Быстрый переход к готовым работам
|
Аналіз обсягів та динаміки розрахункових і касових операцій у національній валюті
Розрахункові банківські операції — рух грошей на банківських рахунках,
здійснюваний згідно з розпорядженням клієнтів або в результаті дій, які в
рамках закону привели до зміни права власності на активи. Розрахунково-касове
обслуговування — послуги, пов'язані із переказом грошей з рахунка (на рахунок)
клієнта, видачею йому грошей у готівковій формі. Характеристика
обсягів банківських розрахунків може бути визначена на підставі таких
показників: •
кількість клієнтів; •
кількість відкритих рахунків клієнтів; • кількість
структурних підрозділів, які здійснюють розрахункові і касові операції; •
кількість працівників, які здійснюють
розрахункові й касові операції; •
залишки на рахунках клієнтів, на коррахунку в
НБУ та інших банках; •
обороти за рахунками клієнтів; •
касові обороти; •
кількість трансакцій за розрахунковими
операціями і касовими операціями. Важливим показником обсягів розрахункових операцій є кількість клієнтів і кількість відкритих
рахунків. Джерелом інформації є дані відповідного звіту (форма № 752).
Аналіз здійснюється за абсолютними показниками в динаміці за 2 – 3 роки, і на
його підставі дається оцінка наявності і динаміки кількості клієнтів та
особових рахунків. Приклад такого аналізу наведено в табл. 9.1. Таблиця 9.1 КІЛЬКІСТЬ КЛІЄНТІВ ТА ОСОБОВИХ
РАХУНКІВ
Отже, в банку у
звітному році збільшилася кількість клієнтів, але кількість відкритих рахунків
зменшилася. Характеристика кількості структурних підрозділів та працівників, які
здійснюють розрахункові і касові операції в банку, дається на підставі
внутрішніх документів банку з питань організаційної структури, його штатного
розкладу, наявності і розвитку мережі банку. Збільшення кількості 278 структурних підрозділів банку, де надаються
розрахункові-касові послуги, та зростання чисельності працівників свідчать про
зростання обсягів операції. Суми залишків на рахунках клієнтів, коррахунку в НБУ та інших банках також можна
розглядати як показник обсягів розрахунково-касових операцій. Джерелом
інформації для оцінки залишків на рахунках, за якими відображаються банківські
розрахунки, є дані зведеного балансового звіту банку (ф. № 11 місячна). Таблиця 9.2 ЗАГАЛЬНІ СУМИ
ЗАЛИШКІВ ЗА РАХУНКАМИ, ЗА ЯКИМИ ВІДОБРАЖАЮТЬСЯ БАНКІВСЬКІ РОЗРАХУНКИ, тис.
грн..
Касові обороги характеризують суми надходжень у касу і видатків з каси
банків, тому є головними показниками обсягів касових операцій. Порівняння
загальної суми оборотів за звітний місяць з оборотами за відповідний місяць
минулого року дає змогу виявити динаміку обсягів цих операцій. Джерелом
інформації для аналізу оборотів за рахунками клієнтів є дані оборотно-сальдового балансу (ф. № 10 місячна). Таблиця 9.4 СУМИ КАСОВИХ
ОБОРОТІВ БАНКУ ЗА МІСЯЦЬ, тис. грн..
Як свідчать дані
табл. 9.2, в банку збільшилася загальна сума залишків за рахунками, на яких
відображаються банківські розрахунки, що можна розглядати як ознаку зростання
обсягів розрахункових операцій. 279 Обороти за рахунками клієнтів характеризують суми надходжень та списань з
рахунків клієнтів, тому є головними показниками обсягів розрахункових
операцій. Порівняння загальної суми оборотів за звітний місяць з оборотами за
відповідний місяць минулого року дає змогу виявити динаміку обсягів
розрахункових операцій. Джерелом інформації для аналізу оборотів за рахунками
клієнтів є дані оборотно-сальдового балансу (ф. № 10-місячна), а перелік
рахунків, за якими обчислюються залишки та обороти, має відповідати переліку
для розрахунку цього показника у формі № 11 (Балансовий звіт банку). Таблиця 9.3 СУМИ ОБОРОТІВ ЗА РАХУНКАМИ
КЛІЄНТІВ ЗА МІСЯЦЬ, тис. грн..
Як свідчать дані,
наведені в табл. 9.4, обсяги касових операцій у банку порівняно з минулим роком
зросли. Кількість документів дня є найточнішим показником обсягів
розрахункових і касових операцій. На підставі статистики сплачених документів
визначається: •
загальна кількість документів за операційний
день; •
кількість документів за операціями за
рахунками банку; •
кількість сплачених документів (навчальні),
відправлених у інші банки; •
кількість документів за надходженнями на
рахунки клієнтів Ураховуючи значні
коливання кількості документів у днях, оцінка має здійснюватися на підставі
середньоденних показників. 280 9.1.3.
Аналіз структури розрахунково-касових операцій за групами клієнтів, способами
надання розрахункових документів, видами платіжних інструментів Для організації
розрахункових і касових операцій важливе значення мають групи клієнтів за сектором
економіки, типом рахунку, утримувачем платежу, за розміром платіжних оборотів,
способом надання розрахункових документів, за попитом на готівкові гроші,
платіжними інструментами. Банки надають послуги
на ринку різним групам клієнтів, обслуговування яких суттєво різниться. Тому у
процесі аналізу важливо визначити, на якому сегменті ринку банк надає послуги
клієнтам із розрахункового і касового обслуговування. Головними для банку є
групи клієнтів, яких обслуговує банк, за секторами економіки. Джерелом
інформації для аналізу є дані звіту про кількість клієнтів та особових рахунків
(форма № 752). За даними звіту оцінюється структура клієнтів у розрізі
інституційних секторів економіки та її зміни. Таблиця 9.5 КІЛЬКІСТЬ
КЛІЄНТІВ У РОЗРІЗІ ІНСТИТУЦФЙНИХ СЕКТОРІВ ЕКОНОМІКИ
Так, у даному банку
спостерігаємо невелику кількість клієнтів, відсутність серед клієнтів
бюджетних організацій, зростання кількості клієнтів — фізичних осіб. Організація
розрахункового обслуговування залежить від
типу рахунку, за яким надається
послуга. Тому на наступному етапі аналізу на підставі вищевказаного звіту (форма № 752
річна) визначаються типи клієнтських рахунків, які обслуговує банк. 281 Таблиця 9.6 КІЛЬКІСТЬ ВІДКРИТИХ РАХУНКІВ У
РОЗРІЗІ ТИПІВ РАХУНКІВ
Дані табл. 9.6
свідчать про те, що банк не відкриває коррахун-ки банкам і рахунки клієнтам,
які утримуються з державного бюджету; головними для банку є поточні рахунки
суб'єктів господарської діяльності, які не утримуються з бюджетів, кількість
їх зростає; кількість рахунків фізичних осіб значно зменшилася. Залежно від
утримувача платежу, який здійснює клієнт банку, розрізняють внутрішньосистемні
платежі, отримувачем яких є клієнт цього ж банку, і зовнішні, отримувачем яких
є клієнт іншого банку. Збільшення питомої ваги внутрішньосистемних платежів
дає змогу банку зменшити відплив коштів із коррахунка банку в НБУ і скоротити
термін проходження платежів для клієнтів. Банки здійснюють внутрішні платежі
клієнтів, як правило, безкоштовно. З метою збільшення таких платежів банки
вивчають грошові потоки клієнтів за призначенням і отримувачами. Джерелом
інформації для аналізу внутрішніх і зовнішніх платіжних оборотів є дані
розрахункової палати. Аналіз проводиться за показниками динаміки кількості
документів і сум платежу. Ураховуючи коливання кількості документів і сум платежів у днях,
аналіз здійснюють за середньоденними показниками. В організації
розрахунків у банку важливу роль має склад клієнтів за розміром оборотів
коштів на їх поточних рахунках. По-зиціювання клієнтів 282 за сумами надходжень на поточний рахунок клієнта і за
сумами списань коштів з рахунка дає змогу виявити групу клієнтів, за рахунками
яких рух коштів впливає на стан кореспондентського рахунка банку в НБУ. Аналіз
здійснюється на підставі даних оборотно-сальдової відомості про дебетові і кредитові
обороти за рахунками клієнтів. Надходження на рахунок клієнта і списання з
нього можуть значно коливатися в днях, тому аналіз здійснюється на підставі
щоденних даних протягом усього місяця. Чим більше в банку великих клієнтів, тим
менша трудомісткість здійснення розрахункових операцій. Залишок коштів на
поточному рахунку клієнта є головним фактором, що впливає на умови його
розрахункового обслуговування: клієнти зі значними оборотами, як правило,
використовують електронну форму надання платіжних документів; банки встановлюють
для цих клієнтів пільгові тарифи на обслуговування. Для оцінки складу клієнтів
за залишками на поточному рахунку, здійснюється групування клієнтів за цією
ознакою. Групування здійснюється за середньоденними залишками коштів на
поточних рахунках клієнтів. На структуру касових
операцій банку впливає склад клієнтів за видами діяльності. Якщо банк
обслуговує переважно торговельні підприємства, то для нього мають значення
операції з інкасації готівки і продажу її іншим банкам. Якщо банк обслуговує
підприємства промисловості, яким потрібні грошові кошти на виплату заробітної
плати, то для нього має значення організація купівлі готівкових грошей в інших
банках. Для визначення переважаючих видів касових операцій аналізуються
джерела надходження коштів у касу і напрями видатків за даними звіту про касові
обороти банку (форма 748 місячна). Як свідчать дані
табл. 9.7, надходження в касу банку готівкових коштів від клієнтів менше, ніж
видача клієнтам із каси; 2/3 надходжень у касу становить виручка від продажу
товарів та послуг клієнтів; недостача готівкових коштів покривається за рахунок
купівлі коштів у НБУ та інших банках. Таблиця 9.7 КАСОВІ ОБОРОТИ БАНКУ
284 Безготівкові
розрахунки проводяться на підставі розрахункових документів на паперових носіях
чи в електронному вигляді, Проведення розрахунків за цими способами суттєво
різниться. Розрахунки з використанням системи «Клієнт-банк» здійснюються на
підставі окремого договору між банком і клієнтом. Виявити значення електронної
форми надання розрахункових документів можна на підставі статистики сплачених
документів, яка ведеться щодня. Банки в Україні
можуть використовувати як платіжні інструменти платіжні доручення, платіжні
вимоги, вимоги-доручення, векселі, чеки, банківські платіжні картки та інші
дебетові і кредитові платіжні інструменти, що застосовуються у міжнародній
банківській практиці. Найпоширенішою формою платіжних інструментів юридичних
осіб є платіжні доручення, а фізичних осіб — платіжні картки. Аналіз операцій
із застосуванням платіжних карток здійснюється на підставі статистичної
звітності за цими операціями (форми №401, 402, 403 квартальна). Аналіз
здійснюється щоквартально, а також за звітний рік у порівнянні з відповідним
періодом минулого року. Він складається із таких частин: 1. Аналіз даних
про операції, які здійснені із застосуванням 2. Аналіз даних
про розрахунки, які здійснені на підприємствах 3. Аналіз даних
про кількість емітованих (розповсюджених) платіжних карток для клієнтів банку
та технічні засоби, що використовуються під час здійснення операцій з їх
застосуванням. У результаті аналізу
робиться висновок з питань обсягів операцій, видів операцій, їх динаміки,
структури операцій за групами клієнтів, групами платіжних систем, емітентів. |
|