Сутність та особливості контролю як одного із способів забезпечення дисципліни та законності в державному управлінні
У попередньому підрозділі ми обґрунтували доцільність розгляду способів забезпечення дисципліни та законності в державному управлінні у широкому та вузькому значенні, останнє з яких, на нашу думку, більш характерне для науки адміністративного права та відповідає спеціальності 12.00.07 — адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. Як справедливо відмічається у науковій літературі, контроль є основним та найбільш дієвим способом забезпечення дисципліни та законності в державному управлінні [113, с. 240; 69, с. 134; 119, с. 98; 120, с. 57; 121, с. 15; 122, с. 287; 123, с. 204]. Проте, незважаючи на його досить поширене використання у назві та тексті законодавчих та підзаконних актів (до речі, слово «контроль» використовується у назві більше однієї тисячі нормативно-правових актів та у тексті кожного третього правового акту), сутність, значення та особливості контролю як одного із найпоширеніших способів забезпечення дисципліни та законності в державному управлінні нез’ясовані й понині. Такий висновок, насамперед, підтверджується ототожненням у законодавстві контролю з іншим способом забезпечення дисципліни та законності — наглядом, визначенням різних за видами та об’ємом контрольних чи наглядових повноважень суб’єктів державного управління. Досить часто державні органи, в назві яких є слово «контроль», наділяються лише наглядовими повноваженнями, і навпаки, у назві яких є слово «нагляд» — уповноважені здійснювати контрольні повноваження. Чинне законодавство не містить визначення понять «контроль», «державний контроль», «контроль в державному управлінні», а головне — перелік системи органів контролю чи нагляду, координаційного органу поміж них, тощо.
Сказане стосується і наукової літератури з адміністративного права та державного управління, в якій контроль, насамперед, розглядається як функція управління [120, с. 57] та один із найефективніших способів (засобів) забезпечення дисципліни та законності в державному управлінні [69, с. 134]. Наприклад, в Проекті Концепції реформи адміністративного права України наголошується, що контроль як важлива функція держави та органів виконавчої влади здійснюється у тісному зв’язку з іншими управлінськими функціями і повинен мати чітке правове регулювання, а значний інтерес до контролю викликаний тим, що останнім часом на всіх рівнях державної влади спостерігається зниження виконавської дисципліни, нехтування вимогами законодавства, а також мають місце прямі порушення закону [124].
Вся работа доступна по ССЫЛКЕ