У нас уже 17884 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Сутність і загальна характеристика СППР

Системи підтримки прийняття рішень (СППР) виникли на по­чатку 70-х років завдяки подальшому розвитку управлінських інформаційних систем і являють собою системи, розроблені для підтримки процесів прийняття рішень менеджерами у складних слабоструктурованих ситуаціях, пов'язаних із розробкою та прий­няттям рішень. На розвиток СППР істотний вплив справили вра­жаючі досягнення в галузі інформаційних технологій, зокрема телекомунікаційні мережі, персональні комп'ютери, динамічні електронні таблиці, експертні системи. Термін СППР (В88-Весізіоп Зиррогі Зузіет) виник у 70-х роках XX століття і належить Горрі та Мортону. Оскільки СППР першого покоління мало чим відріз­нялися від традиційних управлінських інформаційних систем, замість СППР часто застосовувався термін «системи управлінсь­ких рішень».

Досі немає єдиного визначення СППР. Наприклад, деякі авто­ри під СППР розуміють «інтерактивну прикладну систему, що забезпечує кінцевим користувачам, які приймають рішення, лег­кий і зручний доступ до даних і моделей з метою прийняття рі­шень у напівструктурованих і неструктурованих ситуаціях з різ­них галузей людської діяльності». Відомі й інші означення, наприклад: «СППР — це такі системи, які грунтуються на вико­ристанні моделей і процедур з обробки даних та думок, що допо­магають керівникові приймати рішення»; «СППР — інтерактивні автоматизовані системи, що допомагають особам, які приймають рішення, використовувати дані й моделі, щоб вирішувати неструк-туровані та слабоструктуровані проблеми»; «СППР — комп'ю­терна інформаційна система, використовувана для підтримки різ­них видів діяльності під час прийняття рішень у ситуаціях, коли неможливо або небажано мати автоматичну систему, яка повніс­тю виконує весь процес рішень». Нарешті, ісі^є твердження, згідно з яким СППР являє собою специфічний і добре описуваний клас систем на базі персональних комп'ютерів.

Таке розмаїття означень систем підтримки прийняття рішень відбиває широкий діапазон різних форм, розмірів, типів СППР. Але практично всі види цих комп'ютерних систем характеризу­ються чіткою структурою, яка містить три головні компоненти: підсистему інтерфейсу користувача; підсистему управління ба­зою даних і підсистему управління базою моделей (рис. 11.1). Ці три компоненти становлять основу класичної структури СППР, завдяки якій останні відрізняються від інших типів інформацій­них систем, зокрема інформаційних систем, що грунтуються на використанні сховищ даних і мають таку саму англомовну абре­віатуру — В88 (про це йшлося в розд. 2). Останнім часом з роз­витком мережі Інтернет до СППР додають новий компонент — систему управління поштою (повідомленнями) — СУП.

Специфічні особливості та основи побудови компонентів СППР розглядатимуться далі. Тут слід лише зазначити, що вони забезпечують у СППР реалізацію таких важливих концепцій побудови інформаційних систем, як інтерактивність, інтегрованість, потуж­ність, доступність, гнучкість, надійність, робасність, керованість.

Інтерактивність СППР означає, що система відгукується на різного роду дії, якими людина має намір вплинути на обчислю­вальний процес, зокрема в діалоговому режимі. Людина та сис­тема обмінюються інформацією в темпі, який порівнянний з тем­пом обробки інформації людиною. Проте практика показує, що дуже мало керівників бажають і вміють вести прямий діалог з комп'ютером. Багато з них надають перевагу взаємодії із систе­мою через посередника або в режимі непрямого доступу, коли можлива пакетна обробка інформації. Водночас властивість ін-терактивності необхідна для дослідження нових проблем і ситуа­цій, під час адаптивного проектування прикладних СППР.

Інтегрованість СППР забезпечує сумісність складових сис­теми щодо управління даними і засобами спілкування з користу­вачами у процесі підтримки прийняття рішень.

Потужність СППР означає здатність системи відповідати на найістотніші запитання.

Доступність СППР — це здатність забезпечувати видачу від­повідей на запити користувача в потрібній формі і в необхідний час.

Гнучкість СППР характеризує можливість системи адаптува­тися до змін потреб і ситуацій.

Надійність СППР означає здатність системи виконувати по­трібні функції протягом заданого періоду часу.

Робасність (гоЬизІлезз) СППР — це ступінь здатності системи відновлюватися в разі виникнення помилкових ситуацій як зов­нішнього, так і внутрішнього походження. Наприклад, у робасній системі допускаються помилки у вхідній інформації або несправ­ності апаратних засобів. Хоча між надійністю та робасністю може існувати певний зв'язок, ці дві характеристики системи різні: система, яка ніколи не поновлюватиметься в разі настан­ня помилкових ситуацій, може бути надійною, не будучи робас-ною; система з високим рівнем робасності, яка може відновлю­ватися й продовжувати роботу в багатьох помилкових ситуаці­ях, може бути водночас віднесена до ненадійних, оскільки во­на не здатна заздалегідь, до пошкодження виконати необхідні службові процедури.

Керованість СППР означає, що користувач може контролю­вати дії системи, втручаючись у хід розв'язування задачі.

Аналізуючи еволюцію систем- підтримки прийняття рішень, Можна вирізнити два покоління СППР: перше покоління розроб лялося в період 1970 — 1980 років, друге — з початку 1980 року й донині (розробка нових типів триває).

Перше покоління СППР, як уже зазначалося, майже повністю повторювало функції звичайних управлінських систем щодо на­дання комп'ютеризованої допомоги у прийнятті рішень. Основні компоненти СППР мали такі ознаки:

» управління даними — велика кількість інформації, внутріш­ні і зовнішні банки даних, обробка й оцінювання даних;

» управління обчисленнями (моделювання) — моделі, розроб­лені спеціалістами в галузі інформатики для спеціальних проблем;

* користувацький інтерфейс (мова спілкування) — мови прог­рамування, створені для великих ЕОМ, які використовуються вик­лючно програмістами.

» СППР другого покоління уже мають принципово нові ознаки: » управління даними — необхідна і достатня кількість інфор­мації про факти згідно зі сприйняттям ОПР, що охоплює прихо­вані припущення, інтереси та якісні оцінки;

* управління обчисленням і моделюванням — гнучкі моделі, які відтворюють спосіб мислення ОПР у процесі прийняття рішень;

* користувацький інтерфейс — програмні засоби, «дружні» користувачеві, звичайна мова, безпосередня робота кінцевого ко­ристувача.

Мету і призначення СППР другого покоління можна визначи­ти так:

* допомога в розумінні розв'язуваної проблеми. Сюди нале­жать структуризація проблеми, генерування постановок задач, виявлення переваг, формування критеріїв;

* допомога в розв'язуванні задачі: генерування і вибір моде­лей та методів, збір і підготовка даних, виконання обчислень, оформлення і видача результатів;

* допомога щодо аналізу розв'язків, тобто проведення аналізу типу «Що ... коли ...?» і т.ін., пояснення ходу розв'язування, по­шук і видача аналогічних рішень у минулому та їх наслідків.

Дружні людині СППР дають їй змогу вести рівноправний діа­лог із ПЕОМ, використовуючи звичні мови спілкування. Системи можуть «персоналізувати» користувача, підстроюватися під його стиль мислення, рівень знань і професійної підготовки, а також засоби роботи.

Сучасні комп'ютерні системи підтримки прийняття рішень мають такі характеристики:

1. СППР надає керівникові допомогу у процесі прийняття рі­шень і забезпечує підтримку в усьому діапазоні контекстів структурованих, напівструктурованих і неструктурованих задач. Розум людини та інформація, що генерується комп'ютером, становлять одне ціле для прийняття рішень.

2. СППР підтримує і посилює (але не замінює і не відміняє) міркування та оцінки керівника. Контроль лишається за люди­ною. Користувач «почуває себе комфортно» і «як удома» у сис­темі, а не зазнає «залякування» з боку системи.

3. СППР підвищує головним чином ефективність прийнятих рішень (а не лише продуктивність ОПР). На відміну від адмініст­ративних інформаційних систем, в яких акцент робиться на мак­симальній продуктивності аналітичного процесу, у СППР значно вагомішою є ефективність процесу прийняття рішень.

4. СППР виконує інтеграцію моделей та аналітичних методів зі стандартним доступом до даних і вибіркою даних. Для надання допомоги у прийнятті рішення активізуються одна чи кілька мо­делей (математичних, статистичних, імітаційних, кількісних, які­сних і комбінованих).

Зміст БД охоплює історію поточних і попередніх операцій (сильна сторона типової АІС), а також інформацію зовнішнього характеру та інформацію про середовище.

5. СППР проста в роботі для осіб, які не набули значного до­свіду спілкування з ЕОМ. Системи є дружніми для користувачів, не потребують практично жодних глибоких знань з обчислюва­льної техніки і забезпечують просте пересування по системі, діа­логову документацію, умонтовані засоби навчання та інші атри­бути програмних інтерфейсних систем.

6. СППР побудована за принципом інтерактивного розв'язу­вання задач.

Користувач має змогу підтримувати діалог із СППР в безпе­рервному режимі, а не обмежуватися видаванням окремих команд з наступним очікуванням результатів.

7. СППР зорієнтована на гнучкість та адаптивність для при­стосування до змін середовища чи підходів до розв'язування за­дач, що їх обирає користувач.

Керівник має пристосуватися до змінюваних умов сам і відпо­відно підготувати систему.

Еволюція та адаптація системи мають бути поєднані з її жит­тєвим циклом.

8. СППР не повинна нав'язувати користувачеві певного про­цесу прийняття рішень.

Користувач повинен мати набір можливостей, щоб обирати їх У формі та послідовності, які відповідають с/гилю його пізнаваль­ної діяльності — стилю «уявлюваних моделей».




Заказать написание авторской работы

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.