Логістика відноситься до наук управління, що динамічно розвиваються у США,
Західній Європі і Японії. Предметом її вивчення є процеси ефективного
управління потоками сировини, матеріалів для виробництва, готових виробів, а
також пов'язаної з ними інформації. До основних сфер логістичного аналізу відносяться
споживчий сервіс, транспорт, складування, підтримка запасів, реалізація
замовлень, потік інформації, прогнозування попиту, процеси постачання, вибір
місць розміщення виробничих підприємств і складів, упаковка, забезпечення
запасними частинами, обслуговування повернень і утилізація відходів. Роль
логістики посилюється в економіці транзитивного періоду, а менеджерів з
логістики потребує ринок праці в країнах СНД[242, с.18]. Логістичний менеджмент
характеризується фундаментальною дихотомією: з одного боку, для успішного
управління логістичними завданнями підприємства мають приділяти увагу
оперативним проблемам, транспорту, механізму контролю запасів або вибору джерел
закупівлі, а з іншого – їх стратегічним аспектам[234, с.57]. Зважаючи на велику кількість
проблем і вирішень у логістичному управлінні, логістичний менеджмент
підприємства повинен враховувати загальні стратегічні аспекти логістичного
управління. Розуміння логістичних проблем є завданням не тільки відділу
логістики, але й інших функціональних рівнів підприємств, без яких неможливе їх
оптимальне рішення. Успішне управління підприємством характеризують такі
чинники, як цілісне бачення системи, координація дій підприємств, узгоджене
управління і координація дій партнерів у стратегічних альянсах і власних
працівників у каналах розподілу як дихотомія стратегічних та оперативно-тактичних
логістичних цілей [234, с.59]. Для успіху на сучасному конкурентному ринку
вирішальними чинниками є швидке транспортування сировини і матеріалів та
своєчасна доставка кінцевих продуктів. Швидкість і якість виробництва та
логістики грають основну роль в успіху для підприємств різних форм власності,
ефективний логістичний менеджмент, як буде показано далі, впливає на економіку
і вносить вагомий внесок до її розвитку. При цьому важливо розуміти роль
логістики в ланцюжку додавання цінності, охарактеризувати логістичні системи з
різних точок зору, виявити взаємозв'язок між логістикою і іншими важливими
функціональними областями на підприємстві, включаючи виробництво, маркетинг і
фінанси [256]. Необхідно обговорити значення управління діяльності у
логістичній діяльності, виконати аналіз логістичних систем, що задовольняють
різним цілям. Для ефективного логістичного менеджменту важливими завданнями є
оптимізація загальних витрат і компроміси в логістичній системі підприємства у
перспективі.
Слід відзначити
взаємозв'язок логістики і комплексу маркетингу, при цьому логістичні дії
впливають на всі чинники маркетингової програми підприємства, а саме чинник
продукту, ціноутворення, просування та розповсюдження продукту. Щодо чинника
продукту, логістичні чинники включають фізичні
характеристики продукту, упаковку
і диференціацію продукту.
Фізичними характеристиками продукту, що впливають на операції пересування і
складування, є співвідношення "вага/об'єм", "вага/вартість"
і ризик, пов'язаний з покупкою продукту [320, с.158]. Наприклад, вугілля як
продукт, має низьку вартість в порівнянні з його вагою, проте витрати на
транспортування є високими, і можуть знизити будь-які прибутки від продажів.
Щоб цього уникнути, можна найняти перевізника, який приймає на себе титул, але
не фізичне володіння товаром, і зобов'язується доставити вугілля безпосередньо
від шахти до споживача. Важливо, що логістичні дії часто обумовлені фізичними
характеристиками продукту. Упакуваннязнаходиться в тій області, де логістика взаємодіє з чинниками
продукту і просування. Маркетинговий менеджер може розглядати упаковку лише як
засіб продажу, але не враховувати її логістичні підтексти. Різні відділи
усередині фірми повинні координувати свої зусилля, щоб гарантувати, що упаковка,
бажана з погляду маркетингу, є прийнятною з погляду логістики. Важливо, що
однорідний товар на ринку досконалої конкуренції можна зробити диференційованим
на основі логістичного сервісу і доставки «точно-в-строк», особливо, якщо це
природний продукт з великою кількістю конкурентів і низькою прихильністю
покупців до бренду. Дослідженнями встановлено, що в маркетингових програмах
виробничих фірм споживчий сервіс і доставка стоять після чинників продукту і
ціноутворення, але перед чинниками персонального продажу і реклами [320, с.163].
Чинник ціноутворення
взаємодіє з логістикою декількома способами, так умови переходу титулу на товар
і відповідальності за перехід можуть визначатися при використанні географічної
системи ціноутворення; деякі з цих методик ціноутворення включають транспортні
витрати в ціну за продукт. Цінові знижки також можуть мати відношення до
логістики: кількісна цінова знижка за купівлю великої кількості товару може
заохочувати до крупних закупівель, і нею користуються, щоб компенсувати
збільшені складські витрати. До цих знижок можуть приєднуватися знижки за
транспортування великих об'ємів, що також приводить до економії для покупців. Чинник просування взаємодіє з логістикою
у сфері реклами, просування продажів і персонального продажу. Кампанії з
реклами і просування товарів необхідно планувати і узгоджувати з логістичною
системою, щоб гарантувати наявність товару, синхронно з продажами для гарантії
своєчасного і ефективного виконання замовлень. Щодо чинника місця, слід зауважити, що метою логістичної системи
є мінімізація логістичних витрат при прийнятному рівні споживчого сервісу, що
означає вибір такого сполучення рівня сервісу і логістичних витрат, що дозволяє
одержати найбільший прибуток [320, с.167].
Логістичні витрати
залежать від якості співпраці підприємства у каналі з постачальниками,
експедиторами та клієнтами, що привело до появи стратегічних альянсів між
виробниками, дистриб'юторами і експедиторами, де сполучною ланкою є система
транспортування. Такі стратегічні альянси застосовують складні інформаційні
системи обміну документацією за допомогою електронного обміну даних на основі
об'єднання підприємств-партнерів в інформаційних системах Інтернет та
Екстранет. Максимальний споживчий сервіс у логістиці припускає утримування
великої кількості товарних запасів, дороге транспортування, багато складів, що
збільшує логістичні витрати. Мінімальні витрати на розповсюдження означають
дешеве транспортування, низький рівень запасів і невелике число складів [248,
с.5]. Враховуючи важливість для підприємства чинника доданої вартості у сфері
логістики, аспекти витрат і споживчого сервісу розглядатимуться нижче більш
детально.
Концепція загальних логістичних витрат. Загальні логістичні витрати включають
витрати на транспортування, на обробку матеріалів у процесі складування,
підтримку і обслуговування запасів. Більш повний перелік рішень, пов'язаних з
матеріальним потоком і складовими загальних логістичних витрат, включає такі
операції, як пересування і транспортування, складування і зберігання запасів, упакування,
обробка матеріалів у складах, управління запасами, обслуговування замовлень,
надання певного рівня споживчого сервісу, розміщення підприємств і складів та
обслуговування повернень, при цьому більшість витрат є взаємозалежними, часто в
протилежному напрямі. Враховуючи, що дії по фізичному розповсюдженню вимагають
істотних компромісів, необхідно ухвалювати рішення на основі всієї системи. Як
показано на рис.3.8, разом із зростанням кількості складів збільшуються
складські витрати і одночасно зменшуються транспортні витрати. Крива загальних
витрат має мінімум не в точці мінімуму кожного з двох елементів, а в точці
оптимуму всієї системи. Метою підприємства є пошук прийнятного рівня споживчого
сервісу при одночасному контролі за логістичними витратами, при цьому споживчий
сервіс розглядається як інструмент стратегії для збільшення задоволеності
клієнта і прибутку. Логістична система підприємства дуже складна, і для її
аналізу необхідно виділити основні складові елементи. До головних логістичних
підсистем підприємства, за ознакою їх функціонального розділення, відносяться:
логістика постачання, логістика виробництва і логістика дистрибуції. Особливий
інтерес для підприємств, що беруть активну участь в ринкових процесах обміну на
внутрішніх і міжнародних ринках представляє маркетингова логістика, що включає
підсистеми логістики постачання і логістики дистрибуції.