У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Консалтинг та інноваційний розвиток економіки

Вихідним завданням теоретичного дослідження економічної природи консалтингових ресурсів інноваційного розвитку економіки є термінологічна ідентифікація й визначення змісту категорії «консалтинг у сфері економіки й управління». Як вбачається, поняття «управлінський консалтинг», «бізнес-консалтинг» [[i], с. 56; [ii], с. 241; [iii], с. 35], які широко використовуються сьогодні, вказують на основних споживачів консалтингових послуг – менеджмент підприємств і бізнес, але не зовсім адекватно відбивають сферу консалтингової діяльності. У даний час відокремлений індивідуальний економічний агент ринку – фірма, що виступає власником і керівником своїх техніко-організаційних одиниць – підприємств [[iv], с. 163], є основним споживачем консалтингових послуг [[v]],[1] активно діє на ринку консалтингу, набуваючи у формі професійних послуг незалежних консультантів знання й інформацію, що необхідні для управління бізнесом з метою підвищення його конкурентоспроможності, адаптивної й аллокаційної ефективності. Проблеми функціонування фірми як цілісної соціо-технічної й соціо-економічної системи є не тільки суто управлінськими, а й економічними, фінансовими, технічними, соціальними, психологічними тощо. У цілому ж це проблеми ефективного функціонування господарюючих суб'єктів в умовах сучасної економіки, тому консалтингове обслуговування бізнесу за своїм змістом і спрямованістю є економічним, подібно тому, як в інших сферах життєдіяльності суспільства існують політичний, психологічний, медичний консалтинг.

З нашої точки зору, поняття «економічний консалтинг» є точнішим порівняно з поняттями «управлінський консалтинг» і «бізнес-консалтинг», бо перше відбиває весь спектр проблем, пов'язаних з економічною поведінкою господарюючих суб'єктів в умовах ринкової системи, професійна допомога у розв’язанні яких і становить зміст консалтингової діяльності.

Наявні в сучасній науковій і прикладній літературі різні інтерпретації категорії «економічний консалтинг» можна об'єднати в декілька груп залежно від авторського підходу до обґрунтування його змісту.

До першої належить трактування економічного консалтингу на підставі предметного підходу як сукупності ділових послуг (бізнес-послуг), що надаються професіональними консультантами суб'єктам підприємницької діяльності. Це аудит, бухгалтерське, інвестиційне і юридичне обслуговування, управлінське консультування, інжиніринг, ділова інформація, реклама й відносини із громадськістю, тренінг, рекрутмент, забезпечення інформаційними технологіями.

Ю.Веретеннікова, директор JVI Manadgement Consulting, пише: «У світовій практиці до категорії «послуги професіональних консультантів» прийнято відносити: аудит і бухгалтерське обслуговування, розробку й впровадження інформаційних технологій та ПО, юридичне обслуговування, інвестиційний супровід, надання комерційної інформації і проведення досліджень, управлінське консультування, рекламу та зв'язки із громадськістю, рекрутинг і хед-хантинг, тренінг, інжиніринг і дизайн» [20, с. 35]. Е.Уткін вважає, що до консалтингу належать усі професійні послуги, сторонні для підприємства-замовника [[vi], с. 9-10]. І. Боброва, В. Зимін, характеризуючи консалтинг, використовують термін «консалтингові бізнес-послуги» [[vii]]. Причому, деякі вчені не розділяють послуги на ділові і професійні. Так, по визначенню В.Є. Николайчука, ділові (професійні) послуги – це послуги, що надаються підприємствам, організаціям, установам та іншим господарсько-управлінським структурам, а також  окремим фізичним особам, що сприяє успішній професійній діяльності або одержанню прибутку [[viii], с. 11].

Прикладом підходу до визначення консалтингу як сукупності ділових (професійних) послуг може бути Положення про порядок організації і проведення конкурсів на право виконання консалтингових (консультаційних, аудиторських, юридичних і послуг з оцінювання) послуг, затверджене наказом Національного агентства України з управління державними корпоративними правами від 15 липня 1999 р. Відповідно до цього Положення предметом генеральної угоди про співробітництво по виконанню консалтингових послуг є проведення аудиторських перевірок, експертної оцінки державних корпоративних прав, консультаційні послуги з юридичних питань, розробка програм фінансово-економічного й технічного розвитку господарчих товариств, інформаційні послуги з питань, що стосуються компетенції Національного агентства і виконавця, опрацювання завдань та умов передачі на конкурсних умовах функцій по управлінню державними корпоративними правами уповноваженим особам й ін. Як бачимо, у контексті даного документа, консалтинг являє собою сукупність різних ділових послуг [[ix]].

 Відповідно до предметного підходу в низці джерел консалтинг ототожнюється з особливим видом ділових послуг – управлінським консультуванням [[x], с. 9; [xi]; [xii], с.9, 13; [xiii], [xiv], [xv]]. Щоб дійти такого висновку, досить порівняти наступні дефініції управлінського консультування й консалтингу. Європейська Федерація асоціацій консультантів з економіки й управління визначає управлінське консультування як надання незалежних порад і допомоги з питань управління, включаючи окреслення й оцінку проблем та (або) можливостей, рекомендації відповідних заходів і допомогу в їх реалізації [[xvi], с. 15]. У навчальному посібнику «Агромаркетинг и консалтинг» уже не управлінське консультування, а сам консалтинг тлумачиться як професійне сприяння, що надається фахівцями з управління керівникам та управлінському персоналу різних підприємств та організацій у розв’язанні проблем їх функціонування й розвитку, у формі рекомендацій і спільно вироблених рішень [[xvii]].

Важливо підкреслити, що в даний час багато науковців і практиків консалтингу так чи інакше використовують поняття «консалтинг» й «управлінське консультування» як синоніми [[xviii], [xix], [xx], [xxi], [xxii], [xxiii], [xxiv], [xxv], [xxvi], [xxvii], [xxviii], [xxix], [xxx]].

Більше того, деякі з них зміст управлінського консультування трактують як комплекс ділових послуг. Наприклад, у книзі «Управленческий консалтинг корпоративных организаций» до послуг управлінського консультування віднесено послуги по підготовці й перепідготовці персоналу, юридичне консультування, рекрутингові, проектно-інвестиційні, інжинірингові й реінжинірингові послуги, послуги з антикризового управління, бухгалтерське обслуговування,  інформаційне забезпечення, зовнішній фінансовий аудит [27, с. 14]. Інакше кажучи, тут розуміється управлінське консультування не як окремий вид ділових послуг, а як їх сукупність.

До другої групи формулювань економічного консалтингу належать трактування його змісту на підставі процесного підходу: консалтинг – це процес консультування, якому властиві певні прийоми, методи, цілі й завдання. Так, в україно-російському економічному тлумачному словнику консалтинг визначено як діяльність по консультуванню широкого кола питань економічного напрямку підприємств, фірм та організацій. Консалтингові фірми надають послуги з досліджень та прогнозувань ринку (товарів, послуг, ліцензій тощо); з цін; з оцінки торговельно-політичних умов; із розробок техніко-економічних обґрунтувань різних об’єктів; із проведення комплексу маркетингових досліджень; із розробки експортної стратегії тощо[[xxxi], с. 159].

У контексті процесного підходу простежується  ототожнення деякими вченими консалтингу й консультування. Наприклад, В. Коростильов консультування тлумачить як навчання й допомогу порадами, а консалтинг– як допомогу в розв’язанні проблем замовника [[xxxii], с. 6]. В. Альошнікова, визначаючи консультаційну діяльність як сукупність ділових послуг, пише: «Консультування – діяльність, що здійснюється професіональними консультантами і спрямовується на обслуговування потреб комерційних і некомерційних організацій, фізичних осіб у консультаціях, навчанні, дослідницьких роботах з проблем їх функціонування й розвитку» [[xxxiii], с 12]. В. Верба й Т. Решетняк  щодо консалтингової діяльності, вказують: «...Економічне консультування може стосуватися як локальних чисто економічних питань (фінансовий аналіз, бухгалтерія, аудит, оподаткування), так і глобальних управлінських проблем (стратегічний розвиток, реорганізація, інноваційний процес)» [[xxxiv], с. 7]. Як вбачається, у наведених дефініціях досить складно знайти суттєві розбіжності між консультуванням і консалтингом.

До третьої групи трактувань економічного консалтингу можна віднести його тлумачення на підставі змістовного підходу: консалтинг – особливий вид наукової або наукововпроваджувальної діяльності. «Консалтинг – це комплекс знань, пов'язаних з науковим пошуком, проведенням досліджень, постановкою експериментів з метою розширення наявних й одержання нових знань, перевірки наукових гіпотез, установлення закономірностей, наукових узагальнень, наукового обґрунтування проектів для успішного розвитку організації» [27, с. 9]. Автори монографії «Консалтинговые услуги в условиях реформирования экономики России», характеризуючи консалтинг, зазначають: «…У нашій країні раніше це називалося «впровадженням науки у виробництво» [33, с. 15].

Загальним для всіх розглянутих груп є вказівка на підприємницьку природу консалтингу як одну із сутнісних характеристик консалтингової діяльності[31, с. 15, 16; 33]. Як зазначено у монографії «Консалтинговые услуги в условиях реформирования экономики России», «у підприємницькому характері надання інтелектуальних послуг у галузі економіки й управління полягає принципова відмінність консалтингу від науково-впроваджувальної діяльності, що існувала в умовах директивного планування. Якщо консалтинг регулюється законами ринку, то науково-впроваджувальна діяльність у централізованій економіці ґрунтувалася на примушуванні й адмініструванні» [33, с. 17].

Багато вчених розділяють професійне консультування на внутрішнє (внутрішньофірмове) і зовнішнє, трактуючи останнє як підприємницьку діяльність незалежних консультантів [50, с. 24–28; 51, с. 21–23].

Проведений аналіз дефініцій, запропонованих теоретиками і практиками консалтингу, дає підставу для виокремлення його основних сутнісних характеристик.

Отже, економічний консалтинг – це:

1) сукупність ділових (професійних) послуг з економіки й управління;

2) професійне консультування;

3) науково-впроваджувальна діяльність на ринкових засадах;

4) підприємницька діяльність.

Узагальнюючи розглянуті риси економічного консалтингу, треба, з нашого погляду, розмежувати його зміст у широкому й вузькому розумінні [[xxxv]]. У першому випадку переважаючим є предметний підхід до характеристики консалтингової діяльності (це сукупність ділових (професійних) послуг з економіки й управління), у другому – процесно-змістовний, що відбиває особливості консалтингу як процесу консультування, спрямованого на підвищення ефективності бізнесу на підставі впровадження професійних знань та досягнень науки в господарську практику. Звичайно, теоретичний аналіз економічного консалтингу повинен сполучати обидва (предметний і процесно-змістовний) підходи до визначення його змісту.

Що стосується предметного підходу, то  економічний консалтинг у широкому розумінніце підприємницька діяльність професіональних консультантів з надання господарюючим суб'єктам ділових послуг з економіки й управління, які включають: аудит, бухгалтерське і юридичне обслуговування, управлінське консультування, інжиніринг, ділову інформацію, рекламу й відносини з громадськістю, тренінг, рекрутмент, забезпечення інформаційними технологіями, інвестиційний супровід та ін. Трактування економічного консалтингу в такому розумінні дає підставу для оперування категоріями «ділові послуги» і «консалтингові послуги» як синонімами.

На базі процесно-змістовного підходу до визначення економічного консалтингу варто вирізнити два основних типи консалтингових (ділових) послуг[2], що становлять його зміст у широкому розумінні:

а) консалтингові послуги-функції – це виконання консультантами певних професіональних функцій і робіт фахівців у сфері економіки й управління за замовленням клієнтів. Приміром, юридичні фірми займаються реєстрацією й ліквідацією фірм, представляють інтереси клієнтів у господарському суді тощо; фірми аудиторські надають послуги по постановці або відновленню бухгалтерського обліку, аналізу фінансового стану підприємства та ін.;

б) консалтингові послуги консультативного типу становлять собою ділові послуги з економіки й управління у формі професіональних порад консультантів, їх рекомендацій, проектів, що сприяють розв’язанню проблем клієнтів, пов'язаних з ведінням бізнесу.



[1] Важливо зауважити: у зв’язку з тим, що у законодавстві України й господарській практиці застосовується термін «підприємство», а у правовому обігу діє розширена трактовка змісту цього поняття, яка охоплює риси, притаманні фірмі (наприклад, у Господарському Кодексі України підприємство визначено як самостійний суб’єкт господарювання, який має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки у банківських установах та ін., тобто як фірма), у подальшому терміни «фірма» і «підприємство» (комерційне) використовуватимуться як синоніми.

 

[2]Дослідженню економічної природи консалтингових послуг присвячено підрозділ 1.3.



[i]. Коростелев В.А. Роль консалтинга в управлении бизнесом: [учеб. пособ.] /Виктор Андреевич Коростылев. – Киев: МАУП, 2004.– 252с.

[ii]. Шканова О.М. Маркетинг послуг: [навч. посіб] /Олена Миколаївна Шканова. – К.: Кондор, 2003. – 304 с.

[iii]. Веретельникова Ю. Выбрать консалтера /Ю. Веретельникова // Инвестиц. газ. – 2005.– №15. – С.35.

[iv]. Теория переходной экономики: учебное пособие в 2 т. /[Е.В. Красникова, А.М. Белянова, К.А. Хубиев и др.] ; под ред. В.В. Герасименко. – М.: ТЕИС, 1997.

– Т.1: Микроэкономика. – 1997. – 231 с.

[v]. Господарський кодекс України: за станом на 16 січня 2003 р. /Верховна Рада України. – Офіц. вид.– К.: Видавничий Дім «Ін Юре», 2003. – 344 с. (Міністерство юстиції України).

[vi]. Уткин Э.А. Консалтинг /Эдуард Андреевич Уткин. М.: Ассоц. авторов и издателей «Тандем»: Изд-во ЭКМОС, 1998. – 210 с.

[vii]. Боброва И.И. Консалтинг в стиле гольф /И. И. Боброва, В.А. Зимин. – М.: ООО «Вершина», 2005. – 384 с.

[viii]. Николайчук В.Е. Маркетинг и менеджмент услуг. Деловой сервис /В.Е. Николайчук. – СПб: Питер, 2005. – 296 с.

[ix]. Положение о порядке организации и проведения конкурсов на право выполнения консалтинговых (консультационных, аудиторских, юридических и оценочных) услуг, утвержденное Приказом Национального агентства Украины по управлению государственными корпоративными правами от 15.07.1999 г //Офіційний вісник України. – 1999. – № 39. – С. 120–125.

[x]. Блинов А.О.Управленческий консалтинг корпоративных организаций: [учебник] /А.О.Блинов, Г.Н. Бутырин, Е.В. Добренькова. – М.: ИНФРА-М, 2002. – 192 с. – (Серия «Высшее образование»).

[xi]. Управленческий консультант. Настольная книга руководителя. – Киев: ТзОВ «БУК», 2005.– 384 с.

[xii]. Лапыгин Ю.Н. Основы управленческого консультирования: [учебное пособие ] /Юрий Николаевич Лапыгин. – [3-е изд., перераб. и доп.]. – М.: Академический Проект, 2006. – 352 с. – («Gaudeamus»).

[xiii]. Авер’янов В. До питання про поняття так званих «управлінських послуг» /В. Авер’янов //Право України. – 2002.– № 6. – С.25–27.

[xiv] Коуп М. 7 основ консалтинга / Мик Коуп; пер. с англ. Е. Виноградова, Е. Колитвина. – СРПб: Питер, 2007. – 336 с. (Серия «Консалтинг»).

[xv] Консалтинг менеджмента или как улучшить свой бизнес /[Под ред. Колверта Маркхэно] ; пер. с англ.И. Гаврилов. – М.: ФАИР-ПРЕСС,2005. – 292 с.

[xvi]. Консалтинговые услуги в условиях реформирования экономики России /[А.В. Громов, А.Д. Белявский, М.И. Кныш и др.] ; под ред. М.И. Кныша. – СПб: Издат. Д. Буланин, 2003. – 192 с.

[xvii]. Цыпкин А.А. Агромаркетиг и консалтинг /А.А. Цыпкин, А.Н. Люкшинов, Н.Д. Эриашвили. – М.: ЮНИТИ-ДАНИ, 2000. – 405с.

[xviii]. Бейч Э. Консалтинговый бизнес /Элейн Бейч; пер. с англ. Л. Круглов-Морозов, Д. Раевская. – СПб: Питер, 2006. – 272 с. – (Серия Консалтинг»).

[xix]. Блок П. Безупречный консалтинг /Питер Блок ; пер. с англ. Л. Круглов-Морозов, Д. Раевская [2-е изд.]. – СПб: Питер, 2007. – 304 с. – (Серия «Консалтинг»).

[xx]. Джентл Р. Как сделать карьеру в консалтинге /Джентл Р.; пер. с англ. под ред. М.А.Лапиной. – СПб: Издательский Дом «Нева», 2003.– 192с.

[xxi]. Капустин П.А. Управленческое консультирование для руководителей / П.А. Капустин. – СПб: Бизнес-пресса, 2000. – 160 с.

[xxii]. Майстер Д., Советник, которому доверяют /Майстер Девид, Галферт Роберт, Грин Чарльз.; пер. с англ.Иванова М. , Фарбера М. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2004. –264с.

[xxiii]. Макхем К. Управленческий консалтинг /Колверт Макхем ; пер. с 3-го англ. изд. – М.: Дело и Сервис, 1999. – с.284.

[xxiv]. Ольшевский А. Антикризисный PR и консалтинг /А. Ольшевский. – Спб: Питер, 2003. – 432с.

[xxv]. Посадский А. Основы консалтинга: [пособ. для преп. экон. и бизнес-дисциплин] /А. Посадский. – М.: ГУВШЭ, 1999. – 240 с.

[xxvi]. Управленческое консультирование нововведений: индивид в организации / [отв. ред. А.И. Пригожин]. – М.,1990. – 101 с.

[xxvii]. Управленческое консультирование. Введение в профессию/ под ред. Милана Кубра. – М.: Планум, 2004. – с. 976. – (Международная организация труда).

[xxviii]. Посадский А.П. Консультационные услуги в России / А.П. Посадский, С.Р. Хайниш. – М.: Финстатинформ, 1995. –171 с.

[xxix]. Юксвяров Р.К. Управленческое консультирование: теория и практика /Р. К. Юксвяров , М. Я. Хабабук, А.Я. Лейманн А.Я. – М.: Экономика, 1988.– 210 с.

[xxx]. Консалтинг будущего: [экспресс-курс] ; пер. с англ. В. Петрашик ; под. ред. Карен Ли. – М.: ФАИК-ПРЕСС, 2004. – 256 с.

[xxxi]. Українсько – російський економічний тлумачний словник /[авт.-упор. В.М. Копоруліна]. – Х.: Факт, 2005. – 400 с. – (Серія «Словник фахівця»).

[xxxii]. Коростельов В.А. Управлінське консультування: [навч. посіб.] /Віктор Андрійович Коростильов. – К.: МАУП, 2003. – 104 с.

[xxxiii].Алешникова В.И. Использование услуг профессиональных консультантов: [17-модульная программа для менеджеров «Управление развитием организации»] /Вера Ивановна Алешникова. – М.: ИНФРА-М, 2000. – 208 с.– (Модуль 12).

[xxxiv]. Верба В.А. Організація консалтингової діяльності: [навч.посіб] /Вероніка Анатоліївна Верба, Тетяна Іванівна Решетняк. – К.: КНЕУ, 2000. – 244 с. – (Навчальне видання).

[xxxv]. Марченко О.С. Консалтинг как экономическая категория /О.С. Марченко //Вестн. Харьк. нац. ун-та им. В.Н. Каразина. – Серия экономическая. – Харьков – 2005. – № 688. – С.53 – 55.

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.