Быстрый переход к готовым работам
|
Функції, стадії та форми перебігу конфлікту
Функціональний аспект конфлікту зумовлений потребою змін у людських
стосунках. Щодо сутності цих стосунків конфлікт є протиборством, зіткненням
протилежних тенденцій, оцінок, принципів, еталонів поведінки щодо предмета
конфлікту. З боку цілей конфлікт відбиває прагнення затвердити принцип,
вчинок, ідею, самоствердитися. З точки зору стану міжособистісних стосунків
конфлікт є деструкцією цих стосунків на емоційному, пізнавальному та
поведінковому рівнях. Якщо у визначенні конфлікту спиратися на його суб'єктів,
то він може розглядатися як форма комунікації. Трофімов Ю.Л. стверджує, що « … конфлікт як психічний стан є водночас
захисною та емоційно забарвленою реакцією, реакцією на ситуації, що
психологічно травмують людину, на перепони в досягненні певних цілей» [25,
236]. Виходячи
з оцінки результатів конфлікту, його можна вважати дезінтегруючою силою
людських стосунків, а його ліквідацію — інтегруючою. З інструментальної точки
зору конфлікт виступає як засіб самоствердження, подолання негативних
тенденцій. Процесуальний бік конфлікту є ситуацією пошуку виходу, засобів
стабілізації стосунків. Розумінню
природи конфліктів сприяє їх класифікація, що має спиратися на
соціально-психологічні ознаки. Якщо розглядати конфлікт як протиборство, то
треба виділити такі суперечності: ·
суперечності
пошуку (конфлікт нового та консервативного), ·
суперечності
групових інтересів, ·
суперечності
особистих інтересів, ·
суперечності
нереалізованих очікувань. Вивчаючи конфлікти з різних точок зору, дослідники виділяють різні засади
класифікації та висувають на їх основі різні типології. Тому не можуть
здійснитися спроби запропонувати єдину класифікацію конфліктів. Основною
ознакою для класифікації конфліктів є співвідношення між об'єктивним станом
справ та тим станом, який реально склався у конфліктуючих сторін. Обозов
М.М. [21] виділяє такі типи конфлікту: 1.
«Реальний
конфлікт» — це конфлікт, який об'єктивно існує і адекватно сприймається. 2.
«Випадковий,
або умовний, конфлікт» — залежить від обставин, що можуть змінюватися, але ці
обставини не усвідомлюються конфліктуючими сторонами. 3.
«Зміщений
конфлікт» — реальний конфлікт, за яким приховується інший конфлікт, що є справжнім
чинником конфліктної ситуації. 4.
«Помилково
дописаний конфлікт» — конфлікт, що помилково тлумачиться. 5.
«Латентний
конфлікт» — конфлікт, який має відбутися, але не виникає тому, що не
усвідомлюється. 6.
«Хибний
конфлікт» — у цьому випадку реальних підстав для конфлікту не існує,
об'єктивно його немає, але він виникає у свідомості конфліктуючих сторін через
помилкове сприймання та розуміння ситуації [21, 234-239]. Із функціональної точки зору класифікація конфліктів може будуватися за
принципом доцільності-недоцільності. Згідно з цим принципом
виділяють: позитивні (конструктивні),
негативні (деструктивні) конфлікти. Спираючись на велику кількість
соціально-психологічних досліджень, можна зробити висновок, що конфлікт
відіграє лише негативну роль, виконує лише деструктивну
функцію. Насправді конфлікт, будучи одним із яскравих проявів протиріччя,
сам є внутрішньо суперечливим. Він виконує не тільки деструктивну, а й конструктивну функцію. При з'ясуванні
ролі конфлікту необхідно виходити з конкретної ситуації. Один і той самий
конфлікт може бути деструктивним в одному плані та конструктивним в іншому,
відігравати негативну роль на одному етапі розвитку й позитивну — на іншому. Як стверджує
Ложкін Г.В. [17], вияви деструктивних
функцій конфлікту дуже різні. Особистісний конфлікт породжує стан
психологічного дискомфорту, що викликає інші негативні наслідки і може призвести
до розпаду особистості. На рівні групи конфлікт здатний руйнувати систему
комунікацій, взаємозв'язків, послаблювати ціннісно-орієнтаційну єдність групи,
знижувати ефективність її функціонування в цілому. Так само деструктивні
функції конфлікту виявляють себе й у міжгрупових взаєминах. Деструктивний вплив
конфлікту може мати місце на кожному етапі його розвитку, етапі об'єктивної
конфліктної ситуації, етапі її усвідомлення, етапі конфліктної поведінки та
етапі вирішення конфлікту. Особливо гостро деструктивний вплив конфлікту
виявляється на стадії конфліктної поведінки. Конструктивні вияви конфлікту теж різноманітні. Відомо, що особистісний
конфлікт не тільки здатний справляти негативний вплив на особистість, а й може
сприяти позитивному розвитку (наприклад, у вигляді почуття невдоволеності
собою) [17, 47]. У групових та міжгрупових стосунках конфлікт може запобігати стагнації організації,
бути чинником розвитку, вияву нових цілей, норм, ціннісних орієнтацій.
Конфлікт, особливо на етапі конфліктної поведінки, відіграє пізнавальну
функцію, функцію практичної перевірки та корекції тих образів ситуації, що
склалися. Виявляючи суперечності, що існують між членами групи, та ліквідуючи
їх на стадії розв'язання, конфлікт звільняє групу від руйнівних факторів і
сприяє її стабілізації. Зовнішній конфлікт може виконувати інтегративну
функцію, згуртовуючи групу перед зовнішньою небезпекою. Функціональний підхід потребує практичного ставлення до проблеми конфлікту, його
причини. Тому не менш важливими, ніж розв'язання конфліктної ситуації, є
питання, пов'язані з запобіганням конфлікту, його профілактикою, послабленням.
Конфліктом треба вміти управляти. Це допомагає своєчасному виявленню ознак
конфліктної ситуації та формуванню відповідного стилю поведінки [17, 49]. Визначивши особливості та функції конфліктних ситуацій, ми схиляємося до думки, що набагато простіше
та краще уникнути, попередити та не
допустити конфлікт, ніж потім виправляти помилки у спілкуванні. Конфлікт,
як будь який психологічний процес, має свої особливості та специфіку
протікання. Орбан-Лембрик Л.Е. стверджує, що динаміка перебігу конфлікту
залежить від поведінки його опонентів. Оскільки люди неоднаково поводяться під
час конфлікту, то питання, яке є предметом суперечностей, може вирішуватися як
у формі поради, прохання, так і у формі докорінної ломки взаємостосунків.
Відомі такі форми перебігу конфлікту: ·
відкритий
конфлікт, який характеризується очевидним, яскраво вираженим, емоційно
насиченим зіткненням сторін; ·
прихований
конфлікт (реальні розбіжності приховуються опонентами за зовні бездоганними
формами стосунків); ·
так
званий «сліпий» конфлікт (один або обидва учасники взагалі не усвідомлюють
його наявності); ·
«невідомий» конфлікт (реальні суперечності замасковуються, а на поверхні стосунків
залишається слабко виражена неприязнь) [22, 518]. Водночас
кожна форма перебігу конфлікту має свій специфічний тип поведінки і взаємин
людей. На стадії, коли стан напруження
є прихованим, надзвичайно важливо відчути момент усвідомлення ситуації як
конфліктної, тобто момент розуміння того, що суперечність, яка виникла, звичним
чином не розв'яжеться. Саме таке усвідомлення й визначення ситуації як
конфліктної стає своєрідним пусковим психологічним механізмом, який відсікає
всі стратегії й форми поведінки, що не відповідають станові конфлікту, і «включає»
той запас стратегій поведінки, який допомагає досягти мети, розв'язати проблему.
На цій стадії, яка породжує різні емоції,
неоднакове ставлення до конфлікту й опонентів, пропонуються деякі
варіанти, форми спільних дій: ·
відхід
від конфліктної ситуації (усвідомивши ситуацію як конфліктну, оцінивши її
можливі результати, один з опонентів може прийняти рішення про вихід із системи
стосунків, що склалася); ·
переговори
або «торг», пошуки компромісів [22, 518]. У формі відкритого конфлікту кожна зі сторін розцінює власні ресурси як значні і
вважає, що є резерв їх посилення. Для того, аби досягти максимуму бажаного,
розробляються і пропонуються певні форми дій: ·
демонстрація
посилення власних
ресурсів (тактика полягає в тому, що одна із сторін дає зрозуміти своїм
опонентам, ніби в неї ·
вичікування,
збереження попереднього
стану (ця тактика часто застосовується,
щоби здобути додаткову інформацію про опонентів,
їхні ресурси тощо); ·
ризик
(сторона, що використовує
подібну тактику, застосовує ·
примус
(тактика використовується
сильнішою стороною або стороною, що має більше можливостей для посилення
власних прав) [22, 518-519]. Кожен конфлікт має свою
динаміку, він виникає і розвивається протягом певного часу. Динаміка конфлікту — це послідовна зміна його стадій, що
характеризують конфлікт з моменту його виникнення до вирішення. Андрєєва
Г.М. виділяє чотири основні стадії конфлікту [1,
125]. Перша — виникнення конфліктної ситуації. На цій стадії
зароджується протиріччя, яке може ще не усвідомлюватись учасниками та свідками.
Якщо конфлікт має намірений характер, то протиріччя, що було в прихованій
формі, загострюється із ініціативи однієї з сторін. Друга — усвідомлення конфлікту. Конфліктуючі сторони
починають розуміти, що перебувають у конфліктних, суперницьких стосунках із відповідним
емоційним забарвленням. Формується оцінка ситуації як конфліктної — визначаються причина, привід, склад
учасників, перебираються варіанти дій та визначається оптимальний з них,
приймається рішення на дію. Рішення може бути двох видів: усіляко попереджувати
розвиток конфлікту, шукати компроміс, уникати конфлікту чи, навпаки,
активізувати конфлікт, надати йому більш гострої форми і досягти перемоги. Третя — зовнішній вияв конфлікту, його апогей. Відбувається
відкрите зіткнення протилежних сторін, кожна з яких діє відповідно до своїх
намірів та прийнятих рішень. Водночас робляться спроби блокувати дії суперника.
Сторони можуть погодитись на компроміс, і тоді зіткнення набере форми
переговорів (безпосередньо або через третю особу), причому найбільш ефективний
результат таких переговорів — взаємні
поступки. Четверта — вирішення, завершення конфлікту. На цій стадії
учасники оцінюють наслідки своїх дій, співставляють досягнутий результат із
раніше наміченою метою. Залежно від висновків конфлікт припиняється (затухає)
або ж розвивається далі; в останньому випадку він заново проходить через
другу, третю та четверту стадії, але вже на новому рівні. Звичайно, виділення
зазначених стадій досить умовне, якщо враховувати різноманітність ситуацій, в
яких виникає конфлікт, та форм його перебігу. В одних випадках вони чітко виявляються,
в інших — сполучаються, зливаються одна з
одною, що зокрема характерно для швидкоплинних конфліктів. Інколи не
усвідомлюється або ж погано диференціюється причина конфлікту, рішення про
варіант оптимальної поведінки для вирішення конфлікту може прийматися
спонтанно. Нарешті, конфлікт може вирішитися повністю, частково чи не вирішитися
зовсім (удаване вирішення). В останньому випадку в однієї
зі сторін або у всіх учасників виникають негативні емоційні стани
(відчуженість, злобливість, песимізм тощо). Невирішений конфлікт може
трансформуватися із міжособистісного у внутрішньо-особистісний, що
супроводжується тяжкими переживаннями, самозвинуваченнями, виникненням
невротичних станів, хоча зовні все виглядає пристойно. Вихід однієї зі сторін з
конфлікту на останньому етапі його розвитку з установкою на тимчасове
припинення протиборства характеризується награною байдужістю, визнанням
поразки, зовнішніми проявами згоди, за якими маскується істинне ставлення до
суперника. За нагоди такий конфлікт спалахує з новою силою. На думку Андрєєвої Г.М., правильна діагностика
вищезазначених стадій перебігу конфлікту дозволяє зацікавленій стороні вирішити
питання про вибір способу розв'язання конфлікту, профілактики його можливих
наслідків, чим значно зменшує негативні наслідки протиборства [1, 127]. Зазначимо, що важливо знаходити вирішення
конфлікту, доки він не перейшов до агресивної форми перебігу. Та особливо слід
враховувати причини та стадії конфлікту зацікавленій у співпраці стороні, адже
мудрий співрозмовник навіть з конфлікту може зробити розумні висновки для себе
та опонента. Заказать написание авторской работы |
|