Методологічна база і методика оцінки конкурентоспроможності співробітництва в туристичній сфері
Формування основних елементів ринкової економіки і поглиблення процесу євроінтеграції об’єктивно супроводжується створенням і розвитком конкурентного середовища в усіх галузях і секторах економіки. Збільшення обсягів міжнародних туристичних потоків у світі та Європі, інтенсифікація розвитку та забезпечення максимальної ефективності туристичної діяльності актуалізують дослідження проблем зміцнення конкурентоспроможності туристичної сфери України, окремих регіонів, туристичних підприємств чи видів послуг на міжнародному, націо¬нальному, регіональному та транскордонному туристичних ринках.
Сутність поняття «конкуренція» (лат. «concurrencia» – змагання, супер-ництво) трактується як економічне суперництво і боротьба між приватними й колективними товаровиробниками та продавцями товарів (послуг) за найвигідніші умови їх виробництва і збуту, за привласнення найбільших прибутків, у процесі яких стихійно регулюються пропорції суспільного виробництва [ , с.227].
Економічна наука включає три концептуальних підходи до розуміння конкуренції залежно від природи взаємодії ринку та фірми: поведінковий, структурний та функціональний (табл. 1.2).
Згідно з трактуванням А. Юданова під ринковою конкуренцією слід розуміти боротьбу за обмежений обсяг платоспроможного попиту покупців, що ведеться фірмами на доступних їм сегментах ринку [ , с.43]. І. Спірідонов визначає конкуренцію як економічний процес взаємодії, взаємозв’язку і боротьби між функціонуючими на ринку підприємствами з метою забезпечення кращих можливостей збуту своєї продукції, задоволення різних потреб покупців і одержання найбільшого прибутку [ , с.15]. Н. Тарнавська розглядає конкуренцію з позицій сприйняття суб’єкта господарювання як економічної системи, що прагне утриматися на ринку і успішно функціонувати як єдине ціле, протидіючи небажаним зовнішнім впливам і реалізовуючи при цьому свої економічні інтереси. Співпраця з іншими суб’єктами господарювання з метою покращення власної конкурентної позиції трактується як варіант суперництва [82, с.19].