Быстрый переход к готовым работам
|
Мета та завдання аналізу операцій із банківськими платіжними картками
Операції з
банківськими платіжними картками є досить новим напрямом банківського бізнесу,
який, з одного боку, розширює спектр послуг банку, задовольняючи тим самим
зростаючі потреби клієнтів, з іншого боку — є потужним джерелом ресурсів як в
іноземній, так і в національній валютах. Відповідно до чинного
законодавства, платіжна картка —
спеціальний платіжний засіб у вигляді
емітованої в установленому законодавством порядку пластикової чи іншого виду
картки, що використовується для ініціювання переказу грошей з рахунка платника
або з відповідного рахунка банку з .метою оплати вартості товарів і послуг,
перерахування грошей зі своїх рахунків на рахунки інших осіб, отримання грошей
у готівковій формі в касах банків, пунктах обміну іноземної валюти
уповноважених банків та через банківські автомати, а також здійснення інших
операцій, передбачених відповідним договором. Для забезпечення
розрахунків з використанням платіжних карток банки виконують функцію емісії та
еквайринг. Емісія платіжних карток передбачає відкриття карткового рахунка і
випуск платіжної картки певної платіжної системи. Еквайринг —
діяльність щодо технологічного, інформаційного обслуговування торговців та
виконання розрахунків з ними за операціями з використанням платіжних карток. Таким чином, емісія
банківських платіжних карток передбачає відкриття карткових рахунків, залишки
за якими є додатковим джерелом ресурсів. З цією метою банки залучають до
карткового бізнесу різні категорії клієнтів, пропонуючи різноманітні умови
обслуговування. Банківські платіжні
картки можуть мати дебетову та кредитову схеми обслуговування. Дебетова схема — платіжна
схема, що передбачає розрахунки за операціями з платіжною карткою в межах
власних коштів клієнта, які обліковуються на його картковому рахунку. Кредитна схема — платіжна
схема, що передбачає виконання розрахунків за операціями з платіжною карткою за
рахунок кредиту банку. Зауважимо, що
практично кредитна картка надається клієнтові на умовах забезпечення кредитного
ризику. Найчастіше у практиці банків використовуються форми гарантійних
депозитів, які теж забезпечують формування ресурсної бази банку. За операціями агентів, що розповсюдь- 295 жують платіжні картки у банках—членах МПС, розміщують
гарантійні депозити, які теж є додатковим джерелом ресурсів. Аналіз діяльності
банку з використанням міжнародних платіжних карток проводиться з метою
з'ясування доцільності здійснення цих операцій як для самого банку, так і для
його клієнтів, а також для доцільності його участі у міжнародних платіжних
системах. Зважаючи на те, що оцінка результатів діяльності одного банку
недостатня для певних висновків щодо розвитку неторговельних операцій банку,
необхідно використати дані про операції з платіжними картками інших
українських банків, які є членами міжнародних платіжних систем. У табл. 9.12 наведено
обсяг емісії платіжних карток на ринку України. Таблиця 9.12 ОБСЯГ ЕМІТОВАНИХ КАРТОК VІSА, INTEL І МАSТЕR САRD СТАНОМ НА 01.06.2002 р., шт.
Як видно з даних
табл. 9.12, лідерами в емісії платіжних карток міжнародних платіжних систем є
системні банки, що входять до групи великих. Розгалужена філійна мережа,
реалізація зарплатних проектів, вивчення конкурентного ринку, високий рівень
роботи з клієнтом та бачення керівництвом банку пріоритетів розвитку карткового
бізнесу, інвестування значних інвестицій у його розвиток сприяли певним
результатам. Для того щоб оцінити
конкурентне становище банку на національному ринку карток, використаємо дані
банків України, які є членами Української асоціації банків—членів Master Card. З наведених даних таблиць 9.13—9.15 видно, що банки України
однако- 296 вою мірою є прихильниками обох платіжних систем. Наприклад,
у структурі емісії Приватбанку карти VISА іntel. становлять 79,82 % проти 20,18 % Master Card, а в банку
Правекс співвідношення на користь карток Master Card. Така інформація
необхідна для вивчення конкурентного становища ринку, його структури та
тенденцій, з тим щоб орієнтуватись на найменш зайняті ніші ринку. Таблиця 9.13 ПИТОМА ВАГА
УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ У ЗАГАЛЬНОМУ ОБСЯЗІ ЕМІСІЇ КАРТОК MASTER CARD В УКРАЇНІ СТАНОМ НА
01.06.2002 р.
Таблиця 9.14 ПИТОМА ВАГА УКРАЇНСЬКИХ БАНКІВ
У ЗАГАЛЬНОМУ ОБСЯЗІ ЕМІСІЇ КАРТОК VISА ІNTEL. В УКРАЇНІ СТАНОМ НА 01.06.2002 р.
297 Таблиця 9.13 ПИТОМА ВАГА КАРТОК У ЗАГАЛЬНІЙ
ЕМІСІЇ КАРТОК ПО ОКРЕМИХ БАНКАХ СТАНОМ НА 01.06.2002 р.
Відповідно до чинного
законодавства міжнародна платіжна
система — платіжна система, в
якій платіжна організація може бути як резидентом, так і нерезидентом і яка
здійснює свою діяльність на території двох і більше країн та забезпечує
проведення переказування грошей з однієї країни в іншу, Найвідомішими у світі
є VISА іntel., Аmеrісаn Ехрrеss, Dіnеrs Сlub Іntеrnаtіоnаl, Master Card Іntеrnаtіоnаl. На сьогодні
найбільшою міжнародною платіжною організацією у світі є VISА іntel., на яку
припадає 60 % ринку банківських карток. Другою за світовими показниками є Master Card Іntеrnаtіоnаl, вона володіє
30 % світового ринку. Майже у такому співвідношенні розподіляється картковий
ринок України, перевагою якого є картки міжнародної платіжної системи VISА іntel., їх
кількість у загальному обсягу карткових продуктів становить близько 53 %, а Еurорау Іntеrnаtіоnаl, відповідно
47 %. Необхідним та
впливовим фактором розвитку карткового ринку є оснащеність банку обладнанням
для виконання еквайрингу. Для цього доцільно вивчити фондооснащеність ринку
провідних банків. 298 Таблиця 9.16 КІЛЬКІСТЬ ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ
ОБСЛУГОВУВАННЯ ПЛАТІЖНИХ КАРТОК СТАНОМ НА 01.06.2002 р., шт.
З наведеної таблиці
видно, що на національному картковому ринку великі банки-емітенти є одночасно і
лідерами у сфері еквайрингу. Отже, для зміцнення своїх позицій банку доцільно
розширювати свою еквайрингову діяльність за рахунок розширення мережі
обслуговування та розвитку конкурентоспроможних тарифів. 9.2.2. Інформаційне забезпечення аналізу та його види З погляду категорії
клієнта карткові рахунки відкриваються фізичним особам — індивідуальні картки,
юридичним особам — корпоративні картки. Значна кількість карткових рахунків
фізичних осіб відкривається через реалізацію зарплатних проектів, сутність
яких базується на перерахуванні заробітної плати співробітників підприємств та
організації на їх власні рахунки. Для аналізу цієї
групи ресурсів банку слід визначити: •
загальну кількість карткових рахунків; •
балансові рахунки в аналітичному розрізі №
2605 «Кошти суб'єктів господарської діяльності для розрахунків платіжними картками»,
№ 2625 «Кошти фізичних осіб для розрахунків платіжними картками»; •
загальну кількість емітованих карток; •
обсяг коштів, залучених на карткові рахунки; •
темпи зростання та приросту коштів, залучених
на карткові рахунки. Для оцінки потужності
карткових рахунків як додаткового джерела ресурсів банку слід проаналізувати,
яку частку займають залучені на
них 299 кошти у загальному обсязі ресурсів. Це значення необхідно
розглянути у такому розрізі: 1. Категорії
клієнтів: фізичні особи та суб'єкти підприємницької діяльності. 2. Дебетові та
кредитові платіжні картки. Таблиця 9.17 ЗАЛУЧЕНІ КОШТИ БАНКІВ У РОЗРІЗІ
РАХУНКІВ, тис. грн..
Отже, обсяги
залучених коштів на карткові рахунки у 2001 р. становили 33,6 % (з них фізичних
осіб — 26 %, юридичних осіб — 7,60 %), у 2002 р. їх частка збільшилась до 39,65
%, що свідчить про значну роль операцій із платіжними картками у формуванні
ресурсної бази. Таблиця 9.18 ЕМІСІЯ ПЛАТІЖНИХ КАРТОК У РОЗРІЗІ КРЕДИТНИХ ТА ДЕБЕТНИХ КАРТОК, шт.
Дані попередніх
таблиць показують співвідношення емісії дебетових і кредитних карток. У нашому
прикладі у 2001 р. емісія дебетових карток переважала емісію кредитних (66,67 % — дебетні, 33,33 % — кредитні), 300 приблизно таке саме співвідношення зберігалось і в
наступному періоді. Така структура емісії карток цілком виправдана, оскільки
дебетові картки є більш доступними для клієнтів та менш ризикованими. Крім
того, на зазначене співвідношення впливає і чинник наявності значної кількості
зарплатних проектів, які теж реалізуються в основному на базі дебетових
карток. Якщо банк є учасником
кількох платіжних систем, доцільно визначити структуру платіжних карток за
видами міжнародних платіжних систем. Динаміка змін у
кількості карткових клієнтів, емісії платіжних карток, обсяги коштів за
операціями, види операцій (операції у торговій мережі, отримання готівкового
авансу) дадуть інформацію стосовно тенденцій розвитку у сфері карткового
бізнесу. Інформаційним
забезпеченням аналізу розрахунків із використанням платіжних карток є: 1. Дані аналітичного
та синтетичного обліку. 2. Офіційні
форми звітності — № 401 «Дані про операції, які 3. Звіти міжнародним
платіжним системам. Кількість емітованих
карток у нашій країні не може бути абсолютним показником розвитку ринку,
оскільки багато карток залишаються не задіяними або за ними проводиться
незначна кількість операцій. Більше того, до одного карткового рахунка можуть
бути прив'язані кілька карток. Значущим показником
може бути активність картки, яка демонструє кількість операцій, що
здійснюються протягом одного дня за однією карткою. Цей показник розраховується
як відношення загальної кількості операцій до кількості карток у той період
часу, за який вони були проведені. Показник активності картки у 2001 р. в
Україні становив 0,025. Це означає, що протягом року у середньому за однією
карткою відбувається 9,15 операцій. Цей показник уже у 2002 р. мав значення
0,0486. Завдяки такій динаміці розвитку карткового ринку кількість операцій за
однією карткою у 2002 р. становила 17,4. Такий показник
доцільно розрахувати за операціями конкретного банку, що дасть можливість
порівняти активність картки банку з середніми показниками на ринку України. Структурний аналіз операцій з платіжними картками передбачає
з'ясування таких питань: 301 •
питома вага залишків на карткових рахунках у
загальному обсязі залучених ресурсів; •
питома вага залишків на карткових рахунках у
розрізі клієнтів (фізичних та юридичних осіб); •
питома вага залишків на карткових рахунках у
розрізі валют; •
структура емісії платіжних карток у розрізі
платіжних систем; •
структура емісії платіжних карток у розрізі
кредитових та дебетових карток; •
структура операцій у розрізі кількості
операцій з видачі готівки та обслуговування у підприємствах торгівлі та
сервісу; •
структура операцій у розрізі обсягів операцій
з видачі готівки та обслуговування у підприємствах торгівлі та сервісу. Питома вага залишків
на карткових рахунках (N) у загальному обсязі залучених ресурсів розраховується за формулою: де Sres — загальна сума залучених коштів; Scard — сума залучених коштів
на карткові рахунки. Питома вага залишків
на карткових рахунках у розрізі клієнтів (фізичних та юридичних осіб)
розраховується аналогічно за обраною категорією клієнтів. Цей показник
свідчить про напрямленість карткових продуктів у розрізі юридичних та фізичних
осіб. Доцільно також проаналізувати умови, на яких залучаються кошти на
карткові рахунки та умови обслуговування рахунків. Структура емісії
платіжних карток у розрізі платіжних систем показує, карткам якої платіжної
системи віддають перевагу клієнти банку. Таблиця 9.19 ЕМІСІЯ ПЛАТІЖНИХ КАРТОК ЗА ВИДАМИ ПЛАТІЖНИХ
СИСТЕМ, шт.
З даних табл. 9.19
видно, що у 2001 р. в емісії платіжних карток переважали картки платіжної
системи VISА іntel. — 57,78 %,
у наступному році їх частка збільшилась
до 66,10 %, приріст становив 50 %.
Ураховуючи, 302 що у світі картки цієї платіжної системи теж мають
перевагу над іншими, можна стверджувати, що розвиток карткового бізнесу в
Україні відповідає світовим тенденціям. На підставі даних
структурного аналізу визначається стан структури емісії карток (задовільний,
незадовільний тощо) та оцінюється вплив різноманітних факторів, що сформували
структуру. Як відомо, платіжна
картка використовується для оплати товарів та послуг і отримання готівки. У
цьому сенсі слід проаналізувати використання карток у торговельно-сервісній
мережі (табл. 9.20) та для отримання готівки (табл. 9.21). Таблиця 9.20 ВИКОРИСТАННЯ КАРТКИ У
ТОРГОВЕЛЬНО-СЕРВІСНШ МЕРЕЖІ
Порівняння показників
активності та використання картки у торговельно-сервісній мережі дає інформацію
стосовно ролі банку на картковому ринку України, активності карток, що ним емітовані,
наскільки цей показник близький до середніх значень у банківський системі
узагалі та в розрізі МПС. 303 Таблиця 9.21 ВИКОРИСТАННЯ КАРТОК ДЛЯ ЗНЯТТЯ ГОТІВКИ
Якщо порівняти
показники, наведені у таблицях 9.12 та 9.13 між собою, то виявимо, що показник
активності карток VISА іntel. вищий у
торговельно-сервісній мережі, а карток Master Card, навпаки, —
більша активність за операціями отримання готівки. Така сама ситуація
спостерігається у нашому прикладі. У торговельно-сервісній мережі у середньому
на одну операцію за картками VISА іntel. у банку припадає 95 грн., по картках Master Card — 180 грн., а
показник активності цих карток у торговельно-сервісній мережі відповідно для VISА іntel. — 0,0042
(майже дві операції на рік), для Master Card — 0,0012 (або
одна операція на рік). Це свідчить про те, що серед розрахунків за картками VISА іntel. клієнтами
банку використовуються для сплати товарів та послуг у 3,5 раза більше, ніж Master
Card, але вартість однієї операції майже в 1,84 раза менша (18 095 = 1,84), ніж
тих, що здійснюються за картками Master Card А тепер розглянемо,
як використовуються різні види карток для отримання готівки у нашому прикладі.
Показник активності VISА іntel. за цими
операціями становить 0,0031, середня сума однієї операції— 256 грн. За картками
Master Card — показник
активності — 0,031, середня сума операції — 164 грн. Для забезпечення
розрахунків з використанням платіжних карток банк, безумовно, повинен мати
відповідне обладнання — банкомати, РОS-термінали,
імпринтери. 304 Важливо
проаналізувати структуру еквайрингової мережі банку у розрізі технічного
обладнання, розрахувати показники її розширення та ефективність використання.
Ефективність використання визначається розрахунком: § середньої
кількості транзакцій на один вид обладнання за період; § середнього
обсягу коштів на один вид обладнання; § середньої
вартості однієї операції, що здійснюється за кожним видом обладнання; § суми доходів
за операціями у розрізі технічного обладнання. Слід
порівняти ці показники з аналогічними у минулому періоді та визначити показники
приросту. Усі зміни, що
відбуваються в обсягах та структурі операцій із платіжними картками, необхідно
проаналізувати з погляду факторів впливу. Внутрішні фактори
впливу: •
кредитна та тарифна політика банку; •
технологічна оснащеність; •
кваліфікація персоналу; •
рекламні заходи. До зовнішніх факторів
можна віднести: •
економічну ситуацію в країні; •
регіон країни, міста тощо; •
попит на послуги та пропозиції; •
адміністративні та законодавчі чинники. 9.2.3. Показники ефективності операцій з платіжними
картками На завершальному
етапі аналізу карткових операцій визначається їх прибутковість. Для цього
розраховується частка доходів від операцій з картками у загальному обсязі
банку, визначається їх структура у розрізі процентних та комісійних доходів. Прибуток від операцій
із платіжними картками є важливим показником, оскільки саме він є показником
якості роботи. Ефективність операцій із платіжними картками розраховується як
співвідношення прибутку банку та його витрат за цими операціями. До дохідних статей
карткового бізнесу відносять: •
проценти за наданим кредитом; •
штрафи за перевищення кредиту; 305 •
платня за зняття готівки у банку; •
платня за зняття готівки в банкоматі; •
річне обслуговування карток; •
платня за видачу картки; •
платня за прострочені платежі; •
комісія за видачу та обслуговування
додаткових карток; •
комісія за конвертацію валюти; •
комісія за знаходження картки у стоп-листку; •
комісія за взаємообмін; •
комісія за перевипуск картки на наступний
термін дії; •
комісія за перевипуск картки у разі
пошкодження чи втрати. Витрати банку
на розвиток операцій розподіляються на витрати, що пов'язані з придбанням
програмно-технічних засобів, витрат, пов'язаних із супроводженням карткових
рахунків, та адміністративні витрати. Показовим є
розрахунок дохідності на одну картку, на одну операцію, на один банкомат тощо. Прибутковість
кредитних карткових продуктів розраховується співвідношенням загальної суми
наданих кредитних лімітів до суми отриманих процентних доходів. Позитивну
характеристику розвитку карткового бізнесу надають такі взаємозв'язані
показники: 1. Широкий
спектр емітованих карткових продуктів. У структурі 2. Наявність
розгалуженої інфраструктури обслуговування карток — банкоматів, торговельних РОS-терміналів,
обладнання для «ініціювання транзакцій» (під такими маються на увазі
персональні комп'ютери, мобільні GSМ-телефони та інше обладнання, за
допомогою якого держателі карток можуть здійснювати транзакції у різних
сегментах електронної комерції. 3. Показники
використання карток, зокрема кількість транзакцій, що здійснюється з
використанням карток протягом місяця або року. Задовільним у даний час є
значення 8—12 транзакцій протягом місяця. Крім цього, важливо, щоб у це число
входили різні типи операцій. 4. Наявність
кількох каналів зв'язку з користувачами маркетингу, реклами та просування
карткових продуктів на ринку, систем управління з клієнтом. |
|