Быстрый переход к готовым работам
|
Нормативно-правові основи діяльності кримінально-виконавчої інспекціїНормативно-правові основи діяльності кримінально-виконавчої інспекції З появою держави і встановлення нею норм і правил поведінки люди почали розмірковувати про ці соціальні феномени, їх сутність і роль у суспільному житті. Спочатку ці роздуми, погляди на державу, а також її вимоги щодо правил поведінки людей не були самостійними знаннями, а являли собою елементи синкретичного міфологічного світогляду [75, c. 192]. Нормативно-правові основи діяльності кримінально-виконавчої інспекції при проведенні індивідуально-профілактичної роботи з особами, які скоїли адміністративні правопорушення під час іспитового строку, нерозривно пов’язані з адміністративним правом України. Правова держава повинна спиратися на основний закон – Конституцію, у який чітко визначені взаємні обов'язки керуючих та ке¬рованих відносно один одного: прерогативи політичної влади та права особистості. Будь-яка влада в правовій державі обмежена законом, а сама держава є правовою тією мірою, якою вона піклується про інтереси суспільства, охороняє права людини. Інакше кажучи, не суспільство служить державі, а держава служить суспільству. У своїй діяльності правова держава має спиратися на інститути безпосередньої та представницької демократії на всіх рівнях. Ці інститути – принципи розподілу влади на законодавчу, виконавчу та судову, загальне виборче право, референдум та інші – являють собою одночасно і своєрідні демократичні завоювання на¬родних мас у боротьбі за свої інтереси [76]. Під контролем за діяльністю персоналу органів та установ пенітенціа¬рної системи України розуміється система спостереження та перевірки відповідності діяльності персоналу вимогам нормативних актів з метою виявлення та запобігання правопорушенням [77]. Діяльність кримінально-виконавчої інспекцій на сучасному етапі регламентується Конституцією України [78], Кодексом України про адміністративні правопорушення [66], Кримінально-виконавчим кодексом України [55], Положенням про управління кримінально-виконавчої інспекції Державного департаменту України з питань виконання покарань, відповідно до якого, Управління кримінально-виконавчої інспекції є структурним підрозділом центрального апарату Державного департа¬менту України з питань виконання покарань. У повсякденній діяльності Управління керується Конституцією України і за¬конами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, нормативними актами Департаменту та цим Положенням. У межах своїх повноважень Управління організовує виконання законодавчих та інших нормативних актів, рішень колегії, наказів Департаменту та розпоряджень його керівництва, здійснює систематичний контроль за їх реалізацією. В Україні контроль за діяльністю Державної кримінально-виконавчої служби здійснюється від¬повідно до законодавства. Безпосередній (відомчий) контроль за діяльніс¬тю органів та установ виконання здійснює центральний орган виконавчої влади з пи¬тань виконання покарань, його територіальні органи управлін¬ня [77, c. 112–124]. Забезпечення законності в діяльності пенітенціарних установ немож¬ливе повною мірою без участі суспільства та його інститутів [79, c. 427–431]. Як зазначе¬но в Концепції соціального партнерства громадських організацій та орга¬нів і установ виконання покарань, вітчизняна історія має багатий досвід ді-яльності різних громадських інституцій, що добровільно здійснювали фу¬нкції піклування про тих членів суспільства, які перебувають у місцях по¬збавлення волі. У діяльності сучасної кримінально-виконавчої системи участь громадськості також відіграє важливу роль [80]. Громадянське суспільство – це вільне, демократичне, правове, цивілізоване суспільство; це ринкове багатоукладне конкурентне суспільство зі змішаноюекономікою, суспільст¬во ініціативного підприємництва, розумного балансу інтере-сів різних соціальних прошарків [81]. Громадянське суспільство з багатоманітністю суб’єктів, плю¬ралізмом ідеологій не може змінювати напрями свого розвитку, не може служити то одним, то іншим верствам суспільства. Саме тому найактуальнішим є політичне і соціальне партнерство. Цим об’єднувальним, ін¬тегрувальним і компромісним явищем є розроблені та законодав¬чо визнані стратегічні, тактичні й оперативні цілі, що являють собою основу державної політики [82, c. 20]. Незалежно від характеру держави, її типу, режиму вона відіграє визначальну роль у житті особи, громадянина, суспільства, впливає на характер соціальних, виробничих, правових та інших відносин. Заслуговує також на увагу позиція Міністерства юстиції України щодо запровадження системи незалежного експертного контролю за діяльністю пенітенціарних органів та установ. Створення засад для впровадження служби пробації здійснюється за такими напрямами: формування громадської думки; оптимізація робочого наванта¬ження та навчання кадрів; удоскона¬лення матеріально-технічної бази; вивчення міжнародного досвіду та міжнародна співпраця; створення законодавчої бази. Курс на реорганізацію кримінально-виконавчої інспекції у службу пробації знайшов своє відображення в проекті Концепції реформування Державної кримі-нально виконавчої служби України. Управління кримінально-виконавчої інспекції Департаменту, з урахуванням думок та зауважень практичних працівників, науковців, громадських організацій, завершує розробку проекту закону щодо внесення змін у законодавство стосовно впровадження пробації [83]. Співробітництво громадських організацій з органами й установами ви-конання покарань базується на нормах чинного законодавства України, насамперед Законів України „Про демократичний цивільний контроль над воєнною організацією і правоохоронними органами держави” [84] та Кримінально-виконавчого кодексу України [55]. |
|