Быстрый переход к готовым работам
|
Способи та особливості виникнення громадських організацій як юридичних осіб
Відповідно
до ст. 28 ЦК України юридичні особи утворюються в порядку, встановленому
законодавством. Громадські організації, порядок виникнення яких законодавством
не передбачений, утворюються в порядку, встановленому їхнім статутом. Виникнення
юридичної особи неможливе без певних установчих документів, якими можуть бути:
розпорядчий акт або статут (положення), або установчий договір і статут, або
протокол зборів тощо. В установчих документах мають зазначатися найменування
юридичної особи, її місцезнаходження, цілі і предмет діяльності, склад і
компетенція її органів, а також інші відомості, що їх передбачають законодавчі
акти про юридичні особи відповідного виду. Установчі документи можуть містити й
інші реквізити, які не суперечать законодавству. Законодавством передбачається кілька способів
виникнення юридичних осіб. Прийнято виділяти такі основні способи утворення
юридичних осіб: розпорядчий, нормативно-явочний, дозвільний і договірний. Суть
розпорядчого порядку полягає в тому, що власник майна або уповноважений ним
орган приймає рішення (розпорядження) про створення організації та затверджує
її статут або положення про неї. В такому порядку виникають, зокрема,
підприємства (ст. 5 Закону України "Про підприємства в Україні"). У
разі якщо для створення і діяльності підприємства потрібні природні ресурси,
дозвіл на їх використання видає відповідна рада народних депутатів, а в
передбачених законодавчими актами випадках — Верховна Рада України за поданням
первинного природокористувача при позитивному висновку екологічної експертизи
або відповідної ради народних депутатів. Нормативно-явочний
порядок полягає у тому, що умови створення юридичної особи зафіксовано у законі
(нормативному акті) у вигляді загального дозволу держави, але для виникнення
конкретної організації потрібні вияв ініціативи (явка) її організаторів і
реєстрація у відповідному органі. У такому порядку виникають громадські
об'єднання. Відповідно
до статей 11 і 14 Закону України "Про об'єднання громадян” рішення про
заснування об'єднань громадян приймають установчий з'їзд (конференція) або
загальні збори. Легалізація (офіційне визнання) об'єднань громадян здійснюється
шляхом їх реєстрації або повідомлення про заснування. У разі реєстрації
об'єднання громадян набуває статусу юридичної особи. Юридичні
особи можуть утворюватися на договірній основі, тобто шляхом укладення
установчого договору громадянами чи організаціями, що добровільно об'єднуються
для досягнення певних цілей. В нинішніх умовах у такому порядку виникають
різні господарські товариства, асоціації, концерни та інші об'єднання
підприємств з метою координації "їхньої діяльності, забезпечення захисту
їхніх прав, представлення спільних інтересів у відповідних державних та інших
органах, а також у міжнародних організаціях. Установчий
договір укладається між засновниками юридичної особи. У ньому засновники
зобов'язуються створити юридичну особу, визначають порядок сумісної діяльності
з її утворення, умови передачі в її володіння, користування і розпорядження
свого майна та участі в її діяльності. Договір визначає також умови і порядок
розподілу між засновниками прибутків і збитків, управління діяльністю юридичної
особи, виходу засновників з її складу. Установчі договори про створення
спільних підприємств з участю зарубіжних партнерів підлягають нотаріальному
посвідченню. Дозвільний
порядок утворення юридичної особи означає, що однією з необхідних умов її виникнення є дозвіл (згода)
відповідного органу чи підприємства. Так, підприємство може бути створено у
результаті виділення зі складу діючого підприємства чи організації одного чи
кількох структурних підрозділів за рішенням їх трудових колективів, якщо на це
є згода власника майна або уповноваженого ним органу і при цьому забезпечується
виконання раніше прийнятих підприємством договірних зобов'язань (п. 2 ст. 5
Закону України "Про підприємства в Україні"). Для
створення юридичних осіб, діяльність яких відповідно до установчих документів
пов'язана з громадською безпекою, забезпеченням правопорядку, грошово-кредитним
обігом, охороною здоров'я громадян, здобуттям освіти, необхідним є одержання
дозволу від відповідних державних органів. Іноді
створення юридичної особи відбувається складнішим шляхом, коли поєднуються
одразу кілька вищеназваних способів: розпорядчий, дозвільний,
нормативно-явочний або договірний. Неодмінною
умовою виникнення юридичної особи є або її державна реєстрація, або реєстрація
її статуту. Для реєстрації
об'єднань громадян залежно від їх статусу засновники подають заяви до
Міністерства юстиції України, місцевих органів державної виконавчої влади,
виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад народних депутатів. До
заяви додається статут (положення), протокол установчого з'їзду (конференції)
або загальних зборів, відомості про склад керівництва центральних статутних
органів, дані про місцеві осередки, документи про сплату реєстраційного збору.
Заява про реєстрацію розглядається у двомісячний термін від дня надходження
документів. У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію, проводить
перевірку відомостей, зазначених у поданих документах. Рішення про реєстрацію
або відмову в ній заявникові повідомляється письмово у 10-денний строк.
Відмова в реєстрації об'єднання громадян допустима тоді, коли статутні документи
або інші документи, подані для реєстрації, суперечать законодавству України.
Рішення про відмову у реєстрації має містити підстави для такої відмови. Це
рішення можна оскаржити у судовому порядку (статті 15 і 16 Закону України
"Про об'єднання громадян"). Легалізація (офіційне визнання)
об'єднань громадян є обов'язковою і здійснюється шляхом їх
реєстрації або повідомлення про
заснування. Діяльність об'єднань громадян, які
не легалізовані або примусово розпущені за рішенням суду, є
протизаконною. У
разі реєстрації об'єднання
громадян набуває статус юридичної особи. Об'єднання громадян діє на основі статуту. Статут об'єднання громадян повинен містити: 1)
назву об'єднання громадян (відмінну від
існуючих), його статус та юридичну адресу; 2)
мету та завдання об'єднання громадян; 3)
умови і
порядок прийому в
члени об'єднання громадян, вибуття з нього; 4)
права і обов'язки членів (учасників) об'єднання; 5)
порядок
утворення і діяльності
статутних органів об'єднання,
місцевих осередків та їх повноваження; 6)
джерела
надходження і порядок
використання коштів та іншого майна об'єднання, порядок
звітності, контролю, здійснення господарської та іншої
комерційної діяльності, необхідної
для виконання статутних завдань; 7)
порядок внесення змін і доповнень до статуту
об'єднання; 8)
порядок
припинення діяльності об'єднання
і вирішення майнових питань,
пов'язаних з його ліквідацією. У статуті
можуть бути передбачені
інші положення, що
стосуються особливостей створення
і діяльності об'єднання громадян. Статут об'єднання
громадян не повинен суперечити
законодавству України. При розгляді
питання про реєстрацію можуть бути
присутніми представники об'єднання громадян. Про зміни,
що сталися в
статутних документах, об'єднання громадян повідомляє в 5-денний
строк в реєструючий орган. Органи, що
здійснюють реєстрацію об'єднань
громадян, ведуть реєстр цих
об'єднань. Рішення про
відмову у реєстрації повинно
містити підстави такої відмови.
Це рішення може бути оскаржено у судовому порядку. Про відмову у
реєстрації об'єднання громадян
реєструючий орган повідомляє у
засобах масової інформації. Громадські
організації, їх спілки можуть легалізувати
своє заснування шляхом письмового повідомлення відповідно Міністерству юстиції України, місцевим
органам державної виконавчої
влади, виконавчим комітетам сільських,
селищних, міських Рад
народних депутатів. Об'єднання
громадян можуть використовувати власну символіку. Символіка
об'єднання громадян затверджується відповідно
до його статуту. |
|