Быстрый переход к готовым работам
|
Сутність міжнародної конкурентоспроможності підприємства
Конкуренція в найширшому
розумінні цього слова означає суперництво на будь-якому поприщі між окремими
юридичними або фізичними особами (конкурентами), які зацікавлені в досягненні
однієї й тієї ж мети — переваги над своїми суперниками (конкурентами) [1]. З точки зору підприємства такою
метою є максимізація прибутку за рахунок завоювання переваг споживачів. І хоча
ця мета орієнтує розвиток ринку з моменту його виникнення, перші найбільш
цілісні теоретичні положення про рушійні сили конкурентної боротьби з'явилися
лише в середині XVIII ст. Класична політична економія розглядала конкуренцію як
звичайне явище, яке пронизує всі галузі економіки і обмежується лише
суб'єктивними причинами [2]. Так, А. Сміт уперше довів, що
конкуренція, урівнюючи норму прибутку, приводить до оптимального розподілу
праці і капіталу. Вона повинна зрівноважувати приватні інтереси та економічну
ефективність. А. Сміт вважав конкуренцію "невидимою рукою" ринку,
яка автоматично врівноважує ринок і таким чином регулює відповідність приватних
і суспільних інтересів [3]. На середині XX ст. визначились
загальні уявлення про сутність конкуренції та її основні рушійні сили, що
виявилось у чотирьох постулатах класичних моделей: досконалої (чистої)
конкуренції, монополістичної конкуренції, олігополістичної конкуренції та
чистої монополії. Чиста конкуренція відбувається за наявності досить
великої кількості підприємств, які реалізують стандартизовану продукцію;
контроль над цінами відсутній; дуже еластичний попит; нецінові методи
конкуренції не практикуються; немає перешкод для організації бізнесу. Монополістична конкуренція відбувається
за наявності великої кількості підприємств, які реалізують диференційовану
продукцію; при цьому діапазон контролю цін вузький, еластичний попит;
використовуються нецінові методи конкуренції; вхідний бар'єр у галузь
незначний. Олігополістична конкуренція відбувається
за наявності невеликої кількості підприємств; діапазон контролю цін залежить
від рівня узгодженості дій підприємств; переважає нецінова конкуренція, наявні
суттєві перешкоди для організації бізнесу. Чиста монополія — це
наявність одного підприємства, яке виробляє унікальну продукцію і не має ефективних
замінників; контроль над цінами значний; попит нееластичний; вхід у галузь для
інших фірм заблокований. За деякими оцінками, близько 75%
усіх підприємств в економічно розвинутих країнах конкурують на ринках, де
збутова система функціонує в умовах монополістичної конкуренції. Середовище
конкуренції заповнене великою кількістю малих і середніх підприємств, жодне з
яких не має значної частки в загальному обсягу продаж. Ключова конкурентна
особливість такого ринку - відсутність широко відомих лідерів, які можуть
суттєво впливати на розвиток умов і тенденцій у галузі [4]. Конкуренція на ринку складається
з п'яти сил конкуренції: - суперництво між конкуруючими продавцями однієї галузі; - спроби компаній з інших галузей залучити покупців
даної галузі на бік своїх товарів-замінників; - потенціал входження в галузі нових фірм; - ринкова сила і контроль за умовами угоди з боку поставників
ресурсів; |
|