Вимоги до діагностики кризи в діяльності підприємства
Визначення змісту кризи в діяльності промислового підприємства, її атрибутивності, виділення її проявів кризового явища, кризової ситуації та кризового стану, аналіз їх ознак ще раз підтвердили різноманітність феномену кризи.
Будь-яка криза, як вже відзначалося, має подвійну природу. Не є винятком і криза в діяльності підприємства. З одного боку, вона має руйнівний характер, оскільки руйнує процеси в діяльності підприємства, порушує їх цілісність та вибраний вектор, розриває зв’язки усередині підприємства як соціально-економічної системи, що призводить до негативних змін її властивостей, зменшує можливості підприємства, обмежує його у вирішенні поточних завдань, значно звужує перспективи діяльності та розвитку. З іншого боку, криза має творчий характер, оскільки вона формує передумови і готує умови для подальшого розвитку підприємства, виступає засобом вирішення протиріч в його діяльності, звільнює від минулих і часто помилкових орієнтирів та настанов в управлінні підприємством.
Відповідно до того, яким чином сприймається криза в діяльності підприємства, формується зміст його антикризової діяльності і спрямованість її головної функції – антикризового управління. Категорія антикризового управління встановлює понятійну демаркацію одного типу управління від іншого. Багатозначність економічного, особливо управлінського розуміння цієї категорії, на наш погляд, зумовлюється подвійною природою будь-якої кризи, яка одночасно творить і руйнує, тобто формує передумови і готує умови для подальшого розвитку і звільняє від колишньої стратегії бізнесу. Саме подвійна природа кризи в діяльності підприємства зумовлює багатозначність розуміння призначення, тобто мети, завдань та принципів антикризового управління підприємством.