Быстрый переход к готовым работам
|
Консалтинг та інноваційний розвиток економіки
Вихідним завданням теоретичного дослідження економічної
природи консалтингових ресурсів інноваційного розвитку економіки є
термінологічна ідентифікація й визначення змісту категорії «консалтинг у сфері
економіки й управління». Як вбачається, поняття «управлінський консалтинг»,
«бізнес-консалтинг» [[i], с. 56; [ii], с. 241; [iii], с. 35], які широко використовуються
сьогодні, вказують на основних споживачів консалтингових послуг – менеджмент
підприємств і бізнес, але не зовсім адекватно відбивають сферу консалтингової
діяльності. У даний час відокремлений індивідуальний економічний агент ринку –
фірма, що виступає власником і керівником своїх техніко-організаційних одиниць
– підприємств [[iv],
с. 163], є основним споживачем консалтингових послуг [[v]],[1] активно діє на ринку
консалтингу, набуваючи у формі професійних послуг незалежних консультантів
знання й інформацію, що необхідні для управління бізнесом з метою підвищення
його конкурентоспроможності, адаптивної й аллокаційної ефективності. Проблеми
функціонування фірми як цілісної соціо-технічної й соціо-економічної системи є
не тільки суто управлінськими, а й економічними, фінансовими, технічними,
соціальними, психологічними тощо. У цілому ж це проблеми ефективного
функціонування господарюючих суб'єктів в умовах сучасної економіки, тому
консалтингове обслуговування бізнесу за своїм змістом і спрямованістю є економічним,
подібно тому, як в інших сферах життєдіяльності суспільства існують політичний,
психологічний, медичний консалтинг. З нашої точки зору, поняття «економічний консалтинг» є точнішим
порівняно з поняттями «управлінський консалтинг» і «бізнес-консалтинг», бо
перше відбиває весь спектр проблем, пов'язаних з економічною поведінкою
господарюючих суб'єктів в умовах ринкової системи, професійна допомога у розв’язанні
яких і становить зміст консалтингової діяльності. Наявні в сучасній науковій і прикладній літературі різні інтерпретації
категорії «економічний консалтинг» можна об'єднати в декілька груп залежно від
авторського підходу до обґрунтування його змісту. До першої належить
трактування економічного консалтингу на підставі предметного підходу як сукупності
ділових послуг (бізнес-послуг), що надаються професіональними консультантами
суб'єктам підприємницької діяльності. Це аудит,
бухгалтерське, інвестиційне і юридичне обслуговування, управлінське
консультування, інжиніринг, ділова інформація, реклама й відносини із
громадськістю, тренінг, рекрутмент, забезпечення інформаційними технологіями. Ю.Веретеннікова, директор JVI Manadgement Consulting, пише:
«У світовій практиці до категорії «послуги професіональних консультантів»
прийнято відносити: аудит і бухгалтерське обслуговування, розробку й
впровадження інформаційних технологій та ПО, юридичне обслуговування,
інвестиційний супровід, надання комерційної інформації і проведення досліджень,
управлінське консультування, рекламу та зв'язки із громадськістю, рекрутинг і
хед-хантинг, тренінг, інжиніринг і дизайн» [20, с. 35].
Е.Уткін вважає, що до консалтингу належать усі професійні послуги, сторонні для
підприємства-замовника [[vi], с. 9-10]. І. Боброва, В.
Зимін, характеризуючи консалтинг, використовують термін «консалтингові
бізнес-послуги» [[vii]]. Причому, деякі вчені не розділяють
послуги на ділові і професійні. Так, по визначенню В.Є. Николайчука, ділові
(професійні) послуги – це послуги, що надаються підприємствам, організаціям,
установам та іншим господарсько-управлінським структурам, а також окремим фізичним особам, що сприяє успішній
професійній діяльності або одержанню прибутку [[viii], с. 11]. Прикладом підходу до визначення консалтингу як сукупності
ділових (професійних) послуг може бути Положення про порядок організації і
проведення конкурсів на право виконання консалтингових (консультаційних,
аудиторських, юридичних і послуг з оцінювання) послуг, затверджене наказом
Національного агентства України з управління державними корпоративними правами
від 15 липня 1999 р. Відповідно до цього Положення предметом генеральної угоди
про співробітництво по виконанню консалтингових послуг є проведення
аудиторських перевірок, експертної оцінки державних корпоративних прав,
консультаційні послуги з юридичних питань, розробка програм
фінансово-економічного й технічного розвитку господарчих товариств,
інформаційні послуги з питань, що стосуються компетенції Національного
агентства і виконавця, опрацювання завдань та умов передачі на конкурсних
умовах функцій по управлінню державними корпоративними правами уповноваженим
особам й ін. Як бачимо, у контексті даного документа, консалтинг являє собою
сукупність різних ділових послуг [[ix]]. Відповідно до
предметного підходу в низці джерел консалтинг ототожнюється з особливим видом
ділових послуг – управлінським консультуванням [[x], с. 9; [xi]; [xii], с.9, 13; [xiii], [xiv], [xv]]. Щоб дійти такого висновку, досить порівняти наступні дефініції
управлінського консультування й консалтингу. Європейська Федерація асоціацій
консультантів з економіки й управління визначає управлінське консультування як
надання незалежних порад і допомоги з питань управління, включаючи окреслення й
оцінку проблем та (або) можливостей, рекомендації відповідних заходів і допомогу
в їх реалізації [[xvi], с. 15]. У навчальному посібнику
«Агромаркетинг и консалтинг» уже не управлінське консультування, а сам
консалтинг тлумачиться як професійне сприяння, що надається фахівцями з управління
керівникам та управлінському персоналу різних підприємств та організацій у розв’язанні
проблем їх функціонування й розвитку, у формі рекомендацій і спільно вироблених
рішень [[xvii]]. Важливо підкреслити, що в даний час багато науковців і
практиків консалтингу так чи інакше використовують поняття «консалтинг» й «управлінське
консультування» як синоніми [[xviii], [xix], [xx], [xxi], [xxii], [xxiii], [xxiv], [xxv], [xxvi], [xxvii], [xxviii], [xxix], [xxx]]. Більше того, деякі з них зміст
управлінського консультування трактують як комплекс ділових послуг. Наприклад,
у книзі «Управленческий консалтинг корпоративных организаций» до послуг
управлінського консультування віднесено послуги по підготовці й перепідготовці
персоналу, юридичне консультування, рекрутингові, проектно-інвестиційні,
інжинірингові й реінжинірингові послуги, послуги з антикризового управління, бухгалтерське
обслуговування, інформаційне
забезпечення, зовнішній фінансовий аудит [27, с. 14].
Інакше кажучи, тут розуміється управлінське консультування не як окремий вид
ділових послуг, а як їх сукупність. До другої групи формулювань
економічного консалтингу належать трактування його змісту на підставі
процесного підходу: консалтинг – це процес консультування, якому властиві певні
прийоми, методи, цілі й завдання. Так, в
україно-російському економічному тлумачному словнику консалтинг визначено як
діяльність по консультуванню широкого кола питань економічного напрямку
підприємств, фірм та організацій. Консалтингові фірми надають послуги з
досліджень та прогнозувань ринку (товарів, послуг, ліцензій тощо); з цін; з
оцінки торговельно-політичних умов; із розробок техніко-економічних
обґрунтувань різних об’єктів; із проведення комплексу маркетингових досліджень;
із розробки експортної стратегії тощо[[xxxi], с. 159]. У контексті процесного підходу простежується ототожнення деякими вченими консалтингу й
консультування. Наприклад, В. Коростильов консультування тлумачить як навчання
й допомогу порадами, а консалтинг– як допомогу в розв’язанні проблем замовника
[[xxxii], с. 6]. В. Альошнікова, визначаючи
консультаційну діяльність як сукупність ділових послуг, пише: «Консультування –
діяльність, що здійснюється професіональними консультантами і спрямовується на
обслуговування потреб комерційних і некомерційних організацій, фізичних осіб у
консультаціях, навчанні, дослідницьких роботах з проблем їх функціонування й
розвитку» [[xxxiii], с 12]. В. Верба й Т. Решетняк щодо консалтингової діяльності, вказують:
«...Економічне консультування може стосуватися як локальних чисто економічних
питань (фінансовий аналіз, бухгалтерія, аудит, оподаткування), так і глобальних
управлінських проблем (стратегічний розвиток, реорганізація, інноваційний
процес)» [[xxxiv], с. 7]. Як вбачається, у наведених дефініціях
досить складно знайти суттєві розбіжності між консультуванням і консалтингом. До третьої групи трактувань економічного консалтингу можна віднести його тлумачення на
підставі змістовного підходу: консалтинг – особливий вид наукової або
наукововпроваджувальної діяльності. «Консалтинг – це комплекс знань, пов'язаних
з науковим пошуком, проведенням досліджень, постановкою експериментів з метою
розширення наявних й одержання нових знань, перевірки наукових гіпотез,
установлення закономірностей, наукових узагальнень, наукового обґрунтування
проектів для успішного розвитку організації» [27, с. 9].
Автори монографії «Консалтинговые услуги в условиях реформирования экономики
России», характеризуючи консалтинг, зазначають: «…У нашій країні раніше це
називалося «впровадженням науки у виробництво» [33, с. 15]. Загальним для всіх розглянутих груп є вказівка на підприємницьку
природу консалтингу як одну із сутнісних характеристик консалтингової
діяльності[31, с. 15, 16;
33]. Як
зазначено у монографії «Консалтинговые услуги в условиях реформирования
экономики России», «у підприємницькому характері надання інтелектуальних послуг
у галузі економіки й управління полягає принципова відмінність консалтингу від
науково-впроваджувальної діяльності, що існувала в умовах директивного
планування. Якщо консалтинг регулюється законами ринку, то науково-впроваджувальна
діяльність у централізованій економіці ґрунтувалася на примушуванні й
адмініструванні» [33, с. 17]. Багато вчених розділяють професійне консультування на
внутрішнє (внутрішньофірмове) і зовнішнє, трактуючи останнє як підприємницьку
діяльність незалежних консультантів [50, с. 24–28;
51, с. 21–23]. Проведений аналіз дефініцій, запропонованих теоретиками і
практиками консалтингу, дає підставу для виокремлення його основних сутнісних
характеристик. Отже, економічний консалтинг – це: 1) сукупність ділових (професійних) послуг з економіки й управління; 2) професійне консультування; 3) науково-впроваджувальна
діяльність на ринкових засадах; 4)
підприємницька діяльність. Узагальнюючи розглянуті риси економічного консалтингу,
треба, з нашого погляду, розмежувати його зміст у широкому й вузькому розумінні
[[xxxv]]. У першому випадку
переважаючим є предметний підхід до характеристики консалтингової діяльності
(це сукупність ділових (професійних) послуг з економіки й управління), у
другому – процесно-змістовний, що відбиває особливості консалтингу як процесу
консультування, спрямованого на підвищення ефективності бізнесу на підставі
впровадження професійних знань та досягнень науки в господарську практику.
Звичайно, теоретичний аналіз економічного консалтингу повинен сполучати обидва
(предметний і процесно-змістовний) підходи до визначення його змісту. Що стосується
предметного підходу, то економічний консалтинг у
широкому розумінні –
це підприємницька
діяльність професіональних консультантів з надання господарюючим суб'єктам
ділових послуг з економіки й управління, які включають: аудит, бухгалтерське і
юридичне обслуговування, управлінське консультування, інжиніринг, ділову
інформацію, рекламу й відносини з громадськістю, тренінг, рекрутмент,
забезпечення інформаційними технологіями, інвестиційний супровід та ін. Трактування економічного
консалтингу в такому розумінні дає підставу для оперування категоріями «ділові
послуги» і «консалтингові послуги» як синонімами. На базі процесно-змістовного підходу до визначення
економічного консалтингу варто вирізнити два основних типи консалтингових
(ділових) послуг[2],
що становлять його зміст у широкому розумінні: а) консалтингові послуги-функції – це виконання
консультантами певних професіональних функцій і робіт фахівців у сфері
економіки й управління за замовленням клієнтів. Приміром, юридичні фірми
займаються реєстрацією й ліквідацією фірм, представляють інтереси клієнтів у
господарському суді тощо; фірми аудиторські надають послуги по постановці або
відновленню бухгалтерського обліку, аналізу фінансового стану підприємства та
ін.; б) консалтингові послуги
консультативного типу становлять
собою ділові послуги з економіки й управління у формі професіональних
порад консультантів, їх рекомендацій, проектів, що сприяють розв’язанню проблем
клієнтів, пов'язаних з ведінням бізнесу. [1] Важливо
зауважити: у зв’язку з тим, що у законодавстві України й господарській практиці
застосовується термін «підприємство», а у правовому обігу діє розширена
трактовка змісту цього поняття, яка охоплює риси, притаманні фірмі (наприклад,
у Господарському Кодексі України підприємство визначено як самостійний суб’єкт
господарювання, який має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки у
банківських установах та ін., тобто як фірма), у подальшому терміни «фірма» і
«підприємство» (комерційне) використовуватимуться як синоніми. [2]Дослідженню економічної природи консалтингових послуг присвячено
підрозділ 1.3. [i]. Коростелев В.А. Роль консалтинга в
управлении бизнесом: [учеб. пособ.] /Виктор Андреевич Коростылев. – Киев: МАУП,
2004.– 252с. [ii]. Шканова О.М. Маркетинг послуг:
[навч. посіб] /Олена Миколаївна Шканова. – К.: Кондор, 2003. – 304 с. [iii]. Веретельникова Ю. Выбрать
консалтера /Ю. Веретельникова // Инвестиц. газ. – 2005.– №15. – С.35. [iv]. Теория переходной экономики:
учебное пособие в 2 т. /[Е.В. Красникова, А.М. Белянова, К.А. Хубиев и др.] ;
под ред. В.В. Герасименко. – М.: ТЕИС, 1997. – Т.1: Микроэкономика. –
1997. – 231 с. [v]. Господарський кодекс України: за
станом на 16 січня 2003 р. /Верховна Рада України. – Офіц. вид.– К.: Видавничий
Дім «Ін Юре», 2003. – 344 с. (Міністерство юстиції України). [vi]. Уткин Э.А. Консалтинг /Эдуард
Андреевич Уткин. – М.: Ассоц. авторов и издателей «Тандем»: Изд-во ЭКМОС, 1998. – 210 с. [vii]. Боброва И.И. Консалтинг в стиле
гольф /И. И. Боброва, В.А. Зимин. – М.: ООО «Вершина», 2005. – 384 с. [viii]. Николайчук В.Е. Маркетинг и
менеджмент услуг. Деловой сервис /В.Е. Николайчук. – СПб: Питер, 2005. – 296 с. [ix]. Положение о порядке
организации и проведения конкурсов на право выполнения консалтинговых
(консультационных, аудиторских, юридических и оценочных) услуг, утвержденное
Приказом Национального агентства Украины по управлению государственными
корпоративными правами от 15.07.1999 г //Офіційний вісник України. – 1999. – №
39. – С. 120–125. [x]. Блинов А.О.Управленческий
консалтинг корпоративных организаций: [учебник] /А.О.Блинов, Г.Н. Бутырин, Е.В.
Добренькова. – М.: ИНФРА-М, 2002. – 192 с. – (Серия «Высшее образование»). [xi]. Управленческий консультант.
Настольная книга руководителя. – Киев: ТзОВ «БУК», 2005.– 384 с. [xii]. Лапыгин Ю.Н. Основы
управленческого консультирования: [учебное пособие ] /Юрий Николаевич Лапыгин.
– [3-е изд., перераб. и доп.]. – М.: Академический Проект, 2006. – 352 с. –
(«Gaudeamus»). [xiii]. Авер’янов В. До питання про
поняття так званих «управлінських послуг» /В. Авер’янов //Право України. –
2002.– № 6. – С.25–27. [xiv] Коуп М. 7 основ консалтинга / Мик Коуп; пер. с
англ. Е. Виноградова, Е. Колитвина. – СРПб: Питер, 2007. – 336 с. (Серия
«Консалтинг»). [xv] Консалтинг
менеджмента или как улучшить свой бизнес /[Под ред. Колверта Маркхэно] ; пер. с англ.И. Гаврилов. –
М.: ФАИР-ПРЕСС,2005. – 292 с. [xvi]. Консалтинговые услуги в условиях
реформирования экономики России /[А.В. Громов, А.Д. Белявский, М.И. Кныш и др.]
; под ред. М.И. Кныша. – СПб: Издат. Д. Буланин, 2003. – 192 с. [xvii]. Цыпкин А.А. Агромаркетиг и
консалтинг /А.А. Цыпкин, А.Н. Люкшинов, Н.Д. Эриашвили. – М.: ЮНИТИ-ДАНИ, 2000.
– 405с. [xviii]. Бейч Э. Консалтинговый бизнес
/Элейн Бейч; пер. с англ. Л. Круглов-Морозов, Д. Раевская. – СПб: Питер, 2006.
– 272 с. – (Серия Консалтинг»). [xix]. Блок П. Безупречный консалтинг
/Питер Блок ; пер. с англ. Л. Круглов-Морозов, Д. Раевская [2-е изд.]. – СПб:
Питер, 2007. – 304 с. – (Серия «Консалтинг»). [xx]. Джентл Р. Как сделать карьеру
в консалтинге /Джентл Р.; пер. с англ. под ред. М.А.Лапиной. – СПб:
Издательский Дом «Нева», 2003.– 192с. [xxi]. Капустин П.А. Управленческое
консультирование для руководителей / П.А. Капустин. – СПб: Бизнес-пресса, 2000. – 160 с. [xxii]. Майстер Д., Советник,
которому доверяют /Майстер Девид, Галферт Роберт, Грин Чарльз.; пер. с англ.Иванова М. , Фарбера М. – М.: Альпина Бизнес Букс,
2004. –264с. [xxiii]. Макхем К. Управленческий консалтинг
/Колверт Макхем ; пер. с 3-го англ. изд. – М.: Дело и Сервис, 1999. –
с.284. [xxiv]. Ольшевский А. Антикризисный PR
и консалтинг /А. Ольшевский. – Спб: Питер, 2003. – 432с. [xxv]. Посадский А. Основы
консалтинга: [пособ. для преп. экон. и бизнес-дисциплин] /А. Посадский. – М.:
ГУВШЭ, 1999. – 240 с. [xxvi]. Управленческое консультирование
нововведений: индивид в организации / [отв. ред. А.И. Пригожин]. – М.,1990. –
101 с. [xxvii]. Управленческое консультирование. Введение в
профессию/ под
ред. Милана Кубра. – М.: Планум, 2004. –
с. 976. – (Международная организация труда). [xxviii]. Посадский А.П. Консультационные услуги в
России / А.П. Посадский, С.Р. Хайниш. – М.: Финстатинформ, 1995. –171 с. [xxix]. Юксвяров Р.К. Управленческое
консультирование: теория и практика /Р. К. Юксвяров , М. Я. Хабабук, А.Я.
Лейманн А.Я. – М.: Экономика, 1988.– 210 с. [xxx]. Консалтинг будущего:
[экспресс-курс] ; пер. с англ. В. Петрашик ; под. ред. Карен Ли. – М.:
ФАИК-ПРЕСС, 2004. – 256 с. [xxxi]. Українсько – російський економічний
тлумачний словник /[авт.-упор. В.М. Копоруліна]. – Х.: Факт, 2005. – 400 с. –
(Серія «Словник фахівця»). [xxxii]. Коростельов В.А. Управлінське
консультування: [навч. посіб.] /Віктор Андрійович Коростильов. – К.: МАУП,
2003. – 104 с. [xxxiii].Алешникова В.И. Использование услуг
профессиональных консультантов: [17-модульная программа для менеджеров
«Управление развитием организации»] /Вера Ивановна Алешникова. – М.: ИНФРА-М,
2000. – 208 с.– (Модуль 12). [xxxiv]. Верба В.А. Організація
консалтингової діяльності: [навч.посіб] /Вероніка Анатоліївна Верба, Тетяна
Іванівна Решетняк. – К.: КНЕУ, 2000. – 244 с. – (Навчальне видання). [xxxv]. Марченко О.С. Консалтинг как
экономическая категория /О.С. Марченко //Вестн. Харьк. нац. ун-та им. В.Н.
Каразина. – Серия экономическая. – Харьков – 2005. – № 688. – С.53 – 55. |
|