Громадський контроль за діяльністю правоохоронних органів в Україні
Закріплення у Конституції України того, що «носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ» (ст. 5), а також того, що «громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами» (ст. 38), обумовлює необхідність функціонування дієвої та ефективної системи громадського контролю за діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Варто погодитись з тезою А.А. Ялбулганова, який зазначає, що «як держава, так і громадянське суспільство повинні мати однакові повноваження, в результаті чого громадянське суспільство зможе ефективно боротися зі зловживаннями в сфері державного управління, оскільки контролює діяльність чиновницького апарату, допомагає виявити правопорушення у процесі функціонування державної влади» [480, c. 16].
Правомочність громадського контролю визначена у законодавчих актах, які регламентують діяльність правоохоронних органів, насамперед, під час закріплення у них таких принципів їх функціонування як гласність та відкритість. Наприклад, у ч. 2 ст. 3 Закону України «Про міліцію» зазначено, що «діяльність міліції є гласною. Вона інформує органи влади і управління, трудові колективи, громадські організації, населення і засоби масової інформації про свою діяльність, стан громадського порядку та заходи щодо його зміцнення… Не підлягають розголошенню відомості, що становлять державну або службову таємницю» [30]. Принцип гласності (відкритості) визначений у п. 5 ст. 6 Закону України «Про прокуратуру» [36]; ч. 2 ст. 3 Закону України «Про Службу безпеки України» та в багатьох інших законодавчих актах, які регламентують діяльність правоохоронних органів [283; 286; 416 та ін. ]. Варто відзначити й те, що в деяких законодавчих актах закріплено такий принцип їх діяльності як «відкритість для демократичного цивільного контролю» (ст. 3 Закону України «Про Державну прикордонну службу України»; п. 8 ст. 2 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України») [32; 37].
Проте, в окремих правових актах, що регламентують діяльність правоохоронних органів, принцип гласності (відкритості) не передбачений. Сказане стосується Законів України «Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України [33], «Про Державну податкову службу в Україні» [35], «Про Службу зовнішньої розвідки України» [282], «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» [284], «Про пожежну безпеку» [34] та Митного кодексу України [243], що потребує внесення відповідних змін та доповнень до них.
Щодо семантичного погодження слова «громадський», то, наприклад, у Великому тлумачному словнику сучасної української мови під ним розуміється «той, що виникає, відбувається в суспільстві або стосується суспільства, пов’язаний із ним; суспільний» [80, с. 262].
Вся работа доступна по ССЫЛКЕ