Типові порушення ведення операцій з обліку витрат на оплату праці в бюджетних пидприємствах
В ході первірки РЕВіЗОР може виявити наступні типові порушення (табл.
3.4).
Таблиця 3.4
Порушення ведення операцій з обліку витрат на оплату
праці
№
Можливі порушення
Характеристика порушення
1
2
3
Розрахунки
з персоналом з оплати праці
1
У
підприємства відсутній колективний договір
Соціально-трудові
відносини між роботодавцями і працівниками не відрегульовані
2
Умови
колективного договору погіршують порівняно з законодавством становище
працівника
Даний
колективний договір є недійсним
3
Сума
нараховної заробітної плати за даними первинних документів (особові листки
працівників, розрахунково-платіжні, розрахункові відомості, розроблювальні
таблиці) не відповідають даним облікових регістрів (журналам, Головній книзі)
Викривлення
оборотів і залишків за рахунком 66 «Розрахунки з оплати праці»,
недостовірність даних по рядку «Поточні зобов’язання з оплати праці» балансу
підприємства
4
Віднесення
на собівартість продукції (робіт, послуг) заробітної плати погодинників та
відрядників при відсутності підтверджуючих документів про фактично
відпрацьований час (відсутність табелю робочого часу, даних про виконаний
обсяг робіт)
Неможливість
підтвердження обгрунтованості нарахування оплати праці, відповідно підвищення
собівартості продукцій для цілей бухгалтерського обліку та оподаткування, і,
як наслідок, зниження оподатковуваного прибутку
5
Включення
до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за здійснення
модернізацій обладнання та реконструкції об’єктів основних засобів
Необгрунтоване включення для цілей
оподаткування до собівартості продукції,
6
Включення
до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за виконання
будівельних робіт
Включення
до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за здійснення
робіт з підготовки та освоєння виробництва нових видів продукції,
науково-дослідних розробок
Необгрунтоване включення для цілей
оподаткування до собівартості продукції,
8
Включення
до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за здійснення
робіт безпосередньо не пов’язаних з виробництвом продукції, фінансування яких
здійснюється за рахунок спеціальних джерел
Включення
до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за надані
послуги, виконані сторонньою особою при наявності в штатному розкладі
підприємства посади, де посадовою інструкцією передбачено, що до обов’язків
працівника, який її займає, входить виконання даних послуг (наприклад,
функції головного бухгалтера, маркетолога)
Завищення для цілей оподаткування
собівартості продукції та заниження оподатковуваного прибутку
10
Включення
до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за надані
послуги, виконані сторонньою особою при відсутності акту приймання виконаний
робіт
11
Період
включення до собівартості продукції для цілей оподаткування оплати праці за
надані послуги, виконані сторонньою особою, не відповідає даті підписання
акту приймання виконаних робіт
Несвоєчасне
включення до собівартості продукції для цілей оподаткування, завищення
собівартості звітного періоду, заниження оподатковуваного прибутку звітного
періоду
Розрахунки
за страхуванням
12
Невідповідність
суми нарахованих внесків до позабюджетних фондів за даними розроблювальної
таблиці даним облікових регістрів (журналів, Головної книги)
Невідповідність
даних аналітичного та синтетичного обліку
13
Сальдо по
рахунку 65 «Розрахунки за страхуванням» за даними Головної книги не
відповідає даним балансу
Недостовірність
даних рядку балансу «Поточні зобов’язання за розрахунками
14
Завищення
(заниження) суми нарахованих страхових внесків внаслідок неправильного
розрахунку бази оподаткування або неправильного застосування ставок
Недостовірність
даних рядку балансу «Поточні зобов’язання за розрахунками
15
Заниження
(завищення) суми страхових внесків, які відносяться на собівартість продукції
внаслідок неправильного розрахунку баз страхових внесків або неправильного
застосування ставок
Зниження
(завищення) собівартості продукції, завищення (заниження) оподатковуваного
прибутку
16
Віднесення
до собівартості продукції для цілей оподаткування суми нарахованих страхових
внесків на оплату праці працівників, зайнятих в невиробничій сфері, або
джерелом фінансування якої є спеціальні фонди
Витрачання
коштів Фонду соціального страхування в бухгалтерському обліку підприємства не
підтверджується документами, необхідними для виплати допомоги, у
відповідності з діючим законодавством
Неможливість
підтвердження правомірності витрачання коштів Фонду соціального страхування,
неможливість підтвердження сальдо по рядку «Поточні зобов’язання за
розрахунками зі страхування» в балансі
18
Здійснена
виплата допомоги з тимчасової непрацездатності позаштатним співробітникам,
сумісникам або працівникам, яківиконують роботи за договорами підряду
Неможливість
підтвердження правомірності витрачання коштів Фонду соціального страхування
1
2
3
19
Завищення
(заниження) розміру нарахованої допомоги з тимчасової непрацездатності
внаслідок неправильного розрахунку бази для її нарахування
Неправомірне
витрачання коштів Фонду соціального страхування, викривлення розрахунків з
працівниками, викривлення нарахування прибуткового податку з працівників
Бухгалтерська звітність є системою узагальнених показників, що
характеризують підсумки фінансово-господарської діяльності підприємства
протягом звітного періоду (місяця, кварталу, року). Вона складається шляхом
підрахунку, групування та спеціальної обробки даних поточного бухгалтерського
обліку і є завершальною його стадією.
Фінансову звітність зобов’язані складати підприємства, об’єднання і
організації, що перебувають на господарському розрахунку, мають самостійний
баланс і є юридичними особами.
Метою складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття
рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан,
результати діяльності та рух коштів підприємства. Порядок надання фінансової
звітності користувачам визначається чинним законодавством.
Фінансова звітність складається з балансу, звіту про фінансові
результати, звіту про рух грошових коштів, звіту про власний капітал і приміток
до звітів.
Фінансові звіти містять статті, склад і зміст яких визначаються
відповідними П(С)БО. Стаття наводиться у фінансовій звітності, якщо відповідає
таким критеріям:
·існує ймовірність надходженя або
вибуття майбутніх економічних вигід, пов’язаних із цією статтею;
·оцінка статті можу бути достовірно
визначена.
Призначення основних компонентів фінансової звітності
відображені у таблиці 3.5.
Таблиця 3.5.
Призначення основних компонентів
фінансової звітності
Компоненти
фінансової звітності
Зміст
Використання
інформації
1
2
3
Баланс
Наявність
економічних ресурсів, які контролюються підприємством, на дату балансу
Оцінка
структури ресурсів підприємства, їх ліквідності та платоспроможності
підприємства; прогнозування майбутніх потреб у позиках; оцінка та
прогнозування змін, які підприємство, ймовірно, контролюватиме в майбутньому
Звіт про
фінансові результати
Доходи,
витрати і фінансові результати діяльності підприємства за звітний період
Оцінка та
прогноз: прибутковості діяльності підприємства; структури доходів і витрат
Звіт про
власний капітал
Зміни у
складі власного капіталу підприємства протягом звітного періоду
Оцінка та
прогноз змін у власному капіталі
Звіт про
рух грошових коштів
Генерування
та використання грошових коштів протягом звітного перідоду
Оцінка та
прогноз операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємства
Примітки
Обрана
облікова політика: інформація, яка не наведена безпосередньо у фінансових
звітах, але обов’язкова за П(С)БО; додатковий аналіз статей звітності,
необхідний для забезпечення її зрозумілості
Оцінка та
прогноз: облікової політики, ризиків або невпевненості, які впливають на
підприємство, його ресурси та зобов’язання, діяльність підрозділів
підприємства тощо
Фінансові звіти відображають фінансові
результатиоперацій та інших подій,
об’єднуючи їх в основні групи за економічними характеристиками. Виділяють п’ять
груп елементів фінансових звітів (табл. 3.6). Активи, зобов’язання та власний
капітал безпосередньо пов’язані з визначенням фінансового стану в балансі
підприємства, а доходи і витрати показані з оцінкою діяльності у Звіті про
фінансові результати.
Таблиця 3.6.
Групи елементів фінансових звітів
та їх визначення
Назва
звіту
Групи
елементів звіту
Визначення
1
2
3
Активи
Ресурси,
контрльовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як
очікується, спричинить отримання економічних вигід у майбутньому
Баланс
Зобов’язання
Заборгованість
підприємства, яка виникла внаслідок минулих подій і погашеня якої, як
очікується, призведе до зменшення ресурсів підприємства, що втілюють у собі
економічні вигоди
1
2
3
Баланс
Власний
капітал
Частина в
активах підприємства, що залишається після вирахування його зобов’язань
Звіт про
Доходи
Збільшення
економічних викід у вигляді надходження активів або зменшення зобов’язань,
які спричиняють зростання власного капіталу (крім зростання капіталу за
рахунок внесків власників)
Фінансові
результати
Витрати
Зменшення
економічних викід у вигляді вибуття активів або збільшення зобов’язань, які
призводять до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за
рахунок його вилучення або розподілу власниками)
Предметом
аудиту фінансової звітності є встановлення відображення
у фінансовій
звітності в усіх суттєвих аспектах реального фінансового становища,
взаємозв’язку та несуперечності показників окремих форм звітності,
відповідності фінансової звітності вимогам Закону України «Про бухгалтерський
облік та фінансову звітність в Україні» та П(С)БО 1 - 5; розкриття у звітності
підприємства усіх суттєвих аспектів облікової політики.
1Завдання
аудиту стану звітності наступні:
·дослідити достовірність і
відповідність записів звітності даним Головної книги та регістрів аналітичного
обліку;
·прослідкувати за своєчасністю здачі
бухгалтерської звітності до відповідних державних органів;
·порівняти дані річної фінансової
звітності з даними квартальної та поточної фінансової звітності;
·оцінити можливість постійного
функціонування підприємства;
·оцінити вплив подій, що відбулися,
на фінансову звітність та їх відображення в звітності.
Під час перевірки фінансової звітності застосовуються
прийоми документального контролю. Звітність при цьому підлягає перевірці за
формою, аналітичній перевірці та перевірці за змістом (табл. 3.7 ).
Таблиця 3.7.
Особливості перевірки фінансової
звітності
№
Назва
прийому
Мета
роботи
Зміст
роботи
1
2
3
4
1
Перевірка
за формою
Полягає у
візуальній перевірці правильності записів усіх реквізитів звітності та
виявленні наявності самостійних змін у встановлених формах звітності,
необумовлених виправлень, підчисток, наявність підписів
Під час
загального огляду звітних форм увага звертається на заповнення їх адресної
частини. Вид діяльності підприємства повинен відповідати видам діяльності,
передбачених Статутом. Визначення виду діяльності є важливим критерієм для
правильного розмежування доходів і витрат підприємства
2
Аналітична
перевірка показників звітності
Виявлення
суттєвих відхилень, вивчення яких за допомогою тестів дозволяє встановити
факти помилок і порушень, що призводять до перекручення звітності
В першу
чергу слід перевірити відповідність вказаної в балансі величини статутного
капіталу даним засновницьких документів, а також чи не мають місце
прострочення погашення заборгованості по внесках до статутного капіталу у
засновників. Визначаються ті ділянки звіту, де аудиторський ризик є
найбільшим, де існує можливість шахрайства чи наявність помилок в обліку і
звітності для даного підприємства є наймовірнішим. В залежності від цього
виділяються ті операції та активи, які необхідно перевірити більш ретельно
3
Перевірка
по суті
Встановлення
достовірності показників звітності
Проводиться
арифметична перевірка, тобто перевіряється узгодженість показників,
відображених у різних формах звітності та зведених регістрах обліку,
регістрах обліку та зведених документах
При вивченні стану звітності слід дтримуватися
наступного порядку дослідження.
11)
Перевірка тотожності показників, що містяться у формах бухгалтерської звітності
та регістрах бухгалтерського обліку. Перевірка відбувається по кожній формі
звітності окремо шляхом порівняння показників, що містяться у відповідній
формі, із залишками та оборотами по рахунках Головної книги і регістрів обліку.
2У
випадках, якщо показники форм звітності не можуть бути перевірені за даними
Головної книги, використовуються відповідні регістри аналітичного обліку.
32)
Перевірка відображення всіх активів і пасивів підприємства в повному обсязі.
При проведенні такої перевірки необхідно впевнитися, що активи та джерела їх
утворення у фінансовій звітності відображені в повному обсязі.
43)
Вивчення оцінки активів і пасивів протягом року відповідно до прийнятої
облікової політики. Перевірка передбачає встановлення дотримання підприємством
протягом звітного року методів оцінки, обраних ним на початку звітного періоду.
54)
Встановлення реального існування відображених у балансі активів і пасивів.
Необхідно впевнитися в еральному існуванні, наявності конкретних видів,
найменування матеріальних запасів, які в сукупності відображені в балансі.
65)
Перевірка належності активів, відображених у балансі, підприємству що
перевіряється. При проведенні такої перевірки необхідно встановити наявність майнових
прав на майно.
76)
Визначення правдивості, точності, об’єктивності відображення стану підприємства
на дату складання фінансової звітності. Потрібно встановити відповідне
відображення активів і пасивів на дату складання фінансової звітності; правильність
залишків; відповідність даних фінансової звітності іформації в іншій звітності.
87)
Контроль дотримання підприємстом при веденні бухгалтерського обліку та
складанні фінансової звітності чинного законодавства і нормативних документів.
Увага при цьому звератється на законність здійснених операцій з придбання,
зберігання, контролю наявності, використання або реалізації запасів відповідно
до вимог нормативних документів. Така оцінка стосується як перевірки
правомірності здійснення самих операцій, так і правильності їх документального
оформлення.
98)
Перевірка обов’язковості обліку діючих витрат, реальних надходжень і
передбачуваних витрат. При цьому необхідно перевірити правильність обліку
передбачуваних планових витрат або втрат, які відносяться до звітного періоду.
Наприклад, відображення природного убутку або фактично остаточно не
встановлених втрат матеріальних запасів від аварії, стихійног лиха тощо.
109)
Перевірка дотримання підприємством обраної облікової політики, а також
безперервності його функціонування. Так, перевіряючи безперервність
функціонування підприємства, аудитор повинен впевнитися, що підприємство буде
функціонувати в найближчому майбутньому. При цьому перевіряється дотримання
постійності обраної політики відносно впливу рівня активів і пасивів на
безперервність функціонування підприємства. Тобто встановлюється забезпечення
можливості безперервності функціонування підприємства, продовження процесу
виробництва при даному рівні матеріальних запасів, грошових коштів, власного
капіталу тощо.
1110)
Вивчення облікових записів і даних фінансової звітності з точки зору їх
належності до звітного періоду, що перевіряється. Така перевірка полягає в
дослідженні аудитором дотримання меж звітного періоду. Це передбачає, що всі
операції, здійсенні з активами, повинні бути віднесені та відображені в обліку
в тому періоді, в якому вони відбулися.
12Аудитор
своїм висновком підтверджує якісні характеристики фінансової звітності, що
встановлені П(С)БО (табл. 6. ). Якісні характеристики фінансової звітності
досягаються за рахунок дотримання принципів її підготовки (табл. 3.8 ).
Таблиця 3.8
Якісні характеристики фінансової
звітності
№ п/п
Назва
характеристики
Визначення
Пояснення
1
2
3
4
1
Зрозумілість
і адекватність тлумачення
Однозначне
тлумачення інформації користувачами за умови, що вони мають достатні знання і
зацікавлені у сприйнятті цієї інформації
Наявність
відповідних реквізитів, що дозволяє ідентифікувати підприємство, звітний
період, одиницю виміру тощо, а також приміток до фінансових звітів, що
роблять фінансову звітність більш зрозумілою користувачам
2
Достовірність
Відсутність
помилок і перекручень, які здатні вплинути на рішення користувачів звітності
Маються
на увазі не помилки, пов’язані з порушенням податкового законодавства, а саме
ті, які виникають в процесі прийняття рішення про оцінку і відображення
статей у фінансових звітах на підставі вимог П(С)БО
3
Зіставлення
Забезпечення
можливості користуачам порівнювати фінансові звіти підприємства за різні
періоди, а також фінансові звіти різних підприємств
Передумовою
зіставлення є наведення відповідної інформоції попереднього періоду і
розкриття інформації про облікову політику та її зміни в примітках до
фінансової звітності
4
Доречність
Наявність
інформації, яка впливає на прийняття рішень користувачами, надає можливість
своєчасно оцінити минулі, теперішні і майбутні події, підтвердити та
скоригувати їх оцінки, що зроблені в минулому
Структура
фінансових звітів і приміток враховує використання інформації для
ретроспективного і перспективного аналізу діяльності підприємства. Наприклад,
розділення статей балансу на оборотні (поточні) і необоротні (довгострокові)
передбачає їх використання для розрахунку показників ліквідності та
платоспроможності. Додаткова інформація, необхідна для таких розрахунків подається
у примітках до відповідних статей балансу
Таблиця 3.9
Принципи підготовки фінансової
звітності
№ п/п
Назва
принципу
Коротка
характеристика
1
2
3
1
Обачність
Застосування
в бухгалтерському обліку методів оцінки, які повинні запобігати заниженню
оцінки зобов’язань і витрат та завищення оцінки активів і доходів
підприємства. Звіти слід складати обачно та обдумано. Якщо відомо або є
ймовірність того, що реалльна вартість майна нажче вартості, відображеної в
бухгалтерському обліку, слід провести уцінку такого майна. Одночасно
необхідно врахувати і всі відомі та потенційні зобов’язання
2
Повне
висвітлення
Фінансова
звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки
операцій і подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі. У
звітах надоється вся інформація, що дає можливість отримати правилне, повне
та достовірне уявлення про майно, зобов’язання, власний капітал і прибуток
(збиток) від гсподарської діяльності підприємства
1
2
3
3
Автономність
Кожне підприємство
розглядається як юридична особа, що відокремлена від її власників
4
Послідовність
Постійне
(із року в рік) застосування підприємством обраної облікової політики. При
веденні бухгалтерського обліку постійно користуються одними і тими ж методами
обліку, принципами оцінки, видами звітності та схемами складання звітів.
Валюта початкового балансу на новий господарський рік повинна дорівнювати
валюті кінцевого балансу за попередній господарський рік. Зміна облікової
політики можлива лише у випадках, передбачених П(С)БО і повинна бути
обгрунтована та розкрита у фінансовій звітності
5
Безперервність
Оцінка
активів і зобов’язань підприємства здійснюється виходячи з припущення, що
його діяльність беде тривати далі, що є передумовою для амортизації вартості
його основного майна частинами, виникнення довгострокових зобов’язань і
проведення оплати. Майно обліковується за вартістю придбання та поділяється
на основне та оборотне, а зобов’язання - на короткострокові та довгострокові
6
Нарахування
та відповідність доходів і витрат
Для
визначення фінансового результату звітного періоду наобхідно порівняти доходи
звітного періоду з витратами, що були здійснені для отримання цих доходів.
При цьому доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та
фінансовій звітності у момент їх виникнення, незалежно від дати надходження
або сплати грошових коштів. Господарські операції відображаються тоді, коли
вони відбулися, незалежно від надходженя та сплати коштів. При складанні
звітів проводяться регулюючі та кінцеві записи, що дають змогу визначити
доходи та витрати за звітний період.
7
Превалювання
суті над формою
Операції
обліковуються відповідно до сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
Базою даних для ведення бухгалетрського обліку повинна служити об’єктивна
фіксація господарських операцій. Основою правильного та справедливого
відображення бухгалтерського обліку є реальний економічний зміст угоди, який
залежить від: справедливого здійснення посподарських операцій між незалежними
сторонами на вільному ринку; правильного документування та своєчасного запису
господарської операції в бухгалтерських регістрах
8
Історична
(фактична) собівартість
Пріоритетною
є оцінка активів підприємства виходячи з витрат на їх виробництво та
придбання.
9
Єдиний
грошовий вимірник
Вимірювання
та узагальнення всіх господарських операцій підприємства у його фінансовій
звітності здійснюється у єдиній грошовій одиниці
10
Періодичність
Можливість
розподілу інформації підприємства на певні періоди часу з метою складання
фінансової звітності