Быстрый переход к готовым работам
|
Напрями вдосконалення структури експорту на регіональному рівніНапрями вдосконалення структури експорту на регіональному рівні Зроблені вище аналітичні зауваження показують, що регіональна політика може бути важливим чинником політики стимулювання несировинного експорту. По-перше, заслуговує уваги досвід СЕЗ/ВЕЗ. По-друге, виразно простежується відмінний вплив географічної орієнтації зовнішньої торгівлі на динаміку промислового виробництва окремих регіонів. Ставлення до СЕЗ/ВЕЗ в Україні нагадує своєрідну “політико-економічну синусоїду”: залежно від поточної політичної кон’юнктури баланс переваг і недоліків оцінюється або надміру критично, або з перебільшеним оптимізмом. Наприкінці 1990-х рр. вважалося можливим повторити успіх Китаю, де за допомогою СЕЗ/ВЕЗ вдалося задіяти потужний „локомотив” зовнішньо-орієнтованого економічного зростання. Проте вже навесні 2005 р. уряд прем’єр-міністра Ю.Тимошенко рішуче розпочав демонтаж вітчизняних СЕЗ/ВЕЗ, що зустрівся з недвозначними оцінками, але загалом відбивав брак відчутних позитивних результатів за китайським зразком (додаток Р). У Стратегії економічного і соціального розвитку України (2004–2015 рр.) „Шляхом європейської інтеграції” [140, с. 325] СЕЗ/ВЕЗ розглядаються засобом залучення інвестицій у пріоритетні галузі виробництва для збереження наявних і створення нових робочих місць, подолання наслідків екологічних та техногенних катастроф, запровадження нових технологій, активізації зовнішньоекономічних зв’язків, збільшення виробництва високоякісних товарів і послуг, створення сучасної виробничої, транспортної та ринкової інфраст¬рук¬тури. На наш погляд, у вітчизняній дискусії щодо СЕЗ/ВЕЗ втрачено головний зміст – зв’язок з інвестиційно-інноваційним компонентом еконо¬міч¬ного розвитку. Якби перед ініціаторами вітчизняних СЕЗ/ВЕЗ відразу ставилося завдання залучення технологічних компаній та збільшення експорту продукції на ринки промислових країн, то наслідки були б набагато переконливішими. Необхідні аналітичні аргументи зручно проілюструвати за допомогою модифікованої моделі Мартіна в інтерпретації польського дослідника П.Гаєвського (додаток Ф) [244, с. 59─80]. На рис. 3.6 крива RR показує обернену залежність між процесом кон¬цент-рації виробничої діяльності в агломераціях і ступенем майнового розша¬рування, яку зумовлено підвищенням конкуренції та супутнім підвищенням ефективності економічної системи. Лінія АА визначає пряму залежність між концентрацією виробничої діяльності та майновим розшаруван¬ням, що пояснюється підвищеними можливостями для отримання доходу. Вища концентрація діяльності у промислово-виробничих агломераціях знижує кошти інновацій і, таким чином, пожвавлює технологічний прогрес і динаміку економічного зростання (лінія КК). Суспільний капітал збільшується в міру зниження майнового розшарування (крива SK). Найбільший приріст суспіль¬ного капіталу можна отримати в економіках зі значним майновим розша¬ру¬ва¬н¬ням. Акумуляція суспільного капіталу позитивно впливає на динаміку еконо¬мічного зростання, яка, до того ж, залежить від коштів інновацій. Зрозуміло, що наведена модель передбачає заміщення між суспільним капіталом та інно¬вація¬ми як двома чинниками виробничої функції. З іншого боку, так само нереально сподіватися на державні інноваційні програми ─ це повинні робити приватні інвестори, які мають відповідні технології та досвід їх практичного застосу¬ва¬ння. Приймаючи зменшення коштів інновацій як наслідок залучення інвесторів на територію СЕЗ/ВЕЗ (КК→КК), при незмінному рівні концентрації вироб¬ни¬чої діяльності досягається вищий темп економічного зростання. Якщо припус¬тити, що зниження коштів інновацій спричинить загострення конкуренції, слід очікувати деякого зниження агломераційного ефекту та зменшення майнового роз-шарування. У поєднанні з логічним для такої ситуації сприятливим інфра-структурним ефектом (AA→AA) виникають можливості для переходу до вищої динаміки економічної динаміки з темпом y2. |
|