Аналіз законодавчої бази альтернативних систем оподаткування
Незважаючи на окремі кроки в проведенні уніфікації методик справляння податків і зборів з суб’єктів підприємництва – юридичних і фізичних осіб в Україні, специфіка механізмів оподаткування цих відмінних категорій бізнесових структур змушує розглядати їх відокремлено.
Найважливішою новацією з боку державного регулювання у сфері оподаткування суб’єктів малого підприємництва, було надання можливості тим з них, що задовольняють певним кваліфікаційним критеріям та обмеженням, використовувати одну з альтернативних систем оподаткування
Зауважимо, що протягом років існування альтернативних систем оподаткування інтерес до них з боку науковців і фахівців практичного спрямування не згасає. Хоча переважно публікації в економічній літературі зводяться до детального аналізу змін, конкретних переваг і недоліків (швидше недопрацювань правового характеру та недосконалості методики) згаданої альтернативної фіскальної технології, діючої в Україні. Причому «ейфорія» на початку її впровадження зараз змінилась дещо скептичним ставленням до того, що альтернативні системи оподаткування у теперішньому варіанті здатні стати універсальним засобом розв’язання проблем малих підприємців та стабільним помітним джерелом бюджетних ресурсів.
Але багатьох непорозумінь і ускладнень суто технічного плану при застосуванні одноподаткової технології можна було б уникнути або звести їх до мінімуму, якби законодавство, яке її регламентує, базувалось на науково вивіреній концептуальній основі.
Існування альтернативних систем оподаткування вимагає роздільного підходу до оцінки їх фіскального і стимулюючого (регулюючого) потенціалу.