Оцінка результативності та ефективності державного податкового аудиту
Характеристика функціонуючої системи податкових перевірок в Україні за різними джерелами та індикаторами виявилась вельми неоднорідною та повною протиріч. З одного боку, офіційні дані свідчать про постійне зростання показників результативності податкових перевірок, з іншого – порівняння таких темпів росту з інфляцією демонструє їх зменшення, до того ж, суспільна оцінка існуючої практики податкових перевірок є негативною.
Як же в такому разі правильно та обґрунтовано оцінити результативність податкового аудиту?
Вочевидь, просте співставлення показників кількості перевірених платників та донарахованих сум податків по окремих періодах чи видах перевірок не є показовим. Отже, нами встановлена необхідність визначення системи показників та побудови алгоритму оцінки результативності податкового аудиту.
По-перше, зазначимо, що аналіз даних про результати податкового аудиту без врахування розміру витрат на його здійснення свідчить саме про результативність, а не ефективність, як помилково вважають деякі автори [99; 94]. Декомпозиція понять ефективності та результативності здійснена у дисертаційному дослідженні Басанцова І.В. Власне ефективність, за визначенням дослідника, характеризується співвідношенням досягнутих контролюючим органом чи особою результату і мети з мінімальними витратами ресурсів [9 , с.11].
По-друге, ми вважаємо, що результативність податкового аудиту має оцінюватися на двох рівнях:
І рівень – пряма (проміжна) результативність;
ІІ рівень – кінцева результативність.
Про пряму результативність свідчать абсолютні та відносні показники, які характеризують кількісні результати роботи податкових органів. Про кінцеву – ті показники, за якими оцінюється якісна сторона результативності.
Серед показників результативності до того ж виділяються показники екстенсивності та інтенсивності податкового аудиту.
Вся работа доступна по Ссылке