Дослідження використання суб’єктами малого бізнесу альтернативних систем оподаткування
За останні роки на найвищому державному й загальносуспільному рівнях усвідомлено визначальну роль малого бізнесу. За умов затяжної соціально-економічної кризи цей економічний сектор може створювати нові робочі місця без будь-якого фінансування з боку держави, розширювати самозайнятість населення, залучати до легальної економічної сфери ті кошти, що зараз перебувають поза банківською сферою. Окрім того, малий бізнес має вирішальне значення й для формування конкурентного середовища та створення середнього класу.
Але вітчизняний малий бізнес ще не в змозі перебрати на себе розв’язання цих проблем. Адже, скажімо, в країнах Європейського Союзу на 1000 чоловік припадає близько 42 малих підприємств, а частка зайнятих, що працюють в сфері малого підприємництва там складає близько 75% працездатного населення. Тоді як в Україні ці показники значно нижчі: на 1000 населення – лише близько 3,5 підприємств та, відповідно, лише близько 11% працездатного населення.
У світі загальновизнано той факт, що бути легальним у малому бізнесі значно дорожче, аніж у великому. І ця різниця ще більше зростає в міру того, як ускладнюється законодавча база, що регулює діяльність малого бізнесу. Оскільки ж вітчизняне законодавство для малого підприємця все ще залишається вкрай заплутаним, взаємосуперечливим, перенасиченим змінами й доповненнями, в яких важко орієнтуватися навіть юристу-практику, ціна легального існування суб’єкта малого бізнесу залишається ще надто дорогою [53. С. 13].
Саме тому на цей особливий економічний сектор, яким є малий бізнес, необхідно орієнтувати адекватну до його потреб і можливостей податкову політику, що має підкреслити й реалізувати його соціальну значущість. Лише в такому разі податкова політика стане органічною й невід’ємною складовою загальної державної політики розвитку малого бізнесу, критеріями ефективності якої є зростання загальної кількості працівників малих підприємств та зайнятих у сфері малого підприємництва [54. С. 171].
Отож, з огляду на такі загальнополітичні критерії, можна сформулювати головні особливості податкової політики саме у сфері малого підприємництва. Перше й найголовніше: всі вони мають єдину сутнісну характеристику, яку можна означити поняттями простота, зрозумілість і вигідність.
Насамперед, це простота й прозорість правил оподаткування, простота визначення податкової бази, мінімізація процедур обліку, їхня доступність для професійно непідготовленої людини, а також спрощеність процедури контролю.
Вся работа доступна по ССЫЛКЕ