Быстрый переход к готовым работам
|
Возрастні особивості дітей молодшого дошкільного віку
Дошкольний вік - етап психічного розвитку від 3 до
6–7 років. Характеризується тим, що провідною діяльністю є гра, яка має
надзвичайно важливе значення для формування особи дитини. Виділяють три дошкільних періоди: -
молодший
дошкільний вік (3–4 роки), -
середній
(4–5 років), -
старший
(5–7 років). Молодший дошкільний вік характеризується високою
інтенсивністю фізичного і психічного розвитку. Підвищується активність дитини,
посилюється її цілеспрямованість; більш різноманітними і координованими стають
рухи. З 3–4 років відбуваються істотні зміни в характері
і змісті діяльності дитини, у відносинах з оточуючими: дорослими і однолітками.
Ведучий вид діяльності в цьому віці – наочно-дієва співпраця. Найважливіше
досягнення цього віку полягає в тому, що дії дитини набувають цілеспрямованого
характеру. В різних видах діяльності – грі, малюванні, конструюванні, а також в
повсякденній поведінці діти починають діяти відповідно до наперед наміченої
мети, хоча через нестійкість уваги, несформированності довільності поведінки
дитина швидко відволікається, залишає одну справу ради іншої. В рамках ігрової
діяльності відбувається засвоєння основних прийомів гарматної діяльності і норм
соціальної поведінки. Разом з ігровою діяльністю в цьому віці формуються і інші
форми діяльності: конструювання, малювання. Істотним у формуванні особи стає
те, що мотиви і бажання дитини починають узгоджуватися один з одним,
виділяються більш і менш значущі, за рахунок чого відбувається перехід від
імпульсної, ситуативної поведінки до опосередкованої каким–то правилом або
зразком. У малюків цього віку яскраво виражена потреба в
спілкуванні з дорослими і однолітками. Особливо важливу роль придбаває
взаємодія з дорослим, який є для дитини гарантом психологічного комфорту і
захищеності. В спілкуванні з ним малюк одержує інформацію що цікавить його,
задовольняє свої пізнавальні потреби. Протягом молодшого дошкільного віку розвивається
інтерес до спілкування з однолітками. В іграх виникають перші «творчі
об'єднання» дітей. В грі дитина бере на себе певні ролі і підпорядковує їм свою
поведінку. В цьому виявляється інтерес дитини до світу дорослих, які виступають
для нього як зразок поведінки, виявляється прагнення до освоєння цього світу.
Сумісні ігри дітей починають переважати над індивідуальними іграми і іграми
поряд. Відкриваються нові можливості для виховання у дітей доброзичливого
відношення до оточуючих, емоційної чуйності, здібності до співпереживання [2]. В грі, продуктивних видах діяльності (малюванні,
конструюванні) відбувається знайомство дитини з властивостями предметів,
розвиваються його сприйняття, мислення, уява. Трьохлітня дитина здатна вже не
тільки враховувати властивості предметів, але і засвоювати деякі
загальноприйняті уявлення про різновиди цих властивостей – сенсорні еталони
форми, величини, кольори і ін. Вони стають зразками, мірками, з якими
зіставляються особливості сприйманих предметів. Переважаючою формою мислення стає наочно-образне.
Дитина виявляється здатною не тільки об'єднувати предмети по зовнішній схожості
(форма, колір, величина), але і засвоювати загальноприйняті уявлення про групи
предметів (одяг, посуд, меблі). В основі таких уявлень лежить не виділення
загальних і істотних ознак предметів, а об'єднання входять в загальну ситуацію
або мають загальне призначення [2]. Різко зростає допитливість дітей. В цьому віці
відбуваються істотні зміни в розвитку мови: значно збільшується запас слів,
з'являються елементарні види думок про оточуюче, які виражаються в достатньо
розгорнених висловах. Досягнення в психічному розвитку дитини створюють
сприятливі умови для істотних зсувів в характері навчання. З'являється
можливість перейти від форм навчання, заснованих на наслідуванні діям
дорослого, до форм, де дорослий в ігровій формі організовує самостійні дії
дітей, направлені на виконання певного завдання. Задачі розвитку і виховання молодших дошкольників: 1. Розвиток потреби в активній руховій діяльності,
своєчасне оволодіння основними видами рухів, освоєння елементарних навиків
особистої гігієни. 2. Забезпечення пізнавального розвитку дітей,
збагачення уявлень про навколишні предмети і явища, розвиток допитливості. 3. Виховання доброзичливого відношення до
оточуючих, емоційної чуйності, здібності до співпереживання, спілкування. 4. Збагачення досвіду самопізнання дошкільників. 5. Навчання дітей різним способам дій в умовах
наочно-дієвої співпраці. |
|