Быстрый переход к готовым работам
|
Поняття, суть та мета Болонського процесу
Болонський процес (БП) -
це процес європейських реформ, що спрямований на створення спільної Зони
європейської вищої освіти (також у документах зустрічається аналогічне поняття:
європейський простір вищої освіти) до 2010 року. Незвичайність цього
процесу полягає у тому, що він не є чітко структурованим і проводиться 46
країнами, що беруть у ньому участь, у співпраці з чисельними міжнародними
організаціями, включаючи і Раду Європи. Болонський процес
переслідує шість цілей для досягнення єдиної за змістом і якістю європейської
освіти [5, с.3]: 1. Введення двоциклового навчання.
Фактично пропонується ввести два цикли навчання: 1-й – до одержання першого
академічного ступеня і 2-й – після його одержання. При цьому тривалість
навчання на 1-му циклі має бути не менше 3-х і не більше 4-х років. Навчання
впродовж другого циклу може передбачати отримання ступеня магістра (через 1-2
роки навчання після одержання 1-го ступеня) і/або докторського ступеня (за
умови загальної тривалості навчання 7-8 років). 2. Впровадження кредитної системи
організації навчального процесу. Пропонується запровадити у всіх національних системах
освіти систему обліку трудомісткості навчальної роботи в кредитах. За основу пропонується
прийняти ECTS, зробивши її нагромаджувальною системою, здатною працювати в
рамках концепції «навчання впродовж усього життя». 3. Формування системи контролю якості освіти. Передбачається організація
акредитаційних агентств, незалежних від національних урядів і міжнародних
організацій. Оцінка буде ґрунтуватися не на тривалості або змісті навчання, а
на тих знаннях, уміннях і навичках, що отримали випускники. Одночасно будуть
встановлені стандарти транснаціональної освіти. 4. Розширення мобільності студентів і викладачів. На
основі виконання попередніх пунктів передбачається істотний розвиток
мобільності студентів та викладачів. 5. Забезпечення працевлаштування
випускників на європейському
ринку праці. Одним із найважливіших положень Болонського процесу є орієнтація
вищих навчальних закладів на кінцевий результат: знання і уміння випускників
повинні бути застосовані на користь усієї Європи. Усі академічні ступені й інші
кваліфікації мають бути у попиті на європейському ринку праці, а професійне
визнання кваліфікацій має бути спрощене. Для забезпечення визнання кваліфікацій
планується використання Додатка до диплома, який був рекомендований ЮНЕСКО. 6. Привабливість європейської системи освіти
[21, с. 73]. Одним з головних завдань, що має бути вирішене в рамках Болонського
процесу, є залучення в Європу більшої кількості студентів з інших регіонів
світу. Вважається, що запровадження загальноєвропейської системи гарантії
якості освіти, кредитної нагромаджу вальної системи, легко доступних
кваліфікацій тощо, сприятиме підвищенню інтересу європейських та інших громадян
до вищої освіти. Згідно з цілями БП до
2010 року освітні системи Європейських країн повинні бути реорганізовані таким
чином, щоб: учасникам освітнього процесу було
легко переїжджати з однієї країну у іншу (у Зоні Європейської вищої освіти) - з
метою подальшого навчання чи працевлаштування; привабливість Європейської вищої
освіти зросла настільки, щоб мешканці неєвропейських країн також приїжджали на
навчання/роботу у Європу; Зона Європейської вищої освіти сприяла
розширенню Європи, а висока якість та значна база знань забезпечувала подальший
розвиток Європи як стабільного, мирного, толерантного суспільства. Мета доволі амбіційна і
не пов'язана виключно із Болонським процесом. Проте в середині процесу розвиваються
та застосовуються необхідні інструменти досягнення цих цілей. БП заснований на
міжурядовій угоді. Міністрами, відповідальними за вищу освіту у своїх країнах,
було підписано декілька документів, проте ці документи не є офіційно
об'єднувальними (якими є міжнародні угоди). Вибір, чи підтримувати принципи БП,
є проявом волевиявлення кожної окремої країни, хоча ефект «взаємного
міжнародного тиску» не можна недооцінювати. БП не передбачає
створення ідентичних систем вищої освіти у європейських країнах до 2010 року.
Навпаки, одна із найбільш цінних рис Європи - баланс між несхожістю і єдністю.
Скоріше БП намагається створити зв'язки, що направлені полегшити перехід людини
з однієї освітньої системи до іншої. Тому при забезпеченні подібності систем
дипломів, характерні особливості кожної окремої системи освіти повинні бути
збережені. Розвиток всередені БП повинен слугувати полегшенню «трансляції»
однієї системи освіти до іншої і, таким чином, збільшити мобільність студентів
і викладачів та підвищити можливості працевлаштування по всій Європі. Заказать написание авторской работы |
|