Планування і проведення педагогічного експерименту
Педагогічний експеримент відносять до емпіричних методів педагогічного дослідження, тобто до тих, які безпосередньо пов'язані з реальністю, з педагогічною практикою, забезпечують нагромадження, фіксацію, класифікацію та узагальнення вихідного матеріалу. За С. У. Гончаренком: "До цих методів відносяться: вивчення літератури, педагогічної документації та результатів навчально-виховної діяльності, педагогічне спостереження, різні види педагогічних експериментів; робота з науковими фактами – опис одержаних результатів; письмове й усне опитування; бесіда; тестування; експертна оцінка; вивчення результатів діяльності конкретних осіб тощо" [29, с. 126].
У Законі Україні "Про освіту" нормативно закріплено право вчителя на вибір методів, засобів та організаційних форм навчання [184]. Щоб надати вчителеві можливість здійснити цей вибір, у процесі нашого дослідження ми інформували вчителів про досягнення педагогічної науки і практики в методиці викладання шкільних предметів, управління навчально-виховним процесом. Проведена дослідно-експериментальна робота стала основою забезпечення достовірності результатів дослідження.
Організація роботи з учителями-експериментаторами і управлінцями освіти базувалась на рекомендаціях учених і методистів С. Гончаренка [29], Г. Єльникової [54], К. Дивака [44], В. Лунячека [107], Н. Клокар [83] та інших. Систематичність у дослідницькій роботі забезпечується тоді, коли її змістом буде вдосконалення системи навчально-виховної роботи, компонентами якої є: цілі, зміст, методи, засоби і організаційні форми навчання та пізнавальної діяльності, виховання й розвитку учнів.
Суттєвим в організації і проведенні педагогічного експерименту було те, що йому надавали системного характеру з усіма його ознаками: цілеспрямованістю, поліструктурністю, варіативністю, керованістю, критеріальністю тощо. Зазначене дало змогу підвищити ефективність роботи з педагогічними кадрами, запобігти зведенню дослідницької роботи лише до функціонування творчих груп та проведення відкритих уроків, пошуку й оприлюдненню педагогічного досвіду. Дослідницька робота має орієнтуватися на прогностичне обґрунтування відповідних компонентів навчально-виховного процесу. Таке обґрунтування ми проводили шляхом вивчення стану викладання, рівня знань учнів з предмета, анкетування та бесіди з вчителями, учнями, адміністрацією навчального закладу та батьками.
Вся работа доступна по Ссылке