Фактори і умови стимулювання попиту на ринку продуктів тваринництва
Доходи населення в ринковій економіці являють собою сукупність на-дходжень грошових і натуральних засобів за певний проміжок часу, які використовуються для задоволення особистих потреб і нагромадження. В умовах існування товарно-грошових відносин ринковим вираженням потреб виступає попит. Основу всіх сучасних визначень попиту становить положення, що попит – це представлена на ринку платоспроможна потреба в товарах. При цьому розрізняються індивідуальний і ринковий попит населення, а також сукупний попит.
Суб'єктом індивідуального попиту є окрема людина, що бажає придба-ти товар за даних умов. Ринковий попит являє собою сукупність всіх індиві-дуальних попитів на даному ринку. Сукупний попит показує той обсяг това-рів і послуг, що фізичні і юридичні особи готові придбати при будь-якому можливому рівні цін.
Попит може бути наступних видів: ажіотажниЙ, викликаний психоло-гічними моментами, що не мають економічної основи; відкладений попит, коли засоби накопичуються для здійснення дорогої покупки або оплати від-починку чи лікування; інфляційний попит, що виникає в силу інфляційних очікувань населення; незадоволений попит, характерний для етапу прихова-ної інфляції й виникає в умовах дефіциту товарів і перевищення доходів над товарною масою.
Існують різні класифікації факторів, що впливають на попит. В основу дослідження продовольчого ринку, звичайно застосовується класифікація факторів, де основним критерієм є форма впливу на попит. Це дозволяє виділити наступні групи факторів: економічний – досягнутий рівень розвитку виробництва, величина грошових доходів населення, рівень цін і товарної пропозиції; соціальний – розподіл населення за рівнем доходу, частка населення у загальній його чисельності, яка живе за межею бідності; демографічний – чисельність населення, статевовіковий склад, структура родин і інше; природно-кліматичний – середньорічна температура, тривалість зимового сезону, вологість; національно-історичний – національні звичаї й традиції, особливості побуту; психологічний – споживчі звички, мода, думки й переваги індивідуальних споживачів і інші[170].
Всі перераховані фактори безпосередньо впливають на попит або впливають на нього опосередковано. До першої групи відносяться економічні фактори, які безпосередньо пов'язані з ринком й, отже, впливають на попит: грошові доходи населення, роздрібні ціни товарів, розміри грошових заощаджень, у тій частині в який вони призначені для покупки товарів на ринку. Інші фактори впливають на попит опосередковано, підсилюючи або знижуючи дію економічних факторів.