Стан соціалізації спеціаліста в галузі економічних відносин
З метою виявлення наявного рівня економічної соціалізації студентів автором був проведений констатувальний експеримент. Він здійснювався на перших та третіх курсах факультету менеджменту і торгівлі Харківського торгівельно-економічного інституту і охоплював 285 студентів.
Ґрунтуючись на аналізі наукової літератури, нами були розроблені критерії сформованості у студентів досліджуваної якості: когнітивний, емоційно-оцінний та поведінковий, кожний з яких характеризувався певними показниками.
Когнітивний критерій – це знання про особливості сприйняття та реагування на соціально-економічні процеси, способи попередження та подолання конфліктних ситуацій; усвідомлення світоглядних нормативів; наявність адаптивних когнітивних механізмів до суспільних явищ у галузі економіки, що базуються на морально-етичному змісті; знання про особливості діяльності менеджера.
Емоційно-оцінний критерій означає наявність соціальних емоцій як регулятивних механізмів сприйняття навколишньої дійсності в цілому та економічних явищ зокрема; здатність до розрізнення, адекватного вираження та управління власними емоціями; можливість передбачати, оцінювати соціально-економічні ситуації та прогнозувати адекватні поведінкові акти, брати на себе відповідальність за їх реалізацію, керуючись суспільно виробленими моральними еталонами; прагнення до самореалізації та самовдосконалення в соціально-економічній сфері.
Поведінковий критерій оцінює уміння та навички морально зумовленої економічної поведінки, конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій; активне залучення до суспільних процесів на мікро-та макрорівнях; активна життєва позиція і наявність життєвої перспективи; вміння орієнтуватися на умови функціонування, за яких можна якнайкраще реалізувати свій соціально-креативний потенціал у процесі економічних відносин; уміння приймати рішення.