита работающих и договорное регулирование оплаты труда // Социально-экономические аспекты промышленной политики. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2003. – С. 123 – 131.
45. Боярчук Т. В. Регулювання системи соціального захисту населення та напрями її удосконалення // Вісник Технологічного університету Поділля. – Серія: Економічні науки. – 2004. – № 6. – С. 257 – 260.
46. Боярчук Т. В. Сутність нової парадигми соціального захисту населення в системі державної політики України // Регіональні аспекти розвитку і розміщення продуктивних сил України. – Тернопіль: Тернопільська академія народного господарства. – 2004. – Вип. 9. – С. 290 – 293.
47. Боярчук Т. В. Механізм регулювання соціального захисту населення в Україні // Вісник Хмельницького національного університету. – Серія: Економічні науки. – 2005. – № 6. – С. 257 – 260.
48. Соціальний розвиток України: сучасні трансформації та перспективи / С. І. Бандур, Т. А. Заяць, В. І. Куценко та ін. За заг. ред. д-ра екон. наук, проф., чл.-кор. НАН України Б. М. Данилишина. – Черкаси: “Брама – Україна”, 2006. – 620 с. (Бібліографія: с. 605 – 615).
49. Соціальна захищеність населення України / О. Ф. Новікова, О. Г. Осауленко, І. В. Калачова та ін. – Донецьк; Київ: ІЕП НАН України, Держкомстат України, 2001. – 360 с. (Бібліографія: с. 309 – 313).
50. Ткач А. А. Інституціональні основи ринкової інфраструктури: Монографія / НАН України. Об’єднаний ін-т економіки. – К.: Об’єднаний ін-т економіки, 2005. – 295 с. (Бібліографія: с. 275 – 294).
51. Гавриленко І. М., Мельник П. В., Недюха М. П. Соціальний розвиток: Навчальний посібник. – Київ, Ірпінь: Академія ДПС України, 2001. – 484 с. (Бібліографія: с. 125-127, 184-185, 275-276, 328-329, 373-374, 422-423, 476-477).
52. Моделі ендогенного зростання економіки України / За ред. д. – ра екон. наук М. І. Скрипниченко. – К. : Ін. – т екон. та прогнозув., 2007. – 576 с. (Бібліографія : с. 549 – 566).
53. Цумаєва А.С. Інституціональні передумови впровадження соціальної політики в Україні // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. – Серія: Економічні науки. – Випуск 17. – Черкаси: ЧДТУ, 2007. – С. 101 – 105.
54. Скуратівський В. А., Палий О. М., Лібанова Е. М. Соціальна політика. 2 – е вид. доп. та перероб. : Навч. посіб. для слухачів, аспірантів, докторантів спеціальності “Державне управління”. – К. : Вид – во УАДУ, 2003. – 364 с.
55. Цумаєва А.С. Государственное управление социальной защитой населения как фактор экономического роста на Украине // Новое качество экономического роста: инновации, инвестиции, конкурентоспособность. Сборник материалов Международной научно – практической конференции 25 – 26 октября 2007 г., г. Минск / Інститут экономики НАН Белорусии. – Минск: Право и экономика, 2007. – С. 360 – 361.
56. Mueller-Armack A. Genealogie der Sozialen Marktwirtschaft. Bern – Stuttgart, 1974. – 465 p.
57. Beveridge W., Social Insurance and Allied Services, Report. – London: McMillan, 1942. – 220 p.
58. Heclo H., Madsen H. Polisy and Politics in Sweden. – Philadelphia, 1987. – 253 р.
59. Hughes C. F. The Sociological Eve. – London, 1993. – 368 p.
60. Habermas J. Theorie der Kommunikativen Handelns. Zur Kritik der funktionalistischen Vernunft 2. Bde. 3, durch. AufL. – Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1985. – S. 504 – 522.
61. Brown H., Smith H. Normalisation: A Reader for the 1990 s. – London, 1990. – 567 p.
62. Ларіна Р.Р. Моделі соціальної політики // Зб. наук. праць Донецької державної академії управління “Державне регулювання економічного розвитку”. – Т. ІV. – Вип. 29. – Серія: “Державне управління”. – Донецьк: ДонДАУ, 2005. – С. 23 – 30.
63. Цумаєва А.С. Модели государственного управления социальной защиты заселения: опыт Украины // Проблеми прогнозирования и государственного регулирования социально-экономического развития: материалы VIII Международной научной конференции (Минск, 18-19 окт. 2007 г.). – Мн.: НИЭИ Мин-ва экономики Респ. Беларусь, 2007. – С. 257 – 259.
64. Основы экономической теории: Учебник для вузов / С. В. Мочерный, В. К. Симоненко, В. В. Секретарук / Под общ. ред. С. В. Мочерного. – К.: Знання, 2000. – 607 с.
65. Задоя А. А., Петруня Ю. Е. Основы экономики: Учебн. пособие. – К.: Вища школа, 1998. – 478 с.
66. Скуратівський В. А. Основи соціальної політики: Навч. посібник / В. А. Скуратівський, О. М. Палій. Міжрегіональна академія управління персоналом. – К.: МАУП, 2002. – 199 с.
67. Соціальна захищеність населення України / О. Ф. Новікова, О. Г. Осауленко, В. В. Калачова та ін.: Ін-т економіки промисловості; Держ. комітет статистики України. – Донецьк: ІЕП НАН України. – К.: Держкомстат України, 2001. – 359 с.
68. Лібанова Е. Ринок праці та соціальний захист: Навч. посібник із соц. політики / Е. Лібанова, О. Палій. – К.: Вид-во Соломії Павличко „Основи”, 2004. – 491 с.
69. Бойко М. Д. Право соціального забезпечення України: Навч. посібник. Вид. 3 - тє, доп. та переробл. – К.: Атіка, 2006. – 380 с. (Бібліографія. – С. 369 – 376).
70. Конституція України / Закон України вiд 28 черв. 1996 р. № 254к / 96 – ВР. Офіц. текст із змін. станом на 11 груд. 2007 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
71. Болотіна Н. Б. Право соціального захисту: становлення і розвиток в Україні. – К.: Знання, 2005. – 381 с. (Бібліографія у підстрочниках).
72. Розпутенко І. Державні видатки в перехідних економіках. – К.: Вид - во УАДУ, 1998. – 244 с.
73. Закон України „Про пенсійне забезпечення”. За станом на 13 лютого 2007 року / Верховна Рада України: Офіц. вид. – К.: Парламентське вид - во, 2007. – 52 с. – (Серія „Закони України”).
74. Закон України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленим похованням”. За станом на 6 липня 2007 року / Верховна Рада України: Офіц. вид. – К.: Парламентське вид - во, 2007. – 48 с. – (Серія „Закони України”).
75. Закон України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності”. За станом на 6 липня 2007 року / Верховна Рада України: Офіц. вид. – К.: Парламентське вид - во, 2007. – 56 с. – (Серія „Закони України”).
76. Закон України „Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей”, „Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування”. За станом на 25 квітня 2007 року / Верховна Рада України: Офіц. вид. – К.: Парламентське вид - во, 2007. – 48 с. – (Серія „Закони України”).
77. Законодавство України про соціальний захист військовослужбовців: Зб. законів. За станом на 3 листопада 2006 р. / Верховна Рада України: Офіц. вид. – К.: Парламентське вид - во, 2006. – 112 с. – (Бібліотека офіційних видань).
78. Гарантії соціального захисту інвалідів. Права та пільги для інвалідів, передбачені законодавчими актами України. Довідник. – Випуск 3. – К.: Київський міський Центр роботи з інвалідами, 2001. – 34 с.
79. Україна в 2007 році: внутрішнє і зовнішнє становище та перспективи розвитку: Експертна доповідь / За заг. ред. Ю. Г. Рубана. – К. : НІСД, 2007. – 256 с.
80. Цумаєва А.С. Науково - теоретични аспекти концепції соціально–орієнтованого суспільства // ХХІ століття: Альтернативні моделі розвитку суспільства. Третя світова теорія. Матеріали другої міжнародної науково-теоретичної конференції 28 – 29 травня 2003 р. – Частина ІІ. – м. Київ / За ред. Г.П. Балабанової. – К.: Фенікс, 2004. – С. 287 – 291.
81. Цумаева А.С. Социальное страхование – составляющая социальных реформ в Украине // Descrierea CIP a Comerei Nationale a Cartii “Simpozionul international tinerilor cercetatori” (2004; Chisirau). Simpozionul international al tinerilor cercetatori, 29 – 30 apr., 2004 / col. De red.: Vadim Cojocaru (pressed.), - Ed. – 2-a. – Ch.: Editura A.S.E.V., 2004. – Р. 173 – 175.
82. Schmidt M. Sozialpolitik in Deutschland. Historische Entwicklung und internationaler Vergleich. – Opladen, 1998. – 436 р.
83. Антропов В.В. Социальная рыночная экономика: путь Германии . – М.: ЗАО «Издательство «Экономика»», 2003. – 223 с.
84. Lampert H., Bossert A. Sozialstaat Deutschland. – Muenchen, 1992. – 327 p.
85. Elemente der Sozialen Marktwirshaft. – Hamburg, 1991. – 132 р.
86. Grieswelle D. Sozialpolitik der Zukunft. Muenchen, 1996. – 260 p.
87. Цумаєва А.С. Світовий досвід формування державного впливу на політику соціального захисту населення (на прикладі пенсійного забезпечення) // Економічний вісник університету. Збірник наукових праць учених та аспірантів. – Випуск 5. – Переяслав - Хмельницький, 2008. – С. 390 – 394.
88. Lundbeck U., Amark К. Die Entwicklung des schwedischen Sozialstaats
im 20. Ja-hrhundert // Sozialstaat in Europa. – Wiesbaden, 2001. – 354 s.
89. Die Systeme der sozialen Sicherung in der Europäischen Union. Baden - Baden, 2000. – 265 s.
90. Сайт Міжнародної організації праці: www.slo.org
91. Eurostat Yearbook 2003. – Luxemburg, 2003. – 859 р.
92. Lechevalier A. Die französische «Protection sociale» // Sozialstaat in Europa. Wiesbaden, 2001. – 521 s.
93. Лукьянова Г. И. Система социальной защиты во Франции (пути реформирования) // Современная Европа. – 2001. – № 4. – С. 61 – 68.
94. Глобальна соціальна політика / Міжнар. орг. й майбутнє соц. добробуту / Б. Дікон, М. Халс, П. Станс; Пер. з англ. А.Олійник та інші. – К. : Основи, 1999. – 346 с.
95. Ларін М. Фінансова незалежність французьких пенсіонерів // Юридичний вісник України. – 31 серпня – 6 вересня 2002 року. – С. 11.
96. Alcock P. Poverty and State Support. – London, 1987. –153 р.
97. Ларін М. Забезпечена старість (три “кити” британської системи пенсійного забезпечення) // Юридичний вісник України. – 24 – 30 серпня 2002 року. – С. 11.
98. Social Protection in Europe 2001. – Luxemburg, 2002. – 106 р.
99. Hігоі Y. The Convergence of Social Insurance and Social Welfare // Review of Social Policy. – 1997. – № 6. – P. 1 – 15.
100. Лібанова Е. М. Перспективи розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення в контексті підвищення вартості робочої сили // Режим доступу : www. capitalmarkets. kiev. ua / download / rt_4 apr 2007 – present_Libanova. pdf. – Заголовок з екрану.
101. Бичков С.І. Теоретичні аспекти формування системи соціального захисту населення // Державне управління: теорія та практика. – Національна академія державного управління при Президентові України. – Електронне наукове фахове видання. – 2006. – №1. – С. 1 – 10.
102. Трудный поворот к рынку / Науч. ред. Л. И. Абалкин; Сост. Е. М. Юдина. – М.: Экономика, 1990. – 556 с.
103. Закон України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” від 28 лютого 1991 року № 796-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січня 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
104. Закон України “Про міліцію” від 20 груд. 1990 року № 565-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
105. Закон України “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” від 20 груд. 1991 р. № 2011-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
106. Закон України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” від 9 квіт. 1992 р. № 2262-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
107. Закон України “Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні” від 17 квіт. 1991 р. № 962-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
108. Закон України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” від 22 жовт. 1993 р. № 3551-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
109. Закон України “Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні” від 16 груд. 1993 р. № 3721-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
110. Постанова Верховної Ради України “Про схвалення Концепції соціального забезпечення населення України” від 21 груд. 1993 р. № 3758-XII. Офіц. текст станом на 21 груд. 1993 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
111. Закон України “Про зайнятість населення” від 1 бер. 1991 р. № 803-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
112. Закон України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21 бер. 1991 р. № 875-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
113. Закон України “Основи законодавства України про охорону здоров'я” від 19 лист. 1992 р. № 2801-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
114. Постанова Верховної Ради України “Про схвалення Концепції соціального забезпечення населення України” від 21 груд. 1993 р. № 3758-XII. Офіц. текст станом на 21 груд. 1993 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
115. Цумаєва А. С. Деякі аспекти державної політики фінансування соціальної сфери України в період 1990 – х років // Історія народного господарства та економічної думки України. – Збірник наукових праць. – Випуск 37 – 38. – Київ, ДУ “Інститут економіки та прогнозування НАН України”, 2005. – С. 37 – 46.
116. Конвенція Міжнародної організації праці "Про мінімальні норми соціального забезпечення" від 28 черв. 1952 р. № 102. Офіц. текст станом на 25 квіт. 1955 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
117. Європейський кодекс соціального забезпечення (переглянутий) вiд 6 лист. 1990 р. ETS № 139. Офіц. текст станом на 6 лист. 1990 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
118. Європейська соціальна хартія (переглянута) від 3 трав. 1996 р. ETS N 163 Офіц. текст станом на 14 верес. 2006 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
119. Закон України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям” від 1 черв. 2000 р. № 1768-III. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
120. Закон України “Про державну допомогу сім'ям з дітьми” від 21 лист. 1992 р. № 2811-XII. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
121. Закон України “Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам’ від 16 лист. 2000 р. № 2109-III. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2006 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
122. Закон України “Основи законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування” від 14 січн. 1998 р. № 16/98-ВР. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
123. Закон України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” від 23 верес. 1999 р. № 1105-XIV. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
124. Закон України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” від 18 січн. 2001 р. № 2240-III. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
125. Указ Президента України “Про Основні напрями реформування пенсійного забезпечення в Україні” від 1З квіт. 1998 р. № 291/98. Офіц. текст станом на 13 квіт. 1998 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
126. Дегтярь Л.С. Российская пенсионная реформа в контексте мирового опыта // Проблемы прогнозирования. – 2002. – № 6. – С. 75 – 93.
127. Цумаєва А.С. Пенсійна реформа як складова демократизації українського суспільства // Розвиток демократії та демократична освіта в Україні: Матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції (Одеса, 24 – 26 травня 2002 р.) Одеська національна юридична академія. – К.: Ай Бі, 2003. – С. 346 – 355.
128. Закревський В. Система загальнообов’язкового державного соціального страхування в Україні // Україна: аспекти праці. – 2004. – №5. С. 27 – 34.
129. Четыркин Е., Кабалкин С. Мировой опыт реформирования пенсионных систем: уроки для России // Вопросы экономики. – 2000. – № 8. – С. 121 – 130.
130. Яременко Г.Я. Основные направления реформы пенсионного обеспечения: мировой опыт // Проблемы прогнозирования. – 1998. – № 3. – С. 135 – 146.
131. Цихан Т.В. Мировой опыт государственного контроля за процессами экономической концентрации // Теория и практика управления. – 2005. – №4. – С. 35 – 45.
132. Лібанова Е. М. Середній клас в Україні: сучасні масштаби і проблеми розвитку // Україна: аспекти праці. – 2002. – № 8. – С. 27 – 32.
133. Ерошенков С.Г. Рост стратегических инвесторов. Мировой опыт пенсионных реформ. – М.: МАКС Пресс, 2000. – 313 с.
134. Шестакова Е.Е. Опыт введения многоуровневых пенсионных систем в государствах Восточной Европы и США: общие подходы и особенности // Трудовое право. – 2004. – №2. – С. 79 – 85.
135. Закон України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії” від 5 жовт. 2000 р. № 2017-III. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
136. Бюджетний кодекс України / Закон України від 21 черв. 2001 р. № 2542-III. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
137. Близнюк В.В. Визначення критеріїв та показників ефективності планування видатків бюджету в соціальній сфері (наукова доповідь) // Соціальні аспекти розвитку сучасної відкритої економіки: Україна в контексті міжнародного досвіду. – Зб. наук. праць №1. – Київ,2007. – С.3 – 115.
138. Указ Президента України “Про Стратегію подолання бідності” від 15 серп. 2001 р. № 637/2001. Офіц. текст станом на 15 серп. 2001 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
139. Белая С.А. Социально-экономические последствия бедности работающего населения (на примере Украины) // Наука о человеке: гуманитарные исследования: Научный журнал. – 2007. – № 1 (декабрь). – С. 94 – 103.
140. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 груд. 2005 р. № 525-р “Про схвалення Стратегії розвитку пенсійної системи”. Офіц. текст станом на 15 груд. 2005 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
141. Закон України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 9 лип. 2003 р. № 1058-IV. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
142. Закон України “Про недержавне пенсійне забезпечення” від 9 лип. 2003 р. № 1057-IV. Офіц. текст із змін. станом на 14 січн. 2006 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
143. Логачева Л. Сучасні проблеми та перспективи становлення професійної пенсійної системи // Україна: аспекти праці. – 2007. – №3. – С. 16 – 19.
144. Ткаченко. Л. Пенсійна реформа в Україні: крок уперед, два кроки назад // Україна: аспекти праці. – 2005. – №8. – С. 13 – 18.
145. General report: 17th International Conference of Labor Statisticians. –Geneva, 2003. – 375 p.
146. Статистична інформація. Соціальний захист населення: [Електронний ресурс] / Сайт Державного комітету статистики України. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
147. Соціальний захист: [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Міністерства праці та соціальної політики України. – Режим доступу: http://www.mlsp.gov.ua/control/uk/index
148. Россет Э. Процесс старения населения. – М.: Статистика, 1968. – 510 с.
149. Соціальний захист населення України у 2004 році / Держкомстат України. – К., 2005. – 64 с.
150. Соціальний захист населення України у 2005 році / Держкомстат України. – К., 2006. – 68 с.
151. Соціальний захист населення України у 2006 році / Держкомстат України. – К., 2007. – 121 с.
152. Постанова Кабінету Міністрів України “Про цільову грошову допомогу громадянам з мінімальними доходами” від 2 липня 1993 р. № 394. Офіц. текст із змін. станом на 1 січн. 2008 р.: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
153. Постанова Кабінету Міністрів України “Деякі питання призначення і виплати допомоги сім'ям з дітьми” від 21 квіт. 2005 р. № 315: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
154. Лібанова Елла (д.е.н., чл. - кор.НАНУ). Кому вигідна дешева робоча сила? // Дзеркало тижня. – 28 квітня – 11 травня 2007 р. – № 39 (668). – С. 10.
155. Лібанова Е. М. Соціальна стратифікація українського суспільства: спроба статистичного визначення та вимірювання // Український соціум. – 2003. – № 1. – С. 146 – 164.
156. Ковальчук Т., Черняк В. Бідність працюючого населення: шляхи подолання // Голос України. – 20 лютого 2007. – № 31 (4031). – С. 10.
157. Постанова Кабінету Міністрів України “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива” від 12 груд. 2006 р. №1703: [Електронний ресурс] / Законодавча база Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi
158. Ларина Р.Р. Комплексный подход к решению проблем социально-экономического развития территорий // Менеджер. – 2005. – № 4 (34). – С. 70 – 75.
159. Власюк О.С. Методологія та моделі аналітичного планування економічного і соціального розвитку України // Економіст – №5. – 1998. – С. 77 – 87.
160. Цумаєва А.С. Етапи становлення системи державного управління соціальним захистом населення в Україні // Держава та регіони. – Серія: Економіка та підприємництво. – 2008. – № 3 – С. 252 – 257.
161. Цумаєва А. С. Комплексна оцінка заходів державного управління соціальним захистом населення в Україні // Проблеми раціонального використання соціально – економічного та природно – ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції. – Випуск ХІІІ: Збірник наукових праць. – № 4. – Рівне, НУВГП, 2007. – С. 30 – 41.
162. Базилевич В. Д., Базилевич К. С. , Баластрик Л. О. Макроекономіка: Підручник / За ред. В. Д. Базилевича. – К.: Знання, 2004. – 851 с. – (Класичний університетський підручник).
163. С. Біла Реформування соціальної сфери за умов суспільної трансформації в Україні // Суспільні реформи та становлення громадянського суспільства в Україні: Матеріали наук. – практ. конф./ За заг. ред. В. І. Лугового, В. М. Князєва. – К.: Вид – во УАДУ, 2001. – С. 59 – 63
164. Людський розвиток регіонів України: аналіз та прогноз (колективна монографія) / За ред. Е.М. Лібанової. – К.: Ін - т демографії та соціальних досліджень НАН України, 2007. – 328 с. (275 с., 33 табл., 43 ілюстр., 134 бібл).
165. Статистичний щорічник України за 2006 рік. Державний комітет статистики України. – К.: Вид - во “Консультант”. – 2007. – 551 с.
166. Близнюк В. В. Социальные последствия внедрения и развития накопительной пенсионной системы // Вестник Пенсионного фонда Украины. – 2008. –№6. – С. 26 – 27.
167. Жернаков В. В Пенсійне забезпечення в Україні / Підручник. – К.: Юрінком, 2000. – 380 с.
168. Сирота И.М. Все о пенсиях, пособиях, социальной защите граждан Украины: Научно – практический комментарий и сборник нормативных актов. Издание четвертое, переработанное и дополненное. – Харьков: ООО “Одиссей”; “Фолио”, 2003. – 688 с.
169. Звіт про результати аналізу формування та виконання бюджету Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. – К.: Рахункова палата України. – 2007. – Випуск 3. – с. 34.
170. Постанова правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12 липня 2007 року № 36 “Про затвердження Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України” / Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 серпня 2007 р. за № 867/14134.
171. Соціальна безпека: теорія та українська практика: Монографія / І.Ф. Гнибіденко, А.М. Колот, О.Ф. Новикова та ін.; За ред.. І.Ф. Гнибіденка, А.М. Колота, В.В. Рогового. – К.: КНЕУ, 2006. – 292 с. (34 табл., 28 ілюстр., 67 бібліогр.).
172. Мартякова Е.В. Методологические аспекты инноватики социальных услуг в контексте человеческого развития // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Актуальные проблемы управления человеческими ресурсами и маркетинга в контексте стратегии развития Украины : Сб.науч.тр. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2007. – Т.1. – С. 417 – 427.
173. Ю. Куліков. Механізм удосканалення пенсійної системи в контексті побудови соціальної держави // Україна: аспекти праці. – 2006. – №3. – С. 21 – 25.
174. Джонсон Дж. Эконометрические методы / Пер. с англ. А. А. Рывкина. – М.: Статистика. – 1980. – 444 с.
175. Ткаченко Л. Особливості розвитку пенсійної системи в Україні // Праця і зарплата. – № 32(516). – серпень 2006 р. – С. 4 – 5.
176. Бессараб В., Грушко Л. Актуарні пенсійні розрахунки: страховий стаж // Україна: аспекти праці. – 2004. – № 7. – С. 10 – 19.
177. Д. Сандлер. Проблеми і перспективи становлення сучасної системи пенсійного забезпечення в Російській Федерації та Україні // Україна: аспекти праці. – 2005. – № 7. – С. 10 – 13.
178. Офіційний сайт Пенсійного фонду України – [Електронний ресурс] -http://pfu.gov.ua/pfu/control/index%3Bjsessionid%3D478A5457CFB9E988A728AFF9852048ED
179. Біла С.О. Соціальні пріоритети економічної політики в Україні (історико-економічний дискурс) // Зб. наук. праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. – 2006. – № 16. –
С. 3 – 7.
180. Л. Ричік Пенсійна реформа та її фінансові наслідки // Україна: аспекти праці. – 2004. – № 5. – С. 19 – 26.
181. О. Коцюба, Ю. Резнікова, С. Резніков. Дослідження процесу реформування пенсійної системи України в частині запровадження професійних пенсійних систем // Україна: аспекти праці. – 2005. – № 5. – С. 25 – 33.
182. Проект Закону про систему збору та обліку єдиного соціального внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, №0924 від 23.11.2007 / Сайт Верховної Ради України. – [Електронний ресурс] – http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc2
183. В. Білоусов. Огляд зарубіжного досвіду в сфері реформування системи пенсійного забезпечення// Україна: аспекти праці. – 2004. – № 3. – С. 39 – 45.
184. Конвенція Міжнародної організації праці №130 від 4.06.1969 р. “Про медичну допомогу та допомоги у випадку хвороби” / Сайт законодавства Верховної Ради України. – [Електронний ресурс] – http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?page=7&user=c395

Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50
Скачать бесплатно 21665.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.