Сутність та місце маркетингового тестування на етапах створення інноваційної продукції
На сучасному етапі розвитку економіки України особливого значення набуває процес створення інноваційної продукції (інноваційний цикл розроблення товару). З численних літературних джерел відомо, що він складається з певних послідовних етапів [27, 57, 64, 72, 78, 80, 137], починаючи від формування мети і генерації ідей та закінчуючи пробним пуском і виведенням інноваційної продукції на ринок. Спільність підходів авторів до бачення процесу створення інноваційного товару сприймається як свідчення його правильності. Але на практиці використання процесу здебільшого дозволяє створити інноваційний продукт, але не гарантує його успіху на ринку. Це пов'язано з низкою причин як технічного, так і маркетингового характеру, а також практично повною відсутністю випробовування (апробації) інноваційної продукції виробником, цільовими споживачами, суспільством, ринком.
В [28, 58, 66, 85, 96] підтверджується, що розвиток національного ринку інноваційних продуктів потребує суттєвого розширення застосування нових маркетингових принципів і технологій. Зокрема це стосується процесу випробування інноваційної продукції на ринку як одного з кінцевих етапів розроблення продукції, відомого під назвою «пробний маркетинг». Однак не тільки на етапі пробного маркетингу відбувається апробація продукції, а вже на ранніх етапах розроблення необхідно здійснювати оцінку і відбір напрямків інноваційного розвитку, ідей, концепцій, маркетингових стратегій, виробництва, дослідних зразків інноваційної продукції. Весь цей процес пропонується замінити на комплексне маркетингове тестування. Маркетингове тестування є дещо новим для практики діяльності вітчизняних підприємств і по-різному трактується в літературних джерелах, хоча певні його види і інструменти широко застосовуються на етапах інноваційного циклу.
Дослідженню проблематики маркетингового тестування присвячено роботи таких вітчизняних і закордонних науковців: Р.Г. Купера, Ф. Котлера, Ж.-Ж. Ламбена, Ю.В. Каракая, П.Г. Перерви, С.М. Ілляшенка, О.М. Хотящевої. Усі вони розглядають лише окремі, поодинокі процеси тестування інноваційних продуктів на окремих етапах розроблення, певним чином розкривають їх зміст, проте не наводять хоч якогось визначення даного поняття. Перші спроби визначити дане поняття належать В.Я. Кардашу, Н. Чухрай, В.М. Щербаню. У працях Л.В. Балабанової [4], Дж. Блайта [10], В.Р. Прауде [140], В.А. Федоровського [171] маркетингове тестування розглядається, в першу чергу, в контексті пробного маркетингу. Водночас у науковій літературі відсутній комплексний підхід до проведення маркетингового тестування протягом усього інноваційного циклу розроблення продукції.
Вся работа доступна по Ссылке