Результати експериментального дослідження та прогоностична оцінка використання одержаних даних
Результати експериментальної роботи зі школярами та вчителями шкіл у процесі вивчення їхнього ставлення до організації навчально-виховного процесу в освітніх закладах, дають змогу констатувати про наявність значного виховного потенціалу, закладеного у змісті навчальних дисциплін.
У той же час встановлено, що багато можливостей щодо ефективності формування загальнолюдських цінностей, гуманістичних орієнтацій, національної самосвідомості, толерантності у процесі виховання не використовуються належним чином. Більше того недостатньо чітко ставляться пріоритети, не використовується вітчизняний і зарубіжний досвід.
Аналіз шкільної документації – навчальних планів і програм для загальноосвітніх навчальних закладів І–ІІІ ступенів (старших класів) – дає змогу стверджувати про наявність значних виховних резервів, зокрема щодо розвитку альтруїзму під час оволодіння школярами циклу предметів гуманітарного спрямування. Охарактеризуємо детальніше навчальні програми та навчально-методичне забезпечення з іноземних мов для старшої школи. Фоновий матеріал дослідження отримано завдяки порівняльному аналізу документації та навчально-методичних матеріалів загальноосвітніх школи та навчального закладу гімназійного типу.
Розглянемо як приклад виховні можливості іноземних мов. Згідно з програмою, навчання передбачає комплексну реалізацію практичних, виховних та освітніх цілей. При цьому освітньо-виховних досягають у процесі практичного оволодіння іноземною мовою [210, c. 3; 211; 212].
Проведене дослідження дало змогу дійти висновку, що здебільшого вчителі загальноосвітніх навчальних закладів використовують навчально-методичну літературу зарубіжних і вітчизняних авторів, оскільки використання як автентичних, так і вітчизняних матеріалів, на їхню думку, є взаємодоповнюючим чинником. Проте, за останній період простежується тенденція до пріоритетності використання автентичних джерел на заняттях з іноземної мови. Це пов’язано з більш чіткою і логічною структурованістю, змістовим наповненням, яке відображає проблематику й тенденції сучасного суспільства, комунікативними завданнями креативного та проблемно-пошукового характеру, що уможливлює інтегративне використання різних форм і методів роботи з урахуванням особистісно орієнтованого підходу. Крім цього, чимало текстових матеріалів означених джерел виконують виховну функцію, стосуються проблем міжособистісних взаємин у сучасному соціумі, сенсу життя, дружби, взаєморозуміння, взаємодопомоги, безкорисливості, толерантності, доброчинності та інших аспектів гуманістичних норм людського буття.
Вся работа доступна по Ссылке