Змістовні та процесуальні теорії мотивації
У більшості джерел виділяють дві групи теорій мотивації: змістовні і процесуальні. Проте, деякі автори, наприклад, А.П. Єгоршин і Ю.А. Ципкин виділяють групу первинних теорій мотивації, відносячи до них так звані концепцію «батога і пряника» і теорії «X», «Y» і «Z» [62, с. 146].
Політика «батога і пряника» відрізняється простотою мотивів і стимулів для досягнення наміченої мети, яка зазвичай нечітко сформульована. Дана теорія мотивації є найкращою в екстремальних ситуаціях з чітко визначеною метою, і в той же час не придатна для виконання складних і тривалих проектів, в яких задіяна велика кількість учасників.
Теорії «X», «Y» і «Z» також відрізняються простотою використання мотивів і стимулів. Вона заснована на тому, як людина ставиться до праці. Теорія «X» була розроблена Ф. Тейлором [148], потім розвинена та доповнена Д. Макгрегором, додати до неї теорію «Y». У 80 - х роках XX століття В. Оучи була додана теорія «Z» [120]. Усі три теорії відрізняються одна від одної по мотивації і стимулюванню людини до праці, орієнтовані на задоволення різних потреб. У теорії «X» як головний стимул природним є застосування примусу, а матеріальне заохочення в якості допоміжного. Дана теорія орієнтована на відсталу частина суспільства з задатками рабської психології. Теорія «Y» є антиподом теорії «X» і орієнтована на передову, творчо активну частину суспільства, для якої основними стимулами до праці служать, по - перше, самоствердження, потім моральне і матеріальне заохочення і примус. Теорія «Z» орієнтована на хорошого працівника, який вважає за краще працювати в групі і мати стабільні цілі на тривалу перспективу. В якості стимулів до праці ця теорія називає, в першу чергу, матеріальне і моральне заохочення, потім самоствердження і примус. Проте, дані теорії в чистому вигляді практично не застосовуються. Ухил у бік тієї чи іншої теорії залежить від того, який тип людей переважає в організації.
Як зазначалося раніше, у літературних джерелах переважає думка про поділ теорії мотивації на дві групи: змістовні і процесуальні. Розглянемо їх докладніше.
Вся работа доступна по Ссылке