Ефективність інвестицій у вищу освіту та її оцінювання
В процесі розробки методологічних основ ефективності інвестицій у вищу освіту виникає ряд проблем, які зводяться до такого комплексу завдань:
- проблема розробки понятійного апарату;
- виділення чинників, що впливають на ефективність інвестицій у вищу освіту;
- визначення підходів і методів оцінки;
- вибір сукупності показників і критеріїв, необхідних для проведення ана-лізу оцінки ефективності.
Під час визначення методологічних основ важливу роль відіграє понятій-ний апарат, який повинен, перш за все, дати нам поняття, адекватні економічним процесам, що відбуваються в транзитивній економіці.
Приступаючи до визначення поняття ефективності інвестицій у вищу осві-ту, слід зазначити, що оцінка ефективності лежить в основі будь-якої управлін-ської діяльності, а під час її визначення можна виходити з двох позицій. Згідно з першою позицією, ефективність інвестицій може оцінюватися із органічної єд-ності функціонування ВНЗ і процесу інвестування, але при цьому складним є ви-значення залежності між підвищенням рівня функціонування ВНЗ і збільшенням обсягу інвестицій. Згідно з другою позицією, акцент робиться на визначення внеску рівня функціонування ВНЗ в розвиток людського капіталу, ефективність виробництва та економічне зростання. Більшість підходів до оцінки ефективності інвестицій в освіту виходять з першої позиції.
У нашому дослідженні ми розглядатимемо ефективність інвестицій у вищу освіту, пов’язаних з ефективністю функціонування ВНЗ і необхідних для якісної підготовки фахівців.
У більшості наукових джерел поняття ефективність зводиться переважно до економії витрат на створення і функціонування систем [224; 18]. Існують різні погляди авторів як у підходах до визначення поняття «ефективність», так і в підходах до її оцінки.
Частіше ефективність розглядають як основну характеристику функціону-вання системи, яка виявляє міру реалізації мети і досягнення намічених резуль-татів. Ефективність (у перекладі з латинської) – дієвість, тобто досягнення пев-ного результату.
А. І. Ковальов пропонує розрізняти ефективність інвестицій у вузькому і широкому сенсі [182; 183]. Ефективність у вузькому сенсі зводиться до оцінки витрат в системі управління вищою освітою і виражається в їх економії. «Широ-ка» ефективність представляє зіставлення витрат на управління з результатами діяльності системи вищої освіти.
В енциклопедії професійної освіти зустрічається і таке визначення: «Ефек-тивність освіти – це оціночна категорія, що характеризує результати освітньої діяльності за критерієм їх відповідності поставленим цілям» [224].
В цьому дослідженні під ефективністю ми розуміємо економічну катего-рію, що застосовується для характеристики вираження найбільшого ступеня до-сягнення мети (або отримання бажаного результату у вигляді прибутку для за-безпечення освітнього процесу), яка визначається відношенням результату досягнутої мети до її витрат. Такою метою для освіти є якісна підготовка фахівців, адекватних новим економічним умовам, й якісне оновлення змісту освіти.
Вся работа доступна по Ссылке