Оцінка ефективності експериментальної моделі виховання власної гідності підлітків у дитячому об’єднанні
Дослідження процесу виховання власної гідності підлітків у дитячому об’єднанні потребувало з’ясування ефективності запропонованих виховних впливів та аналізу динаміки змін у типах сформованості власної гідності підлітків порівняно з контрольною групою та даними констатувального етапу експерименту.
Динаміка змін, яка відбувалася з ступенем сформованості у підлітків власної гідності відслідковувалася шляхом порівняння даних за визначеними у попередніх параграфах критеріями та їх показниками.
Контрольні зрізи спрямовувалися на з’ясування кількісних та якісних змін, що відбулися в уявленнях, ставленні та поведінці підлітків. Предметом аналізу були рівень орієнтації підлітків у своїх позитивних та негативних якостях; рівень усвідомлення ними самоцінності та значущості для інших; вміння реалізувати задумане; здатність протистояти небажаному впливу; вміння зберігати свою самість під тиском зовнішніх та внутрішніх факторів, утриматися від соціально неприйнятної поведінки.
Логіка і цілісність експерименту забезпечувались тим, що на констатувальному та контрольному етапах дослідження використовувались однакові діагностичні методики. У ході контрольного експерименту підліткам пропонувалися анкети, проводилися бесіди, дискусії, створювалися ситуації вибору.
Робота з експериментальною групою здійснювалась безпосередньо дисертантом та педагогами дитячого об’єднання за точною інструкцією. Виховний процес у контрольній групі проводився традиційно.
Результати аналізу відображено у схемах, діаграмах та таблицях. Згідно з результатами аналізу емпіричних даних помітні позитивні зміни у розумінні підлітками поняття „власна гідність”.
Якщо на констатувальному етапі третина підлітків пов’язували гідність із повагою та самоповагою, то переважна більшість підлітків у своїх відповідях на контрольному етапі пов’язує її з усвідомленням цінності кожної людини, важливістю моральних характеристик особистості. Розглядаючи дефініцію „гідність”, майже 80% визнали, що повага до себе та повага з боку оточуючих повинна бути заслуженими. Підлітки більшою мірою виявили розуміння важливості самовдосконалення, оскільки треба знати, за що себе поважати.
Помітними на констатувальному етапі дослідження є зміни в уявленнях підлітків про якості гідної людини: на думку підлітків експериментальної групи, гідність є не лише захистом власної позиції, а й регулятором поведінки в цілому, не лише у необхідності „оборони” своєї честі та гідності.