Быстрый переход к готовым работам
|
Проблеми розподілу влади: історичний аспект та сучасний стан в Україні
Останнім
пунктом плану я розгляну проблеми розподілу влади: історичний аспект та
сучасний стан в Україні. Як я вже зазначала,
поняття влада є складним та суперечливим, саме тому, мабуть, ще давні мислителі
впродовж століть намагалися дати визначення поняттю "влада".
Арістотель вважав, що влада це об'єктивний закон природи, якому коряться живі
істоти, і вже за його часів влада розподілялась певним чином, та нажаль,
частіше між багатими та бідними. У такому випадку, влада була у руках багатіїв,
що сприяло тільки влаштовуванню їх благ. Ще з давніх-давен влада
розподілялась у політичному напрямку, тому політична влада виникла раніше за
владу державну і визначає реальну здатність соціальної групи чи індивіда
проводити свою волю. Політична влада є невід'ємною складовою загального
визначення влади як форми соціальних відносин, якій властиві всеохоплюючий
характер, здатність проникати в усі види людської діяльності. Існує певна кількість
класифікацій влади: 1. По області функціонування: політична, ідеологічна, соціальна, економічна, юридична, світська та
духовна (релігійна); 2. за обсягом прерогатив: державна, міжнародна, сімейна і т.д.; 3. за об'єктом влади: суспільна, класова, партійна, особиста; 4. по режиму правління: тоталітарна, деспотична, бюрократична, авторитарна, демократична й інші; 5. за соціальним типом: рабовласницька, феодальна, буржуазна, соціалістична і т.д. Отже за
всю історію існування влада встигла
розділитися на багато гілок, кожна з яких є неповторною та особливо важливою, а
головне, що тільки всі вони разом приносять велику користь. Найпоширенішим є
розподіл влади на законодавчу, виконавчу та судову, та цей розподіл стосуються
безпосередньо влади та політики, хоча й має соціальний характер. Велику роль у розвитку навчання про владу зіграв
Ш. Монтеск'є (1685 - 1775 рр.). У його книзі "Про дух законів" була
сформульована ідея поділу влади, що розвивається в теорію, яка обґрунтовує
принципи законності, політичної волі і додання ролі права щирого регулятора
взаємин між державою і громадянами. Крім того, вже в ранню
епоху історії політичної думки була помічена зворотна сторона феномена влади.
Аристотель, а пізніше і Монтеск'є, указував на небезпеку зловживання владою
осіб, нею наділених, використання ними владних можливостей для своєї приватної
користі, а не для загального блага. До питань влади, до її джерел зверталися
представники західноєвропейської думки Т. Гоббс (1588 - 1679
р.) і Д. Локк (1632 - 1704 р.). Влада держави по Гоббсу є наслідок суспільного
договору, що раз і назавжди обмежує згубне прагнення людей до здійснення своєї
індивідуальної влади. Це влада, відчужувана від "природної людини" і
та, що здобуває самостійне існування, продукт не природних, а свідомих людських
установлень. Ідею суспільного договору приймав і Ж.-Ж. Руссо, наділяючи, однак,
владою, не одноособового государя-суверена, а народну асоціацію, тобто загальну
волю всього народу, що виражає, як рівнодіючу волю всіх людей. Д. Локк, на
відміну від Гоббса, розглядав владу як засіб до забезпечення такого цивільного
стану, який у найбільшій мірі відповідає природній природі людини. Влада завжди була
предметом суперечок та цікавості. Через неї гинули та завдяки їй, навпаки,
розквітали. У Древній Русі проблеми
єдиновладдя князя, соціальної бази його влади знаходять висвітлення в найбільш
відомих літературних джерелах, таких як "Повесть временных лет",
"Новгородський літопис", "Російська правда" та інші. Справа в тому, що
становлення влади як соціального феномену проходило дуже довго, разом з
розвитком суспільства, його інтересів та примх. На теперішній час, Україна вже
знає багато різних можливих проявів влади, завдяки своїм дослідам та знанням,
та досвіду науковців інших країн. Ми
використовуємо багато з проявів влади, але не можна сказати, що робимо це дуже
вдало. Звичайно, для того, щоб влада стала соціальним феноменом, яким вона є
зараз, був пройдений великий та тернистий шлях, і завдяки цьому, на
сьогоднішній день найпоширенішим проявом влади є політична влада. Сучасний стан політичної
влади в Україні задовільний, та це мабуть тому, що наша держава ще дуже молода
і слабка, тому не може так швидко налагодити гарну систему влади - розгалужену
та змістовну. Нажаль на даному етапі розвитку владних відносин, все частіше
використовуються незаконні та нечесні шляхи прояву цієї влади. Влада - це один з
найважливіших видів соціальної взаємодії, специфічне відношення, принаймні, між
двома суб'єктами, один із яких підкоряється розпорядженням іншого, а у
результаті цього підпорядкування пануючий суб'єкт реалізує свою волю й
інтереси. Важливо, щоб все це здійснювалось у рамках закону та йшло на користь
як суб'єкту виконуючому цю владу, так і об'єкту, на якого ця влада спрямована. Влада часто буває у
вигляді управління, а управління в свою чергу у вигляді влади. На території
України управління здійснюється згідно примх певних осіб, і це наша
найголовніша помилка. Заказать написание авторской работы |
|