Быстрый переход к готовым работам
|
Сутність і переваги електронної торгівлі
Електронна торгівля - це
фінансові операції і операції, виконувані за допомогою мережі Інтернет і
приватних мереж зв'язку, в ході яких скоюються покупки і продажі товарів і
послуг, а також перекази грошових коштів. Операція в електронній торгівлі може
бути простим підтвердженням бажання і можливості покупки по кредитній картці і
наступного за цим переказу необхідної суми з одного рахунку на іншій. Але вона
може виявитися і дуже складної, коли, наприклад, для виконання операції
передача інформації повинна виконуватися через багато мереж [13]. Перші приклади електронної торгівлі корінням йдуть в банківські операції
і процес, що отримав назву «Телеграфні переклади». У цьому процесі покупець
уповноважував банк зробити телеграфний переклад на рахунок в іншому банку.
Такий процес включав переміщення грошових коштів через країну, або на інший край світу і зазвичай
використовувався крупними підприємствами і іншими самостійними комерційними
організаціями. На зміну телеграфним перекладам прийшли електронні засоби
передачі фінансовій інформації – процес, в ході якого один банк посилав телекс
іншому, доручаючи йому переказати грошові кошти. При цьому банки повідомляли
один одного про переклад телеграмами, телексами або по електронній пошті. Спочатку електронною торгівлею
користувалися, головним чином, державні органи, крупні фінансові організації і
підприємства. Потім рушійною силою формування області електронної торгівлі
стали компанії-еміттенти кредитних карток. Такі фірми, як «Віза Інтернешнл»,
використовували приватні і комерційні мережі зв'язку для санкціонування і
забезпечення чистоти фінансових операцій з кредитними картками. З середини 1980-х
років комерційні оперативні інформаційні служби, такі, як «Компьюсерв» і
«Сорс», дозволили своїм користувачам оперативно (у діалоговому режимі) набувати
товарів або послуг, а потім вводити вартість зроблених покупок в свої місячні
звіти, які часто оплачувалися за допомогою кредитних карток. Інтерес споживачів, що швидко росте, до
мережі Інтернет, широке використання програм перегляду (браузеров), в яких
передбачається зашифрована передача інформації про кредитні картки, і значне
розповсюдження мультимедійних комп'ютерів – це лише деякі з чинників, що
стимулюють розвиток електронної торгівлі в 1990-і роки. При електронній
торгівлі персональний комп'ютер (ПК), підключений до мережі Інтернет, або
комерційна оперативна служба використовуються для взаємодії з якою-небудь
фінансовою організацією або для покупок товарів і послуг. Сума продажів товарів
і послуг з мережі WWW в 1995 склала 436 млн. дол., а в 1998 – близько 46 млрд. дол
[13]. Електронна покупка може бути
такою ж простою справою, як відвідини користувачем ПК комерційного вузла мережі
WWW і використання кредитної картки для замовлення товарів, які потім
постачальник відправить замовникові. Але вона може опинитися і складнішою
справою, в яку будуть залучені не тільки постачальник товарів і послуг, але також
численні агентства, що займаються обробкою, виконанням і контролем фінансової
операції. У типовому випадку користувач
входить в Інтернет і з'єднується з комерційним вузлом WWW, визначає, що йому
треба купити, і замовляє бажане. Потім користувач надає постачальникові
інформацію з своєї кредитної картки. Після цього постачальник передає
інформацію, пов'язану з даною операцією, у фінансовий розрахунковий центр,
такий, як у компаній «Віза», «Мастеркард» або «Амерікен Експрес», або банку, де
гроші перекладаються з одного рахунку на іншій і реєструється дебетова
операція. Нарешті, дана фінансова операція заноситься на кредитний рахунок
користувача і баланс банку. Один з
варіантів цього процесу використовується у поєднанні з електронними каталогами,
поширюваними на CD-ROM деякими компаніями серед власників ПК. Користувач
встановлює такий CD-ROM на CD-плейєр свого комп'ютера і запускає додатки типу
браузера або вьюєра. Вибравши те, що він бажає придбати, користувач вводить і
передає інформацію, необхідну для завершення операції. Спочатку операції покупки
виконувалися строго послідовно і лише по одному предмету за один раз. Що проте
пізніше працюють оперативно провайдери (постачальники послуг) і служби, що
виконують послуги на базі CD-ROM, освоїли ефективніший процес, названий
«покупкою у візок для відбору товарів» і що відображає електронними засобами
процес відбору товарів або послуг в магазині. Закладена в цей процес програма
підраховує поточний підсумок по відібраних товарах або послугах відповідно до
цін. Така модель дає користувачеві можливість додавати або збавляти покупки, що
складаються в «візок», як це роблять покупці в звичайному магазині
самообслуговування. Як тільки користувач закінчив відбір покупок, програма
підраховує підсумкову вартість покупок, а фінансова операція реєструється і
передається у відповідну фінансову організацію. Описана тут модель з візком для
покупок використовується в декількох оперативних службах, виконуючого продажу і
постачання бакалійних і д Оскільки електронна торгівля
часто виконується через інтернет за допомогою ПК, вона зробила вплив на
розробки ПК і технологій операційних систем. Щоб зробити ПК більш відповідним
для використання в електронній торгівлі, розробники програмного забезпечення
вбудували в свої браузери або операційні системи такі функції, які гарантують
цілісність і конфіденційність фінансової інформації, що посилається через
інтернет. Найсучасніші технології програмного забезпечення на комерційних
вузлах WWW гарантують точність передаваної фінансової інформації і безпеку
фінансових ресурсів користувачів. Хоча
більшість програмних засобів для шифрування розрахована на використання в
старіших ПК, в кінці 20 ст. з'явилося нове покоління продуктів, що базуються на
складніших технологіях. Ці продукти, призначені не тільки
для шифрування фінансової інформації, але і для виконання електронної
верифікації сигнатур, сприятимуть подальшому розвитку електронної
торгівлі. Електронна торгівля почала
також впливати на базові апаратні засоби ПК. Так, щоб полегшити користувачам
закупівлі через інтернет, виготівники ПК оснащують свої комп'ютери могутнішими
відеопідсистемами, жорсткими дисками більшої ємкості, мікропроцесорами,
ефективніше оброблювальними мультимедіа-інформацію, і швидкодіючими модемами. Якщо роздрібні електронні магазини
для українського ринку це все ще екзотика, то переваги ведення ділових операцій
через Інтернет багато компаній відчули вже зараз. Це стало особливе актуальним
в умовах економічної кризи і пов'язане з перевагами, які одержить фірма після
застосування інтернет-технологій. Є безліч переваг, ось лише
деякі з них [19]: ·
значно
збільшується оперативність отримання інформації, особливо при міжнародних
операціях; ·
значно
скорочується цикл виробництва і продажу, оскільки більше немає необхідності
кожного разу вводити одержані документи, до того ж знижується вірогідність
виникнення помилок введення; ·
значно
знижуються витрати, пов'язані з обміном інформацією за рахунок використовування
дешевших засобів комунікацій; ·
використовування
інтернет-технологій електронної комерції дозволяє компанії стати відкритішою по
відношенню до клієнтів; ·
дозволяє
легко і швидко інформувати партнерів і клієнтів про продукти і послуги; ·
дозволяє
створювати альтернативні канали продажів, наприклад, через електронний магазин
на корпоративному сайті. |
|