Быстрый переход к готовым работам
|
Проблема державного устрою в філософії Платона і Аристотеля
Останнім пунктом плану є проблема державного устрою у філософії Платона і Аристотеля. З приводу природи і походження держави у філософії накопичено величезний
матеріал, що міститься в творах Платона, Арістотеля, Бодена, Гоббса, Локка,
Монтеск'є, Фіхте, Гегеля, Спенсера, Вебера та інших. Всі вони висловлювали
різні слушні думки з приводу свого уявлення про ідеалізовану державу, що є
органом класового панування. Розглядаючи лише точку зору двох кращих філософів
античного періоду, спершу розглянемо ідеї, які висловлював Платон, щодо державного
устрою. Отже, спочатку йшла ідея "мудрості": "поки у містах не будуть або царювати філософи, або
чесно і задовільно філософствувати нинішні царі і володарі, поки державна сила
і філософія не співпадуть в одне...доти ні для держави, ні навіть, думаю, для людського
роду немає кінця злу (oyk esti cacon payla) 1. Друга доблесть, якою володіє найкраща держава - "мужність".
Досить, щоб у державі існувала деяка частина громадян, що володіють здатністю
постійно зберігати в собі правильне і згодне з законом рішення про те, що
страшно і що ні. У відмінності від "мужності" і "мудрості", третя
доблесть досконалої держави, чи "стримуюча міра", є якість уже
не особливого чи окремого класу, а доблесть, що належить усім членам найкращої
держави. "Стримуюча міра" приводить до гармонійного узгодження як
кращі, так і гірші сторони. Четверта доблесть -
"справедливість". "Ми припустили, що
зі справ у місті кожен громадянин повинний робити тільки те одне, до чого його
природа найбільш здатна". "Це роблення саме свого, ймовірно, і є справедливість". Держава Платона, не єдина
сфера прояву "справедливості". Держава - це макросвіт, якій
відповідає мікросвіт у кожній окремій людині, зокрема в її душі. Тоді вчені
весь оточуючий світ, Всесвіт, називали "Макрокосмосом",
що з грецької означає "великий порядок (лад)". А тому людину звали
"мікрокосмосом", бо і Сократ, і його учень Платон, вважали, що
Макрокосмос та Мікрокосмос влаштовані однаково. Саме тому, стверджував Платон, щоб дізнатись,
як влаштований Всесвіт, людям не потрібно дізнаватись про її тайни - це
дорівнює втручанню у справи богів, - а доцільно лише пізнати тайни людини,
тобто себе. Від цього і йде принцип: "Пізнай себе!". Всього, за Платоном, існують три вихідних у душі,
що потребують гармонії: а)
мудре (logistikon); б)
афективне (thymos); в)
нерозумне (немудре) або "вождєляющєє" (alogiston te cai epithymeticon) - "приятель задоволень та
насолод". З цього приводу Платон вважав, що у державі, тим
більше у досконалій, існує три розряди громадян: Правителі, Воїни та Працівники продуктивної,
плідної праці. Отже, такими були
уявлення філософа Платона з приводу улаштування державного устою. Вчення ж Арістотеля
із Стагіра (384-322рр. до н.е.) далекі від містичного ідеалізму Платона.
У державі Арістотель бачить "певний вид спілкування" (koinonion tina).
Держава лише єдина, вища, форма спілкування між людьми. У межах держави існує
ціла система інших соціальних відносин зі своїми особливими цілями й особливими
шляхами розвитку. Кожен приватний вид спілкування виникає з метою якого-небудь
блага (agathou tinos heneken). В економічних відносинах
мають бути тільки соціальні форми спілкування: а) спілкування в межах
окремої сім'ї або "дому" (ойкоса); б) спілкування у сенсі загальних господарських справ; в) спілкування по обміну
господарськими благами. В економічних відносинах
ціль тільки вигода та користь! Досконалою людиною
передбачається досконалий громадянин, а
досконалістю громадянина, у свою чергу, досконалість його держави. Арістотель
рішучий супротивник того, що всі люди народжуються однаково вільними, і
прихильник рабовласницької системи. Він, також, переконаний прихильник
інституту особистої власності. Як і Платон, Арістотель, накидає проект
найкращої держави, у межах якої развиваються відповідні природі речей
господарські відносини. За Арістотелем, для
побудови держави ідеального типу не потрібно революційне руйнування існуючої
держави і переробка реально існуючої людини. Задача політики і законодавця - не
будувати на місці зруйнованого та знищеного. Політика не створює людей, а бере
їх такими, якими їх створила природа. Арістотель стоїть на загальному із
Платоном ґрунті ідеології рабовласництва. У своєму проекті найкращої держави
Арістотель передбачає покладання всієї безпосередньої виробничої роботи на
плечі безправного рабства. Формула Арістотеля: "жити відповідно до міри
щедро" - це з приводу землеволодіння.1. Держава - поняття складне. Воно складається з
класів: -
хлібороби, -
ремісники, -
торговий клас, -
наймані робітники, -
військові. У сутності тільки два
головних класи, згідно думки Арістотеля, складають державу (поліс) у точному
змісті слова: це - військові і ті, з
числа яких виділяється законодавчий орган, що піклується про загальні інтереси держави.
У руках обох класів повинне
зосереджуватись і володіння власністю, а громадянами можуть бути тільки
люди, що належать до цих класів. Ремісники не мають прав громадянства, як і
кожен інший клас населення, діяльність якого не спрямована на служіння чесноти. Можливі всього шість
форм державного ладу: (три правильні і три
неправильні). Суть полягає в тому, що якщо від державного ладу є користь, то
форма - правильна. Отже, правильні: 1)
монархія (або царська влада); 2)
аристократія - правління
небагатьох, але не одного, як при монархії; 3)
політія - правління більшості. Та справа у тому, що всі
правильні форми державного устрою можуть при певних обставинах трансформуватися
у неправильні: 1)
тиранія - інтереси тільки
монарха; 2)
олігархія - панування багатої
меншості; 3)
демократія - своєкорислива
форма панування більшості, що складається з бідних. Таким чином, стратегія
Арістотеля дещо відрізняється від поглядів Платона. Єдине прикро, як для нас,
послідовників, що суть полягала у рабовласницькому режимі, який вже давно не є
оправданим. Заказать написание авторской работы |
|