Быстрый переход к готовым работам
|
Електронна торгівля, як іноваційна форма торгівельної діяльності
До роздрібної
торгівлі відносяться всі види діяльності, пов'язані з продажем товарів і послуг
безпосередньо споживачам для особистого, некомерційного використовування. Поява і розвиток всесвітньої глобальної мережі Інтернет зрештою привела до
її приєднання до існуючого переліку способів і місць продажу. Тим самим, в
списку форм роздрібної торгівлі додалася ще одна роздрібна торгівля в Інтернеті,
головним елементом якої стали інтернет-магазини. Ринок електронної торгівлі -
один із самих динамічно розвиваючихся секторів економіки України. Його
віртуальна специфіка створює йому особливу ауру, а також незвичні переваги та
обмеження для розвитку бізнесу. Український віртуальний сектор складає не більш
1% від загального обсягу торгівлі [1].
Сьогодні електронна торгівля охопила практично всі сфери бізнесу – через мережу
Інтернет продають автомобілі, сантехніку, керамічну плитку, комп'ютери, надають
консалтингову і юридичну підтримку, а також сотні інших видів товарів і послуг. Сьогодні навряд чи можна
знайти сферу бізнесу, якої так чи інакше не торкнулася електронна торгівля.
Усього в цій сфері, за оцінками експертів, працює близько 30 великих магазинів
(які в добу відвідують біля тисячі відвідувачів) і понад півтори тисячі
дрібних. Місткість ринку, по різних експертних оцінках, складає від 180 до 200
млн. доларів на рік [1]. Для порівняння в Росії - понад 1 млрд. доларів на рік.
При цьому й в Україні, і в Росії віртуальний сектор у загальному обсязі
торгівлі складає не більше 1 %, у той час як у країнах Західної Європи від 15
до 30 %. Про розширення обсягів електронної торгівлі в Україні
свідчать показники, що характеризують обсяги ринків інформаційних послуг. За
різними джерелами (дані національної асоціації учасників електронної торгівлі,
асоціації експертів електронної комерції України, Інтернет-статистики) обсяги
ринку інформаційних послуг в Україні станом на кінець 2003 р. - початок 2004 р.
становили 50 млн. доларів; на початок 2006 р. ці показники зросли - 80 млн.
доларів. Таким чином, за рік обсяги ринку інформаційних послуг збільшилися на
60%. В опублікованій
доповіді ООН зазначено, що серед 211 країн світу у 2006 р. Україна за кількістю
користувачів Інтернету займала 36 місце із 4,5 мільйонами користувачів
(порівняно із 2001 р. кількість користувачів Інтернету збільшилася у 1,7 раза).
За даними Держкомстату, станом на листопад 2006 р. в Україні зафіксовано
не більше 700 тисяч користувачів Інтернету; згідно з статистичною інформацією
багатьох аналітичних компаній, ця цифра становить близько 2 мільйонів [15]. Це вказує на великий потенціал електронної
торгівлі, який зростає швидкими темпами. За словами операторів,
інтернет-магазини спеціалізуються на продажу мобільних телефонів, комп'ютерної техніки
(„Мобитрейд", Tornadо, Rozetka, ion.ua), онлайнове бронювання готелів і
апартаментів (служби АП-hotels, Hotels`ua), доставка квітів і подарунків
(Інтернет-магазин подарунків „Комод", служба доставки квітів і подарунків
„Квітка"). Багато інтернет-магазинів у телекомунікаційному бізнесі
(компанії „Експрес", „Миротел", „NetAssіst"), у сфері
розповсюдження книг, касет і DVD (інтернет-магазин SaGo, книжковий магазин
Bookshop). В
результаті проведеного агентством GEMIUS в Україні проекту, експерти з'ясували, що на противагу
дуже високої обізнаності про можливість скоювати покупки через інтернет (98%
респондентів чули про це), тільки 29% користувачів коли-небудь скоювали покупки
онлайн. Тим більше дивно, що коли був піднято питання про думку респондентів
щодо онлайн-шопінгу як такого – 54% сказали, що їм безумовно
подобається або швидше подобається цей спосіб проведення часу. Якісним показником стану електронної торгівлі є асортимент
товарів в українських Інтернет-магазинах: за аналізований період він значно
розширився. Асортимент товарів Інтернет-магазинів другого рівня на кінець 2005
р. був обмежений, але певні кількісні і якісні його зміни порівняно з 2003 р.
відбулися: у 2003 р. переважали такі товарні групи, як комп'ютери та побутова
техніка, інформаційні товари, квіти, спортивні товари, інше; у 2005 р. перші
три товарні групи також переважають та навіть збільшили свою частку, інші групи
- зменшили свою частку більше ніж вдвічі; з'явилися також нові групи: посуд,
іграшки тощо (табл.1). Найпопулярнішими товарами, що купуються в
інтернет-магазинах в Україні, є ПК та побутова техніка (25%), мобільні телефони
і аксесуари (10%) і, у разі аукціонів, серед іншого відзначена популярність
побутової техніки і електроніки (27%) і комп'ютерного "заліза" (26%).
Для 11% всіх респондентів економія часу і для 16%
економія грошей – це один з найважливіших критеріїв здійснення покупки через
Інтернет. На додаток до
переваг українських інтернет-покупців можна сказати, що вони безумовно віддають
перевагу магазинам аукціонам. Перші займають до 27% внутрішнього ринку, тоді як
на частку аукціонів доводиться лише 5%. Результати досліджень свідчать, що у 2001 р. кількість
Інтернет-магазинів зростала в середньому на 10%, за 2002 р. - на 30%, 2003 р. -
на 30% порівняно з попереднім періодом. Сьогодні спостерігається стабільне
зростан зростання
кількості нових Інтернет-магазинів. Практично всі Інтернет-магазини створені у
складі торговельних підприємств, в яких форма електронної торгівлі діє
паралельно з традиційною і становить в середньому десять відсотків від
загального товарообороту. В ХХ столітті електронна
торгівля насамперед використовувалась для ділових операцій між корпораціями,
банками та іншими великими фінансовими інститутами. Зараз все більше уваги
надається електронній торгівлі, зорієнтованій на масового користувача. Таблиця 1.1 Структура
товарних груп Інтернет-магазинів в Україні за 2003 р. та 2005 р.
Інтернет стимулював розвиток
електронної торгівлі й на рівні підприємств – вони переконуються, що можуть
вести справи в оперативно-електронному (on-line) режимі так само, як і їх
значно більші конкуренти [1]. Це
зрозуміло тому, що за допомогою Інтернету можна зменшити вартість електронної
торгівлі: наприклад, замінивши їм інші електронні мережі, або використовуючи як
ще один комунікаційний засіб. Організації все ширше починають використовувати
Інтернет, переводячи свої ділові дані у дигітальну (цифрову) форму. Не
являючись єдиною технологією, електронна торгівля характеризується
різнобічністю. Вона поєднує місткий спектр бізнес-операцій, що включають до
себе [1]: - обмін інформацією; - встановлення контактів;
наприклад, між потенційними замовниками та постачальниками; - перед - та після продажну
підтримку; наприклад, представлення докладної інформації про продукти та
послуги, документації, відповідей на питання замовників і т. д.; - продаж товарів та послуг; - електронну оплату, в тому
числі з використанням систем електронних платежів; - розповсюдження продуктів,
включаючи як керування доставкою та її відстеження для фізичних продуктів, так
і безпосередньо доставку продуктів, які можуть розповсюджуватись електронним
шляхом; - можливість організації
віртуальних підприємств – групи окремих спеціалістів або навіть незалежних
компаній для ведення спільної комерційної діяльності; - здійснення бізнес-процесів,
що спільно керуються компанією та її торговими партнерами. |
|