Быстрый переход к готовым работам
|
Організаційні питання формування облікової політики ФПС
Процеси становлення та розвитку економіки, які відбуваються в Україні, невід’ємно пов’язані з посиленням глобалізації, створенням великих науково-промислових комплексів і об’єднанням виробництв різних сфер діяльності в транснаціональні фінансово-промислові системи. Світовий досвід показує, що саме таким об’єднанням належать технологічне лідерство. У зв’язку із значними фінансовими можливостями вони визначають напрями розвитку науково-технічного прогресу і впливають на структурні зрушення як у національній, так і світовій економіці. Проте державним законодавством чітко
не визначено методи ведення обліку в умовах посилення процесів глобалізації. Згідно стратегії модернізації системи
бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки [298],
співробітництво України з міжнародними організаціями, фінансовими установами,
діяльність на валютних фондових та інвестиційних ринках потребують відкритості
та прозорості інформації з економічних питань, зокрема з питань бухгалтерського
обліку, відповідності міжнародним стандартам. Прогрес у цій сфері в Україні залежить
від розв’язання великого комплексу завдань, одним із яких є організація обліку.
Різні організаційні рівні виробничих систем (державний, міждержавний) значно
ускладнюють обліково-аналітичні й контрольні функції управління виробничими
системами, виникає проблема міжнародної уніфікації обліку і фінансової
звітності. Остання повинна бути простою, прозорою і давати змогу передбачити
доцільність наступних господарських подій. Інший аспект облікових проблем
пов’язаний із необхідністю постійної адаптації до змін зовнішнього
конкурентного середовища, у якому здійснюється виробнича діяльність, що
потребує відображення в обліку не тільки фактів, які відбулися, але й складання
прогнозів подальших змін як у інвестиційній, інноваційній діяльності, так і у
сфері виробництва високотехнологічної продукції та використанні виробничого
потенціалу. Вітчизняним законодавством, з регулювання
діяльності підприємств різних організаційних форм закріплено права власної
ініціативи суб’єктів господарювання щодо прийняття рішень стосовно напрямків
діяльності, обліку наявності та використання усіх видів виробничих ресурсів. У
цьому виникає необхідність подальшого упорядкування організації
обліково-аналітичної роботи в сфері виробництва. Аналіз останніх досліджень і публікацій
дозволяє відстежити ідею, що започатковує розв’язання визначених проблем. Багато фахівців-науковців і практиків
пов’язують їх вирішення з обліковою політикою. В обліковій політиці повинні
бути відображені усі принципові питання організації бухгалтерського обліку на
підприємстві. Від облікових оцінок, обраних підприємством, залежить
об’єктивність і точність розкриття інформації у фінансовій звітності. Проте
облікова політика має відношення не стільки до фінансової звітності, скільки до
процесу ведення та організації бухгалтерського обліку, кінцевим продуктом якого
є звітність [234, с. 300]. Мета дослідження цього розділу полягає у розробці самостійного напряму
розвитку облікової політики в організаційному і методологічному аспектах, здатного
забезпечити виробничу систему необхідною управлінською інформацією. В Україні досить багато наукових розробок вітчизняних учених щодо облікової політики [29; 8; 138; 141; 234, 260 та ін.]. У них викладено історичні аспекти та загальнотеоретичні положення облікової політики. Формування основних методологічних положень облікової політики в нашій країні фактично завершилося 2000 р., оскільки на той час більшість національних стандартів з обліку вже було затверджено. Тому перший наказ, який має підписати керівник підприємства на новий звітний рік, - це наказ про облікову політику. Водночас досвід показує, що багато підприємств не поспішають складати такий документ. Так, наявність наказу про облікову політику на підприємствах Житомирської та Київської областей у 2004 р. становила 89,02% [8, с. 8]. Крім того, окремі підприємства складають його формально, елементи наказу про облікову політику не обґрунтовані й дублюють окремі пункти нормативних документів. Вивчення стану
організації та впливу облікової політики на процеси господарювання, результати
якого наведено у попередніх розділах, показало, що значна кількість обстежених
підприємств ще не визначили місце облікової політики у сукупному управлінському
процесі. Незважаючи на значні
науково-практичні напрацювання, доводиться констатувати, що існує певна
кількість невирішених питань, які стосуються процедур - системи організаційних
і методичних дій, що здійснюються суб’єктом (суб’єктами) господарювання під час
формування облікової політики підприємств, корпорацій, банків, фінансово-промислових
об’єднань. Проблема пов’язана з
тим, що практика формування облікової політики зводиться лише до видання наказу
про облікову політику, що не відповідає вимогам МСФЗ і МСБО. Однак слід
зауважити, що «наказ» – це остання подія у формуванні облікової політики. Для
її досягнення необхідно провести кропітку роботу з визначення процедур
організації та ведення господарського обліку, який має відповідати особливостям
діяльності виробничої системи та інтересам її власників. Це, в свою чергу,
потребує вирішення значної кількості як організаційних, так і
обліково-аналітичних завдань. Залишаються не вирішеними питання, пов’язані з
визначенням посадових осіб і фахівців, відповідальних за всі етапи формування,
оцінки і контролю виконання облікової політики, встановленням технологічної
послідовності розробки базисного розпорядчого документа про облікову політику,
порядку взаємодії між службами, рівнями управління і обліку. Ускладнення
організаційної структури підприємств (об’єднання їх в асоціації, холдингові компанії,
фінансово-промислові системи, поява материнських та дочірніх компаній);
різноманітність видів діяльності й можливість кооперування, віддаленість
підрозділів від головного підприємства; необхідність постійного відстеження
змін у зовнішньому середовищі, потреба керівництва в отриманні об’єктивної й
незалежної оцінки щодо дій менеджерів усіх рівнів управління; прагнення
підвищити ступінь довіри до підприємства з боку держави й усіх ділових
партнерів, підвищення ефективності та дієвості всієї облікової системи – це
основні мотиви, що підтверджують необхідність створення в умовах великих
виробничих систем виконавчого органу - спеціалізованого
підрозділу з формування облікової політики. Як показали результати
проведеного обстеження, більшість підприємств вважають, що роботу з формування
облікової політики потрібно здійснювати постійно, в процесі функціонування виробничої
системи, а не тільки в період підготовки наказу про облікову політику на
звітний рік. Це також підтверджує потребу у створенні, насамперед в умовах ФПС,
постійно діючої структури з формування облікової політики. Науковий підхід до вирішення
організаційних питань доцільності такої пропозиції реалізується перш за все через
усвідомлення та визначення місця і ролі облікової політики у загальній системі
управління підприємством. Узагальнення підходів
науковців щодо визначення ролі облікової політики у господарській практиці дає
змогу уточнити, що саме облікова політика спрямована на вирішення широкого кола
обліково-аналітичних завдань різних сфер фінансово-економічної діяльності
виробничих систем. Виходячи з цього слід
вважати, що її місце і роль у загальному управлінському процесі – це
організаційна функція, яка інтегрує систему обліку з іншими складовими системи
управління – плануванням, бюджетуванням, прогнозуванням, аналізом, контролем і
генерує обліково-економічну інформацію для різних цілей (суб’єктам
господарювання, партнерам з бізнесу, інвесторам, менеджерам, економістам для
складання звітності). Відомо, що основною метою суб’єктів
господарювання є досягнення як поточних, так і в перспективі високих
фінансово-економічних результатів господарської діяльності, а облікова політика
сприяє досягненню саме цієї мети. Оскільки власник є зацікавленим суб’єктом, то
саме він і має бути головним ініціатором формування облікової політики
підприємства. Як підкреслюється у наукових дослідженнях, активна участь
власника в розробці облікової політики підприємства упереджує номінальний
характер його ролі в процесі організації бухгалтерського обліку, що, в свою
чергу, забезпечить захист інтересів та збереження майна власника [8, с. 15]. У цьому
зв’язку не викликає сумніву позиція Мінфіну відносно того, що питання
встановлення облікової політики належать до компетенції власника (власників)
підприємства, органу, уповноваженого управляти державним майном чи
корпоративними правами держави. |
|