Оцінка ефективності управління витратами підприємств роздрібної торгівлі
Функціонування підприємств роздрібної торгівлі в умовах глобалізації й інтеграції потребує застосування управлінських технологій, які дозволяють мобілізувати управлінський потенціал підприємницьких структур для досягнення високого рівня ефективності господарювання. За умов нестабільності зовнішнього середовища актуальними є питання оцінки ефективності управління витратами.
Незважаючи на те, що питання управління витратами піднімаються досить часто у фаховій економічній літературі, єдина технологія оцінки ефективності управління витратами відсутня. Відтак, виникає необхідність в обґрунтуванні й виборі такого підходу до оцінки ефективності управління витратами, який ураховував би всі прояви ефективності, давав комплексний висновок і дозволяв на підставі акумульованої інформації визначати зміни витрат, що відбуваються за результатами прийняття управлінських рішень.
На нашу думку, під оцінкою ефективності управління витратами слід розуміти визначення її принципів, критеріїв і показників.
Вважаємо, що оцінка ефективності управління витратами підприємств торгівлі повинна будуватися на загальноприйнятих методологічних принципах.
Вивчення основних принципів досліджень (науковості, комплексності, системності, об’єктивності, точності, достовірності, дієвості, оперативності, демократизму) [169, 215, 237], специфічних (характерні для оцінки ефективності діяльності підприємств торгівлі) [219], а також тих, що використовуються для обґрунтування систем оцінки окремих чинників, дозволяють виділити для підприємств торгівлі принципи оцінки ефективності управління витратами:
спрямованість на реалізацію місії торговельного підприємства і досягнення поставлених цілей;
науковість, тобто чітка відповідність економічного змісту критеріїв і показників оцінки ефективності управління витратами сутності економічних законів розвитку, загальновизнаній термінології, а також використання для їх оцінки новітніх досягнень в теорії та методиці економічних досліджень;
реальність, об’єктивність, конкретність, чіткість, достовірність і зіставність у часі і просторі, що передбачає визначення показників за реальними, а не гіпотетичними даними, які фактично визначаються бухгалтерським обліком;
системність і комплексність, що передбачає постійне здійснення, взаємозалежність і взаємопідпорядкованість рівнів проведення оцінки й окремих елементів підприємства. Тільки на основі системного аналізу можна отримати адекватну оцінку і розробити ефективні заходи, спрямовані на поліпшення стану;
дієвість, тобто можливість виявляти недоліки, прорахунки, наявні резерви у роботі, надавати про це інформацію зацікавленим особам;
взаємозв’язок визначених критеріїв та відповідність часткових, узагальнюючих показників оцінки встановленому критерію;
можливість порівняння результатів оцінки з необхідною базою.
Запропоновані принципи є основою для формування критеріїв і системи показників для оцінки ефективності управління витратами з урахуванням специфіки діяльності підприємств роздрібної торгівлі.
Перш ніж підійти до обґрунтування критеріїв і показників оцінки ефективності управління витратами, доцільно визначитися з розумінням сутності самого поняття «ефективність».
Вся работа доступна по Ссылке